Sollicitatietopic #2

Ja er zijn meerdere timeslots in het jaar waarop het mogelijk is. Een beetje zoals kaartjes voor een reeks concerten waarvan steeds nieuwe worden aangekondigd. :stuck_out_tongue:

1 like

Het is klantenservice in de financiƫle sector toch zei je? Kan je toch aangeven dat je het fijn vindt om mensen verder te helpen bij dingen waar ze tegenaan lopen omtrent hun bankrekening/bankzaken/ financiƫle situatie (afhankelijk van de functie).

Ik heb vermoed ik een zelfde soort functie gehad in het verleden, dus je mag mij best een privƩ bericht sturen.
Mijn ervaring is dat iedereen weet dat je het als basis voor het geld doet en dat nagenoeg ieder antwoord wel okƩ is. (Behalve als je zegt dat je het voor het geld doet :rofl:)

3 likes

Eh sorry maar wat??
Wat is dat nou weer voor rotopmerking.
Behalve als jij daar met de tranen over je wangen naar adem hebt zitten happen omdat je aan het gieren was snap ik echt niet hoe je te veel kan lachen, ik vind dat echt een hele bizarre reden. Wat een zuurpruim.

Ik zou trouwens ook ECHT niet ergens willen werken waar ik niet mag lachen.

5 likes

Oh hahah dat zou ik niet zeggen inderdaad :joy: uhmm misschien omdat je toe bent aan een nieuwe uitdaging, iets heel anders dan je huidige baan en de financiƫle sector je heel leerzaam lijkt

1 like

Ik heb vandaag een vrij stroef verlopend sollicitatie gesprek gehad. Ik zat vanaf het begin niet echt lekker op 1 lijn met de interviewers en verschillende vragen waar ik niet goed uitkwam. Inmiddels ook een afwijzing gehad.

Het zit me echt dwars, ondanks dat ik zelf alles overziend ook niet zo’n goed gevoel kreeg bij de organisatie en er dus eigenlijk op basis van dit gesprek niet heel rouwig om ben dat het niets is geworden. Mogelijk had ik mijzelf ook wel teruggetrokken uiteindelijk, maar ja, altijd fijner om zelf die beslissing te nemen dan te worden afgewezen :sweat_smile:

Ik kreeg ook nog eens een mailtje via de secretaresse dat ze niet verder met mij gingen en als ik nog meer wilde weten kon ik over 1.5 week bellen met 1 van de mensen uit het gesprek (gaat wss op ski vakantie) :exploding_head: Echt heel onbeleefd.

Ik moet ook gewoon weer even inkomen qua solliciteren denk ik, en je leert in ieder geval een hoop van zo’n gesprek, maar houd er toch een nare bijsmaak aan over. Ben ook vrij dramatisch in een negatieve spiraal beland en nu aan t bedenken dat mijn hele loopbaan toch eigenlijk ook een mislukking is en allemaal maar matigjes in vergelijking met anderen.

Kortom, m’n zelfvertrouwen heeft even een flinke knauw opgelopen. Iemand opbeurende of lotgenoot verhalen of tips? :grinning:

Samenvatting

De start van het gesprek ging al slecht omdat ik solliciteerde naar een zelfde functie als ik nu heb, maar in een totaal andere sector. Ik had het gevoel dat ze naar diep intrinsieke redenen zochten voor zo’n overstap, terwijl ik dat niet echt kon geven.

Was ook enorm wennen voor mij zo’n digitaal sollicitatiegesprek en kreeg de interactie en vibe totaal niet mee. Zij zaten met z’n 3-rn in een kamer en hadden mij ingebeamd op een enorm scherm staan.

Na de statt ging het gesprek wel ok. Maar toen kwam een vraag die ik echt lastig vond om in 1x iets zinnigs op te zeggen, ook omdat het een vrij specifieke vraag was en ik de context van de organisatie helemaal nog niet ken. Dus ik begon een of ander verhaal dat ik zelf ook nogal slecht vond, en dat kreeg ik niet echt meer lekker op de rails.

Vervolgens kwamen er verbindingsproblemen en
liep de directeur in het gesprek ook nog weg, die moest een telefoontje aannemen. Werd later wel kort uitgelegd, en had te maken met een crisissituatie die ook in het nieuws is, dus allemaal begrijpelijk uiteraard, maar toch ben je in eerste instantie even uit balans.

Daarna switchte een vd overgebleven gesprekspartners het onderwerp opeens en was het tijd voor mijn vragen. Terwijl ik dus in mijn hoofd nog het gevoel had dat ik iets moest fixen, maar het onderwerp werd veranderd. Ik had het gevoel dat zij haar beslissing toen al had genomen. Tijdens een van mijn vragen liet ze het ook helemaal over aan de laatste (jr) gesprekspartner en ging ze uitgebreid d’r telefoon checken.

Nouja, kortom, dit was geen ideaal gesprek!

3 likes

Ik zit ook naar een STAP budget cursus te kijken maar ik zie tot nu toe nog niet echt iets boeiends, ik kwam wel dit tegen 🄲

Ik ga misschien iets doen van de schrijversacademie.

2 likes

Aah heel erg balen! Goed dat je zelf ook zoiets hebt van hier wil ik ook niet werken, dat is eigenlijk al de beste stap om te bedenken wat JIJ wilt!

Geef het even tijd! Je mag echt wel even balen. Tuurlijk heeft dat uitwerking op je ego. Ik heb dit niet gehad bij een sollicitatie, wel afwijzing bij een baan. Ik werkte daar een jaar, contract liep af, maar ik was zelf niet blij. Toen ik werd afgewezen was ik niet opgelucht maar enorm boos en verdrietig om hoe alles was gegaan. Die emoties kunnen er ook zijn! Soms heb je dingen niet in de hand, nul controle, soms is er geen klik en soms heb je dingen waarvan je achteraf denkt: shit dit had ik anders kunnen doen. En soms komt dat samen, en dan komt de emotie even los. Dus vandaag even lief zijn voor jezelf!

Kan je daarna misschien makkelijker een knop omzetten en een paar punten/vragen meenemen voor een volgende gesprek en zul je zien dat je ook veel zekerder er in gaat/beter voorbereid bent. Of misschien juist op zoek naar een organisatie/sector die beter bij je past! Maar zou nu eerst even een dagje bijkomenā¤

Ah wat een mega lieve reactie, dankjewel :heart::heart:En inderdaad, een dagje balen is ook prima! Ik kan het alweer een stuk beter relativeren inmiddels.

En @Hectometer inderdaad, dat is helemaal waar :heart:

1 like

Late to the party maar opleidingen.nl is NCOI met een ander jasje, niet een onafhankelijke website. Dus je kan wel bij andere opleiders naar cursussen kijken. Vanaf 1 maart kan je de subsidie aanvragen en dan komt uwv met een portaal, daar kan je het volledige opleidingsaanbod zien STAP-budget | UWV | Particulieren

1 like

Mijn plan is om als ik word aangenomen na de proeftijd mn huidige werk op te zeggen. Tot die tijd kan ik beide doen omdat ik bij mn huidige werk toch maar 1 dag wordt ingepland. Nu zeggen mensen in mn omgeving dat ik mn huidige werk aan moet houden want vast contract. Maar met dit vaste contract van max 10 uur kom ik niet verder in t leven. Plus als je normaal van baan wisselt kan je ook niet t ene aanhouden voor de zekerheid. Vind t echt heel irritant want met mn huidige baan kom ik nooit verder in t leven omdat ze me nooit meer uren zullen bieden dus nutteloos om voor de zekerheid te houden in mijn ogen. T wordt ook heel oordelend gezegd, alsof ik dom ben dat ik t opzeg.

1 like

Is helemaal niet dom om het op te zeggen. Je huidige werk begon ooit als bijbaan toch en waarop je hebt gesolliciteerd is toch meer in de richting waarvoor je hebt gestudeerd? Heel logisch om het dan op te zeggen. En al heb je ook voor die nieuwe baan niet gestudeerd, zoals je zelf al zegt gaat die baan je veel verder brengen, dus niks van aantrekken hoor. Ik had ooit een vast contract bij de gouden boog en waar ik nu werk niet. Maar wat ik nu doe is wel wat ik heel graag wil en waar ik voor gestudeerd heb. Zou wel dom zijn om dan tot aan mijn pensioen hamburgers te gaan bakken onder het mom van vast contract

Ik ben momenteel bezig met een motivatiebrief en het bijwerken van m’n CV want ik ga intern solliciteren :scream: heel intern: binnen het eigen team! Dus ik vind het een heel gek idee dat de mensen die dit gaan lezen, mij al behoorlijk goed kennen.
Ik ga/kan de situatie daardoor niet aandikken :upside_down_face: maar ik denk oprecht dat ik de ideale kandidaat ben dus hire me!!!

12 likes

Ja niet mn vakgebied. Maar al een stuk redelijker betaald en volgens het bedrijf ook nog wel doorgroeimogelijkheden. T is geen baan voor altijd maar voor een paar jaar sowieso prima. Zie t niet zitten om 6 dagen per week te werken voor een half jaar ofzo. Nou ja morgen na 10 uur weten we iets, of t wordt m niet of nog een gesprek :sob: Ben hier zo niet voor gemaakt.

3 likes

Heel veel succes!

Ik heb van de zomer vast contract opgezegd, was fulltime, voor nieuwe baan. Dood eng maar tot nu toe goed uitgepakt.
Vast contract zegt ook niks meer tegenwoordig vind ik. Als ze je eruit willen krijgen ze je er wel uit ondanks vast contract.

1 like

Ja als je wat anders wil moet je wel toch? Zo werkt t nou eenmaal. Ze willen me al jaren weg hebben en doen nu ook hun best daarvoor. Echt t minimale inplannen, mn contract ligt ergens in een archief dus dat willen ze niet opzoeken. Ze naaien echt al hun werknemers de laatste tijd.

Ik denk dat ik me goed heb voorbereid. Ik hoop dat ik mezelf goed kan laten straks. Al krijg ik nu net een teamslink door van iemand anders dan waar ik eerder contact mee had :sob: Nu weet ik niet wie ik te spreken krijg.

2 likes

Ja daarom. Zeker als je al bezig bent met wat anders!

Het kan zijn dat diegene alleen link verstuurd.
Je gaat het goed doen!

1 like

Heb maandag een gesprek met het bedrijf zelf. Beetje jammer dat t zolang duurt maar het is niet anders denk ik.

Had een paar vragen gemaild naar de recruiter over de dingen die ik in moet vullen. Waaronder een domme :joy: waar ik zelf achterkwam dus dat ook nog gemaild. Hopelijk reageert die ook morgen. En mn fm ook want die had ik geappt over iets wat ik bij hun nog moet ondertekenen maar je kan digitaal nergens aangeven of je wel of niet akkoord gaat. En ook meteen gevraagd voor email voor referentie. Maar die reageert ook niet.

1 like

Ik ben nu een half jaar werkeloos. Al zoveel sollicitaties de deur uit gedaan. Ik word er moedeloos van.

3 likes

Ik heb een sollicitatie verstuurd, en wilde eigenlijk nog bellen om een vraag te stellen. Maar hu denk ik, had ik dat niet beter ervoor kunnen doen? Aan de andere kant, misschien juist ook wel goed om alsnog te doen, dan hebben ze m’n naam al een keer gehoord. En het is puur ter verduidelijking, inhoud is bv training geven en ik wil graag weten over welke onderwerpen dat zal zijn.