Sollicitatietopic #2

Ja hou op…
Ik kreeg deze week de terugkoppeling en ik citeer; “dat het eigenlijk vooraf al een gelopen race was maar dat we wilden kijken of je de interne kandidaat kon overtreffen”.

Maar ook zoals @Nefertiti dat ik geen ervaring heb met doelgroep x. Nee lees mijn c.v. en daar zie je mijn ervaring.

Vind dit zo oneerlijk! Als ze van kandidaten zo veel input verwachten in de procedure zou je zeggen dat er van te voren goed over na gedacht is. Ben benieuwd hoe je gesprek met de recruiter gaat!

2 likes

Lullig. Bizar ook dat ze dat gewoon zo open en eerlijk vermelden.

Ik heb deze week twee sollicitatiegesprekken achter elkaar. Wordt een pittig ochtendje.

Nu ben ik een nieuwe brief aan het schrijven voor een vacature die pas begin juni sluit. Onhandig, want eigenlijk sluit die qua randvoorwaarden nog beter aan, dus heb daar liever eerder duidelijkheid over.

1 like

Ben op gesprek geweest en kwam voor de ene functie, maar de mensen zijn zo enthousiast dat ik nu ook word overwogen voor een functie die nog niet eens online staat! :partying_face:

Duimen jullie mee dat deze organisatie mijn nieuwe werkgever wordt? :pray:t2:

Had dit echt even nodig na al die afwijzingen 🫣

30 likes

Ik heb vanmiddag 2e sollicitatiegesprek! Ik ben nog met één iemand anders over aaaahhhhhh zo spannend. Zit mezelf echt op te vreten haha. Ben al iets van 7 of 8 maanden aan het solliciteren (met pauzes wel) en dit is eigenlijk de eerste keer dat ik ECHT heel enthousiast ben en het heel graag wil dus zou zo leuk zijn als dit het wordt.

10 likes

Ik ben hier nu ook mee bezig en ben vooral bezig geweest met mijn werkervaring/bezigheden vertalen naar wat er gevraagd wordt in de andere nieuwe functie. Dus ook al is het misschien in een andere context, hoe je het beste kan uitleggen dat je de gevraagde ervaring en achtergrond wel hebt maar in een iets andere setting/omstandigheden. Goed om daar al over na te denken bijv. En goed kunnen motiveren waarom je deze switch wil maken, wat je zelf nog wil leren en wat je juist kan meebrengen uit je andere ervaring tov iemand die al in dit vakgebied werkt! Succes :slight_smile:

4 likes

Ik geef sollicitatietraining en het is gewoon echt zo dat je op basis van je cv en brief heel ver kunt komen maar het in het gesprek zoekt men vooral ‘de klik’ waarop iemand (naast de eisen in kennis/kunde) aangenomen wordt. Pas je in het bestaande team ja of nee. Dat is denk ik echt een groot onderdeel

2 likes

Ja maar waarom zeggen ze dat dan niet. Dat hoor ik liever dan dat ze zeggen dat ik niet de juiste ervaring heb terwijl ze dat al hadden kunnen weten. En dit zijn geen vacatures waar maar 10 mensen solliciteren.

3 likes

Ik denk dat het nooit zo gezegd wordt omdat je daar als sollicitant niets aan kunt doen of verbeteren, dus het is geen feedback waar je iets mee kunt.

2 likes

En iets noemen wat nergens op slaat is dan wel zinvol en iets waar de sollicitant iets mee kan? Wat je nu zegt slaat echt als een lul op een drumstel

8 likes

Ik vraag me dan stiekem wel eens af of ze niet gewoon een casus wilden laten oplossen maar daar geen ruimte voor hebben en het dan maar als sollicitatieopdracht uitzetten

3 likes

Nou precies. Dan blijf ik ook niet met het rotgevoel zitten dat ik uren voor niks heb verspild, want dan hadden ze me niet moeten uitnodigen. Geen klik snap ik ook heel goed, ik vind het ook lastig om mezelf te laten zien tijdens zo’n gesprek, maar dan probeer ik de volgende keer wat losser te zijn bijvoorbeeld. En de klik is juist belangrijk als je een nieuwe collega zoekt. Dus ja helemaal prima als ze dat zeggen.

1 like

Herkenbaar! Vooral ook bij een tweede gesprek afgewezen worden door gebrek aan sectorervaring. Dan vraag ik me echt af waarom ik überhaupt tot zo’n tweede ronde ben gekomen als dit de reden is. Die klik is ook zo ongrijpbaar. Kost ook zoveel tijd en vrije dagen als je dan wel tot een tweede gesprek komt, maar tweede wordt.

2 likes

Hebben jullie referenties oid op jullie cv staan? Ik had vandaag een gesprek met m’n afdelingshoofd op de werkervaringsplek waar ik nu zit, en hij noemde dat ik hem als referentie mag opgeven en dat hij heel blij met mij is etc etc en dat er vast nog iemand is die referent wil zijn omdat iedereen heel positief is. Op zich leuk, maar ik weet niet wat daarbij gebruikelijk is? Ik dacht dat het vooral “gebruikt” wordt als daar om gevraagd wordt

1 like

Ik heb één hele korte baan gehad en daarbij wel een referentie genoemd en dan aangegeven dat contactgegevens op aanvraag worden gegeven. Maar eigenlijk alleen om vragen weg te nemen ivm het korte dienstverband, normal doe ik het niet

2 likes

Alle feedback die ik ooit heb gehad op gesprekken was eigenlijk nooit zinvol. Hoe dat voor andere mensen is weet ik ook niet. Maar ik heb iig nog nooit gehoord ‘ik voelde geen klik’. Jij wel dan?

1 like

Sowieso afstappen van ‘de klik’ voelen. Stap eens uit je bubbel en neem iemand aan die echt bijdraagt gebaseerd op skills, competenties etc
Iemand die aanvult en niet wéér een vergelijkbare variant van wat al rondloopt. Omdat die klik zo belangrijk is…

3 likes

Ik heb het wel op mijn cv staan, ook al inclusief namen, maar dat is wel allemaal binnen één grote organisatie, en uiteraard met toestemming van mijn referenten. Ik heb dit vooral gebruikt toen ik nog niet zolang bij deze organisatie werkte en intern begon te solliciteren.

Wat mij vooral heeft geholpen is mijn leidinggevende destijds (op een afdeling waar ik een tijdelijke functie had die ik graag permanent wilde gaan doen) te vragen om een aanbevelingsbrief te schrijven (nadat hij aangaf mij graag te willen helpen). Die was echt glowing en heb ik naar verwezen in daaropvolgende sollicitatiebrieven en gesprekken (en dan vaak ook meegestuurd als dat kon).

Echt zo mee eens. Mijn ervaring is ook dat in die teams altijd veel gedoe is en in een meer gemêleerd team niet. Ik ben super blij met mijn collegas’s. 1 is bijna met pensioen met bakken ervaring en no fucks left to give. 1 is super rustig en nuchter en werkt heel hard en komt soms met hele verassende ideeën om de hoek. 2 komen uit een andere cultuur en nemen vandaaruit weer zoveel andere zienswijzen mee. 1 is een mega chaoot en extrovert. We hebben ongeveer de helft mannen en de helft vrouwen en laatst hebben we nog iemand aangenomen die een stuk jonger is dan de rest en dat vind ik ook al helemaal leuk. Ik kan echt van iedereen zoveel opsteken dat het mij ook veel beter maakt in mn werk en prive. En ondanks al onze verschillen zijn we wel heel hecht

9 likes

Heb dit zelf wel eerder gehad! Dat ze het gesprek heel goed vonden, maar dachten dat andere kandidaten qua klik net beter in het team zouden passen.

1 like