Omg ik sta op het punt om weer te solliciteren na 1,5 jaar reizen en casual work omdat ik een mental break down
had over alles. Was vergeten dat het ZO spannend is. Ga ervan dat ik niet wordt aangenomen/uitgekozen voor de eerste en tweede ronde, maar kan toch niet stoppen met zenuwachtig zijn. Ergens zou het ook jammer zijn als ik nu word aangenomen, omdat ik eigenlijk nog wel even wilde reizen. Maar zou zeker de baan aannemen mocht ik het worden (duh, anders solliciteer ik niet)
Was het op Linkedin? Want dat hoeft niet per se iets te betekenen, Linkedin post vacatures zelf ook wel eens opnieuw.
Ah oké, ik vond het wel toevallig. Eentje wel echt opnieuw ook op een externe pagina waar je het handmatig moet plaatsen.
Ja, dit is inderdaad een goede tip @Evenveel. Die vacatures op Linkedin zijn soms zo random.
Ik heb een paar open sollicitaties eruit gegooid. Ik vind dit zo spannend, hoop zo dat ik ergens op gesprek mag komen.
Ik heb vorige week te horen gekregen dat een organisatie met mij verder wil. Ik zou nog een uitnodiging krijgen voor een arbeidsvoorwaardengesprek.
In de tussentijd nog mailcontact gehad met diegene waarmee ik gesprek had. Het duurde allemaal lang, dus ik was van plan om vanochtend te bellen om te informeren naar de stand van zaken.
Nu heb ik vanochtend een mail met een aanbod gekregen vanuit HR. Met het salaris en andere arbeidsvoorwaarden.
Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat ik via mail een aanbod kreeg en het voelt ook raar om via mail te onderhandelen.
Het salarisaanbod is ook helemaal niet passend bij wat eerder besproken is met diegene waarmee ik gesprek heb gehad.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? En via mail reageren of bellen?
Ik ben juist altijd via mail gewend en vraag hier ook altijd naar, chill toch? Dan kun je er nog even over nadenken
Maar als het sowieso niet klopt met wat jullie hebben afgesproken dan zou ik eerst bellen voor je gelijk een tegenvoorstel op de mail zet
Ik ben juist wel gewend dat het in eerste instantie via mail gaat, bijvoorbeeld in een organisatie waar gewoon met schalen en tredes gewerkt wordt, dat er via HR een aanbod wordt gedaan op basis van je ervaring. Ik mail dan terug dat ik zat te denken aan x of y ofzo en in praktijk heb ik daarna dan met het HR contactpersoon gebeld, die later dan weer ging bespreken wat ze kon doen. Ik vind via mail in elk geval niet zo gek, maar je kan natuurlijk vragen om te bellen of om een afspraak te plannen?
Ik zou verder eigenlijk beginnen met dat het aanbod niet passend is met wat eerder besproken is, dan ligt de bal weer bij hun. En ik zou mailen omdat ik dan beter mn woorden kan kiezen en ik bellen en dus ad hoc reageren minder chill vind
Bedankt voor jullie reacties @boonie @Xiomara.
Ja, het heeft natuurlijk ook voordelen. Voor mij voelt het erg onpersoonlijk en ik vind het ook lastig om op deze manier te onderhandelen.
Naast het salaris zijn er ook nog een aantal andere dingen waarover ik vragen heb en waarbij ik wil kijken naar welke ruimte er is. Ik vind dat via mail toch lastiger.
Even nadenken of ik meteen ga bellen of alvast iets op de mail zet en dan op een later moment bel.
Ik zou doen waar jij zelf beter in bent. Als je beter kan onderhandelen telefonisch dan zou ik bellen en anders mailen. Telefonisch heeft ook voor jou voordelen, omdat zij dan direct moeten reageren en niet zolang kunnen nadenken over een antwoord zoals via de mail.
Ik zou op basis van de mail om een gesprek vragen. Ik vind onderhandelen niet super leuk maar wil dat dan wel even gewoon persoonlijk doen en heb dat ook altijd gedaan.
@Dubio Zo doe ik het ook, handig juist om het eerste aanbod vast op papier te hebben, zo maakte ik notities van mijn vragen en wensen enzo en dan kon ik dat in een persoonlijk gesprek afgaan. En zo kwamen we er dan wel uit.
Hebben jullie nog tips w.b.t. het vastleggen van doorgroeimogelijkheden naar een andere schaal?
Het ding is dat ik echt bovenin de salarisschaal terecht wil komen gezien mijn ervaring en mijn huidige salaris. Dit is eerder zo telefonisch besproken en mijn senioriteit werd duidelijk erkend door de andere partij.
Ik weet niet hoe het op andere websites werkt, maar van Linkedin heb ik als werkgever de ervaring dat het wel eens opnieuw geplaatst werd zonder dat wij dat zelf hadden gedaan. Linkedin wil zelf ook relevant blijven met voldoende aanbod aan vacatures, dus als die er niet zijn repost het algoritme wat ze hebben. Of althans, dat is mijn vermoeden.
Plus je maakt jezelf wel heel groot door te denken dat een bedrijf door jouw sollicitatie meteen denkt: opnieuw plaatsen die vacature. Kans is groot dat een paar uur na insturen van je sollicitatie precies nog niemand er naar heeft gekeken
Bedoelde @Nefertiti niet na een sollicitatiegesprek? Kan me niet voorstellen dat je er al zo op let na het insturen van je cv/brief.
Nee echt na een gesprek. Alsof ik daar de deur uit loop en ze dachten dat dit eeeecht niks was. Maar bij die laatste was het volgens LinkedIn zelfs tijdens het gesprek gerepost, dus dat lijkt me sterk
Weet iemand hoe het zit als er tussen het tekenen van je contract en indiensttreding een salarisverhoging vanuit de CAO komt?
Wordt die dan meegenomen of val ik dan buiten de boot?
Uiteraard begrijp ik dat er geen uitspraken gedaan kunnen worden over hoe veel de verhoging is. Want dat is nog niet bekend.
Heb je gewoon tredes en schalen? Neem aan van wel als er salarisverhoging via de cao komt?
Dan geldt gewoon de nieuwe schalen en tredes (maar je krijgt lijkt mij niet met terugwerkende kracht iets )
Dan gaat je salaris gewoon met de verhoging mee. De CAO bepaalt op welke vergoeding je recht hebt en het maakt niet uit wanneer je je contract getekend hebt. In mijn originele contract staat ook nog een andere vergoeding want we zijn al een paar verhogingen verder. Dat wordt niet in je arbeidsovereenkomst aangepast oid, dat zie je alleen op je salarisstrook veranderen. Je krijgt betaald over de maand die je daadwerkelijk gewerkt hebt volgens de geldende CAO.
En tussen de onderhandelingen en de verhoging die aangekondigd wordt en de daadwerkelijke ingang van de verhoging kan ook nog wel wat tijd zitten maar hij is voor iedereen geldig.
Het is inderdaad een CAO met schalen en daarbinnen tredes.
Ik heb gisteren gebeld met de HR-medewerker om mijn wensen door te geven en toen ook deze vraag gesteld. Maar zij wist dat niet en zou het nog navragen. Vandaag via een andere HR-medewerker weer een nieuw aanbod via de mail gekregen, maar geen antwoord op mijn vraag rondom een eventuele CAO-verhoging. De verwachting is dat er een maand voordat ik in dienst treed een nieuwe CAO ligt en ik verwacht daarin wel nog een lichte salarisverhoging. En die wil ik wel graag meepakken.
@grace Dat klopt. De kans is natuurlijk aanwezig dat er in de CAO wordt geregeld dat de verhoging pas later in werking treedt…
In het aanbod wordt trouwens een schaal en trede genoemd en dan het daarbij horende salaris.