Sollicitatietopic #2

Ik heb de komende dagen twee tweede-gesprekken. Heb een kleine neiging naar de ene functie (want uitdagender en meer collega’s waar ik van kan leren), maar de andere is ook leuk en kreeg ik ook een goed gevoel van. Pff echt lastig, ik wil niet teveel op de 1 hopen omdat ze me ook nog gewoon niet kunnen kiezen en ik wil ook met gelijk enthousiasme allebei de gesprekken in gaan. Spannend!

2 likes

Als tip lees de eerste hoofdstukken van het boek: het boek dat je baas niet wil dat je het leest.

Gaat over een blauwdruk maken wat jij belangrijk vind in een baan en daaruit een keuze maken. Het is te lezen via Kobo mocht je dat hebben.

Vooral succes!

1 like

Kun je niet je enthousiasme houden door het gesprek meer te zien als een kans om meer zelf te leren over functie, bedrijf, collega’s etc. Dat heb je in 1 gesprek echt nog niet 100% helder en houd je wellicht weg van het vroegtijdig keuzes maken in je hoofd. Ik zou vooral bij de functie waarbij je een goed gevoel krijgt bedenken / bevragen hoe je daar meer uitdaging op termijn zou kunnen krijgen.
Succes, hopelijk zijn functie leuke gesprekken en kun je een weloverwogen keuze maken hierna! :grimacing:

1 like

@Nox @Henry thanks! Beide goede ideeën! En ja klopt ook, het geeft ook gewoon weer een kans om er fysiek te zijn en even te voelen hoe het zou zijn om er te werken enzo.

Het is misschien ook omdat allebei de eerste gesprekken al met de manager waren, dus dit voelt dan meer als een klikgesprek en niet een soort zwaardere inhoudelijke stap. Dus ga denk ik vooral ook dingen vragen over de cultuur, wat er leuk/niet leuk is, of je veel kansen krijgt etc

Shit, zojuist afgewezen na een 2e gesprek. Had er echt een positief gevoel over…

3 likes

De ene week krijg ik uitnodiging na uitnodiging. De andere week afwijzing na afwijzing.
Bij één bedrijf wilde ik door het chaotische sollicitatieproces niet eens meer, maar bij een ander bedrijf was ik super geschikt maar heeft gebrek aan werkervaring me de das omgedaan.

De mensen waren wel onwijs aardig en leken het oprecht vervelend voor me te vinden. Schijnbaar komt het niet vaak voor dat het klikt én dat iemand de juiste werkervaring heeft. Ik had dus pech dat ik het tegen zo iemand moest opnemen. Heb nu wel een streepje voor bij toekomstige sollicitaties in datzelfde team. Maar ja, had mij gewoon nú die kans gegund, denk ik dan. Zo kom ik toch nooit aan relevante werkervaring? :pensive:

Heb nog 2 gesprekken te gaan komende tijd. Eén voor geen specifieke functie, de ander voor een functie waar ik niet super warm voor loop/die ik vrij spannend vind, omdat ik geen ervaring heb en het vrij complex is. Maar ik zie het mezelf eigenlijk wel doen. Het is totaal iets anders, maar is goed te combineren met mijn adhd, betaalt goed en opent deuren. Als er een aanbod komt, ga ik die accepteren. Wel na onderhandeling van salaris. Maar als dit het niet wordt, weet ik het ook niet meer.

Ik wil op dit moment gewoon aan het werk.

2 likes

Ik ben echt een beetje klaar ermee. Ik solliciteer maar voor stages en wordt steeds niet uitgenodigd en ik snap oprecht niet waarom. Ik heb de jaren dat ik over de studie doe er maar afgehaald omdat ze anders de brief niet eens lezen maar in de motivatiebrief geef ik steeds aan dat het komt omdat ik mantelzorger ben geweest en daardoor een vorige stage moest afbreken maar die ervaring natuurlijk wel mee kan nemen. Ik heb ook gewoon 3 jaar ervaring in de zorg en ben ook bezig met een relevante thesis. Ik snap gewoon oprecht niet wat ze nog meer verwachtten. Laatste gesprek wat ik heb gehad was in december vorig jaar en toen moest ik het afleggen tegen 1 andere kandidaat want die had al een volledige stage als ervaring. Ik ga daar wel nog een keer solliciteren want ze zeiden dat ik gewoon pech had want was voor de rest de enige andere kandidaat die ze hadden uitgenodigd en voor de rest waren ze wel enthousiast

Misschien voelt het in eerste instantie heel verkeerd om dit te doen, maar als je vermoedt dat het lange studie of mantelzorg gedeelte je steeds nekt, zou je daarin ook nog voor een andere aanpak kunnen kiezen. Bijvoorbeeld dat je mantelzorg als relevante werkfunctie op je CV zet als dit relateert aan je opleiding (met start en eventuele einddatum zodat heel makkelijk te zien is wat je situatie nu is), of dat je op je CV al een korte notitie bij de studietijd zet over je nevenbezigheden/verplichtingen als mantelzorger van datum tot datum. Dan hebben bedrijven via je CV toch direct een compleet beeld, op een zakelijke manier en kun je je brief echt richten op je enthousiasme voor die stage.

Als het je aanspreekt of je weet het niet goed, dan kun je het eens voor een paar sollicitaties proberen en kijken hoe daarop gereageerd wordt.

En als je alleen je hart wilde luchten en geen behoefte hebt aan tips, dan heb ik niks gezegd :hugs:

1 like

Ik studeer neuropsychologie en mijn vader had dementie dus opzich is het vrij letterlijk 1-op-1 relevante ervaring maar deze kaart heb ik gedeeltelijk al gespeeld door in de motivatiebrief aan te halen dat ik mij daardoor juist extra goed kan verplaatsen in de situatie van naasten en daardoor niet alleen theoretische ervaring meeneem maar ook praktische ervaring naast mijn ervaring in de zorg al met deze doelgroep. Ik heb het heel lang niet op willen schrijven en gaf dan alleen aan dat ik de stage moest afbreken vanwege een medisch noodgeval in de familie. Alleen toen zei mijn vriend leg het gewoon uit en het is geen geval van zie mij zeilig doen.

4 likes

Maar heb je iets hiervan ook op je CV staan? Brieven worden lang niet altijd gelezen en de eerste selectie wordt sowieso op je CV gedaan. Ik zou er dus alles aan doen om daar al duidelijk te maken waarom je langer over je studie doet/deed en waarom je eerdere stage is afgebroken.

1 like

Wat een moeilijke situatie en shit natuurlijk dat je nu hiermee worstelt bij je sollicitaties. Ik zou het dus juist niet te groot maken, behalve (op je CV) op de een of andere manier duidelijk maken dat je hier veel tijd aan hebt besteed (noem het werkervaring, vrijwilligerswerk of wat dan ook) en eventueel kort en bondig op je CV aankaarten welke vaardigheden je hiermee hebt ontwikkeld. En dan ben je er eigenliijk al, juist omdat dit slechts een eerste indruk is. Een langere uitleg kan altijd nog in een gesprek volgen als het ter sprake komt.

Als je tijdens de eerste indruk in je brief al veel nadruk op deze periode of ervaring legt, dan is dit ook wat bij een werkgever blijft hangen en komen de andere aspecten van jouw profiel mogelijk niet meer zo goed naar voren. Je kunt eens kritisch kijken of je in je brief dezelfde aandacht geeft aan je motivatie en andere werkervaringen. Als dat niet het geval is, dan is dat een goede graadmeter om dit bondiger of anders kenbaar te maken.

3 likes

Ik heb dus überhaupt nu niet meer op mijn cv staan wanneer ik ben begonnen met mjjn studie alleen dat ik de studie doe en ook de stage vermeld ik op advies van de stagecoördinator niet meer op mijn cv maar haal ik wel aan in de brief met welke ziektebeelden en vragenlijsten/testmateriaal ik al bekend ben uit de afgebroken stage. En dan leg ik uit waarom die destijds afgebroken is.

Ik heb de baan! Ben heeeel erg blij, want krijg van mijn huidige baan te veel stress. Heb net het arbeidsvoorwaardengesprek gehad en ik ga er nog eens flink op vooruit ook. Straks ga ik het vertellen aan mn leidinggevende. Vind het doodspannend want ik werk nu in het onderwijs en ze dachten precies vandaag de formatie voor volgend jaar rond te hebben. Baal er echt van dat ik dan nu nog hiermee kom, heb er vannacht gewoon wakker van gelegen. Maar dat laat misschien ook wel weer zien dat ik om deze baan veel te veel stress. Vanavond is alles achter de rug en ga ik lekker bubbels drinken :v:

49 likes

Ontzettend veel succes vandaag!
En gefeliciteerd! Wat fijn!

2 likes

Gefeliciteerd, en voel je niet schuldig of zo. Als het erop aan komt, zullen ze ook niet zo over jouw gevoelens denken. Het is prima en heel normaal om voor jezelf te kiezen, daar hoef je je nooit voor te verexcuseren!

2 likes

Op wat voor een plekken solliciteer je voor een neuropsychologists stage? In het verpleeghuis kan je vaak ook een neuropsychologische stage doen (op de revalidatie). Door je ervaring met je vader zou ik dat als dikke pre ervaren als stagebegeleider. Veel studenten weten namelijk niet goed wat verpleeghuis inhoudt. Je mag me altijd even PB sturen om mee te kijken met je brief/cv, want ik ben werkzaam als (neuro)psycholoog in verpleeghuis.

6 likes

Ik heb volgende week mijn eerste sollicitatiegesprek ooit :grimacing: Ben na mijn opleiding meteen als zzp’er gaan werken en heb nooit in een formele setting gewerkt. Niet eens stage gelopen :sweat_smile: Voor opdrachten ook nooit echt aan serieuze acquisitie hoeven doen, want ik rolde steeds van het een in het ander. Ik weet dus echt niks van dit hele proces en vind het daardoor wel heel spannend. Ik ga me wel inhoudelijk voorbereiden, maar ik weet eigenlijk totaal niet wat me te wachten staat en hoe ik presteer tijdens zo’n gesprek.

2 likes

Ik zie ineens zoveel bedrijven die alle sollicitatiegesprekken op 1 dag willen doen, waardoor je als sollicitant het maar moet uitzoeken hoe je het regelt :roll_eyes:

1 like

Huh dit is toch niet perse iets nieuws?

5 likes

Heb uiteindelijk deze baan gekregen joehoeee! Heel blij. Heb het idee dat er minder mensen nu aan het solliciteren zijn in de zomer, was bij beide partijen de enige persoon volgens mij nog in het tweede gesprek

25 likes