Sollicitatietopic #2

Ik weet natuurlijk niet waarop je gesolliciteerd hebt, maar die organisaties hebben vaak een junior, medior, senior opbouw. Als het hier om een startersfunctie gaat is ruim aan alle eisen voldoen niet per se een goed teken, dan heb je gewoon teveel ervaring.

Haha ja, het ging om een junior functie maar ik denk ook weer niet dat ik zó ruim voldeed dat ik eerder in aanmerking voor medior zou komen. Ik bedoel, ik had precies wat ze vroegen en niet nét aan, maar ook weer niet overdreven.

Maar goed, ik zit echt in een impasse want bij de functies die ik graag wil doen omdat ik denk dat ze bij mij(n niveau/werkervaring) passen leg ik het af tegen mensen met meer ervaring, en bij lager geschaalde functies krijg ik terug dat ze bang zijn dat het niet genoeg uitdaging biedt/ik overgekwalificeerd ben.

Voor traineeships etc kom ik niet in aanmerking omdat ik inmiddels best wel even geleden ben afgestudeerd, maar met een onafgeronde PhD en 1,5 jaar ziekte heb ik vaak niet de werkervaring die mij een leuke baan oplevert.

Ik begin echt wanhopig te worden :frowning:

1 like

Ik heb zo een sollicitatiegesprek voor een functie waar ik niet echt aan alle eisen voldoe (maar ben intern, dus dan nodigen ze meestal sowieso uit) en ik ben zoooo zenuwachtig. Er zitten ook echt vijf mensen in de commissie en ik hoop dat er iets zinnigs uitkomt straks.

4 likes

Ik wil niet onnodig negatief zijn over je kansen, want het is echt wel mogelijk, maar je probeert iets moeilijks te doen en dan is het goed om realistisch te blijven. Technisch gezien zou junior goed bij je passen, maar het is juli. Van die vijftig sollicitanten waren er sowieso een paar afgelopen halfjaar stagiair, die hebben de ultieme gunfactor. Dan heb je nog een aantal hele goede net afgestudeerde kandidaten. De kans dat je daar als zij instromer met een minder ideaal profiel tussen komt is minimaal en zo gaat het altijd.

Je grootste kans om dit wereldje in te komen is blijven solliciteren en hopen dat je ergens op basis van je profiel een fijne match maakt (werkinhoudelijk kan namelijk zo’n beetje elke net afgestudeerde met onderzoeksaffiniteit dit werk doen, het gaat ook om een match wat betreft ambitie) en maximaal inzetten op je netwerk zodat je de kans vergroot dat iemand een goed woordje voor je doet. Koffiedrinken met oud medestudenten, oud docenten. Kijken of er binnen organisaties mensen iets doen wat matcht met jouw expertise.

1 like

Ik heb ook een communicatiediploma, altijd werkzaam geweest in marketingfuncties voor commerciële bedrijven en werk nu sinds februari op de communicatieafdeling van een gemeente. Toen ik de vacature las, vond ik dat er best veel vergelijkbare werkzaamheden waren binnen deze functie en mijn marketingfuncties (schrijven en redigeren van online en offline teksten, stukje visuele content creatie, wat specifieker voor deze functie; het verzorgen van een intern personeelsmagazine). Nu heb ik wel altijd bij kleinere commerciële bedrijven gewerkt, dus dan is de marketingafdeling vaak al een vergaarbak van verschillende werkzaamheden.

In mijn motivatiebrief heb ik in ieder geval gewoon aangegeven dat ik een communicatiediploma heb, maar daarna in marketingfuncties ben beland. En dat ik het stukje communicatie nu toch wel echt miste in mijn afgelopen functies. Daarnaast aangegeven dat ik iets positiefs wil bijdragen aan de maatschappij (wellicht cliché, haha) en daarom nu voor de gemeente kies.

1 like

Net gesprek gehad, en morgen of overmorgen een technisch gesprek op locatie. Ben heel erg benieuwd maar ook wel positief. Enige nadeel is dat ze verwachten dat ik meerdere keren per week op locatie kan werken, en ik zei dat dat geen probleem was, maar eigenlijk is dat niet echt haalbaar.

Ik werk bij een onderwijsinstelling als communicatiemedewerker en wij zijn juist enorm blij als we nieuwe collega’s krijgen met een (andere) communicatie achtergrond. Dat brengt weer nieuwe kennis in het team waar we allemaal iets aan hebben. Bij ons is het ook zo dat er veel mensen communicatietaken hebben op de vestigingen die daar geen opleiding oid voor hebben gedaan, dus juist de mensen met specifieke kennis kunnen deze collega’s ook verder helpen. Ik zou het je zeker niet tegen laten houden!

2 likes

Ff klagen hoor. Na twee gesprekken afgewezen voor een functie die ik mezelf al helemaal zag doen. Was me echt op het lijf geschreven. Niet geworden omdat de ander meer extravert was. Die knoop is overigens doorgehakt door iemand met wie ik niet echt heb gesproken, maar die me het systeem waar ze mee werken heeft laten zien. Voelt zo klote om afgerekend te worden door zo’n moment opname. Morgen voelt het ongetwijfeld anders, maar zie het ff niet meer zitten. Zo veel sollicitaties verder, tig brieven geschreven, al sinds maart thuis en geen uitzicht op wat anders. Word er moedeloos van.

2 likes

Wanneer zouden jullie op zoek gaan naar iets nieuws? Ik werk nog niet heeel lang op mijn huidige werk maar er zijn een aantal dingen die me best wel tegenstaan.
Dus ik wil eigenlijk op zoek naar iets nieuws maar wil het wel slim aanpakken.

Wat bedoel je met slim aanpakken? Ik zou gewoon om je heen kijken en af en toe op een vacature die je aanspreekt reageren. M’n vriend heeft gewacht tot ie het echt niet meer trok en kan nu eigenlijk veel minder makkelijk iets nieuws vinden dan hij verwacht had, dus dat zou ik in elk geval niet doen :crazy_face:

2 likes

Ik werk hier echt heel kort dus kan me best voorstellen dat dat vragen kan oproepen bij een potentieel nieuwe werkgever! Moet ook heel eerlijk zeggen dat ik deze functie met name heb gekozen om werkervaring op te doen. :grimacing:

1 like

Ik vind je berichten nogal cryptisch dus dat maakt het wel moeilijk om advies te geven! Wat bedoel je precies met werkervaring opdoen, is het niet makkelijk om in een soortgelijke functie ergens anders te komen? Wat staat je tegen bij de huidige plek, is het iets wat mogelijk nog kan veranderen over tijd of door middel van gesprekken? Duurde het lang voordat je deze functie kon krijgen/was het lastig om zo’n functie te bemachtigen?

4 likes

Snap ik, heb het bewust een beetje vaag gehouden ivm herkenbaarheid. Er zit in mijn huidige werk niet echt regelmaat/structuur en dat wil ik wel graag. Dat is op deze plek helaas ook niet mogelijk, bij andere plekken wel dus ik wil eigenlijk gewoon verder zoeken. Maar was meer benieuwd of het raar zou zijn omdat nu al te doen!

2 likes

Nee als dit niet bij je past lijkt het me raarder om dit met tegenzin langer te blijven te doen dan gewoon nu iets nieuws te zoeken

4 likes

Fijn topic is dit! Ik ben momenteel ook aan het solliciteren (overheid, van medior naar senior communicatieadviseur) en het valt nog niet mee! Tot nu toe mocht ik wel steeds op gesprek komen, maar word ik afgewezen omdat er kandidaten zijn met meer ervaring. Ik heb het idee dat er heel veel concurrentie is. Er zijn nu eenmaal minder senior dan medior vacatures.

1 like

Hoeveel jaar ervaring heb je als ik vragen mag? Ik zit beetje in hetzelfde schuitje (andere sector), heb twee gesprekken gehad bij leuke bedrijven. 1 is wel echt meer senior dan de ander, maar ben ook bang dat ze me te onervaren vinden. Gaat echt afhangen van de andere kandidaten…

Ik heb 11 jaar ervaring. Het komt volgens mij net aan op geluk hebben inderdaad.

Ik heb gisteren het tweede gesprek gehad en heb een minder positief gevoel dan na het eerste gesprek :frowning: de sfeer was goed en vooral met de ene persoon merkte ik een klik, maar ik heb het idee dat mijn antwoorden soms te vaag/oppervlakkig bleven en te weinig toegespitst op de rol. Echt balen om achteraf zo’n besef te hebben. Maandag hoor ik of ik het geworden ben dus moet maar veel afleiding zoeken dit weekend haha.

Ik vind de spanning die bij solliciteren komt echt heel lastig te handelen. Zeker op de dag dat het bedrijf aangeeft uitsluitsel te geven. Ik heb dan al snel gedachten als ‘als ze mij echt zouden willen dan hadden ze al gebeld?’ En komt er bizar weinig uit mijn handen. Terwijl ik an sich een best prima baan heb, waardoor ik het redelijk makkelijk kan handelen als ik een afwijzing krijg. Herkenbaar?

7 likes

Ik ben ff sollicitatie moe. Laatst dus laatste ronde gesprek gehad, vacature ingetrokken opeens 🥹. En daarna bij ander bedrijf tweede ronde, heel leuk gesprek en ook tijdens gesprek meermaals beetje gepeild of het aansloot en dat deed het maar kreeg daarna no reply afwijs mail. Heb toen de recruiter en de gesprekspartner nog om feedback gevraagd, niks meer ontvangen. Was toch benieuwd omdat het voor mijn gevoel wel goed ging. Nou nu maar even een kleine pauze.

1 like