Sollicitatietopic #2

Het is mij gelukkig nog nooit overkomen maar het schijnt wel eens te gebeuren (of hopelijk is dat inmiddels verleden tijd :joy:).

https://nl.indeed.com/carrieregids/sollicitatiegesprek/grappige-sollicitatievragen-voorbeelden

Maar oké wat jammer/gek? Waren het heel jonge mensen die je sprak ofzo met weinig ervaring (met sollicitatieprocedures)? Misschien waren ze wel overtuigd door je verhaal ofzo maar je hoopt toch dat ze op basis van je verhaal nog wat meer vragen hebben (als niet kritisch in elk geval geïnteresseerd?)

Het is een beetje het tegenovergestelde van wat ik een tijdje terug had, zat ik tegenover 5 (?? super veel) anderen en het vragenvuur begon met “dan zal ik maar beginnen met de eerste vraag” en na de geplande 30 min was het zo van “we zitten aan de tijd heb jij nog een korte vraag?”

1 like

Ik heb vorige week echt een ontzettend leuk gesprek gehad en ik hoor begin deze week iets. Ik heb mijn mailbox uiteraard al een miljoen keer gerefresht, dus ik heb de afzender inmiddels maar als vip ingesteld in mijn mail-app, zodat ik een melding krijg als ik een nieuwe mail van ze heb.

3 likes

Klopt! Het gesprek met hr is gek genoeg pas voorzien in de tweede ronde, en het gaat inderdaad om een kleine organisatie.

@boonie het waren twee oudere vrouwen, maar dus geen hr-medewerkers.
Ik ben een beetje bang ben dat ze mij gezien mijn voorkomen (haar en makeup), mijn persoonlijkheid (best zonnig [ja, écht!!] en misschien niet zakelijk/professioneel genoeg), en mijn ervaring in de beauty-industrie niet serieus nemen. (Baan is corporate communicatie in duurzame technologie.)

5 likes

Denk dat je de baan hebt :laughing:

1 like

Dat hoort nou eenmaal bij verkassen, dit argument moet je schrappen als je ooit wilt verplaatsen.

Als je behalve het salaris wel echt interesse hebt zou ik vooral doorgaan! Als ze echt enthousiast over je zijn is er misschien nog wel wat meer uit te halen. Wel jammer dat de secundaire arbeidsvoorwaarden het salaris niet compenseren.

Schaal staat niet altijd rotsvast, soms zit daar nog wel ruimte in, hoor. Mijnvriend doet iets waar ze moeilijk iemand voor konden vinden, de schaal werd tijdens de sollicitatieprocedure al omhoog gezet. En kort na indiensttreding werd het functiehuis vernieuwd waardoor zijn functie opnieuw moest worden gedefinieerd/ingeschaald en heeft zijn leidinggevende hem geholpen om een schaal hoger te komen onder het mom van “we willen wel dat je blijft!”

1 like

Thanks voor je reactie! Ja ik ga er denk ik maar open in bij het volgende gesprek en dan zien wat ze bieden. Maar ik blijf het echt heel lastig vinden. Enerzijds vind ik mijn werk echt heel leuk, anderzijds lijkt het me goed ook nieuwe ervaringen op te doen en te blijven uitdagen. Maar zowel bang om het weer niet te doen als voor spijt
 ik vind het wel echt spannend

Ja, ik snap je twijfel heel goed. Maar hoe leuk je huidige werk ook is, blijkbaar is die twijfel er toch. Misschien helpt het serieus onderzoeken van andere opties juist ook wel om die twijfel wat uit te doven en tevreden bij je huidige baan te blijven.

Ja, ik heb al 3x eerder een baan afgeslagen en toch blijf ik solliciteren, dus er is inderdaad wel iets dat me daartoe aanzet. Maar het definitief opzeggen is me blijkbaar tot nu toe toch steeds te spannend.

Wat breder: iemand ervaring met de overstap van onderzoek naar beleid en de voor/nadelen daarvan?

2 likes

Jawel, heb ik ervaring mee!

2 likes

Zou je daar over willen uitwisselen? Ik kan je geloof ik geen PM sturen alleen

1 like

Je kunt altijd een PM sturen naar andere gebruikers als je naar je eigen inbox gaat, klikt op “nieuw bericht” en de gebruiker in kwestie invult.

6 likes

En???

Nog niets gehoord :sob:

Ik heb ook eens een gesprek gehad waarbij ik vooral mijn verhaal deed, ze iets kleins vroegen en daarna doorgingen op het salaris etc. Ik dacht toen laat ik even proberen door te schemeren dat ik meer wilde verdienen, en ik stelde nog wat vragen aan hen. Dacht hoor ik niks meer van, ze zeiden ook niets van wanneer je voor nog een gesprek wordt uitnodigd oid. Week erop kreeg ik dat salaris dat ik had genoemd in een overeenkomst per mail. Ik dacht echt dat ik de achterlijke was maar goed ik heb het natuurlijk geaccepteerd. Nadat ik daar begon met werken bleek dat dit gewoon de directe collega’s waren tijdens het interview en er niemand van HR betrokken bij was, er was net iemand met verlof en dat soort dingetjes. Heb er maar een paar maanden gewerkt door andere redenen maar was wel lekker met cashen :joy:

Mijn tweede gesprek ging goed, en
 ik ga een aanbod krijgen! Yess, zo blij mee, lijkt me echt een fijne plek om te werken.

Alleen
 ik moest zelf een salaris indicatie geven. Vind dat best lastig. Ik heb nu iets doorgeven redelijk aan het eind van hun range (van wat in de vacature stond). Hoop niet dat ze nu denken, pff ok, dan annuleren we alles.

10 likes

Ik hoor (en denk dit zelf ook) vaak als onzekerheid. Vraag mij af of er ook maar iemand is die dit ervaren heeft. Mijn ervaring is tot nu toe na hoog inzetten dat ze gewoon een of twee tredes lager gaan en je een prima aanbod hebt waar beide partijen tevreden mee zijn. Bedrijven laten een goede werknemer echt niet schieten op een paar honderd euro.

2 likes

Ik heb vandaag een sollicitatiegesprek voor een stageplek en ik hoop echt dat ik aangenomen wordt zover ik kan zien voldoe ik aan alle eisen maar genoeg andere mensen natuurlijk ook.

6 likes

Ja daar heb je ook gelijk ik. En anders hadden ze zelf maar een aanbod moeten doen hoor!

3 likes

Het gesprek verliep goed en kreeg een paar keer terug dat ik een goed antwoord gaf of een goede vraag stelde. Ik hoor uiterlijk halverwege volgende week wat het resultaat is. Nu hopen dat het gevoel wederzijds was en dat ze bij mij het beste gevoel hadden :crossed_fingers:

11 likes

Lukt het jullie om een vacature-alert in te stellen bij Werken voor Nederland? Ik heb me al meerdere keren aangemeld, ook met verschillende e-mailadressen, maar ik krijg geen mails binnen. Er komen wel vacatures online die aan mijn criteria zouden moeten voldoen, dus daar ligt het niet aan.

1 like