Sollicitatietopic #2

Hoeveel heb je wel? Hoe dan ook, een bedrijf zet ook wat hoger in. En ik weet van mannen om mij heen dat ze al die vacature-eisen aan hun laars lappen. Vervolgens de baan ook nog krijgen. Dus rock die shit en bewijs in je brief waarom je het wél kan. De aanhouder wint. Succes!

2 likes

Wel kennis van de branche door mijn vorige werk maar in dit specifieke beroep geen praktijkervaring behalve 1 dag meelopen :sweat_smile: Ik ken sommigen mensen wel al daar dus hoop dat dat meehelpt

1 like

Hoe kun je op je CV op een nette manier aangeven wat de omvang is van het bedrijf? (In mijn specifieke geval heb ik een webshop, maar dit kan een hobby zijn, OF juist een groot bedrijf met medewerkers een pand etc). Of je nou 100 of 1.000.000 per jaar omzet is nogal een verschil voor je kwaliteiten en werkervaring. Maar ik vind het niet zo netjes om hier cijfers bij te melden of wel?

Aantal medewerkers vermelden is wel in lijn met hoe LinkedIn dat weergeeft. Je kwaliteiten en ervaring kan je dan in de verdere omschrijving vermelden. Misschien kan je ook bij andere ondernemers kijken hoe zij het doen.

3 likes

Misschien aantal verkooptransacties per jaar/maand? 'Netter’dan de omzet, maar geeft wel goed het verschil aan qua omvang.

Ik ben nu een beetje opzoek naar een studentenbaantjes voor naast mijn studie als ervaring voordat ik afstudeer, dus als stagiair of werkstudent.
Nu zie ik meerdere interessante dingen, maar ik weet niet zo goed wat gangbaar is. Bij bepaalde kantoren ligt het er volgens mij aan of ze plek hebben op het moment dat jij solliciteert en andere gooien je dan de procedure in (gesprekken en assessment). Zo’n proces is best lang, dus meerdere brieven sturen is wel slim, maar wat als je zo juist in de knoop raakt? :thinking:

Wachten op reactie blijft slopend, al weet ik ook uit eigen ervaring dat het allerlei redenen kan hebben en niet per se negatief is als je niet snel iets hoort. Blijf maar mn mailbox checken

Ik zou wel meerdere brieven sturen en dan zie je wel per keer wat je keuze gaat zijn. Zonde om veel tijd te verspillen aan 1 sollicitatie als je ook wat dingen synchroon kan laten lopen, kan je misschien ook beter vergelijken en de beste keuze voor jou maken!

2 likes

Aaargh gesprek gehad, maar achteraf heb ik er zelf niet zo’n goed gevoel over. Ik kwam voor m’n gevoel niet echt lekker uit de verf en achteraf bedacht ik natuurlijk allemaal dingen / voorbeelden die ik nog had kunnen noemen. Baal echt van mezelf. Was wel al verder in de procedure en de eerste gesprekken gingen goed, maar toch. Deze persoon is wel nog een belangrijke schakel, denk ik. Ben helemaal gestresst erover want ik hoop zo dat het wel wat wordt. Voel me er helemaal slecht door

1 like

Kun je geen mail nasturen met deze extra informatie?
Je kunt gewoon zeggen dat je tijdens het gesprek een beetje vastliep maar nog wel het een en ander toe te voegen hebt dat relevant is en dat dus graag nog wil doen.

Behalve als je baan is om on the spot dit soort informatie paraat te hebben denk ik niet dat het per se dat het heel belangrijk is dat je dat allemaal ter plaatse in het gesprek op kon lepelen en dat ze dit alsnog graag van je horen.

Ik heb dat ook wel eens gedaan en dat pakte goed uit, geeft ook aan dat je niet bang bent om actie te ondernemen wanneer het nodig is en dat je zelf ook goed weet waar het gesprek tekort schoot en het zelf kunt/wilt oplossen.

3 likes

Ja ik heb het mobiele nummer van die persoon dus dacht eraan om maandag misschien te bellen of een appje te sturen. Diegene werkt sowieso toch niet in het weekend. Eigenlijk gaat het vooral om één ding nu waarover ik me het meest druk maak. Diegene vroeg iets en ik antwoordde. Oké antwoord, maar ik had nog en relevant voorbeeld toe willen voegen wat ik nu dus heb bedacht… dan wil ik ook wel aangeven dat ik achteraf het gevoel had dat ik niet zo goed uit de verf kwam als ik had gewild

2 likes

Ik zou het gewoon doen, wat heb je te verliezen?

Ik ken het bedrijf en de persoon natuurlijk niet maar het lijkt me dat ze het alleen maar positief kunnen vinden dat je er zelf contact over opneemt.

Misschien wel goed om het voor jezelf duidelijk te hebben welk punt/welke punten je wilt bespreken en het echt daarbij te houden (behalve als zij verder vragen), en je niet alles wat je in het gesprek hebt gezegd gaat aanpassen/ondermijnen, maar als ik het zo hoor heb je dat al duidelijk voor ogen.
Succes!

1 like

Hoi! Ik ben nieuw op dit forum maar kwam tijdens het browsen dit topic en jouw reactie tegen. In mijn werk zit ik vaak aan de andere kant van de tafel, en spar vaak ook met de mensen die een 2e of 3e gesprek met een kandidaat gevoerd hebben om de kijken of we verder willen of een aanbod willen doen.

Als je naar het totale gesprek en ook de rol kijkt, hoe ‘groot’ is het ding wat je vergeten bent dan? Je kan altijd contact opnemen maar ik weet dat mensen vaak niet op details (oh het antwoord op vraag 2c beviel mij niet) letten maar algehele energie, kennis, hoe je overkwam.

Een voorbeeld: stel iemand solliciteert voor projectmanager en in een interview wordt gevraagd wat hem/haar nou écht sterk maakt in die rol. En iemand antwoord:
A. Ik kan projecten realiseren binnen budget en deadline terwijl ik ook het team gelukkig houdt.
B. Ik ben heel goed in het faciliteren van een team.

In beide gevallen vergeet iemand een relevant praktijk voorbeeld te noemen. Bij antwoord A, niet erg want als iemand wilde doorvragen waarom dan, dan was dat in het gesprek alsnog naar boven gekomen. Bij antwoord B wat vervelender want in het relevante voorbeeld waren waarschijnlijk andere aspecten die ook belangrijk zijn voor de rol ook naar voren gekomen. Zoals binnen budget en tijd kunnen blijven. Ook al is het niet voor die persoon hèt belangrijkst, daarmee zou hij in het voorbeeld wel laten zien dat hij die aspecten ook heeft.

Ik weet niet of je er wat aan hebt!

4 likes

Wat lief, thanks voor je uitgebreide reactie! Hier kan ik zeker wel wat mee. Wel grappig want nav jouw post denk ik; oké ik ga inderdaad wel bellen om dat voorbeeld te benoemen. Maar zij hebben er dus ook niet op doorgevraagd. En dat bracht me misschien ook wel een beetje van m’n apropos ofzo, omdat dat (doorvragen op iets) wel in mijn verwachting lag? En dat geeft me nu het gevoel dat ik daarom zelf niet voldoende heb laten zien

Ja snap ik! Je kan altijd een haakje gebruiken, heel gebruikelijk dat vooral mensen die een baan echt graag willen (of niet per de de baan maar enthousiast over de organisatie of iets dergelijks) na een afspraak vaak nog even mailen om te bedanken voor het gesprek. Je kan het luchtig houden en hem/haar bedanken en aangeven dat als het uitkomt je graag over onderwerp X nog eens kort zou willen doorpraten?

1 like

Ik zit weer in een grote twijfelmodus, en ik merk dat dit iets is wat vaak terugkomt. Ik ben dus een tijdje aan het solliciteren, het ging niet altijd even vlot, waardoor ik mijn zoekcriteria heb uitgebreid. Nu heb ik dus een sollicitatie lopen bij een bedrijf waar ik oorspronkelijk niet zou gesolliciteerd hebben (veel meer werkuren dan ik zou willen, vroege en late shiften, 40min rijden vanaf m’n thuis). Ik heb er een positief gesprek gehad, het loon is er ook meer dan ik ooit heb gehad, het zit in de lijn van wat ik ken/kan en het is direct een vast contract (dus werkzekerheid) en nog een aantal voordelen. Wat zouden jullie doen? Wie heeft ook last van het eeuwige getwijfel? Ik heb ooit in een ver verleden meegemaakt dat ik bij een bepaalde job geen enkele twijfel had en er volledig voor wou gaan, moet ik dit gevoel volgen?

Op papier klinkt het goed, maar als je gevoel zegt ‘nee’, zou ik echt heeeel goed nadenken of je het moet doen. Ik weet niet of je de luxe hebt om verder te kijken, maar ik heb bv 2 keer niet naar mijn gevoel geluisterd en beide keren veel spijt (gehad). Je kan ook altijd je proeftijd proberen natuurlijk, als je die hebt.

5 likes

Het is direct een vast contract maar na 3 maanden is er een evaluatiemoment. Ik heb vooral ‘angst’ dat het te veel uren zijn (40u) aangezien ik eigenlijk parttime wens te werken met 3 kleine kinderen, en ik zie het niet combineerbaar. Nu weet je het ook pas echt als je het effectief doet. Ik heb de luxe om verder te kijken en er zijn zelfs andere mogelijkheden. Ze hebben mij trouwens nog niets laten weten (het tweede gesprek was nu een week geleden), gisteren heb ik gemaild met de vraag of er al een beslissing is genomen, geen reactie op gekregen.

Ik heb nu twee sollicitaties lopen en bij beide best wel kans denk ik. Over de ene ben ik het meest enthousiast maar de voorwaarden (oa salaris en vakantiedagen) zijn een stuk minder. Mn vriend eist (niet letterlijk he) dat ik ga onderhandelen maar ik heb weinig ervaring in deze functies dus dat voelt heel misplaatst. Wat zouden jullie doen?

Inderdaad doen. Onderhandelen is nooit misplaatst en zeker als je bij die andere ook kans maakt en betere voorwaarden hebt, lijkt het me heel normaal om te doen.

2 likes