Dat je een vraag stelt over een sollicitatie of een aantal keer contact hebt gehad met een recruiter over de invulling van de functie en je dan zonder bericht een standaard afschrijving ontvangt.
Ik had niet eens officieel gesolliciteerd zeg maar.
Meerdere malen gebeurd nu. Ik ben dan eigenlijk ook meteen klaar met het bedrijf. Is vind ik niet meer zo van deze tijd. Kan me voorstellen dat ze veel reacties ontvangen maar het voelt erg als een nummertje. Mis wat menselijkheid of dialoog om te zoeken naar een match vanuit beiden kanten.
Recruiters hebben echt tijd te veel als ze iemand die contact heeft gezocht over een vacature een standaard afwijzing sturen. Besteed die tijd liever aan een inhoudelijke afwijzing voor een daadwerkelijke sollicitant denk ik dan. ![]()
Die laatste zin kan ik me dan ook helemaal voorstellen. Het heeft bij mij een tijdje geduurd voordat ik doorhad dat het precies zo moet zijn inderdaad, een match van beide kanten. Eerst dacht ik: zij moeten mij willen. Nu denk ik: we moeten het allebei willen. En daarbij zou ik zelf ook zeker op zoek zijn naar menselijkheid en dialoog.
Ik ben op woensdag en vrijdag vrij maar het lijkt alsof bedrijven dan nooit een gesprek kunnen inplannen. Alleen ik kan op de andere dagen zo moeilijk vrij krijgen
. Sowieso weet mijn huidige werkgever niet dat ik aan het solliciteren ben maar ik kan tussendoor niet even weg oid.
Ja woensdag en vrijdag zijn natuurlijk wel de typische parttime dagen
Ja klopt inderdaad. Maar dat maakt het echt even lastig met mijn huidige baan.
Yes, heb de baan gekregen! Niet helemaal voor het salaris wat ik hoopte, maar (meer dan) goed genoeg.
Het is echt een super leuke baan. Bedrijf zit helemaal in “mijn straatje” en het team lijkt met heel leuk. Het kantoor zit ook op fietsafstand van huis en dus ook dicht bij de opvang (en straks basisschool). Ben echt blij, had niet durven dromen dat dit zou lukken.
Ik ben begin dit jaar verhuisd van de randstad naar het oosten en moest daarvoor mijn hele fijne baan opgeven. Had niet gedacht dat het zou lukken om hier weer iets te vinden wat zo goed bij me past (zo het lijkt).
(ik heb nu trouwens ook een baan, maar dat is een tijdelijke klus dus ik was sowieso op zoek naar iets nieuws)
Het is gelukt! Contractvoorstel komt eraan ![]()
Ben zo blij dat ik er gewoon helemaal stil en kalm van ben. Deze maand 10 maanden werkloos, maar het einde is in zicht ![]()
Pff ik vind solliciteren toch zoiets stoms. Ik ben nu, zonder succes dus, 4 maanden actief op zoek. Ik heb het geluk dat ik niet weg hoef bij m’n huidige werk, maar ik haal er gewoon geen plezier meer uit. Ik vind die rollercoaster van enthousiast worden over een vacature/organisatie en dan afgewezen worden echt kut worden.
Ik heb gesolliciteerd bij een gemeente en ik ga stuk om hoe ‘ambtenaar’ het allemaal is
eerst pas drie weken na sluitingsdatum wat laten horen, en vervolgens de gesprekken twee weken later inplannen. Lijkt me heerlijk als je zo lang de tijd kan nemen voor je werk
Nou echt, zo herkenbaar en verveleed. En vooral ook die onzekerheid na een eerste en bijv. tweede gesprek of je doorbent naar een volgende ronde. Er komt dan verder ook weinig uit m’n handen behalve steeds op mn telefoon kijken of mail checken.
Nee het is echt kut want je moet vaak langs driehonderd partijen passeren om iets te kunnen doen.
Je bent was pas zo laat uitgenodigd omdat ze dit allemaal formeel hebben moeten laten goedkeuren door de bestuurlijke macht.
Ja ik weet het hoor, heb voorheen gewerkt bij een semi overheidsbedrijf en toen moest ook alles langs team 1, team 2, team 3 en ik was zo ook minstens een maand kwijt want ze hebben het allemaal zoooo druk en vervolgens kon ik weer langs team 1 omdat team 3 alles precies tegenovergesteld had van hun. Heel inefficiënt
maar ik werk nu bij een commercieel bedrijf en ben daar zo klaar mee, ik heb echt een heel slecht salaris, weinig goede secundaire arbeidsvoorwaarden en alles draait alleen maar om geld.
Ik zou het ook niet meer ruilen hoor haha, maar soms is het echt irri als je grotere beslissingen wilt (laten) nemen.
Pff ik had ergens gesolliciteerd en mijn motivatie en kwaliteiten maakten indruk, maar ze zochten toch nét iemand met wat meer specifieke ervaring. Ik word daar telkens zo moe van. Ik werk nou zwaar onder mijn niveau omdat ik na mijn ontslag in maart niks anders kon vinden maar doe op deze manier ook niet echt ervaring op om een volgende stap te kunnen maken.
Jaa, ik heb een baan!! Kan het nog nauwelijks geloven!
En wat zo frappant is; deze nieuwe baan heb ik, net als mijn vorige baan waar ik heel wat jaren heb gewerkt, door middel van een open sollicitatie/netwerkgesprek. Zo leuk!
Ik heb volgende week een sollicitatie! Gereageerd op een leuke functie die echter wel twee opleidingsniveaus lager is, en daarmee ook gepaard gaat met een aanzienlijk lager salaris. Ik dacht in eerste instantie, eerst maar eens zien of ik uitgenodigd wordt, maar nu dat gebeurt is vraag ik me wel af hoe hiermee om te gaan. In mijn huidige baan ben ik niet meer gelukkig, dit lijkt me wel echt leuk en past me goed, plus ik ben eindelijk weer eens uitgenodigd voor een gesprek waarbij ik de overstap kan maken naar een andere sector, maar ik zou er minimaal een schaal (het liefst twee) bij willen onderhandelen om het verschil in salaris te compenseren. Het is een andere sector maar met vergelijkbaar schaalniveau, en het zijn vier schalen verschil. Ik weet nog niet zo goed hoe hiermee om te gaan. Dit al in het eerste gesprek aangeven, of ben ik te voorbarig en is het gebruikelijk dat in een eventueel vervolggesprek te doen? Tegelijkertijd wil ik niemands tijd verdoen. Lastig, heb hier simpelweg geen ervaring mee.
Als er echt zo’n groot gat tussen zit zou ik dat zeker wel meteen bespreken. Vier schalen verschil is in het bedrijf waar ik werk namelijk een heel fors verschil in salaris en vanwege ons functiehuis kan je simpelweg niet naar een andere schaal dan waar de functie in is geplaatst na weging. Dat zou dus meteen ophouden als je niet bereid bent te zakken.
Is er in de vacature een maximum beschreven?
Gaat het echt om schalen of om tredes? Bij schalen zou ik het eerlijk gezegd misschien niet eens overwegen… mijn ervaring is dat een schaal heel vaak gewoon vast staat dus dat onderhandelen daarbuiten weinig zin heeft.
Even puur uit interesse; in mijn werkgebied zit er ook wel echt een flinke afstand in functies tussen schalen, ook gerelateerd aan opleidingseis (zoals jij ook aangeeft). Opleidingseis bepaalt instapschaal voor junior functie en daarna is 4 schalen doorgroeien ongeveer het hoogst haalbare in je hele carrière.
Dus de vraag zou dan zijn; als je 4 schalen omlaag gaat, ga je dan ook niet enorm omlaag wat betreft vereiste vaardigheden en niveau van werkzaamheden? Of zat je al heel hoog bij je huidige werk? En zie je dat zitten? Zowel qua salaris als qua uitdaging? Ik zou het zelf iig niet aandurven, ook met het oog op groeiperspectief
Ik heb recent iets soortgelijks gehad, maar dit bedrijf had dan geen schalen en tredes, dus wellicht gemakkelijker. Ik heb toen wel direct (nadat ik had laten zien wat mijn niveau is) tijdens het eerste gesprek gevraagd in hoeverre ze mogelijkheid zagen om de taken en verantwoordelijkheden binnen de functie aan te passen naar mijn niveau en ambities. En daarbij ook direct aangegeven dat de salarisrange uit de vacature niet aansloot bij mijn wensen. Maar dat ik het gesprek/bedrijf/functie wel heel leuk vond, dus dat als zij kans zagen hierin mee te denken, dat ik graag verder zou gaan in de sollicitatie-rondes. En dat als die ruimte er niet was, dat ik dat ook kon begrijpen. Maar dat ik dus wel een heel goede indruk had van het bedrijf en dan graag in contact zou blijven voor het geval er in de toekomst een functie vrij zou komen die wel bij mij aansloot.
Heb de baan uiteindelijk ook gekregen, incl aangepast takenpakket en salaris.
Ik heb afgelopen jaar ergens gewerkt wat 2 opleidingsniveaus lager was, maar na een aantal maanden was het echt gewoon niet uitdagend genoeg, veel te praktisch en zelfs hersenloos werk vaak waardoor ik alsnog weg ben gegaan. Ligt natuurlijk aan wat voor soort werk het is, maar is mijn ervaring. Heb er wel weer andere dingen van geleerd alleen qua inhoud, realiseer je dat het ws niet uitdagend genoeg zal zijn (tenzij je dat juist niet meer wil) en idd qua salaris dat je heel weinig omhoog kan.