Sollicitatietopic #2

Ja precies, het is goed om even te bevestigen dat je op dat moment kunt! Dat is voor het bedrijf ook fijn.

4 likes

En @soleado oke, dan stuur ik het. Voelt inderdaad ook wel gek om niet te reageren en heb dat in het verleden ook altijd wel gedaan, maar het voelt dan een beetje alsof het te summier is? Man ik ben echt helemaal uit dit gebeuren en maak me overal druk om :expressionless:

1 like

Nee hoor, dat is niet te summier! Ik zet er meestal wel in dat ik het heel leuk vind dat ik een uitnodiging heb gekregen oid.

1 like

Mijn situatie is niet helemaal t zelfde. Ik ben denk ik een dag na (of op de dag, who knows) mijn sollicitatie zwanger geraakt. 1 dag na het tekenen van het contract kwam ik erachter. Toen ik begon met werken was ik 2 maanden zwanger. Dus na 1 maand werken heb ik verteld dat ik zwanger was. Vond dat heel eng, maar kreeg alleen maar fijne reacties!!!

Ik werk in het onderwijs en door de zomervakantie was mijn verlof 6 maanden. Ben nu net 1 maand weer terug en alles is echt prima gegaan.

Ik zou gewoon solliciteren en het niet vertellen. Dat komt later allemaal wel. Veel succes!!!

Ik had daarjuist een sollicitatiegesprek bij een onderwijsorganisatie. Ik had vooraf mijn twijfels over de functie, maar ben toch gegaan. Het was een heel fijn gesprek en al mijn twijfels bleken onterecht. Ze gaven ook heel positieve feedback op de opdracht die ik had gemaakt. Ik had dus wel een positief gevoel bij het gesprek, maar eigenlijk was het wel een heel kort gesprek. Ze hebben bijvoorbeeld helemaal niet doorgevraagd over waarom ik weg wil bij mijn huidige job. Nu ben ik dus constant aan het overdenken of dat nu juist een goed of een slecht teken is

Edit: 5 minuten na het posten van dit bericht werd ik gebeld: ik heb de job!!!

22 likes

Ha! Nou mijn bericht was eigenlijk al te laat :slight_smile: maar ik vind het goed dat ze daar niet op doorvragen, dat gaat ze geen reet aan namelijk haha.

3 likes

Gewoon je een beetje inlezen, in je hoofd alvast de antwoorden bedenken van de meest standaard vragen (googlebaar), kleding klaarleggen en meer kan je niet doen. Succes!

1 like

Ik overweeg een brief te sturen naar een bedrijf in BE voor ook een functie daar. Heb verder nog geen ervaring met de arbeidsmarkt daar ofzo, dus zijn er bepaalde verschillen met de NLse markt of (ongeschreven) regels waarmee ik het best rekening kan houden zodat ik niet bij voorbaat al afgeschreven word door iets wat ik had kunnen voorkomen? Haha

1 like

Ik zou het niet aanraden :joy:
Ik woon zelf in BE en werk hier dus ook, maar mijn ervaring is helaas dat de lonen véél lager liggen en veel organisaties vrij ouderwets zijn qua opleidingsmogelijkheden, hiërarchie, thuiswerken, etcetera. Uiteraard zijn er uitzonderingen hoor! Ik werk zelf in de sociale/zorg/onderwijs sector, ik weet natuurlijk niet hoe het in andere sectoren is.
Als je het toch graag wil proberen, zou ik in elk geval aanraden om het vrij formeel te houden, maar verder denk ik dat je qua brief wel dezelfde stijl kan gebruiken als in NL.

1 like

Zo spannend! hoe is t gegaan?

Ik bereid zelf altijd voor op deze manier:

  1. informatie zoeken over het bedrijf en de sector. Ik maak altijd een korte samenvatting voor mezelf en leer dat uit mijn hoofd.
  2. ik heb een document met antwoorden op de meeste standaardvragen. Vragen zoals: vertel iets over jezelf? Wat kun je goed? Wat kun je niet goed? Wat is je belangrijkste verwezenlijking in jouw vorige job? Waarom ben jij de beste kandidaat voor deze functie? Ik pas mijn antwoorden aan die specifieke vacature. Het is inderdaad heel handig om je antwoorden te formuleren volgens de STARR methode zoals @Hectometer al zei.
  3. In de vacature staan meestal welke competenties ze zoeken, zoals flexibiliteit, communicatief zijn, leidinggevende capaciteiten, etc. Uit mijn eigen ervaring als recruiter weet ik dat de bovenste meestal het allerbelangrijkste zijn. Ik maak altijd een lijst een concreet voorbeeld voor elke competentie. Dat kunnen ook voorbeelden uit mijn privé leven zijn. Bijvoorbeeld: ze vragen iemand die goed activiteiten kan organiseren, dan kan ik ook als voorbeeld geven dat ik al 3x ceremoniemeester ben geweest op een bruiloft en dat ik in mijn vriendengroep altijd degene ben die alles organiseert.

Het is best wel wat werk, maar dit heeft mij al zo vaak geholpen! Ik ga hierdoor met zoveel meer zelfvertrouwen het gesprek in

3 likes

Wat daarnaast ook goed werkt is de vragen die jij hebt opschrijven :slight_smile: dat wekt interesse en zo kun je ook meer te weten komen over het bedrijf en of zij wel echt bij jou passen.

3 likes

Ik zou een bedrag noemen dat hoger is dan jouw realistische salariswens. Ik zou ook meteen de vraag terugstellen en ook peilen wat de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn

1 like

Ja @Mila dit zou ik ook doen, maar dan iets zeggen als ‘Mijn salariswens is X, maar dat hangt natuurlijk ook af van de secundaire arbeidsvoorwaarden’. Mochten die dan tegenvallen, dan heb je voor jezelf ruimte ingebouwd om nog eens over het salaris te onderhandelen.


Ik zou eind vorige week/begin deze week horen of ik door ben naar de laatste ronde, maar nog niks gehoord. Duuuuuuurt lang :upside_down_face:

2 likes

Zijn er hier mensen die mij kunnen helpen met het maken van een mooi CV? Evt tegen vergoeding.
Ik zit nog in mijn verlofperiode maar heb zo’n leuke vacature voorbij zien komen dat ik alvast wil reageren daarop. Maar heb zelf zo’n 5 jaar lang niets aan mijn CV gedaan ivm het bedrijfje.
Heb uiteraard wel wat op papier, maar met de opmaak en het overzichtelijk maken etc kan ik hulp gebruiken.

Heb je canva al geprobeerd? Dat is vrij makkelijk te begrijpen en er zijn heel veel verschillende gratis templates die je kan gebruiken. Hoef je alleen je eigen gegevens nog in te vullen. Mocht het helpen, dan kan ik je ook mijn cv wel sturen (heb regelmatig complimenten gehad op m’n cv’s)?


Edit: opgelost!

1 like

Ja hoor, eind van de middag of morgen eind van de middag heb ik wel tijd en denk met plezier met je mee, als je wilt :slight_smile:

Ik heb drie gesprekken en twee testen gedaan voor een baan en wacht sinds donderdag op het eindoordeel, maar nu zie ik op LinkedIn dat de vacature gisteren opnieuw geplaatst is. Slecht teken, denk ik.

Ah dat is balen en niet zo netjes van ze als dit het geval is😕

1 like

Wow wat een schofterige move

2 likes

Hmm ik snap dat je hier onzeker van wordt maaaar ik zou er niet direct iets achter zoeken. Bij sommige bedrijven hebben ze doorlopend vacatures, zou het dat kunnen zijn?

Zou je sowieso aanraden om te bellen zodat je zekerheid hebt!

2 likes