Sollicitatietopic #2

Nou ben ik weer. Ik heb twee goede gesprekken gehad. Echt positief, werd van beide kanten ook meerdere keren benoemd.

Vandaag awv gesprek en ze kwamen echt met een laag bod. In eerste gesprek werd een indicatie gevraagd. Ik heb aangegeven dat ergens in in een bepaalde schaal in een bepaalde CAO zit. Nu hebben ze een bod gedaan dat net onder het begin van die schaal zit.
Dus zeg de schaal loopt van €4000 tot €5800 dan hebben ze €4000 geboden. En ik verdien nu hypothetisch €4700.

Bovendien heb ik nu een 13e maand en meer vakantiedagen en zie ik in hun overige arbeidsvoorwaarden ook geen bijzonderheden.

Meh :frowning_face:

Ik heb aangegeven dat ik een stuk hoger zat te denken en er sowieso niet op achteruit wil. Andere persoon gaf aan niet teveel te willen onderhandelen en dat ik erover na kon denken en na het weekend met een tegenvoorstel kan komen.

Ik heb nu het gevoel dat we er niet uit gaan komen en vind het ook gewoon raar dat ze me 3x op gesprek laten komen en dan met dit aanbod komen. Je vraagt niet voor niets een indicatie toch? Dan weten ze ook dat dit te laag is. Ik neig nu nog mijn bod te doen van iets van €4800. Dat was het minimale dat ik wil hebben. En dan kijken wat er gebeurt en aangeven dat ik het raar vind obv indicatie.

2 likes

Wat zuur zeg! Vraag dan inderdaad niet om een indicatie.
Ik zou overigens geen € 4.800,- doen als tegenbod als dat het minimale is wat je wil. Zeker ook met het ontbreken van een 13e maand etc. wat je aangeeft.
Dan zou ik zeker minimaal € 5.000,- als tegenbod doen zodat je nog wat onderhandelingsruimte hebt.

Tenzij het een omg once in a lifetime kans is, maar zo komt je bericht niet perse op mij over haha

13 likes

Nee ik ben inmiddels een stuk minder enthousiast :sweat_smile:

Ik zie het nu vooral dat ik inderdaad dan in hun ogen misschien schofterig hoog ga zitten en het er dan maar op knapt. Weer een les geleerd. Ook dat sollicitatie zelf gewoon prima ging en ik dat ook best goed kan.

En ik zie het nu ook als een schop onder m’n reet dat ik of iets moet maken van m’n huidige werk en daar eens goed over na moet denken of er nog mogelijkheden zijn dat ik er wel energie uit ga halen en anders een schop om gewoon goed rond te kijken.

5 likes

Ik zou inderdaad er gewoon hard ingaan! Ook al ben je op zoek naar iets nieuws, het moet natuurlijk wel aantrekkelijk zijn en er op achteruit gaan is dat sowieso niet. Lijkt me heel redelijk om dat te eisen en het anders niet door te laten gaan als dat niet lukt (tenzij je echt snel weg wil waar je nu zit).

Ik heb ook een baanaanbod maar moet avw nog krijgen. Kwam erachter dat het alleen gunstig uitpakt tov mijn werk nu als ik in de laatste trede vd genoemde schaal wordt geplaatst dus zie ook een beetje tegen dat gesprek op… tegelijkertijd; een overstap moet wel komen toch? Ook vanwege het feit dat je er dingen voor opgeeft en niet goed weet wat je gaat krijgen

1 like

Ik ben het niet geworden. Inhoudelijk was er niks mis met mijn sollicitatie maar ze hadden het idee dat ik te verlegen was.

1 like

Wist je de schaal van te voren?

En soms valt er iets te bespreken obv ervaring die je meeneemt of opleidingsniveau dat ze je in een schaal hoger zetten.

Het ligt ook aan de andere avw natuurlijk. Ik ben er bij mijn huidige baan ook in salaris op achteruit gegaan. Maar kreeg dat net gelijk met vorige salaris met een 13e maand. Maar ook veel vakantiedagen en dichtbij huis en dergelijke. Dus ben er toen wel voor gegaan en zit inmiddels in een hogere functieschaal door organisatiewijzigingen.

En hoe graag wil je weg en hoe leuk lijkt deze nieuwe baan je? Is ook belangrijk.

Aan de andere kant rekende m’n vriend me vandaag voor (nog voor m’n gesprek) stel je gaat er €170 bruto op vooruit. Houd je €100 over per maand. Je werkt er 3 jaar. Dan is dat al €3600 die ze je niet meer afpakken. Lijkt op dat moment niet veel maar op lange termijn telt t wel op wat je eruit haalt in zo’n gesprek. En daarvoor krijg je vaak een keer de kans, daarna zit je aan je standaard verhogingen vast.

1 like

Jammer! Hoe voelt het voor jou nu? Herken je het?

Ik herken het niet maar kan wel snappen waar hun conclusie op gebaseerd is, maar dacht wel op basis van mijn werkervaring is dit onterecht want ze dachten dat ik daardoor bepaalde casussen misschien niet aan kon. Terwijl ik dacht ik heb echt van alles gezien en gewoon correct gereageerd en als ik daar nu een referentie van zou opvragen dan zou dat ook direct bevestigd worden maar ja het gaat om hun eerste indruk natuurlijk.

1 like

Ja zo is het!

Ik wist de schaal wel vantevoren, maar de bandbreedte (en de max) is bij deze CAO lager dan bij mijn huidige werk en de vakantiedagen blijken ook veel minder, dus ik had me een beetje verkeken op de mogelijkheden om erop vooruit te gaan. Bij mijn huidige werk kan ik in dezelfde schaal (waar ik ook al zit) in die zin dus meer groeien. Ik hoef dus niet per se (nu) weg bij mijn huidige werk, en ik heb het ook wel naar mijn zin nog.

Maar deze nieuwe baan is wel een opstapje voor een meer divers CV/bredere ervaring en geeft daarmee later weer meer carrièreopties en verdere groei - ook financieel. Mijn huidige baan leent zich minder voor doorgroeiopties later, verwacht ik.

1 like

Ik had twee sollicitaties verstuurd en daar werd vrij snel (enthousiast) op gereageerd. Wat contact gehad en zij zouden een gesprek inplannen. En nu duurt het allemaal vrij lang, vind ik. Een week ongeveer. Zouden jullie dan zelf erachter gaan?

Als je dat belangrijk vindt en als het nuttig voor je is kun je misschien een (eenmalig) hoger opleidingsbudget erbij onderhandelen, zodat je bijvoorbeeld in het eerste jaar een dure cursus of coaching ofzo kunt doen.

2 likes

Zou er na een week wel even achteraan mailen. Waarom hebben ze niet meteen een gesprek ingepland dan?

Bij beiden heb ik het allereerste contact gehad met een recruiter. En zij zouden een afspraak inplannen met een leidinggevende/manager oid op locatie. Maar van eentje heb ik net wat gehoord inmiddels!

Ik was aangenomen, maar het salaris bleek ontzettend laag. Ondanks het fijne ontvangst daar het aanbod afgewezen.

Recent weer een sollicitatie gehad waar ik écht een heel goed gevoel aan heb overgehouden, met snelle follow up voor tweede gesprek. Die is inmiddels ook geweest en ze leken heel enthousiast. Dus nu hopelijk niet al te lang meer wachten tot het verlossende antwoord.

Dit móet het gewoon zijn! :pray::sob:

7 likes

Na 3 afwijzingen bij verschillende organisaties eindelijk weer een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek! Zo blij :raised_hands:

8 likes

Ik had net een sollicitatiegesprek, maar ineens werd ik zo zenuwachtig D: Ik kwam echt niet lekker uit mijn woorden helaas.

2 likes

Ik ben het zoals verwacht niet geworden. De reden was uiteindelijk dat een andere kandidaat net meer werkervaring heeft en beter in de groepsdynamiek past.
Ik ben er toch wel een beetje verdrietig door, het was echt een functie waarvan er niet zo veel van zijn :frowning:
na dit weekend maar weer naar vacatures kijken

Onlangs een tweede gesprek gehad bij een zelfde organisatie. Tot nu toe geen terugkoppeling gehad, terwijl ze in het gesprek al aangaven mij sowieso nog een keer te willen spreken, zo positief waren ze.

Maar ik heb de afgelopen tijd, sinds dat ik solliciteer, zo vaak gehad dat organisaties gewoon niks meer van zich laten horen na eerste of tweede gesprekken dat ik nu ook al weer de hoop verloren ben…

Vraag; als jullie op gesprek zijn, vragen jullie er dan concreet naar wanneer je een terugkoppeling mag/kan verwachten? Ik neem dit mijzelf iedere keer voor om dit te doen, maar ik vergeet het dan vervolgens toch.

1 like

meestal wordt dit door de organisatie zelf al vertelt in het gesprek. Ik zou het zeker de volgende keer vragen hoor, vind het al irritant al ze zeggen “ergens einde van de week.”

1 like

Ja, ik vraag dit altijd wel. Liefst bij de afronding, als je bijv je spullen al weer pakt en/of de ruimte verlaat. Organisaties houden zich er niet altijd aan, maar dan heb ik wel altijd een beetje een idee van de tijd die ik sowieso moet afwachten.

Ik zit zelf momenteel ook in een sollicitatieprocedure voor een super leuke baan. Heb net het 2e gesprek gehad en wacht nu op terugkoppeling (die zal in de loop van volgende week komen). Ik denk dat ik erg goed pas in de organisatie en het team, alleen ben ik eigenlijk wat overgekwalificeerd voor de functie waarop ik gesolliciteerd heb (was de enige open plek in dat bedrijf). Nu is de vraag of ze bereid zijn om hierin mee te bewegen: functie, taken, verantwoordelijkheden en salaris aanpassen naar mijn werkervaring. Ik had het idee dat ze daar wel voor open stonden, maar you never know…

Spannend dus :hot_face:

4 likes