Sollicitatietopic #2

Ik vind het niet perse gek dat ze een soort wachtlijst hebben, weet alleen niet of we op mijn werk zo zouden communiceren. Dat kan gek overkomen. Alleen moet je je voorstellen dat je, bijvoorbeeld, 15 goede kandidaten hebt, dan ga je niet meteen met alle 15 in gesprek. Dat is veel te tijdrovend. Dus maak je van die 15 weer een selectie en daar ga je eerst mee in gesprek.

Zo doen wij dat ook en ik denk nog wel meer bedrijven.

Ik vind het zelf gekker dat je al gesprekken voert voor sluitingsdatum, dan heeft niet iedereen een gelijke kans.

4 likes

Ja, dat dus. Ze maken blijkbaar al een wachtlijst voordat de sluitingsdatum voorbij is. Ze gaan mijn brief dus ĂŒberhaupt niet lezen, die komt op een wachtlijst (en dat communiceren ze ook zo). Tenzij er niemand uit hun eerste selectie komt. Maar ik heb mijn brief toch gewoon tijdig ingediend? Dit voelt oneerlijk. Ik krijg zo niet eens de kans om te laten zien of ik mogelijk een ‘goede kandidaat’ zou zijn geweest, terwijl ik tijdig heb gesolliciteerd.

Denk dat dit heel vaak gebeurd en er dan niet zo over wordt gecommuniceerd. Dan ben je helaas gewoon niet uitgenodigd voor een gesprek en krijg je een standaardmail met super bedankt maar helaas zijn er betere kandidaten.
Snap wel dat als je als voldoende kandidaten hebt waarmee je in gesprek wilt je dit doet. Zuur, maar ik denk dat dit niet heel ongewoon is op het transparant erover communiceren na.

4 likes

Nee dit vind ik niet integer eigenlijk en bij ons zou dit ook zeker niet mogen. Als je een termijn aanbiedt om in te solliciteren en deze niet eerder sluit ivm te veel sollicitanten vind ik dat iedereen een kans moet krijgen. Je zet een vacature uit onder bepaalde voorwaarden en dan moet je je als werkgever daaraan houden. Dan moet je maar wat meer CV’s bekijken, zoveel werk is dat ook weer niet om dat eerste kaf van het koren te scheiden. En ik zit regelmatig in commissies waar 60+ mensen op solliciteren.

Ik vind het ook dom van de vacaturehouder want het is niet zo dat iemand die die vacature toevallig eerder ziet of eerder schrijft op wat voor manier dan ook een betere kandidaat zou zijn.

Anyway ik zou dit dus ook geen aantrekkelijke werkgever meer vinden. Good riddance.

6 likes

Dankjewel. Dit is dus precies ook mijn gevoel, dat het niet integer is.

Het gaat mij er niet om dat ik afgewezen word omdat er al genoeg goede (betere) kandidaten zijn. Dat zou een legitieme reden zijn. Het gaat erom dat ze zeggen dat mijn sollicitatie voor nu niet wordt beoordeeld omdat ze al een eerste selectie hadden gemaakt wegens het grote aantal gegadigden. Terwijl ik, zoals je zegt, me aan hun voorwaarden heb gehouden. Waarvoor maak je dan een deadline, als die blijkbaar stiekem eigenlijk al in het verleden lag?

En je hebt denk ik wel een groot punt met ‘good riddance’. Dus ik zet de frustratie nu maar uit m’n hoofd.

Wel nog even bedenken wat ik terug ga sturen. :upside_down_face:

2 likes

Het zal wel petty zijn maar ik zou ze eigenlijk wel netjes laten weten dat ik het vreemd vind dat ze voor het einde van de termijn al een selectie hebben gemaakt en ik van een werkgever verwacht dat zij zich aan gestelde voorwaarden houden, en hierbij mijn sollicitatie terugtrek. En veel succes met de rest van de procedure. De sollicitant is niet de enige die feedback mag krijgen hoor.

9 likes

Ik zie dit steeds vaker in vacatures, dat ze mogelijk al gesprekken voeren voor de sluitingsdatum, en vind het echt super wack. Alle kanten op. Want als je de vacature laat ziet ga je dus tijd en energie steken in een brief etc terwijl ze misschien al met iemand in de “laatste” ronde zijn, en stel je bent er wel vroeg bij en je hebt twee gesprekken ofzo
. Gaan ze dan nog wachten of er nog iets beters komt? :joy: of alleen als ze over je twijfelen?

Doe dan gewoon een kortere termijn en gooi de vacature opnieuw open als je niet tevreden bent over de kandidaten.

Vind vacatures zonder sluitingsdatum ook zo kut :face_with_symbols_over_mouth:

4 likes

Ja ik had pas bij zo’n soort vacature m’n brief en alles eigenlijk al afgemaakt op dinsdagavond, maar dacht “ik lees het morgen nog even een keer na met fris hoofd en stuur het dan op”, was die vacature toen in de loop van de volgende dag ook opeens weg. Had het toen nog na gemaild en toen zeiden ze ook dat ze hem hadden gesloten omdat ze “multiple strong candidates” hadden, vond dat ook zo vaag. Toen hebben ze mij nog wel meegenomen uiteindelijk, maar ja dat was denk ik ook omdat ik nog snel genoeg gemaild had. Uiteindelijk niet geworden ook uiteraard :crazy_face:

Ik heb ook meegemaakt dat ik een brief had gemaakt, door iemand anders laten nakijken en toen bleek dat ze zo een systeem hadden waarbij je alles handmatig in hun portal moet invoeren. Nou dat allemaal gedaan en toen kreeg ik een reactie dat ze eerst gingen focussen op de mensen die nu hadden gereageerd en als daar niemand tussen zat mijne mee gingen nemen :sob::sob:

Lol had dat dan in de vacature gezet

1 like

Als het in de vacature staat (want jij zegt) dan vind ik het niet heel gek. Soms staat er dan ook nog bij dat ze dan de vacature offline halen, maar ik kan me voorstellen dat de (eerdere) brievenselectie en die gesprekken ook wel een tijdje duren en dat je de vacature in de tussentijd nog online laat staan. Wel jammer van alle moeite die je hebt gedaan ja!
Bij mijn werkgever krijgen we soms 100 reacties waarvan 80 in het laatste weekend, dus misschien is dit ook een manier om mensen aan te sporen niet zo last minute te reageren? Dat heeft natuurlijk geen zin als je hem pas net voor de deadline ziet.

2 likes

Maar wat is er dan nadelig aan als mensen laat reageren? Zet die deadline vóór het moment dat je een eerste selectie gaat maken en kijk na sluiting gewoon wat er op de stapel ligt. Lijkt me wel zo fair?

Ik snap dat er soms haast bij is geboden, maar zet de vacature dan wat minder lang open. Mensen steken anders tijd en energie in een sollicitatie voor niks.

10 likes

Ooh ik heb het niet goed geĂŻnterpreteerd zie ik, ik has niet begrepen dat ze de selectie al gemaakt hadden en jouw brief helemaal niet meegenomen hebben. Dat is zeker niet netjes!

Ik ging er vanuit dat ze alle brieven/CV’s bekeken hadden en daar een eerste selectie en wachtlijst uit gemaakt hadden.

1 like

Haha, ik ben hier niet assertief genoeg voor, maar ik heb zojuist een mail teruggestuurd waarin ik toch even subtiel/beleefd heb laten merken dat ik het niet netjes vind.

“Dank voor uw bericht.

Ik begrijp dat mijn sollicitatie voorlopig niet in de eerste selectieronde wordt meegenomen en pas wordt bekeken als er geen geschikte kandidaat uit de eerste selectie naar voren komt. Mag ik vragen of dit de gebruikelijke werkwijze is bij ***? Dan weet ik bij een volgende gelegenheid beter hoe ik mijn sollicitatie kan afstemmen op jullie procedure.

Nogmaals dank voor de terugkoppeling, en veel succes met het verdere verloop van de selectie.”

Vriend vond het wel geinig, maar naar zijn smaak alsnog te passief-agressief. Ik sta achter m’n punt.

Mijn ouders vonden het ook terecht. :crazy_face:

*** Update: Ik verwachtte geen serieus antwoord op mijn mail maar heb dit inmiddels toch wel binnen gekregen. Dit klinkt totaal niet alsof ze mijn vorige mail als passief-agressief hebben ervaren. Het is vrij open en informatief. Ze geven gewoon aan dat er geen vaste ***-brede regel is en leggen uit hoe het bij hen meestal gaat.

Sta er alsnog niet achter, maar goed. :smile:

2 likes

Ik zit bij een klein agency drie gesprekken diep, waarvan 1 gesprek eigenlijk gewoon een consult was waarbij ik hen bij een project heb geholpen, en ze hadden me bij het laatste contact verteld dat ik op vrijdag 1 augustus wat van hen zou horen.

Ik word dus door die sloebers geghost ondertussen hahahahahaa
(Ja ik heb al gemaild, nog niet gebeld, maar honestly fuck hen hoor)

2 likes

Ik vind het eigenlijk niet zo passief agressief hoor, komt heel beleefd over. Ik zou er zelf ook wel harder in zijn en ze meegeven dat dit niet ok is en sowieso niet meer bij dat bedrijf solliciteren

1 like

Huh, in welke zin laat jij merken dat je het niet zo netjes vindt? En wat is hier passief agressief aan? Ik vind dit een gewone mail waarbij jij aangeeft dat je bij een volgende sollicitatie bij het bedrijf hier rekening mee houdt. Naar m.i. geef je ze niks mee in deze mail. Harder aanpakken hoor😛

21 likes

Een vriend die ik het liet zien vond het passief-agressief, maar misschien ook omdat hij mijn irritatie erover heeft gehoord en dat er dus achter ‘leest’. Ik vind het ook meevallen.

De organisatie waar het over gaat is nogal groot, en ik werk er nu ook (niet voor ze, maar via een ander bedrijf met deze grotere organisatie als werklocatie - beetje moeilijk om uit te leggen zonder te herkenbaar te worden). Ik werk ook indirect samen met de afdeling waar ik de sollicitatie naartoe gestuurd heb, al ben ik officieel niet intern.

Die samenwerking is niet zo hecht dat ze me zullen herkennen (los van mijn naam nu), maar ik moet ze dus wel nog onder ogen kunnen komen. En ik wil ze ook in de gaten houden voor toekomstige vacatures.

Ik kon voor mijn gevoel dus niet te fel zijn in mijn reactie, maar ik wilde het ook niet helemaal niet benoemen en voorbij laten gaan alsof ik het iets normaals vind. Want ik vind het echt een rare gang van zaken.

Oh well, ik ben waarschijnlijk gewoon teveel een schijterd hoor. :relieved:

Ik heb een sollicitatiegesprek gehad waarbij ik was gekozen uit 130 brieven, echt bizar. Maar ik zat bij de laatste 8 en het gesprek ging goed maar heb er alsnog geen goed gevoel bij, ook omdat ik nu al een hele tijd niet verder dan het eerste gesprek ben gekomen.

Daar werd ik trouwens ook al uitgenodigd voordat de sollicitatie gesloten was.

Ik heb ook eens meegemaakt dat ik een brief had geschreven dezelfde dag als dat de vacature online stond, ik er nog een nachtje op wilde broeden en toen was de vacature al offline gehaald.

6 likes

Wow! Wel al een hele prestatie dat je ĂŒberhaupt bent uitgenodigd en tot de top 10 behoort, met zoveel brieven. Hopen op het beste! :crossed_fingers:t3:

3 likes

Ik zie ook in je huidige mail niks passief agressiefs. Je vraagt juist hoe je je aan hen kan aanpassen.
Ik snap heel goed dat je ze nog onder ogen moet komen, maar dat kan toch ook als je iets netjes aangeeft? Dat betekent niet dat je moeilijk of fel bent of direct een conflict zoekt (en mochten ze dat wel vinden, dan ligt dat echt bij hen). En juist omdat je er zo voorzichtig mee wil omgaan, kun je er denk ik op vertrouwen dat je niet te snel fel zal zijn.

Overigens denk ik ook dat iets aangeven juist beter overkomt dan een passief agressieve reactie.

5 likes