Sollicitatietopic #2

En ik maakte ook nog de klassieke fout dat ik bij twee sollicitaties mijn cv en motivatiebrief met elkaar had verwisseld.

Bedoel je dit letterlijk of leek je motivatiebrief te veel op een cv? (dit vraag ik voor mijn eigen weinig succesvolle sollicitatieproces)

Ik heb een vacature gezien voor een baan die echt perfect voor mij zou zijn. Nu bieden ze de optie om een filmpje mee te sturen (naast je brief en cv). Je mag kiezen of je alles doet of alleen cv+brief/cv+filmpje. Nou heb ik het idee dat ik alles uit de kast moet halen, maar wil ook niet over de top overkomen. Het is ook een vacature waar ik veel reacties op verwacht. Edit skills of presentatie skills zijn geen onderdeel van deze functie. Aan de ene kant denk ik, okĂ© let’s go we gaan all in. Aan de andere kant kan er niks zo’n misser zijn als een slecht filmpje.
Wat zouden jullie doen?

Als jij denkt dat je jezelf goed kan laten overkomen/verkopen op een filmpje , dan zou ik dat zeker doen. Als je juist veel moeite hebt met dit soort dingen en daardoor een halfbakken filmpje omdat ‘het moet’ opstuurt waar je eigenlijk helemaal niet zo representatief op overkomt, zou ik het laten eigenlijk. Beter een goede brief en CV zonder filmpje, dan een slecht filmpje. Maarja, dit is ook mijn nachtmerrie binnen een sollicitatieproces dus ik zou het sowieso nooit doen haha.

3 likes

Ik zou eerst een brief schrijven en dan de inhoud van die brief in een filmpje verwerken. Doe je al iets wat lijkt op het werk?

Ik zou wel een filmpje maken! Een soort korte elevator pitch van max 30 seconden. Iets waardoor je memorabel bent (en dat vereist niet perse video ervaring) en ze een beetje alvast een plaatje krijgen bij je cv/brief. Noem bijvoorbeeld een grappig feitje over jezelf (ik zeg bijvoorbeeld dat ik zelf sokken brei, vergeet niemand en is later op gesprek een leuke ijsbreker). Voor de details en waarom je perfect bent voor de rol heb je de brief en cv, dit is een kans om op te vallen.
Maar goed, makkelijk gezegd, want vind dit soort dingen zelf wel ook altijd rottig om te doen.

2 likes

Soms schrijf ik echt in anderhalf uur een ijzersterke brief, en soms gaat het voor geen meter :face_with_symbols_over_mouth: ik had allemaal leuke plannen voor vandaag maar ik heb ruim zes uur besteed aan het schrijven van een brief en ik ben er niet eens tevreden over.

2 likes

Schrijven jullie voor elke vacature dan echt een aparte brief? Ik heb in mn cv staan welke werkzaamheden ik bij welke baan heb verricht en voor de rest heb ik een standaard (korte) motivatiebrief waarbij ik het begin aanpas op de vacature en waarom de functie bij me past. Daar heb ik meestal wel succes mee. Maar misschien doe ik het niet goed :smiling_face_with_tear:

4 likes

Lol hoe kan je het niet goed doen als je er op deze manier succes mee hebt?

8 likes

Als je meestal wel succes hebt doe je het blijkbaar wel goed toch? Maar ja ik schrijf in principe wel voor elke vacature een aparte brief en pas m’n cv ook aan op de vacature. Natuurlijk recycle ik vaak ook min of meer dezelfde stukken, maar ik kijk altijd naar de vacature, wat ze vragen, hoe mijn ervaring etc daar op aansluit, etc.

Hangt misschien ook af van of je altijd op een specifieke functie die meestal ongeveer hetzelfde inhoudt solliciteert of niet. Ik solliciteer nu wel op functies die inhoudelijk in elk geval erg van elkaar verschillen.

5 likes

@boonie Ja is natuurlijk zo, maar word ook niet altijd uitgenodigd. Dus als ik hierboven lees dat mensen zes uur over een motivatiebrief doen denk ik ‘kan ik het dan nog beter doen’? Ik solliciteer wel op veel dezelfde soort vacatures inderdaad dus dat scheelt.

Ik heb ook vaak succes en gebruik hetzelfde soort format, met kleine aanpassingen. Gebruik ook gewoon chatgpt om het iets beter te maken (met daarna nog aanpassingen zodat het niet AI klinkt) en mag eigenlijk altijd op gesprek (tot nu toe, afkloppen).

Heb nu trouwens ook gesolliciteerd, hoor eind van de maand of ik op gesprek mag. Is wel een functie die perfect past bij mijn opleiding en mijn vaardigheden. Heb afgelopen tijd bij politie gewerkt, maar merkte dat het werk echt niet bij me past en ik te weinig uitdaging heb. Was ook een mbo 3 functie en ik heb hbo gestudeerd. Maar ik moet zeggen, had ook wel echt behoefte aan een tijdje wat minder uitdagende functie en ik heb weer heel veel andere dingen geleerd dus was zéker niet voor niets.

4 likes

@VincentVega
Ik had zowel de verkeerde cv als motivatiebrief naar twee bedrijven gestuurd. Meestal zet ik in de bestandsnaam ook het bedrijf of de instelling, maar daar was ik een keer te laks in.

Ik schrijf eigenlijk wel altijd een nieuwe brief, maar ik heb wel een documentje met losse zinnen die ik soms kopieer.

3 likes

Het scheelt ook gewoon in welke sector je solliciteert denk ik. Bij ons heb ik soms het idee dat iedereen met een hartslag aangenomen wordt, omdat er gewoon een schreeuwend tekort is.

4 likes

Ik ben dus weer afgewezen met als reden ‘andere kandidaten hadden al meer ervaring met dit werk’.

Heel irritant, ik ben dus op zoek naar ander werk waarbij je praktisch dezelfde skills hebt, maar deze net anders inzet, maar het komt dus telkens terug op dit. Ook ‘ik twijfel er niet aan dat je dit niet zou kunnen, maar er waren andere mensen bij die al soortgelijke functies hebben gehad’. Ik ben deze ‘sector’ een beetje zat, maar ik ben bang dat ik op deze manier voor altijd hierin blijf hangen.

Ik snap het trouwens wel van bedrijven hoor, maar ik baal wel heel erg. Ik ben ook maar in mijn huidige rol gerold, het is nooit een heel bewuste keuze geweest.

1 like

Dat is shit om te horen ja, en iets waar je weinig aan kunt doen. Het enige dat ik nog kan bedenken: focus je in het sollicitatieproces heel erg op het overtuigen van het bedrijf hoe erg de skills die zij vragen lijken op de skills die je nu in je werk inzet? En zou je ze nog kunnen verrassen met een visie over hoe jouw werkervaring van meerwaarde kan zijn tov iemand die niet eerder in je huidige sector heeft gewerkt en hoe je je deze sector snel eigen kunt maken? Dan geef je het bedrijf op een presenteerblaadje waarom jij een voorsprong op de rest hebt, want blijkbaar kunnen ze het zelf niet bedenken

2 likes

Dit probeer ik vaak wel te doen, ik zeg niet dat ik een voorsprong heb want dat is aan hun, maar ik heb wel (extra) kwaliteiten die goed aansluiten. Maar ik kan daar nog wel meer op in gaan, ik ga even goed broeden op een manier om dat te doen. Ik denk dat bedrijven toch eindelijk voor de echt veilige keuze gaan, maar als ik kan laten zien dat ik eventuele meerwaarde kan bieden zal dat mogelijk helpen.

1 like

Ik ben uitgenodigd voor een gesprek volgende week, maar bij de vacature staat geen salarisindicatie. Zouden jullie dat op voorhand vragen of niet? Ergens zou ik het echt (voor beide kanten) verspilde tijd vinden als ik daar aankom en het blijkt niet toereikend te zijn, maar aan de andere kant wil ik ook niet overkomen alsof ik het salaris het allerbelangrijkste vind.

Misschien kun je aanbieders vinden via Blikopwerk? Die verzorgen de keurmerken voor taalscholen.

3 likes

Als je al een gesprek hebt staan zou ik er denk ik niet nu nog achteraan bellen, het wel in dat eerste gesprek bespreken. Nu nog bellen na bevestigen van dat gesprek zou ik een beetje raar vinden voelen, dan had ik geĂŻnformeerd voor ik zou solliciteren.

3 likes

Ja normaalgesproken wordt daar wel over gesproken tijdens zo’n eerste belletje met een recruiter, maar dit ging zo snel dat ik het eigenlijk niet durfde op te gooien haha. Zo stom eigenlijk.