Sollicitatietopic #2

Mwuah, ik vind het niet zo netjes. Ik voldoe (ruim) aan alle eisen en de profielschets, als dat niet zo was zou ik het wel begrijpen. Maar omdat ik dat wel doe, ben ik bijvoorbeeld wel benieuwd of dat niet is overgekomen (ik vraag vaak wat ze missen in mijn cv, brief of profiel), of dat er iets anders is dat ik beter kan doen. Of ja, misschien voldeed ik wel aan de eisen maar zijn er anderen die aan de eisen voldoen én bijvoorbeeld meer specifieke ervaring hebben oid en dat ze vanwege de vele reacties heel kritisch konden zijn. Dat is dan ook een antwoord, maar nu tast ik in het duister.

Ik krijg gelukkig over het algemeen wel een persoonlijk antwoord. Vaak is het inderdaad gewoon dat mijn brief en cv goed waren en ik op zich een goede kandidaat was, maar dat er zoveel reacties waren dat ze echt uit veel goede mensen konden kiezen en ik daardoor de selectie niet heb gehaald, maar soms is het ook wel specifiekere feedback geweest op m’n brief of cv die mij helpt dat aan te scherpen.

Dit is toch ook gewoon een standaard afwijzing die ze waarschijnlijk naar iedereen sturen die erom vragen :stuck_out_tongue: soms krijg je wel 50 brieven op 1 vacature, dan kun je echt niet iedereen van persoonlijke feedback voorzien

29 likes

Ja maar niet iedereen vraagt om persoonlijke feedback dus vindt dat echt een beetje een loos argument. En meestal is het dus wel iets specifieker, bijvoorbeeld over wat andere kandidaten hadden wat ze niet perse zochten, maar gegeven de hoeveelheid reacties toch konden meenemen in selectie. Of dat ik hoog in de selectie zat maar op het laatst ben afgevallen maar dus wel kans maakte/een goede kandidaat ben. Dan weet ik in elk geval dat ik niet gek ben dat ik op zo’n vacature reageer en misschien de volgende keer meer geluk heb. Ik hoef geen heel uitgebreide persoonlijke analyse, maar ik vind het wel netjes om kort toelichting te geven als een sollicitant daar om vraagt.

En laatst kreeg ik bijvoorbeeld gericht feedback over iets op m’n cv, dat dat voor discussie/vragen zorgde binnen de commissie - balen maar iets dat ik makkelijk kon oplossen voor een volgende sollicitatie.

1 like

Ja joh de ‘persoonlijke feedback’ die hier nu genoemd wordt komt in 99% van de gevallen ook neer op een standaard riedeltje. Ja we hadden je bijna uitgenodigd maar toch niet is natuurlijk helemaal geen persoonlijke feedback. Bijzonder ook om dit als een soort recht te zien.

11 likes

Dit bedrijf vindt dat blijkbaar niet, dus dan weet je meteen dat het sowieso geen match is. Snap het probleem daarom ook niet zo :woman_shrugging:t3:

Nahh ik vind het echt hun goed recht om dit niet te doen. Stel dat er 50 sollicitanten zijn en 20 mensen vragen om feedback, is toch niet aan te beginnen. Vind ik echt niet lomp of ‘niet netjes’.

En ga je dan elke keer je CV of brief aanpassen na feedback? Als je vaak hetzelfde terug krijgt kan ik me dat voorstellen maar het voorbeeld dat je noemt klinkt zo specifiek dat ik me niet kan voorstellen dat dit bij andere organisaties ook een reden is om je niet uit te nodigen.

5 likes

Maar hier kun je toch precies niks mee (en geloof ik eigenlijk ook nooit). En ook als ze zouden zeggen dat je geen schijn van kans maakte. Dat zegt helemaal niets over jouw toekomstige sollicitaties.

Na een eerste gesprek snap ik persoonlijke feedback wel en dan is dat ook veel makkelijker om te geven (als organisatie).

3 likes

Dit is toch ook gewoon een standaard antwoord? Hier kun je helemaal niks mee en je weet ook niet of het waar is.
Na een gesprek vind ik het inderdaad een ander verhaal, dan vind ik het ook netjes vanuit de organisatie als er iets specifieker wordt aangegeven waarom je het niet geworden bent.

4 likes

Lol ik zie het niet als recht? Ik vind het alleen lomp/niet netjes om te zeggen dat ze het niet doen :woman_shrugging:

Blijkbaar ben ik de enige, prima

Ik denk dat het je juist een hele goede uitgangspositie hebt om een switch te maken. Ik zou direct aan het begin van je brief duidelijk maken dat je een stap wil zetten naar non-profit of overheid (en dan specifiek maken naar organisatie waar je bij solliciteert) en waarom. Dus je motivatie. En dan in de rest van je brief toelichten waarom je aan de eisen voldoet. En dan concreet maken met voorbeelden uit je huidige werk, maar het zo opschrijven dat degene die het leest niet direct denkt dat is niet van toepassing bij ons. Dus concrete voorbeelden maar het wel “algemeen” opschrijven als je snapt wat ik bedoel haha. Dus zonder specifieke terminologie die alleen voor het bedrijf geldt bv.

1 like

Ah, super dankjewel! Hier kan ik wel wat mee!

Is niet mijn vakgebied ofzo maar ik denk heel “simpel” het los proberen te zien van de plek en vooral focussen op de gevraagde vaardigheden en kwaliteiten, die je dus op dergelijke plekken ook in kunt zetten

1 like

Nee hoor ik snap je! Had laatst hetzelfde en was echt beetje verbaasd dat ik niet was uitgenodigd omdat ik (voor mijn gevoel) EXACT bood wat zij zochten haha. Die heb ik toen ook een verzoek gestuurd om persoonlijke feedback maar niet gekregen ook, haha naja: snap ook dat ze druk zijn en er dan geen prioriteit aan geven.

Voor mij gaat het ook vooral om feedback als; ‘we kregen van je cv of brief het idee dat je meer X zocht, of meer ervaring met Y hebt ipv wat wij zoeken’. Want dat kan je dan aanpassen of scherper op zijn in een volgende keer

1 like

Ik had een vorige keer helemaal een mooie: in de algemene afwijzing stond dat je kon mailen als je meer specifieke toelichting wou hebben. Dus ik dat gedaan, kreeg ik gewoon nooit meer een reactie op mijn mail?? Bied het dan niet aan haha

3 likes

Ik doe een groot stuk werving&selectie bij mij op werk en ik heb simpelweg de tijd niet om iedereen van persoonlijke feedback te voorzien. Ik zou het met alle liefde willen doen, maar dan heb ik er een dagtaak bij en zoveel uren heb ik niet.

Daarnaast is het soms ook gewoon zoals het is; dat we de match niet zien, een ander met meer ervaring etc. Dan is er ook gewoon persoonlijke feedback om te geven.

Ik word de laatste tijd bijna niet meer uitgenodigd, terwijl ik dan echt aan alle vinkjes voldoe en mijn brief vind ik ook veel sterker dan toen ik nog wel overal werd uitgenodigd. En nee ik verwacht geen uitleg :stuck_out_tongue: maar ik baal wel. Ik denk dat er dan andere kandidaten zijn die al ervaring in de (semi)overheidsinstellingen hebben, want ik probeer ook van commercieel juist meer richting de publieke sector, maar helaas.

En een paar weken geleden heb ik acht echt hele goede sollicitaties gestuurd, al zeg ik het zelf, maar de afwijzingen druppelen binnen en nu met de zomervakantie verwacht ik al helemaal geen vacatures meer.

Ik werk bij de Rijksoverheid en wat ik weet van de vacatures op mijn directie is dat er echt 50-90 reacties op een vacature zijn tegenwoordig. Er wordt binnen de hele Rijksoverheid flink bezuinigd, ook gemeenten moeten het met minder geld doen en er zijn taakstellingen om het aantal fte’s te verminderen. Vooral bij ministeries, maar in mindere mate ook bij uitvoeringsorganisaties en organisaties die minder subsidies gaan krijgen zoals kennisinstituten. Dus er zijn minder vacatures, en de vacatures die er zijn zijn enorm in trek. Omdat internen voor gaan is het heel lastig tegenwoordig. Dus ik zou het vooral zoeken in netwerken.

4 likes

Ik zit wat dat betreft dus in hetzelfde schuitje en ik word gek :sob: mn tijd begint ook echt te dringen

2 likes

Wellicht wel goed om te bedenken: ruim voldoen is bij de kennisinstituten die ik van binnen uit ken ook een reden om af te wijzen.

Wat bedoel je?