Sollicitatietopic #2

Misschien enkele vragen opstellen m.b.t je toekomstig takenpakket en hun verwachtingen van/naar jou? En verder gewoon je een beetje inlezen in het bedrijf, dat zou vaak genoeg moeten zijn. En de vraag kunnen beantwoorden waarom je graag bij X aan de slag wilt. En misschien kan je toch dwarsverbanden tussen bepaalde huidige taken en wat je verwacht als administratief medewerker oid? Heel veel succes.

2 likes

Dat geeft ook niet, je kan namelijk ook zeggen, nou en waarom wil je precies bij ons? ā€œMeerdere redenen, zowel a bla bla als b bla bla!ā€ Ze willen idd gewoon horen hoe je bij hen past, dat hoeft niet maar op 1 vlak of 2 supergerateerde vlakken te zijn.

2 likes

Ik kreeg deze vraag ook tijdens mijn laatste sollicitatiegesprek. Stond er een beetje hetzelfde in als jij, het leek me gewoon een leuke functie in een interessante branche, maar als ik die vacature niet was tegengekomen had ik tot op de dag van vandaag niet over deze organisatie gehoord :woman_shrugging:

Het voelde voor mij als een reden erbij zoeken, en had me dus ook niet supergoed op deze vraag voorbereid.

In het gesprek bleek dat zij dit echt belangrijk vonden, wat mijn motivatie was om precies bij deze organisatie te werken. Ik kwam daar toen niet zo goed over de buhne.

Dus mijn tip is om, zeker als ze er nu al expliciet naar vragen, een verhaal te voor te bereiden waar je jezelf ook comfortabel bij voelt! Houd het dichtbij jezelf en maak concreet. Kan inderdaad, zoals al gezegd is, door goed op de site te kijken en in de vacature tekst.

Succes in ieder geval! :muscle:

1 like

Bij kleine bedrijfjes zou ik t nog wel snappen. Maar dit is gewoon een van de grote banken. En natuurlijk hebben ze de keuze kieskeurig te zijn maar als je bij trustpilot pagina’s vol met 1 sterren reviews hebt omdat je klantenservice niet bereikbaar is dan denk ik wel van tsja, wil je je klanten helpen door mensen in die functie te hebben. Of wil je mensen die heel graag bij je bedrijf willen hebben.

Ik ga mn best doen er een verhaaltje bij te verzinnen en verder enthousiast te zijn. Maar dikke onzin vind ik t wel.

3 likes

Ik werk ook voor een van de grote banken. Heb gewoon gekeken hoe ze ervoor staan in de top 100 werkgevers en dat als motivatie gebruikt.

Dit zag ik wel voorbij komen maar zeg je dat ja ik zag dat jullie in de top 10 van werkgevers staan dus lijkt me fijn voor jullie te werken oid?

Ik heb nog geen antwoord van mn recruiter over of ik nou kan zeggen dat er slechte reviews zijn over de bereikbaarheid. T laat zien dat ik wel onderzoek heb gedaan en dat t me niet afschrikt. Maar aan de andere kant kan t misschien worden gezien als iets negatiefs ofzo.

1 like

Ik zou daar denk ik in het gesprek niet over beginnen. Het is vermoedelijk iets waar ze zelf ook niet trots op zijn, en als je het als argument gebruikt dat je dat wilt komen helpen verbeteren, dan zou het kunnen dat je een beetje arrogant overkomt?

3 likes

In welke context zou je dat willen aangeven? Zij weten hoogst waarschijnlijk ook dat die reviews er zijn en de meeste van zulke bedrijven hebben zelf een bepaalde programma om reviews bij klanten op te vragen. Wat ze dan weer bijhouden en terugkoppelen naar de medewerkers, bij ons heette dat NPS.
Zelf zou ik dat niet aangeven bij een sollicitatie denk ik.

2 likes

Ja dat het vrij veel zegt dus als hun eigen medewerkers jaar in jaar uit aangeven veel werkplezier te beleven.
Mdw tevredenheid zegt heel veel. Dat zal vast een combi zijn van: interessant werk en carriĆØremogelijkheden, goeie work/life balance, goeie voorwaarden etc
Missch doen ze iets qua duurzaam of bewust ondernemen etc? Ik zou een combi van redenen geven qua werk, qua organisatie etc

5 likes

Top dit is wel een goede, ga dit meenemen! Ze zeggen inderdaad bezig te zijn met duurzame dingen en dit neem ik ook mee.

@anon55062966 daar heb je wel een punt. Denk dat ik t maar niet benoem en verder maar het maar van de rest moet hebben :joy:.

Dit is gewoon mn eerste echte sollicitatie. Vandaar dat ik geen idee heb.

1 like

Ah super spannend zeg. Ik kan me mijn eerste sollicitatie echt nog mega goed herinneren en ook alle sollicitaties die ik heb gedaan na een tijdje niet gesolliciteerd te hoeven hebben.

Heel veel succes morgen :heart::heart::heart: en het wordt hoe dan ook een hele waardevolle ervaring die jou ofwel een baan oplevert, of die je weer mee kunt nemen naar een volgende keer!

2 likes

Exact!

3 likes

Aah in principe ben ik aangenomen!!! Alleen referentie zou t nog kunnen verpesten maar weet niet hoe reƫel dat is.

20 likes

Dat gebeurt zelden denk ik hoor!
Alvast voorzichtig gefeliciteerd :blush:

2 likes

Yes, wat fijn!
Had je zelf ook een goed en fijn gevoel bij het gesprek en de persoon die het gesprek voerde?

1 like

Yes! :muscle:

2 likes

Ik denk dat jij bij de bank gaat werken waar ik (nu nog) werk. Of een grote kans als ik het zo lees haha. Mijn leidinggevende met wie ik het sollicitatiegesprek heb gehad wist altijd al dat werken bij deze bank iets tijdelijks zou zijn en een tussenoplossing en dat was altijd prima. Daarnaast wist ik dat werken bij die bank qua arbeidsvoorwaarden goed zou zijn, het is mijn eigen bank (betrouwbaar), mn vader heeft er zn hele leven gewerkt. De digitale producten van deze bank zijn vooruitstrevend en staan goed bekend. Ik wilde meer leren over de financiƫle wereld.

Je kan 100 verschillende redenen bedenken, maar idd houd het bij jezelf.

Whaha je bent al aangenomen zie ik :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear: super goed gefeliciteerd!!!

1 like

Gefeliciteerd @Whoopdidoo! Ik werk ook bij een bank dus ben wel benieuwd over welke bank(en) jullie het hebben. Wij zijn ook op zoek naar nieuwe collega’s namelijk!

3 likes

Ja het is (helaas) nog via t uitzendbureau. Maar mijn doel (als ik t leuk vind) is wel om bij de bank zelf uiteindelijk in dienst te komen.

Was jij niet ontevreden over je baan? Of haal ik forummers door elkaar.

Mijn bank begint met de R. @DavidRose

2 likes

Gefeliciteerd! Ene kant ook wel fijn via uitzendbureau want dan kan je zelf ook zo weg als niet bevalt.

1 like