Sollicitatietopic #2

Ik had ooit een telefonische afspraak met iemand van UWV, ik weet niet meer wat haar functie was maar het was een soort loopbaancoaching ofzo, vanwege de WW die ik kreeg. En ze vond mijn cv helemaal indrukwekkend en ze had ‘allerlei goede ideeën’, zoals ze zelf zei. Die had ik zelf ook al bedacht eigenlijk. En die webinars vond ik al helemaal een lachertje.

Maargoed, UWV ging wel echt een stuk soepeler bij mij dan de verhalen die ik hier zo lees. Ook een verademing dat ze zo vriendelijk waren, nadat ik helemaal uitgemolken was door mijn exwerkgever en zijn kutte arbodienst (de bedrijfsarts was wel heel lief, maar de arbomedewerker echt een draak). Mijn vertrouwen in bedrijven en instanties was in ieder geval zeer laag.

2 likes

Die periode van de VDAB was zo donker haha, echt treurig hoe iedereen destijds gewoon werd doorgesluisd naar een privébedrijf omdat de vrienden van de golfclub een lucratief contract verdienden.

Ik had gisteren mijn gesprekken. Gesprek 1 was sterk inhoudelijk en gesprek 2 meer een soort klikgesprek. Eerste ging voor mijn gevoel heel goed, maar het tweede boterde niet zo. En toch ben ik zojuist gebeld dat ze heel enthousiast waren en me graag de baan willen aanbieden! Baby’s eerste loondienst :pleading_face: :exploding_head:

Ik heb nog werk voor mijn eigen bedrijf liggen t/m volgende week en daarna ga ik heeeeerlijk niks doen tot mijn contract ingaat, hopelijk per oktober.

26 likes

Had vandaag mn derde gesprek ergens, inclusief het maken van een case op kantoor. Vind ik al irritant maar prima. Kom ik er voor het maken van die opdracht achter dat ik bij dat bedrijf niet zou kunnen parkeren. Deur tot deur een uur met ov dus daar heb ik geen zin in. Baal nu zo erg. Ze gaan kijken of ze iets kunnen fixen maar zal wel niet.

Is hier iemand die bij een gemeente werkt die een mooie onderhandeling heeft kunnen doen bij aanstelling? Ik ben gevraagd voor een functie bij een gemeente dus ik heb best een sterke positie. Ik werk nu bij een andere gemeente een schaal lager in de laatste periodiek. De schaal van de nieuwe functie staat al vast en pas vanaf periodiek 8 is het meer dan ik nu verdien. Ga natuurlijk omhoog onderhandelen maar dan is de doorgroei de komende jaren wel gelijk beperkt. In de vacature staat niks over reiskostenvergoeding alleen dat ov volledig wordt vergoed. Echter kom ik op een locatie te werken die niet in de buurt van het station is. Dus dat ga ik sowieso proberen. Zijn er verder nog opties om het salaris op te krikken buiten de vaststaande schaal? Luxe probleem, I know maar ik wil dit als een witte man benaderen. :joy:

1 like

Bij mijn laatste onderhandeling (semi overheid) was hoeveel je nog omhoog kunt de komende jaren een doorslaggevende factor. Ik kon ivm het functiehuis niet een schaal hoger dus wilde ik meteen de hoogste trede. Daar had P&O bezwaar tegen want dan zou ik dus de komende jaren niet tredes omhoog kunnen want de schaal erboven zat al iemand met een hogere functie. Toen heb ik gezegd, boeit me niet, ik heb het geld liever nu dan over 3 jaar en dan accepteer ik dat er geen extra tredes inzitten tot ik een andere functie heb en vertrek ik gewoon over een paar jaar.

Toen zijn ze dus akkoord gegaan na overleg met mijn directie omdat ik anders nee zou zeggen. Dus ik heb er wel van geleerd dat P&O in principe wil dat je er nog een aantal jaar op vooruit kunt gaan omdat ze anders zeker weten dat iemand snel weer weggaat. Dat kun jij niet in de schaal die er nu ligt dus moet je een schaal hoger krijgen. Anders ben je over 2 jaar weg.

4 likes

Ik heb volgende week weer een sollicitatie en in verband met vakanties is deze online. Echt zo jammer! Wil daar gewoon even op locatie zijn, de sfeer proeven enzo. En via Teams is het altijd zo formeel…

3 likes

Ik zoek betaalde vacatures voor taalles (Nederlands) aan vluchtelingen/NT2’ers/volwassenen maar ik kan die eigenlijk nergens vinden. Gebruik ik de verkeerde zoektermen en zo ja, welke zoektermen zijn beter? Of bestaan er simpelweg bijna geen betaalde vacatures?

In welke plaats zoek je iets? Het is bijna altijd freelance werk (er is wel veel betaald werk!) dus als je zoekt naar dienstverbanden vind je idd weinig. Een bekend bureau is Toptaal, het COA heeft ook zelf taallessen (betaald) en je kunt ook bij de taalcentra van universiteiten kijken. Verder zou ik dus niet op vacaturesites zoeken maar googelen naar NT2 lessen in je stad en daarmee bellen.

2 likes

Oh thanks, dat zou het een en ander kunnen verklaren. Toptaal zal ik opzoeken en COA had ik al bekeken en daar vond ik vreemd genoeg helemaal niks. Bij ‘kies een vakgebied’ zie ik niks dat met onderwijs of iets dergelijks te maken heeft. COA - Vacatures | www.coa.nl
Ik zoek iets in de regio Zuid-Holland trouwens, rondom Rotterdam.

4 likes

Ik erger me aan bedrijven die zoeken naar het schaap met de vijf poten, maar al helemaal als ze dat niet duidelijk in de vacature zetten (een bepaalde vaardigheid die niet gebruikelijk is in de sector).

1 like

In mijn regio (andere regio) doen ROC’s dit ook en dan ben je in principe in loondienst. Dus die zou je ook eens kunnen checken/bellen.

Heb je al bij Sagenn gekeken?

Ik moet effe ventileren.

De vacature:
Jouw taak: copywriting en content management
Vereisten: ervaring in copywriting en content management

Mijn cv:
8 jaar ervaring in copywriting en content management voor wereldspelers zoals Bosch, Coca-Cola en Samsung

Het antwoord van de recruiter:
“Sorry je ervaring sluit niet aan op de rol”

BITCH HOE DAN :joy:

(Ja, ik heb gevraagd wat ze concreet missen want “ik kan elke vereiste in de vacature afvinken en als mijn cv dat niet aantoont, dan moet ik duidelijk iets aanpassen, alvast bedankt voor je hulp!!!”)

6 likes

Heel goed dat je ze er concreet naar vraagt. Dit klinkt wel vaag inderdaad.

@Quinn Van Sagenn had ik nog nooit gehoord, ik ga het opzoeken.
@sashiko Zoals Zadkine of Albeda of iets dergelijks? Ik heb het idee dat je dan eerder met jongvolwassenen werkt, kan dat kloppen? Of heb je specifiek een vacature gezien voor taalles aan volwassenen?

Bedankt voor het meedenken!

1 like

Zadkine en Albeda zijn beide ROC’s dus hoeft niet alleen volwassenen te zijn

Het is zo frustrerend, solliciteren is echt waanzinnig kut. Ik heb het inmiddels opgegeven voor dit soort functies. Ben inmiddels zo’n 20 a 30 brieven verder en kreeg afwijzing na afwijzing, nog nooit uitgenodigd op gesprek. Heb m’n cv laten checken door een senior recruiter uit m’n netwerk en m’n brieven laat ik altijd lezen door een ander. Echt moedeloos werd ik ervan. Ik heb meerdere keren gehoord dat recruiters voor dit soort functies 40 tot soms wel 80 reacties krijgen (bij grote corporates in de randstad). Hoop heel erg voor je dat het uiteindelijk lukt, je zou denken dat het met jouw werkervaring goed moet komen!

1 like

Heb je niet te veel ervaring, dat ze bang zijn dat je te veel wilt verdienen? En dan maar een standaard antwoord terugsturen.

3 likes

Ja, ROC’s organiseren vaak ook volwassenenonderwijs dus hoeft niet persé met tieners/jongeren te zijn hoor. In mijn regio geven die ook taallessen, inburgering etc aan een hele brede doelgroep. Even googlen op “NT2 of inburgering ROC Rotterdam” vertelt met dat Zadkine en Albeda inderdaad beide taalcursussen voor anderstaligen aanbieden.

Ik zie in mijn eigen regio nu ook een vacature, heb omg Rotterdam niet bekeken. Veel ROC’s zijn wel heel inactief in de zomervakantie dus ik zou eerder weer vacatures eind augustus verwachten.

1 like

Dat zou je denken (zeker omdat de vacaturetekst zo weinig specifiek is), maar er staat dat ze een senior medewerker zoeken.

@Billy thanks, het is fucking tragisch voor copywriters momenteel hè. Ik ben momenteel drie gesprekken diep in een sollicitatieprocedure bij een klein agency (waar ik nooit zo veel ga verdienen als bij mijn laatste werkgever :sob:) dus ik hoop dat daar iets uitkomt. Hopelijk vind jij ook snel iets :pray:

2 likes