Sollicitatietopic #2

Heb net per ongeluk gesolliciteerd. Dacht een account aan te maken maar dan solliciteerde je meteen :joy:. Weet alleen echt niet wat ik moet zeggen als ze vragen waarom ik niet in mn werkveld werk waarvoor ik heb gestudeerd heb. De waarheid is dat ik niet durfde, te lang eruit ben en nu eerst wil weten of ik een werkweek uberhaupt aan kan voor dat ik een verantwoordelijke baan krijg. Maar dat kan ik niet zeggen.

Zeker met thuiswerken verwacht ik niet dat deze klachten invloed gaan hebben om mn inzetbaarheid. Want denk dat t lichamelijk minder zwaar is als ik een in een goede houding ga zitten tenminste. Zelfs bij de hema ging ik eigelijk altijd wel door (ook al was dat niet slim maar t is echt zo’n omgeving waar ze pre corona nog met koorts naar hun werk kwamen :+1: top hoor voor je hongerloontje). Dus een goede werkplek moet ik wel even uitvogelen, maar dat merk je pas als je begint denk ik. T vergt op slechte dagen misschien mentaal wat meer van me qua empathie wat moeizaamer gaat, maar dat is bij de hema ook :joy:

@Luzarl denk dat ik ga zeggen dat het door omstandigheden er niet van kwam en het naar mn zin had bij de hema, wat ook zo was pre corona. Of is dat dan weer te vaag/beladen?

Je moet daar ook een cursus volgen maar t lijkt me juist wel weer fijn om wat te leren.

Ik zou het neutraal houden, soms loopt het eenmaal zo. En je had het naar je zin bij de Hema. En je wilt graag verder in de richting met klanten helpen.

En vooral benoemen dat je wat nieuws wilt leren oa die cursus. Mijn ervaring zijn ze daar gek op.

Ik kreeg ook de vraag waar krijg je energie van / wordt je blij van.

2 likes

Moet je dan iets werkgerelateerds noemen of ook gewoon een hobby?

1 like

Meestal bedoelen ze werkgerelateerd. Dat was bij mij zo.

En later vroegen ze wat ik in mijn vrije tijd graag doe.

3 likes

Probeer een beetje te spelen met je cv en je motivatiebrief. In principe zou het feit dat je nu ook met beleid werkt/maakt uit je cv moeten komen. Dan hoef je daar in je motivatie niet al te veel ruimte aan te besteden, maar je brief meer proberen te gebruiken als een teaser/dingen die je in je cv niet kan lezen. Ik zet mijn motivatiebrief altijd op in 1 alinea waarom de functie, 1 alinea waarom ik en 1 alinea waarom het bedrijf.

4 likes

Als je hebt gesolliciteerd en ze bellen je is er dan sowieso nog een kans? Of kunnen ze je ook willen bellen alleen voor een afwijzing? Heb zondagavond de sollicitatie online gedaan en vandaag het telefoontje gemist. En via mail de vraag gekregen wanneer ik wel bereikbaar ben dus ik denk dat er hoop is?

Hopelijk kan ik mn enthousiasme overbrengen via de telefoon.

1 like

Over het algemeen zijn ze dan geïnteresseerd / willen meer informatie van je / hebben een andere functie beschikbaar en willen peilen of je dat ziet zitten. Als het kan zou ik ze dan morgen zelf terugbellen, dan toon je initiatief.

Zijn hier trouwens mensen die gebruik gaan maken van STAP-budget voor een opleiding, cursus of training! van de overheid?

Werkenden en werkzoekenden kunnen vanaf 1 maart 2022 een STAP-budget van maximaal € 1.000 euro aanvragen voor scholing en ontwikkeling. Mensen kunnen deze subsidie gebruiken voor het volgen van een training, cursus of opleiding om zo goed inzetbaar te blijven op de arbeidsmarkt. De subsidie heet STAP. Dit staat voor Stimulering Arbeidsmarkt Positie.

1 like

Heb geantwoord dat ik morgen tussen 10 en 12 sowieso bereikbaar ben en de rest van de week ook maar dat het fijn zou zijn als ze een tijdvak zou kunnen aangeven zodat ik even apart kan zitten.

Ben heel benieuwd en duim voor mezelf.

Ik duim alvast voor je mee! Hou ons op de hoogte :relaxed:

1 like

Wat gek, bij de voorwaarden staat er ‘je bent minimaal achttien jaar of nog niet met pensioen’. Dat moet toch zijn “je bent minimaal achttien jaar en nog niet met pensioen”.

En een andere voorwaarde is ‘je werkt in loondienst, bent ondernemer of hebt geen werk’. Misschien klopt die wel hoor, maar wat zou je anders nog kunnen zijn? :thinking:

3 likes

Iemand tips voor een nette mail waarin ik afzie van het sollicitatiegesprek? Het gaat om een oud stageplek en ik zou met het oog op de toekomst niet al mijn glazen in willen gooien :sweat_smile:

Ik zou denk zoiets doen als bedanken voor de uitnodiging, aangeven dat je daar met veel plezier stage hebt gelopen maar dat je bij nader inzien toch afziet van het gesprek omdat het op dit moment in je loopbaan niet de volgende stap is die je wilt zetten. Dus beetje vaag houden? Tenzij je een specifieke reden hebt die je ook wilt vertellen natuurlijk.

2 likes

Ja, ik was het van plan maar krijg het idee dat het aantal opleidingen heel beperkt is? Wat ik wilde gaan doen staat daar niet tussen iig.

Nee ik ben er nog niet uit! Ga morgen er even voor zitten.

Ook @quarterlife
Dankjulliewel voor de input. Ik heb een reden, maar die is nogal lomp dus die ga ik er vooral niet inzetten (het komt erop neer dat zij mijn backup plan waren voor als mijn eerste keuze niet door zou gaan, dus dat kan ik beter achterwege laten haha).

Ik denk niet dat ze iedereen normaal gesproken bellen die afgewezen is. Dus ik denk dat dat ze je gebeld hebben positief is. Misschien willen ze nog iets van je weten of een afspraak maken. Ik duim voor je!

1 like

Ik vind het ook geen rare reden, het is toch heel normaal dat je een keuze maakt als je meerdere opties hebt? Zij voelen zich ook echt niet schuldig als zij iemand anders aan zouden nemen hoor.

En ze komen er toch gauw genoeg achter als je ergens anders begint (via Linkedin, of via via). Dan snappen ze ook wel waarom je niet meer op gesprek bent gekomen.
Je moet natuurlijk inderdaad niet zeggen dat zij je backup waren haha, maar het is echt volkomen normaal om te zeggen dat je deze andere optie aangeboden hebt gekregen en die graag wilt uitproberen, bijvoorbeeld om in verschillende organisaties ervaring op te doen.

2 likes

@LaPetiteRobeNoire

Jullie hebben helemaal gelijk. En als ik het op die manier formuleer, klinkt het inderdaad een stuk netter. Ik kan me om dit soort dingen veel te druk maken, terwijl dat nergens voor nodig is. Precies wat je zegt, zij voelen zich ook niet schuldig als ze mij zouden afwijzen en zouden daar ook niet lang bij stil blijven staan. Nogmaals dankjewel, ik ben echt een groentje in dit soort dingen.

2 likes

En vergeet ook niet dat het altijd makkelijker is om tegen iemand anders te zeggen ‘maak je er niet druk om, nergens voor nodig’ dan om je niet druk te maken wanneer het om jezelf gaat :see_no_evil:
Ik zou het zelf ook nog steeds lastig vinden hoor.

2 likes

Oeh had een leuk eerste gesprek en nu mag ik een opdracht doen! Ben zo benieuwd!

4 likes