Ik vind ghosten zo onprofessioneel, het zegt wat over het bedrijf. Ik heb eens, toen mij dat ook overkwam een formele mail gestuurd naar zowel de manager als hr, dat ik mij terug trok uit de procedure omdat ik niet bij zo’n onprofessioneel bedrijf wilde werken. Manager helemaal over de zeik, want hij kon niet door met de procedure door gedoe met hr, maar zij reageerden ook niet op mijn mail met vraag om info. Hr manager kreeg in zijn reactie behoorlijk op zijn kop. Hij vroeg nog of ik mijn beslissing wilde heroverwegen, maar ik heb aangegeven dat niet te willen.
Wat bizar! Ik heb geen zin om er verder energie in te steken maar vind het wel sneu.
Heb van twee andere sollicitaties ook niks gehoord maar was daar ook niet uitgenodigd. Ook niet netjes maar wel minder raar dan echt al 1 of meerdere rondes gehad hebben.
Je weet iig wel dat je goed zit om niet bij zulke werkgevers te zitten. Er zit echt verschil tussen miscommunicatie, drukte of whatever menselijke redenen en onprofessioneel gedrag, en dat is best snel te onderscheiden vind ik.
Ik heb ook een soortgelijke situatie gehad als @TanteBetje waarbij het contact met de manager op de afdeling echt vet goed was maar met HR alles misging. Daarna dus HR en de manager gemaild dat ik me terugtrok. Ik weet nog goed dag ik een mail kreeg van de manager dat hij mij gelijk gaf en verontschuldigde voor de gang van zaken. En nooit meet iets gehoord van HR. Altijd goed om dit soort dingen tijdens het sollicitatieproces mee te maken want het schetst een beeld hoe het potentieel kan lopen als je er eenmaal werkt.
Heb ook ooit eens ergens gesolliciteerd waar ik naar de recruiter had gebeld voor wat meer info (stond onder de vacature), beetje wat te horen over het bedrijf. Kreeg toen ook zo’n hork aan de telefoon dat ik echt dacht: oke WIL je überhaupt dat er iemand komt solliciteren??
Echt zo van:
Ik: ‘hallo! Ik belde even over die en die vacature. Ben wel geïnteresseerd en was benieuwd of je iets meer over het bedrijf kan vertellen…’
Zij: ‘ehh… oke? Ja?’
Ok nevermind ![]()
Ik heb vandaag een vacature gezien voor een baan die wat mij betreft echt voor mij geschreven is. Ik ken de organisatie vanuit mijn huidige werk en daardoor ken ik ook mensen die betrokken zijn bij deze vacature. Vrienden waar ik mee heb samengewerkt zien dit mij ook echt doen (vriendin zei letterlijk: ‘op je lijf geschreven’). En dan nu de maar. Ik zit formeel nog in een re-integratie traject omdat ik in burn-out zit/zat. Ik wil dus voor het weekend nog even bellen met mijn contactpersoon maar hebben jullie nog tips. Ik wil deze functie heel graag maar heb al zolang niet meer gesolliciteerd dat ik een klein beetje in de stress schiet wat nu handig is om te doen.
Wat is precies je angst? Dat je niet genoeg energie hebt om te solliciteren? Of je genoeg energie hebt om een nieuwe baan te starten? Of om je reïntegratietraject in gevaar te brengen? Dat laatste moet je meteen parkeren. Dit is een keuze die je altijd mag maken, of je nu volledig werkt, of in een reïntegratietraject zit of anders. Dus jij nu ook. Wees hierin niet te loyaal naar je huidige werkgever.
Over de andere vragen, dat is goed om voor jezelf op een rijtje te zetten. Hoe ver ben je in je traject, past de vacature nu en in de toekomst bij je? Het je een coach? Zoek een vertrouwenspersoon die je kan helpen met deze vragen. En dan: het solliciteren is als een koud zwembad, natuurlijk is het lekkerder als je helemaal door bent, maar je kunt best zwemmen, dus je verdrinkt niet, hoor!
Als het goed voelt, lekker doen! Succes!
Goede vraag. Ik ben uitgevallen op mijn huidige werk omdat daar (naar mijn mening) een onveilig werkklimaat is en daar bovenop heeft er privé het een en ander gespeeld wat tot mijn burn-out heeft geleid. Hoe het werkklimaat is bij mijn huidige werkgever heeft gezorgd dat ik eigenlijk als vrij snel besloten had dat ik daar weg wil. Maar ik wilde wel eerst herstellen van mijn burn-out. Ik heb recent besloten het werk weer op te starten en zodra ik dan volledig aan het werk ben verder te gaan kijken. Dus die knoop is al doorgehakt en loyaal ben ik zeker niet. Maar deze vacature komt iets eerder dan verwacht. Ik merk dat ik alleen al
bij het lezen van de vacature zoveel energie krijg dat het mij al heel veel zegt. Zeker ook als ik kijk naar hoe mijn vriendinnen reageren. Maar nu moet ik dus een brief schrijven. Hoe krijg ik de energie die ik voel in de brief. En hoe zorg ik ervoor dat mijn burn-out (daar weten ze bij de potentieel nieuwe werkgever van) niet direct voor een afwijzing zorgt. Mijn huidige werkgever heeft qua zelfvertrouwen heel veel kapot gemaakt waardoor ik een stemmetje heb die allemaal negatieve scenario’s bedenkt maar daar wil ik niet naar luisteren. Maar dat is makkelijk gezegd dan gedaan. Ik ben ook gewoon even kwijt hoe je nou een goede sollicitatie schrijft.
De energie is er, de wil is er alleen nu nog een hele goede brief waar ze niet om heen kunnen.
Ik zou er gewoon voor gaan, niet geschoten is altijd mis. En zeker omdat het uitvallen zo verbonden is met je nog huidige werkgever en de situatie zou ik me daar niet door laten tegenhouden. Succes!!!
Jezus, eindelijk uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en ook nog voor een functie die ik super graag wil. Zijn verder ook geen functies op dit moment en alleen maar afwijzingen gehad dus ben nu al blij
Dit is ook een teken van je herstel!
Ik heb ook gesolliciteerd komende uit een burn-out. En bij mij was er daardoor ook een gat in mijn CV gekomen. Ik vond dat doodeng. Mijn ervaring was om er niets over te zeggen in mijn brief. In mijn CV stond er Sabbatical - Tijd voor persoonlijke groei. En er is niet naar gevraagd. En ik ben aangenomen. Bij mijn droombaan, die helemaal bij mij paste.
En voor hoe je die brief moet starten: upload je CV, de vacature in een van de AI programma’s (ik vind Claude natuurlijker dan ChatGPT) en geef aan waarom dit je droombaan is. Vraag 'm om een brief te schrijven en ga daaraan sleutelen en zoek woorden die bij je passen. Maak de brief van jou. Je zal verrast zijn door wat AI in jou ziet, en mij gaf het veel eye-openers, omdat het met een laag zelfbeeld, wat je toch ook een beetje krijgt bij een burn out (denk ik, ik wel in ieder geval), niet goed meer bent in jezelf verkopen. Geef jezelf een uur de tijd, kijk waar je dan bent, en hoe het voelt. Teen in het water!
Je bericht verwoord precies wat ik niet verwoord krijg. De burn-out heeft bij mij inderdaad een laag zelfbeeld opgeleverd waardoor ik een soort van blokkeer als het om mijzelf verkopen aankomt. En ik ga zeker wat doen met je tips over ai. Het kan zeker geen kwaad om daar een start te maken met een brief.
Ik had weer een afwijzing. Jezus ik wordt er echt moedeloos van man. Oke ik wil wel heel graag in een andere sector werken dus dat bemoeilijkt het. Maar deze functie was echt een stap in de goede richting/sector maar alsnog een waarbij mijn kennis en ervaring van pas kwam én ik ken de vacatureplaatser via via. Dus dacht nou dit is allemaal zo toevallig, dit komt goed! But nooo.
Ha ik kwam precies hetzelfde zeggen. Ik heb een heel leuk gesprek gehad, ik was zó enthousiast en dan word ik afgewezen omdat ik net niet een stukje ervaring heb wat de andere kandidaat wel heeft. Terwijl ik juist heel graag die kant op wil bewegen, maar ja als ik de kans niet eens krijg kan ik die ervaring nooit hebben.
Ik ben weer helemaal ontmoedigd, ik ben nu af en aan al bijna drie jaar aan het solliciteren maar mijn sector is zo moeilijk want er is gewoon een overvloed aan mensen en AI maakt het er ook niet makkelijker op.
Nou hier nog een ontmoedigd iemand ![]()
Ik heb het geluk dat ik niet perse weg hoef dus kan even een break nemen.
Hoop voor ons beide (en de rest die solliciteert) dat wij ergens dit jaar ook een mooi aanbod krijgen!
Ja het is wel een luxepositie inderdaad, maar ik ben zooooo klaar met mijn huidige werk en ik zag me al helemaal voor me in dit team, waren echt leuke mensen.
Ja herkenbaar
ben zelfs afgewezen voor een functie waar ik bijna tien jaar ervaring in heb. Wel andere sector maar qua werkzaamheden niet. Dat was voor mij wel een beetje de druppel om even een pauze in te lassen.
Ik was benaderd door een recruiter en had een leuk gesprek met diegene. Maar nu nadat ze me de info heeft gestuurd wil ze videobellen (prima) maar evt vanavond nog (eh, sorry maar dat lukt me last minute niet) en graag cv (prima) en motivatiebrief (?).
Vooral die motivatiebrief heb ik niet eerder meegemaakt als ik benaderd word. En organisatie lijkt me prima maar niet iets waar ik normaal voor zou gaan dus heb helemaal geen zin om een motivatiebrief te schrijven. Zeker omdat er genoeg andere dingen spelen die al veel energie kosten dus nu twijfel ik of ik wel door wil gaan.
Ik zou dat gewoon aangeven. Dat je niet verwacht had een motivatiebrief te moeten aanleveren gezien zij jou hebben benaderd en dat je die liever overbrengt in een gesprek. Als ze er dan toch op aandringen kun je altijd zeggen dat je dan van de sollicitatie afziet. Ik vind een brief sowieso mateloos ouderwets (al moet het waar ik werk ook) maar als je benaderd wordt al helemaal
Je mag tegen die recruiters ook gewoon nee zeggen he. Het klinkt namelijk meer alsof dit een verdere kennismaking is in plaats van echt een sollicitatie, tenzij ik het mis heb. Je kan gewoon aangeven dat je nog geen motivatiebrief hebt, maar wel graag alvast het gesprek aangaat ter oriëntatie.
En @Flamoes jullie hebben helemaal gelijk maar het kwam gewoon niet in me op? Ik wacht eerst even het videobellen af en dan kijk ik wat ik verder doe.