Sollicitatietopic #2

Misschien heeft iemand advies :smiling_face_with_tear: Ik heb vorige week op baan A gesolliciteerd bij mijn huidige werkgever. Deze week is een vacature open gekomen voor baan B, ook bij mijn huidige werkgever maar een heel andere afdeling. Ik vind baan A best leuk en ligt me goed, maar het is niet mijn droombaan (daarom ook gesolliciteerd). Baan B vind ik echter veel leuker, en om eerlijk te zijn wacht ik ook al een half jaar ofzo op die vacature (en daar ga ik ook op solliciteren). De sluitingsdatum van baan B is volgende week.

Nu ben ik uitgenodigd voor een eerste gesprek bij baan A, voor deze week. Ik wil mezelf idealiter nergens in de voet schieten (want straks wordt baan B toch niks). Is het slim/netjes om juist wel aan te geven dat ik ook op baan B gesolliciteerd heb en dat mijn voorkeur daar ook ligt, of juist niet? (of deels??).

Ik dacht dat het waarschijnlijk prima is om niets te zeggen behalve wanneer gevraagd en dan wel eerlijk te antwoorden over in elk geval de andere sollicitatie, maar ja straks bieden ze me die baan aan en kan ik dan gewoon zeggen “sorry jongens ik wacht die andere ff af”?? :melting_face:

Nou zou sowieso niet zeggen mijn voorkeur ligt bij B. Ik weet niet hoeveel gesprekken je verwacht te gaan hebben voor beide functies? En of daar dan ruimte zit om nog te bedanken voor een tweede gesprek naar aanleiding van gesprek 1.

En misschien ook goed om na te denken over hoe blij je wordt van A als B niks wordt. Of zit je daar dan en denk je dan met een half jaar ik wil weg en is het wellicht handiger om überhaupt af te wachten of B iets wordt en anders een heel ander plan te maken.

3 likes

Ik denk 2 gesprekken voor elk, zo ging het althans de vorige keren dat ik hier gesolliciteerd heb. Het duurde toen wel heel lang voordat het eeerste gesprek gepland werd, maar daarna ging het heel snel (heb hier paar maanden terug nog intern gesolliciteerd naar iets en toen bij de laatste twee afgewezen :broken_heart:). Mijn profiel sluit op allebei goed aan, wel beter op baan A.

Bij de vacature van B staat dat de vacature zondag sluit, en de week erna de eerste gesprekken zijn. Dat zou dan ong. uitkomen met het tweede gesprek van baan A, maar het kan ook zijn dat ze bij B zo veel sollicitanten hebben dat het weer weken duurt.

Ik denk overigens dat ik ook blij zou zijn bij baan A hoor, het is dan wel echt een baan-baan en geen passie. Op zich ook prima, en het betaalt ontzettend goed (vergeleken met mijn huidige functie en ook met baan B). Maar ik weet ook weer niet hoe gelukkig ik er van wordt.

Ondertussen realiseer ik me ook wel dat ik obstakels aan het creeeren ben die er nog helemaal niet zijn :smiling_face_with_tear:

3 likes

Als je het wordt (of als ze er eerder naar vragen) zou ik zeggen dat je heel enthousiast bent en ook nog een andere sollicitatie hebt lopen en dat je die wil afwachten, dat je over allebei heel enthousiast bent. Zoiets. Op zich is het niet gek om op meerdere functies te solliciteren als je op een gegeven moment toe bent aan iets nieuws/anders. En het is ook niet gek dat de combinatie van functie, klik en arbeidsvoorwaarden (die soms pas echt duidelijk zijn bij het arbeidsvoorwaardengesprek/na onderhandeling) maakt wat je het liefste wil. Hoeft niets over je motivatie en interesse te zeggen. Ook niet vergeten dat zij ook met andere mensen in gesprek zijn hè :joy:, zij kijken naar de beste match en jij ook. Kan je nog een onderhandelingsvoordeel opleveren ook.

6 likes

Ik heb zo een online gesprek binnen mijn vakgebied over een functie waar ik geen ervaring in heb en waar ik ook niet mega enthousiast van wordt. Ik vind het dan toch lastig hoe ik moet overkomen, want ik wil wel een goede indruk achterlaten. Het is wel iets wat ik interessant vind en waar ik meer over wil leren, maar het is ook dat ik al bijna een half jaar werkeloos ben en daardoor op meer solliciteer. Hopelijk blijkt het veel leuker dan gedacht en anders weet ik dat ook weer.

Veel vragen stellen! Kom je meer te weten en je komt geïnteresseerd en goed over :grin:

3 likes

Dit was echt geruststellend, dankjewel!

1 like

Ik heb vandaag gesolliciteerd op mn eigen baan (nu uitzendkracht, straks hopelijk bij het bedrijf in dienst). Aan het einde van het gesprek vroegen ze of ik nog vragen had. We hebben een cao met schalen en treden. Ik zei “ik heb veel ervaring in x en y en ben in korte tijd heel veel gegroeid in deze functie, wat gaat dat betekenen voor de trede waarop ik straks terecht kom”. En toen reageerde de vrouw van HR alsof dat een hele onverwachte en vreemde vraag was. Ze zei iets over inschaling van het uitzendbureau en dat we een mail krijgen met een aanbod als we mogen blijven. Maar het was echt zo’n niets zeggend antwoord. Is het echt zo vreemd om zoiets te vragen? Ik onderhandel normaal nooit, en ben achteraf nog wel eens genaaid daardoor. Ik vind het aanbod via email ook al raar eigenlijk, maar misschien is dit wel normaal?

1 like

Dat zou vraag nummer 1 zijn toch haha. Ligt niet aan jou.

12 likes

Ik ben aangenomen ergens, maar het is niet mn eerste keus. Het is een klein warm, gemoedelijk bedrijf, maar de functie is onder mijn niveau en het voelt alsof ik hier niet heel lang zal blijven. Toevallig is er net een leuke vacature online gekomen die goed bij me past, met interessante producten en ik verwacht dat het salaris hoger gaat zijn. Ik heb hier eerder een gesprek gehad, maar ben het toen niet geworden (andere functie) maar het was een heel positief gesprek.

Ik ben uitgenodigd, maar het gesprek is pas eind juli… ik heb nog niet toegstemd bij optie 1, maar kan dat niet zolang rekken denk ik. Ik wil morgen wel vragen of het gesprek eerswe kan, maar ze hebben het vandaag in de mail zelf al verplaatst, dus ik denk dat het door de vakantie niet kan.

Daarnaast zit ik in de bijstand en mag ik werk eigenlijk niet weigeren en weet ik niet hoelang ik mijm uitkering nog krijg.

Zelfs als ik optie 1 aanneem wil ik alsnog naar het gesprek van optie 2 maar dan zou ik het super lullig vinden als ik aangenomen wordt en na 2 weken weer weg ben… what to do? :weary:

Toch voor jezelf kiezen, het is misschien lullig, maar je weet helemaal nog niet of je daar wel aangenomen zal worden. Je zit in de proeftijd, en hebt altijd het recht om weg te gaan.

12 likes

Ja, het voelt ook een beetje alsof dat de enige goede optie is, maar ik weet nu al dat ik het echt mega moeilijk ga vinden om dan op te zeggen :sweat_smile:. Ik heb wel eerlijk gezegd dat er nog meer liep, maar ik denk niet dat ik het nog een maand kan rekken. Nouja ik weet ook niet wanneer mn eerste wekdag wordt, dus misschien werk ik er dan ook maar 2 weekjes ofzo.

Ik heb nou toch wat raars. Ik had vrijdag een heel leuk gesprek ergens. Ze wilde eigenlijk meteen na de eerste ronde een keuze maken maar belde me dat ze toch erg twijfelen over mij en een andere kandidaat of ik donderdag voor het tweede gesprek wil komen. Maar ik ben met mijn hele familie op vakantie, een bijzondere reis die we maken ter ere van mijn vader die eerder dit jaar is overleden. Dat ook aangegeven, en heb hier amper bereik ook. Gevraagd of het gesprek maandag mag plaatsvinden, 2 werkdagen later. Dan kan ik er fysiek bij zijn, lijkt me ook een eerlijkere kans dan de ander wel fysiek en ik via de telefoon. Maar dat kon allemaal niet, het is donderdag of de baan gaat naar de ander.

De fuck?

Wow, hard omdraaien hoor.

10 likes

Hallo zeg, wat een kutstreek. Wens ze succes met die andere kandidaat. (En mooie reis gewenst! Laat dit daar geen invloed op hebben :heart:)

8 likes

Dan hoor je daar zeker ook niet thuis. Zeker niet als ze zo met je omgaan.

Een hele mooie reis gewenst!

5 likes

Dan weet je nu precies hoeveel respect ze hebben voor de vrije tijd van hun werknemers. Maandag of anders niet! Vervelend zeg, zo vlak voor de reis :hugs:

6 likes

Dank jullie wel voor de lieve reacties. Heb echt nog getwijfeld van nou toch maar doen dan? Maar gelukkig lieve vrienden en familie om me heen die al zeiden deze reis komt niet meer terug je wilt niet met 1 been bij de sollicitatie zijn en niet full focus kunnen genieten. Laat gaan. En inderdaad voelt goed nu, dikke doei! Bizar ook dat je nu ik er nog niet eens werk al verwacht dat ik tijdens vakantie paraat sta. Dat was juist een situatie/werkomgeving waar ik net uit ben

19 likes

Als ik een ding heb geleerd de afgelopen periode: de loyaliteit die je richting een (potentiële) werkgever hebt, is vaak niet wederzijds. Als in, je leidinggevende kan nog zo leuk zijn, maar zodra er strategische keuzes gemaakt moeten worden ben je ook zo weg.

Dus ga op die bijzondere reis en ga voor die leukere baan ook al betekent dat je binnen 2 weken bij een minder leuke baan weg bent. Over een jaar weten zij niet eens meer wie je bent. Yolo!

27 likes

Zeker nu ja zeggen en alsnog door gaan met solliciteren. Stel je wordt aangenomen bij de leukere baan moet je even door de zure appel heen met opzeggen maar dat ga je dan gewoon doen en dan komt dat goed. Het kan ook heel bevrijdend zijn om een keer zoiets te doen (snel opzeggen, of zelf een baan afwijzen etc) omdat je dan merkt dat het even lastig is maar uiteindelijk wel goed komt (en je er een leuke baan aan overhoudt).

7 likes