Sollicitatietopic #2

Ik had ineens een spontaan sollicitatiegesprek telefonisch, 1,5 maand nadat ik de mail verstuurd had :flushed: Voelde me best wel voor het blok gezet maar ze waren blij met de ‘pure antwoorden’ haha. Wel fijn dat ik daardoor niet zenuwachtig kon zijn vooraf

5 likes

Wat is het schrijven van een goede brief toch een crime. Ik wil ik aangeven waarom de functie me aanspreekt, wat ik allemaal kan (wat het voordeel voor de werkgever is), en waar dat uit blijkt (anders zijn het ook van die nietszeggende stellingen) maar het past gewoon niet allemaal op 1/1,5 A4 :sob:

Ik zou de focus leggen op het bedrijf en de functie en welke aspecten daarvan bij jou passen, en wat je zou willen leren in die functie. Dingen als ‘ik ben enthousiast want X’ of ‘ik ben een doorzetter omdat Y’ lees je als beoordelaar heel snel overheen in mijn ervaring. Dan denk je al snel: ‘jahaaa je bent heel goed en leuk en geschikt, maar vertel me meer inhoud en over dit bedrijf en de functie!’. Je moet niet vergeten dat een beoordelaar in principe nog niet geïnteresseerd in je is omdat ie je niet kent, dus te veel over jezelf praten zou ik afraden

(Mening gebaseerd op toen ik 140 sollicitatiebrieven moest lezen en echt vaak na 4 zinnen dacht: ‘saai’ haha)

1 like

Goed punt ! In wat voor sector werk je (mag ook PB ofc).? Ik vraag me vooral af hoe hoe krijg je dat allemaal in een brief die niet te lang is :sob: ik denk altijd, het bedrijf wil toch ook weten wat ik voor ze kan betekenen (aan de hand van wat ze zoeken dus) en waarom ze mij moeten kiezen.

Ik probeer ook wel voorbeelden te geven van hoe ik gevraagde kwaliteiten dan toepas maar het wordt dan al snel te veel en te lang. Dus biivoorbeeld ze zoeken iemand die ook beleid maakt, dan vertel ik over hoe ik dat in mijn huidige werk doe, maar meestal staan er 5 van dat soort dingen in, die ik allemaal kan en waar ik ook iets over wil vertellen haha

Wat zouden jullie in een sollicitatiebrief voor een simpele functie zetten (klantenservice). Heb gewoon geen ervaring met solliciteren, mn stage was geluk en voor mn hema heb ik nooit een brief hoeven schrijven :joy:. Vind ook alles zo standaard. Hoi ik wil graag mensen helpen en in mn pyjama met mn warmtedekentje/ventilator werken zal t m niet doen denk.

Ik zou wel zeggen dat je graag mensen wilt helpen/ondersteunen/adviseren. En dan zou ik dat specifiek maken naar de functie. Dus niet algemeen dat je mensen wilt helpen, maar waarom je dat wilt doen voor dat specifieke bedrijf/onderwerp. En verder zou ik ook inhaken op je eerdere werk bij de Hema. Dus dat je het leukste aspect van je werk het contact met mensen vond oid en dat je dat graag wilt doorzetten. En verder kijken wat er in de vacature staat qua eisen (stressbestendig, geduldig i dunno) en dan zou ik toelichten dat je die eigenschappen hebt en waar dat uit blijkt. En ook nog iets zeggen over wat je aanspreekt aan het bedrijf.

1 like

Heb net per ongeluk gesolliciteerd. Dacht een account aan te maken maar dan solliciteerde je meteen :joy:. Weet alleen echt niet wat ik moet zeggen als ze vragen waarom ik niet in mn werkveld werk waarvoor ik heb gestudeerd heb. De waarheid is dat ik niet durfde, te lang eruit ben en nu eerst wil weten of ik een werkweek uberhaupt aan kan voor dat ik een verantwoordelijke baan krijg. Maar dat kan ik niet zeggen.

Ik vind dat je dat best kan zeggen. Als je zegt dat je het na het behalen van je diploma allemaal wat spannend vond en gewoon even bij de hema bent blijven hangen en dat de stap daarna steeds groter werd, maar dat je nu toch wat anders wil maar eerst wil kijken hoe het kantoorleven je aanspreekt, lijkt me dat best oké. Zij snappen ook dat je ergens moet beginnen! En over dat thuiswerken, ik zat tijdens mijn thuiswerkstage soms in een voetenbad met alleen een pyjamashirt aan, een masker op en mijn hand in een zak m&ms naar brooklyn 99 te kijken tijdens werk, je baas weet ook echt wel dat mensen het tijdens thuiswerken zichzelf zo comfi mogelijk maken

2 likes

Zeker met thuiswerken verwacht ik niet dat deze klachten invloed gaan hebben om mn inzetbaarheid. Want denk dat t lichamelijk minder zwaar is als ik een in een goede houding ga zitten tenminste. Zelfs bij de hema ging ik eigelijk altijd wel door (ook al was dat niet slim maar t is echt zo’n omgeving waar ze pre corona nog met koorts naar hun werk kwamen :+1: top hoor voor je hongerloontje). Dus een goede werkplek moet ik wel even uitvogelen, maar dat merk je pas als je begint denk ik. T vergt op slechte dagen misschien mentaal wat meer van me qua empathie wat moeizaamer gaat, maar dat is bij de hema ook :joy:

@Luzarl denk dat ik ga zeggen dat het door omstandigheden er niet van kwam en het naar mn zin had bij de hema, wat ook zo was pre corona. Of is dat dan weer te vaag/beladen?

Je moet daar ook een cursus volgen maar t lijkt me juist wel weer fijn om wat te leren.

Ik zou het neutraal houden, soms loopt het eenmaal zo. En je had het naar je zin bij de Hema. En je wilt graag verder in de richting met klanten helpen.

En vooral benoemen dat je wat nieuws wilt leren oa die cursus. Mijn ervaring zijn ze daar gek op.

Ik kreeg ook de vraag waar krijg je energie van / wordt je blij van.

3 likes

Moet je dan iets werkgerelateerds noemen of ook gewoon een hobby?

1 like

Meestal bedoelen ze werkgerelateerd. Dat was bij mij zo.

En later vroegen ze wat ik in mijn vrije tijd graag doe.

3 likes

Probeer een beetje te spelen met je cv en je motivatiebrief. In principe zou het feit dat je nu ook met beleid werkt/maakt uit je cv moeten komen. Dan hoef je daar in je motivatie niet al te veel ruimte aan te besteden, maar je brief meer proberen te gebruiken als een teaser/dingen die je in je cv niet kan lezen. Ik zet mijn motivatiebrief altijd op in 1 alinea waarom de functie, 1 alinea waarom ik en 1 alinea waarom het bedrijf.

4 likes

Als je hebt gesolliciteerd en ze bellen je is er dan sowieso nog een kans? Of kunnen ze je ook willen bellen alleen voor een afwijzing? Heb zondagavond de sollicitatie online gedaan en vandaag het telefoontje gemist. En via mail de vraag gekregen wanneer ik wel bereikbaar ben dus ik denk dat er hoop is?

Hopelijk kan ik mn enthousiasme overbrengen via de telefoon.

1 like

Over het algemeen zijn ze dan geĂŻnteresseerd / willen meer informatie van je / hebben een andere functie beschikbaar en willen peilen of je dat ziet zitten. Als het kan zou ik ze dan morgen zelf terugbellen, dan toon je initiatief.

Zijn hier trouwens mensen die gebruik gaan maken van STAP-budget voor een opleiding, cursus of training! van de overheid?


Werkenden en werkzoekenden kunnen vanaf 1 maart 2022 een STAP-budget van maximaal € 1.000 euro aanvragen voor scholing en ontwikkeling. Mensen kunnen deze subsidie gebruiken voor het volgen van een training, cursus of opleiding om zo goed inzetbaar te blijven op de arbeidsmarkt. De subsidie heet STAP. Dit staat voor Stimulering Arbeidsmarkt Positie.

1 like

Heb geantwoord dat ik morgen tussen 10 en 12 sowieso bereikbaar ben en de rest van de week ook maar dat het fijn zou zijn als ze een tijdvak zou kunnen aangeven zodat ik even apart kan zitten.

Ben heel benieuwd en duim voor mezelf.

Ik duim alvast voor je mee! Hou ons op de hoogte :relaxed:

1 like

Wat gek, bij de voorwaarden staat er ‘je bent minimaal achttien jaar of nog niet met pensioen’. Dat moet toch zijn “je bent minimaal achttien jaar en nog niet met pensioen”.

En een andere voorwaarde is ‘je werkt in loondienst, bent ondernemer of hebt geen werk’. Misschien klopt die wel hoor, maar wat zou je anders nog kunnen zijn? :thinking:

3 likes

Iemand tips voor een nette mail waarin ik afzie van het sollicitatiegesprek? Het gaat om een oud stageplek en ik zou met het oog op de toekomst niet al mijn glazen in willen gooien :sweat_smile:

Ik zou denk zoiets doen als bedanken voor de uitnodiging, aangeven dat je daar met veel plezier stage hebt gelopen maar dat je bij nader inzien toch afziet van het gesprek omdat het op dit moment in je loopbaan niet de volgende stap is die je wilt zetten. Dus beetje vaag houden? Tenzij je een specifieke reden hebt die je ook wilt vertellen natuurlijk.

2 likes