Sollicitatietopic #2

Hoe doen jullie het als je een baan aangeboden krijgt terwijl je ook dingen heb lopen die je nog beter lijken?

Ik heb vandaag een baan aangeboden gekregen, maar ik heb meerdere dingen lopen die ik liever doe. Ik heb de baan dus afgeslagen maar ik vind het wel ingewikkeld! Ik zoek toch wel iets waar ik in ieder geval een jaar met plezier kan werken en deze baan was gewoon als winkelmedewerker, dus daar miste ik ik uitdaging (en het was ongeveer minimumloon).

Aangeven dat je het over x dagen kan laten weten. Of als ze echt moeilijk doen dat ze het nu moeten weten kan je nog altijd aannemen en dan toch weer afzeggen. Niet netjes, maar beter dan niks hebben als je echt wat nodig hebt. Ik zou sowieso niet direct afzeggen.

12 likes

Eens met dit.

1 like

Als ik het ĂŒberhaupt niet zou zien zitten, ook niet als die andere dingen niets worden, zou ik het inderdaad afslaan. Maar anders zou ik iets zeggen van “goh bedankt voor het aanbod ik ben ook enthousiast over de functie maar wil er even over nadenken” of zelfs gewoon “er lopen ook twee andere sollicitatieprocessen en ik wil die even afwachten om een weloverwogen keuze te kunnen maken”, dan heb je ook nog een betere onderhandelingspositie mocht je op meerdere plekken een aanbod krijgen

Ik denk dat het doorgaans geen kwaad kan te zeggen dat je meerdere processen hebt lopen, als je er maar bij zegt dat je ook/wel heel enthousiast bent over functie x

2 likes

Ja jullie advies is ook wat ik heb gedaan eigenlijk. Die ene baan die ik aangeboden kreeg wilde het dus dezelfde dag al weten, dus ik heb eerlijk gezegd dat er ook andere dingen liepen waar ik duidelijkheid van zou krijgen. Zij wilde het alleen nog voor het weekend weten. Toevallig kreeg ik een uurtje daarna nog iets leuks doorgestuurd van een recruiter wat veel betere arbeidsvoorwaardes had en me uitdagender lijkt.

Toen heb ik toch besloten dat die winkeljob me toch niet leuk genoeg leek, zelfs als mijn favo baan kans niet doorging.

Ik vind trouwens iets aannemen en dan miss 2 dagen later afzeggen wel heel vervelend dus dat zou ik niet zo snel doen.

Oh en ik dacht dat ik erg hopeloos was voor werk maar ik hoorde ook gisteren dat mijn uitkering is goedgekeurd, dus dat geeft me iets meer vrijhijd in mijn banenzoektocht!

8 likes

Ik zag een vacature waar ik heel enthousiast over was maar ik vond de salarisindicatie te laag, de functie was ook wat meer junior dan wat ik ben maar ik vond het zĂł leuk, dat ik toch maar heb gesolliciteerd en er ook bij heb gezegd dat er hopelijk nog wat te schuiven was qua schalen. En nu ben ik uitgenodigd :eek: Dus mijn tip is om dit gewoon te doen, vooral bij iets waar geen hele grote organisatie achter zit.

6 likes

Heeft er iemand ervaring met een arbeidsvoorwaardengesprek voor een interne overstap binnen dezelfde schaal bij de overheid? Liefst Rijk, maar ervaringen bij andere overheidsorganisaties zijn ook welkom. Ik weet dat het gebruikelijk is om er een trede bij te krijgen t.o.v. je huidige salaris als je een schaal omhoog gaat, maar ik blijf dus in dezelfde schaal.

3 likes

Hebben ze dan ook gezegd dat ze kunnen schuiven voor je?

3 likes

Wil geen debby downer zijn, maar het gebeurt vaak genoeg dat ze je uitnodigen terwijl er toch niet heel veel te schuiven is.

3 likes

Oh daar hou ik sowieso rekening mee, het is ook online, als ik had moeten reizen had ik gevraagd of ze het zeker wisten anders vond ik het echt zonde van m’n tijd.

3 likes

Ik ben wel benieuwd naar hoe het gaat, houd ons op de hoogte!

Ik hoop voor je dat ze ruimte hebben. Ik heb laatst tijdens een online kennismaking meer gevraagd dan hun salaris range en hoorde ook dat ze het het snapte en dat ruimte was! Helaas daarna toch afgewezen, maar ik was wel blij dat ik het toch gevraagd had!

2 likes

Binnen dezelfde schaal kun je gewoon onderhandelen. Dus hoog inzetten!

4 likes

Thanks, ik wil 2 treden erbij en heb een verhaal om dat te onderbouwen. Ik vind het alleen zo’n nadeel dat HR (die bij het gesprek is) weet waar je nu zit qua salaris, en de extra taakstelling qua bezuinigingen helpt ook niet mee. In een normale situatie zou ik dan inzetten op een bedrag dat overeenkomt met 4 treden erbij om in het midden uit te komen (minimaal), maar omdat HR nu m’n salaris al weet, is het misschien handig om de strategie anders in te kleden? Heb jij zelf ervaring met zo’n gesprek en nog goede tips?

1 like

Hr is er voor het bedrijf en niet voor jou. Hoog inzetten en dan hopelijk eindigen waar jij hopelijk wilt.

1 like

In mijn geval was er helaas niets mogelijk, waren ze gelijk heel duidelijk in.

2 likes

Dat is echt balen! Ik zou sowieso binnen 3 maanden na start een periodiek omhoog gaan, dus die periodiek erbij is voor mij eigenlijk wel de ondergrens. Worst case scenario voor mij is om periodiekdatum te behouden en niet direct iets erbij maar dat is eigenlijk een concessie die ik niet wil doen omdat de functie qua zelfstandigheid en aanpassingsvermogen echt wel zwaarder is (ze waren expliciet ook op zoek naar ‘zware’ medewerkers). Maar die bezuinigingen helpen echt niet mee en jouw ervaring helpt ook om met meerdere scenario’s vooraf rekening te houden dus bedankt voor het delen!

1 like

Dat ze zoiets meteen zeggen betekent niet dat er niks mogelijk is! Als ze je willen is er altijd iets mogelijk, de vraag is hoeveel risico je er zelf voor over hebt.

Ik heb meerdere gesprekken gehad, maar de overstap daarom uiteindelijk ook niet gemaakt, want hoewel de functie in dezelfde schaal ligt heeft mijn huidige functie wat meer flexibiliteit

Ik bedoel dat als ze direct zeggen er kan niks, dat dat niet per se waar is. Ik kan verder niks zeggen over of jij er wel iets had uit kunnen onderhandelen, want ik ken de situatie verder niet.