Sollicitatietopic #2

Laatst had ik een hele rant hier gepost over mijn zoektocht naar een nieuwe baan. In ieder geval bedankt voor de reacties en de berichten die ik kreeg naar aanleiding daarvan!
Ik zat er echt doorheen en heb toen ook mijn aanvraag voor de bijstand gedaan, toch stug door blijven solliciteren want die bijstand wilde ik gewoon echt niet. Maar wederom, die CV stond bedrijven gewoon tegen, dus nog minstens tien afwijzingen gehad en meerder uitzendbureaus die ook niets hadden.
Nou uiteindelijk kwam ik een functie tegen die me wel aansprak maar ik durfde gewoon niet, uitzendbureau zei dat ik toch een gok moest wagen en dat deed ik. Maar uiteindelijk kon dat bedrijf -volgens het uitzendbureau- niet aan mijn wensen voldoen wat betreft het minimale aantal uren wat ik wil/moet maken (vriend en ik hebben lat relatie, hij met een koophuis en ik met een huurwoning en ik wil niet mijn huurwoning opzeggen). Het uitzendbureau had besloten om mij toch niet voor te stellen aan het bedrijf. Maar toevallig is mijn schoonmoeder al tien jaar werkzaam voor ƩƩn van de directieleden van dit bedrijf, en ze hebben ook een goede vertrouwensband. Dus ik heb eigenlijk haar op pad gestuurd om even te polsen wat ze zoeken en of er toch ergens een opening zou kunnen zijn. Ze waren eigenlijk meteen enthousiast maar omdat ze al in een ver stadium zaten met een andere kandidaat heb ik eerst niets gehoord van ze. Maar uiteindelijk kreeg ik vorige week een belletje dat ze toch eigenlijk wel heel benieuwd zijn. Die maandag daarop meteen op gesprek geweest en een dag later eigenlijk al te horen gekregen dat ze nog steeds heel enthousiast zijn. Vandaag een aanbod gekregen en volgende week contract tekenen!
Ze gaven ook aan dat ze mijn achtergrond in marketing/communicatie en journalistiek erg interessant vinden en dat ze zeker voor zich zien dat ik uiteindelijk die richting op kan groeien binnen het bedrijf mocht alles goed gaan. Er zijn tal van mogelijkheden en ze denken dat ik zeker meer kan dan de functie die ik nu eerst ga bekleden. Ze geven me ook ruimte/flexibiliteit om me daarin te ontwikkelen.
Ik ben zo blij dat er na 6,5 maand eindelijk een eind komt aan eindeloos solliciteren, motivatiebrieven schrijven, nagelbijten en slapeloze nachten.
Over twee weken beginnen dus ik heb nog even lekker rustig de tijd om mijn ritme om te gooien en wat structuur in mijn dag te brengen voor ik zometeen weer aan slag ga.

Ik besef nog niet helemaal dat het allemaal uiteindelijk goed gaat komen maar nu eerst even wat wijn naar binnen werken om het te vieren! En alvast een mooie bos bloemen bestellen voor mijn schoonmoeder.

94 likes

Wat fijn voor je gefeliciteerd! En veel succes straks.

6 likes

Dankjewel! En ook bedankt voor je berichtje, ik wil er zeker nog op reageren maar afgelopen tijd echt even het solliciteren aan de kant gezet om even tot rust te komen.
Heel erg lief in ieder geval, ik waardeer het zeker!

3 likes

Wow wat een zieke plottwist maar goed dat je zelf hebt aangestuurd!! Gefeliciteerd en veel succes :partying_face:

Ik vind brieven schrijven voor functies waarvan ik verwacht dat ik ze goed kan, maar die niet direct in lijn liggen met m’n laatste werkplekken, echt moeilijk. Omdat uit m’n cv dan niet direct logischerwijs blijkt dat ik die werkzaamheden goed kan, voel ik de nood om in m’n brief op alle vereisten en op alle werkzaamheden in te gaan om te laten zien dat ik passende ervaring heb of waaruit blijkt dat ik dat goed kan of leuk vind etc, omdat het meer voelt alsof ik hen dan moet overhalen. Uiteindelijk lukt het wel op ƩƩn A4, maar dan is het wel ā€œdenseā€ :sweat_smile: Laatst solliciteerde ik op een functie die vanzelfsprekender is en toen had ik echt een sterke, kortere brief (verder ook niet uitgenodigd lol maar toch). Hoe zien/doen jullie dat?

Ik heb gisteren een sollicitatie verstuurd voor dezelfde organisatie als waar ik nu een werkervaringsplek heb, ben benieuwd of het uitmaakt dat ik nu ā€œinternā€ solliciteer. De gesprekken zijn al donderdag dus ik verwacht vandaag of morgen wat te horen.

2 likes

Is het mogelijk dit duidelijker te maken in je cv? Bijvoorbeeld in een korte profiel tekst of door je beschreven werkzaamheden aan te passen en meer woorden van de vacature te gebruiken? Ik vrees namelijk dat mensen niet toekomen aan je brief als ze op je CV de match niet zien, dus ik denk dat je ze daar echt al moet vangen.

4 likes

Hmm dat is eigenlijk wel een goed punt. Ik heb wel een korte profieltekst en ook een beschrijving van werkzaamheden bij m’n functies, en ik pas de werkzaamheden soms aan een beetje gericht op de functie waarop ik solliciteer, dus dat ik iets anders uitlicht afhankelijk van de functie, maar dan nog zijn de werkzaamheden die ik heb gedaan vaak niet dezelfde werkzaamheden die ik in die nieuwe functie zou doen (vandaar het uitleggen). Misschien moet ik inderdaad kijken hoe ik via m’n cv nog duidelijker mijn geschiktheid kan tonen/hen kan verleiden m’n brief te lezen :cry:

Ulghh het is zoveel werk allemaal :cry:

Je kan ook best op iets langer uitkomen dan 1A4 hoor! Ik ben de afgelopen tijd iets langere brieven gaan sturen bijv. 1A4 + dan nog 1/3e van het volgende A4 - niet veel langer dan dat. En daardoor kon ik dan net iets meer uitdiepen waarom mijn werkervaring in een andere sector echt wel relevant is + nog iets meer een persoonlijke noot toevoegen. Heeft tot nu toe voor meerdere sollicitatie gesprekken gezorgd + ik heb nu een nieuwe baan :smiley:
Edit: en ik had inderdaad ook nog een profielschets toegevoegd op mijn CV + de werkzaamheden bij mijn vorige werkgevers iets uitgebreider omschreven. En mijn CV wel op 1A4 gehouden.

5 likes

Oooh hmmm misschien toch ook maar overwegen dan… ik probeer het altijd wel echt op 1 A4 te houden. M’n cv is dan weer twee pagina’s (eerste pagina foto + profiel + werkervaring, tweede pagina opleidingen, vrijwilligerswerk, persoonlijke vaardigheden etc)

Heb net een afwijzing binnen voor een tijdelijke (!) functie tot en met december dit jaar, en ze hebben 73 (!!!) reacties gehad. Lol ik dacht nog misschien omdat het een tijdelijke functie is dat het iets minder populair is.

1 like

Ik heb ook al die info op mijn CV staan maar ik heb meerdere vakken/kolommen gemaakt waardoor het wel op 1 A4’tje paste. Twee pagina’s lijkt me ook prima hoor, maar wellicht dat het ook wel op eentje past als je het anders indeelt?

1 like

Ik probeer altijd ook iets in mijn brief op te nemen over dat ik nieuwe zaken of vaardigheden snel oppik (iets scherper geformuleerd in mijn brief dan dit, uiteraard). Dat helpt volgens mij ook vaak, maar ik denk dat er heel vaak ook bruggetjes te slaan zijn van je huidige werkervaring naar een nieuwe rol, meer dan je zelf vaak denkt.

Erg veel inderdaad. Volgens mij zitten wij in dezelfde sector, dus mocht je eens specifieke vragen hebben, laat maar weten!

3 likes

Maak een skills cv!

Ja die bruggetjes zie ik wel en kan ik ook goed slaan, alleen dat kost wel wat woorden (zeker als je niet alleen maar voor ƩƩn vaardigheid/taak een brug wil slaan, maar eigenlijk voor vijf of zes haha). Als een functie mij echt heel leuk gaat moet ik eigenlijk ook gewoon even bellen om te achterhalen wat ze het belangrijkst vinden; laatst heb ik dat geprobeerd maar toen was die contactpersoon drie dagen lang niet bereikbaar. En welke sector @Lumos, ben beniewud! Kan je ook wel een dm sturen.

@Velours ja misschien moet ik daar eens goed naar kijken. Het is ook weer niet zo dat ik echt een totaaaaal andere richting wil doen hoor, maar toch. En op zich is het ook wel zo dat ik op zoek ben naar een functie waarin ik mijn belangrijkste krachten kwijt kan want dat is ook waar ik energie van krijg. Dus een sollicitatie ook aanvliegen met een skills cv is misschien wel een goede!

Heeft iemand een idee hoe organisaties daar op reageren? Zijn er sectoren of functies waarvoor het beter werkt dan voor anderen?

Ik loop hier ook tegenaan. Het gaf me soms een ā€˜het zal toch wel niet lukken’-mentaliteit. Daardoor besloot ik het anders aan te pakken. Ik heb ChatGPT gevraagd mij. sollicitatiebrief om te zetten in een ludiek verhaal. Het werd een leuke, originele brief waarin ik op een toegankelijke manier uitleg waarom mijn huidige ervaring perfect aansluit bij de functie, zonder dat het langdradig werd.

Daarnaast zorgde ik ervoor dat mijn cv een profielschets bevatte die goed was afgestemd op de functie. Ondanks dat ik niet ben uitgenodigd op gesprek, kreeg ik wel een hele fijne, persoonlijke reactie terug. Mijn sollicitatie ligt nog steeds op de stapel. Ik heb het idee dat ik ik hier meer mee opval dan met mijn eerdere brieven waar ik eigenlijk altijd een standaard rectie op kreeg.

Ik heb het gevoel dat deze aanpak me meer kansen geeft en het proces leuker maakt. Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan of dit bij de functie past waar je op solliciteert. Maar soms helpt een frisse blik en een creatieve insteek je net dat stapje verder te brengen.

Eerlijk, voor deze reactie heb je ook chatgpt gebruikt :rofl:

49 likes

Oh ik gebruik altijd een slogan, altijd lekker snel klaar ook!
FrozenFlame – Vuur en ijs, voor een scherpe prijs.

6 likes

Weer een afwijzing binnen, ik word onderhand toch wel een beetje moedeloos :weary:

4 likes

Wat goed! Gefeliciteerd :slight_smile:

Ik stuit bij het vacatures doorspeuren bij gemeentes echt op een irritatie: wƔƔrom zetten ze er nooit het minimumsalaris in? Bijna altijd alleen het maximumsalaris. Daarmee zeg je toch: we zoeken sowieso mensen met veel ervaring en zijn bereid max zoveel te betalen, ongeacht of je nu meer verdient? Of snap ik het gewoon niet?

1 like

@macaron Wat fijn, gefeliciteerd! Hopelijk zit je hier straks helemaal op je plek.

@boonie Echt balen. Ik denk ook wel dat het een lastige tijd is om deze sector te solliciteren, na alle ontslagen en contracten die niet zijn verlengd. Mijn collega solliciteert in een vergelijkbare richting als jij en krijgt ook steeds te horen dat er veel sollicitanten zijn. Hoop dat er toch snel wat leuks op je pad komt.

Ik heb nu een paar sollicitaties achter de rug en heb bij twee organisaties zelf aangegeven niet door te willen met de procedure, maar bij de plek waar ik juist heel graag wilde werken ben ik 2e geworden. Zo jammer :frowning:
Die functie en het team waren echt op mijn lijf geschreven, dus alle sollicitaties die ik nu nog heb lopen voelen echt als second best :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear: Ben er echt een beetje zuur van.

2 likes

Huh bij vacatures bij de gemeente wordt toch de schaal vermeld? Binnen die schaal heb je wel te maken met tredes, maar dan kan je toch zelf het minimum van die schaal zien?

Nb. Ik heb natuurlijk niet bij alle vacatures van alle gemeenten bekeken, maar de vacatures die ik heb gezien stond dit er wel bij

9 likes