Sollicitatietopic #2

Bij mijn nieuwe baan stonden de data van alle rondes én het moment van het arbeidsvoorwaardengesprek al in de vacature :sweat_smile:

Uiteindelijk was de 3e ronde alsnog op een ander moment en kon het arbeidsvoorwaardengesprek gewoon op een ander moment, dus ik zag het nut niet helemaal.

1 like

Dit is toch heel gebruikelijk en alleen maar fijn, weet je een beetje wat het tijdspad is. Uiteraard als je écht niet kan moeten ze daar wel flexibel mee om kunnen gaan.

2 likes

Ik heb per half augustus een nieuwe baan en zit nu nog gedeeltelijk in de ww. Maar ik moet dus van het uwv tot september nog verder solliciteren?? Ik heb geprobeerd vrijstelling te krijgen, maar ze zeggen dat ik sollicitatieplicht heb totdat vanuit hun kant de ww is opgezegd. Dat kan tot half september duren.

Echt, kan wel janken. Zoveel gesolliciteerd afgelopen tijd en dacht er eindelijk vanaf te zijn, maar nee.

2 likes

Wat een nutteloos gedoe, voor iedereen.
Je kunt ook “activiteiten” doen toch? Netwerkgesprek ofzo houden, met een kennis/familielid of toevallig nog contact met je nieuwe werkgever. En heb je al je activiteiten voor het definitief maken van je nieuwe contract ook al ingevuld (arbeidsvoorwaardengesprek ed)?

Maar kun jij zelf de ww niet stopzetten half september?

3 likes

Ik heb ook zoiets gehad, ik kreeg niet eens ww meer maar mijn nieuwe baan was een dag minder werken dan de baan ervoor dus bleef ik formeel nog verplichtingen hebben. Ik heb toen echt dingen ingediend als ‘cv geüpdatet’ en die ‘webinar’ filmpjes van ze gekeken. Echt zo’n absurde werkverschaffing dat het systeem dit niet kan verwerken.

3 likes

Ja, alles al ingevuld. Maar het gaat per 4 weken, dus moet nog iets van 8 activiteiten doen.

Ik heb geprobeerd de ww stop te zetten, maar wilden ze niet voor de startdatum van mijn contract. En dan moet ik daarna ook eerst een loonstrookje inleveren en gaan ze een nieuwe berekening maken of ik nog recht heb op aanvullende ww (waarvan ik al weet dat ik dat niet heb) en pas dan gaan zij het opzeggen en heb ik geen sollicitatieplicht meer.

Dan maar praatjes met je buurvrouw ofzo opgeven hoor. En idd cv updaten (met je nieuwe baan, haha). Dit is misschien ook wel gewoon een netwerkgesprek. En straks de kennismaking met al je nieuwe collega’s is ook netwerken, dan heb je die 4 zo gehaald.
Vervelend gedoe zeg.

2 likes

Ontzettend scheef inderdaad. Je mag toch zelf wel bepalen of je nog ww wilt of niet.

Ik ga inderdaad maar van dat soort activiteiten invoeren. No way dat ik nu weer hele sollicitaties ga schrijven. Vond de ca. 50 brieven afgelopen tijd wel genoeg.

@SpeedOfSound Sta je al bij alle uitzendbureaus ingeschreven? Dat geldt ook als activiteit toch? Heb je alle webinars van het UWV al gevolgd? Gewoon aanzetten en intussen wat anders doen, maar wel weer een activiteit.

1 like

Hahaha, “netwerkgesprek met Huismus en Grace”.

Alsof iemand van het uwv uberhaupt al die activiteiten checkt.

7 likes

Ja dit heb ik ook gehad! Ik ging van 36 naar uur 32 en kreeg toen ook nog een poos die 4 uur aangevuld van de ww. Heb een paar keer naar ze gebeld en gezegd dat ik dat geld niet hoefde omdat ik zelf koos voor 32 uur en ik niet meer wilde solliciteren omdat ik al een baan had.

Maar het moest, dus heb nog maandenlang sollicitatiebrieven verstuurd met daarin meteen bovenaan de brief benoemd dat ze mijn brief weg kunnen leggen omdat ik al een baan had maar moest solliciteren :smiling_face_with_tear:

En kreeg dus ook maandenlang geld waar ik niet om gevraagd had maar na 4 keer bellen heb ik het opgegeven en het geld maar gespaard.

4 likes

Ik was al begonnen aan m’n nieuwe baan en toen gingen ze ook bellen dat ik moest doorsolliciteren omdat zij niet hadden doorgekregen dat m’n salaris daadwerkelijk was gestort (?). Heb toen wat dingen in dat systeem nog gezet zoals arbeidsvoorwaarden en kennismakingsgesprekken met collega’s, echt waardeloos. Maar ik zou ook echt niet meer brieven sturen hoor, zonde van je tijd.

Ik kreeg niks meer omdat mijn nieuwe baan beter verdiende hahahaha het was zo nutteloos allemaal. Heeft gelukkig niet lang geduurd maar het voelde als een soort tv sketch toen ik dat telefoongesprek had.

2 likes

Wat raar, ik herken dit helemaal niet. Ik kreeg gewoon vrijstelling hiervoor en ik ontving zelfs nog aanvullende WW want mijn inkomen werd lager. Maar ik kon die mailtjes gewoon negeren. Heb je al contact gehad met je adviseur hierover? Blijven solliciteren zou echt heel raar en verspilde energie zijn.

Ja, zowel telefonisch als via die werkmap vrijstelling proberen te krijgen maar helaas.

Vind het uwv echt een grote sketch. Allemaal zo omslachtig en het geeft zo veel onnodige stress. De medewerkers die ik aan de telefoon krijg snappen ook nooit wat en zitten tijdens het gesprek alles nog op te zoeken enzo.

5 likes

Maar wat gebeurt er dan als je… het niet doet? In het ergste geval stopt je ww zou ik denken? Of moet je dan alles wat je gekregen hebt terugbetalen ofzo? :sob:

Je ww kan worden stopgezet, maar je loopt inderdaad ook risico dat je moet terugbetalen. Maar ik vraag me echt af of die activiteiten überhaupt worden gecontroleerd. Hoor zoveel verhalen van mensen die echt elke maand alleen maar zogenaamde netwerkgesprekken hebben met hun vrienden of buren ofzo.

2 likes

Ja maar je zal net die ene persoon zijn waarbij de een steekproef doen. Dan ben je echt de Sjaak. En dat risico wilde ik niet nemen.

op zich kan je wel mensen vragen of je hen mag opgeven voor “netwerk gesprekken” etc, dan ben je niet zo snel de Sjaak denk ik

Maar goed het is inderdaad echt een dom kut systeem

Ik kom echt zo weinig vacatures tegen, heb voor mijn gevoel ook al op alles gereageerd op ±160 km afstand (woon niet in NL)