Haha, ik ben hier niet assertief genoeg voor, maar ik heb zojuist een mail teruggestuurd waarin ik toch even subtiel/beleefd heb laten merken dat ik het niet netjes vind.
âDank voor uw bericht.
Ik begrijp dat mijn sollicitatie voorlopig niet in de eerste selectieronde wordt meegenomen en pas wordt bekeken als er geen geschikte kandidaat uit de eerste selectie naar voren komt. Mag ik vragen of dit de gebruikelijke werkwijze is bij ***? Dan weet ik bij een volgende gelegenheid beter hoe ik mijn sollicitatie kan afstemmen op jullie procedure.
Nogmaals dank voor de terugkoppeling, en veel succes met het verdere verloop van de selectie.â
Vriend vond het wel geinig, maar naar zijn smaak alsnog te passief-agressief. Ik sta achter mân punt.
Mijn ouders vonden het ook terecht. 
*** Update: Ik verwachtte geen serieus antwoord op mijn mail maar heb dit inmiddels toch wel binnen gekregen. Dit klinkt totaal niet alsof ze mijn vorige mail als passief-agressief hebben ervaren. Het is vrij open en informatief. Ze geven gewoon aan dat er geen vaste ***-brede regel is en leggen uit hoe het bij hen meestal gaat.
Sta er alsnog niet achter, maar goed.