Voelde het niet nostalgisch Belgisch dan?
Ik heb de Belgische dop ook uitgeprobeerd en dat was prima eigenlijk hahaha! Mijn grootste probleem daar was elke maand weer inloggen met de eID card reader die alles deed behalve cards readen. Maar verder alleen maar elke maand bevestigen dat ik nog steeds werkschuw tuig was en cashen. Thank u Belgische belastingbetaler
& @GirlLikeThis dank jullie wel nog! Vond het vertellen op werk mega spannend, maar het luchtte ook gelijk heel erg op. De meeste collegaâs schrokken best wel omdat ze het niet verwachtten, maar waren ook blij voor me. En gelukkig hebben ze iemand gevonden die per 1 september kan beginnen dus uiteindelijk is dat helemaal goed gekomen
@Hiphopopotamus heb jij je sollicitatiegesprek al gehad? Zo niet, veel succes nog!
God ja echt drama dat uwv. Ik heb van mijn ww stop zetten meer stress gehad dan werkloos zijn Kwam er zowat niet meer vanaf
Dankjewel! Is later deze week
Na een behoorlijk kritisch bericht terug naar het uwv waarin ik onder andere aankaartte wat ik zou moeten zeggen tegen een organisatie als ik uitgenodigd word op gesprek terwijl ik al een baan heb en dat het wel enorm verspilde energie zou zijn voor zowel een organisatie als mijzelf werd ik gebeld door het uwv. De eerste zin die die meneer zei was: âwelkom in de wereld van de bureaucratie van het uwvâ. Hij zag wel in dat het nergens op slaat en heeft me nu toch vrijstelling van solliciteren gegeven. Ik krijg nog wel ww tot zij vinden dat ik er geen recht meer op heb, maar hoef dus niets meer te doen verder.
Vond dit wel een aardige meneer, dus het kan wel bij het uwv zolang je maar door blijft vragen en de juiste personen treft.
Ik had vandaag een sollicitatiegesprek en verbaas me er altijd over hoe lastig het is om te pieken tijdens zoân gesprek. Op de vraag waarom ik na korte tijd wegga bij mijn huidige baan kwam ik echt met een dom antwoord, en op de fiets naar huis bedacht ik me dat het misschien handig had geweest als ik had uitgelegd dat het een tijdelijke detachering als vervanging van iemand was en dat die persoon nu weer terug is. Op een andere vraag naar mijn leiderschapsstijl begon ik met âik ben aardigâ ?!?! Hopelijk kijken commissies door dit soort dingen heen.
Heeft iemand een tip om dit te verbeteren? Ik had dit soort vragen wel thuis voorbereid, uitgeschreven en met mijn partner geoefend.
Voor mijn gevoel is dit gewoon echt een kwestie van vaak doen. Zeker aangezien je het al had voorbereid en geoefend etc.
Ik had een tijd terug ook vrijstelling aangevraagd omdat ik dus al een baan had, maar pas 1.5 maand later zou starten. Ook niet gekregen, omdat ik zogenaamd voor die ene maand nog wel werk kon zoeken. Wel gaf die toen de tip dat je vakantiedagen kan opnemen, dan hoef je niet te solliciteren en dat die webinars ook meetellen als activiteit. Dus volgens mij vinden ze het zelf inderdaad ook krom. Ik heb na mijn eerste loon gewoon zelf die ww opgezegd, weet alleen niet of dat echt een handige zet is maar heb er tot nu toe niks over gehoord.
Ik heb deze ervaring echt totaal niet maar misschien heb ik geluk gehad? Ik moest een maand de WW in ter overbrugging omdat ik pas 1 maand later kon starten en iets medisch had, maar kennelijk zat ik in een of andere maatwerk pilot. Kreeg heel makkelijk vrijstelling. Maar zo te horen mogen ze die pilot wel verder uitrollen. đ«
Ik krijg aanvullende ww, werk nu wel gedeeltelijk. Dus dan had ik voor 3 weken een tijdelijke baan van 12 uur moeten vinden . Denk inderdaad dat de medewerkers het zelf ook krom vinden ja. Maar dan moet je dus kennelijk wel de juiste treffen die er een beetje in meedenkt, anders wordt je gewoon heel makkelijk afgewimpeld.
@Solee fijn dat jij een andere ervaring hebt. Ik zat sinds december in de (gedeeltelijke) ww, misschien dat dat ook nog wel uitmaakte. Dat ze met een maandje ter overbrugging wat gemakkelijker zijn.
Herkenbaar. Ik wil vaak te ad rem reageren, terwijl het slimmer is om even na te denken voor je antwoord geeft.
Nou ja officieel gezien moet je wel gewoon solliciteren, maar ik heb gewoon heel duidelijk aangegeven dat mijn nieuwe werkgever door dat medische wou dat ik pas 1 maand later zou starten!
Heb in het verleden wel gezeik met ze gehad dus ben ook niet louter positief hoor.
Ja een collega van mij zat ook in een of andere pilot waardoor ze niks hoefde te doen!!
Ik heb ook wel het idee dat ze maar wat doen bij UWV soms hoor⊠ik moest daar pas geleden ook op gesprek komen en was daar echt vet zenuwachtig voor maar het was echt een lachertje. En die vrouw kende mijn sector duidelijk niet, en was alleen maar onder de indruk van mân âmooie diplomaâsâ en in shock dat er meestal meer dan 100 kandidaten zijn voor een functie in mijn veld (terwijl volgens mij mijn sector daar ook echt niet de enige in is). Ze was verder wel aardig hoor en best chill om iemand even naar je CV te laten kijken nog, maar ik dacht wel dit gaat me absoluut niet aan een baan helpen :â)
Ik heb óók een oké ervaring gehad met (heel minimale) ww en studeren, maar ook echt verschrikkelijke ervaring met allerlei berichten dat ik heel veel geld terug moest betalen wat gewoon uiteindelijk niet waar bleek?? En ik was zelf zo gestrest van geldzorgen en andere dingen dat ik het op een gegeven moment echt niet meer overzag of de energie had er tegenin te gaan. Ik dacht niet dat het klopte en had bezwaar gemaakt maar toen zeiden ze gewoon: het klopt wel, en ja wat doe je dan?
Mân tante heeft zich er toen als een pitbull in vastgebeten en uiteindelijk kregen we gelijk. Maar dan krijg je ook geen excuses ofzo he.
Hahaha ja ik moest in de Belgische ww ook een keer zoân gesprek via Zoom want pandemie, en toen zei ik âik ben zwangerâ en toen zei die man âoh dat is niet zo handigâ hahahahaha. (Ja op zich mee eens) En toen suggereerde hij dat ik me kon laten omscholen voor een baan in de IT. Anyway gelukkig had ik een maand later hoogzwanger een nieuwe baan (niet in de IT )
Ah zo teleurstellend
Moet trouwens zeggen dat een Belgische collega van mij na een paar maanden WW weer terug naar België verhuisd is en inderdaad ook veel meer te spreken was over de mensen daar verder.
OH ja en ik vergat het leukste nog van mijn UWV-medewerker: ze was helemaal verbaasd dat ik ondanks goed functioneren weg moest op mijn vorige werk omdat mân contract af liep. Toen ik zei âeh ja dat is wel hoe het meestal gaat voor promovendi en andere wetenschappers in Nederland?â vond ze dat ook oprecht heel erg hahahahaha
Ja toen ik me daar in de eerste instantie meldde bij de Hulpkas ( ) zei ik âik ben docotraatskandidaat maar mijn mandaat is afgelopenâ en toen zei ze meteen âoh joh ga maar afmakenâ en kreeg ik de uitkering.
Ik kreeg ook een loopbaancoach en die raadde me op basis van mijn CV en een of andere test aan om âiets met schrijven te gaan doenâ vrouw wil je dat ik verhonger?
België is toch wel een lief land in sommige opzichten!!! Ik was juist zo gestrest voor die UWV afspraak omdat aan je proefschrift werken in de WW eigenlijk helemaal niet mag volgens mij, want dan ben je gewoon aan het werk en heb je geen recht op WW. Maar gelukkig was mijn medewerker niet zo scherp dat ze daar direct naar vroeg.
Wel een verschil dus ook welke UWV medewerker je treft zeg. Ik kreeg dit jaar een paar maanden WW en kreeg in feb en maart vrijstelling van de sollicitatie plicht zonder dat ik daar zelf om vroeg, zodat ik rustig kon oriënteren. En toen in april ging die plicht weer aan, in mei vond ik een baan maar kon pas juli beginnnen. Toen is de sollicitatie plicht ook gewoon gelijk eraf gehaald na ik mijn contract had getekend. Super fijn!