Sollicitatietopic #2

Jeetje, wat heftig en gemeen! Maar laat je door zo’n zuurpruim niet uit het veld slaan :raised_hands:. Ik zou ook echt een klacht over deze man indienen.

2 likes

Afgelopen maandag heb ik een leuk gesprek gehad bij een nieuw bedrijf. Ik had gereageerd op een vacature binnen dit bedrijf, maar zij stelde via de mail voor om verder te gaan voor een andere vacature die zij ook open had staan. Best een compliment, denk ik.
Gesprek ging naar mijn idee goed, ik zou donderdag wel iets horen. Er waren nog meer sollicitanten.

Nu is het inmiddels vrijdag en heb ik nog niks gehoord. Dit kan gebeuren, maar ik heb inmiddels al 2 keer gebeld (verspreid over de dag) en een mailtje gestuurd. Geen reactie…
Wat moet ik nu denken? Het maakt me best wel onzeker.

1 like

Het verbaast mij soms echt hoe weinig bedrijven zich inleven in hoe het is voor de sollicitant. Zij zijn vaak met veel andere dingen bezig en houden er maar weinig rekening mee dat de sollicitanten op antwoord zitten te wachten en dat dat spannend is tot ze iets horen. Ik vind het ontzettend stom hoor, maar het hoeft totaal niets te betekenen, positief of negatief.
Ik heb meer dan eens meegemaakt dat de reactie toen ik na een tijdje zelf contact opnam was “oh ja je bent aangenomen, we waren er nog niet aan toe gekomen om het je te laten weten” . Meer dan je nu hebt gedaan kun je niet doen toch? Je hebt gebeld en gemaild, het antwoord zal wel volgen.

4 likes

Mijn vriend zou begin deze week wat horen over een sollicitatie. Moest al een week langer wachten vanwege vakantie van iemand. Bellen ze vanochtend pas dat hij is aangenomen, terwijl wij dachten nou dat wordt hem niet meer. Bij mijn huidige baan ging het ook zo, werd ik ook later gebeld dan ze aangegeven hadden.
Zou rustig wachten, al begrijp ik heel goed dat de onzekerheid heel vervelend is.

1 like

Lieve reacties, dankjewel!
Na zo lang solliciteren, merk ik dat het me best onzeker maakt.

Ik wacht nog even rustig af :crossed_fingers:t3:

Oh shit ik denk dat ik te laat ben! Maar als je er nog iets aan hebt: ik heb 8 maanden zwanger gesolliciteerd (en ben toen aangenomen), en ik heb het laat in het gesprek ter sprake gebracht toen het ging over de startdatum (want ik kon… niet meteen beginnen hahaha). Dus het echt gegooid op een praktische kwestie: ik van van dan tot dan niet beschikbaar ivm verlof. Zakelijk houden en de nadruk leggen op de langere termijn. En als ze je daarom niet aannemen dan heb je aan hen echt geen goede werkgever gemist.

2 likes

Wat een fijne bevestiging! Toen in het tweede gesprek bleek dat ze wel enthousiast waren, heb ik het inderdaad als praktisch punt aangestipt. Wel heel prettig om het toch eerst over die match en de inhoud te hebben. Het schijnt dat er wel urgentie is de functie waarop ik gesolliciteerd heb in te vullen, maar dat ze me eigenlijk beter vinden passen op een nog te ontwikkelen rol die minder haast heeft, en ze daar graag verder over in gesprek willen! :crossed_fingers::crossed_fingers::crossed_fingers:

3 likes

Super!!

1 like

Oke, ik heb gesolliciteerd op een interne vacature. Het is een functie waar ik echt niet eerder over heb nagedacht, maar toen ik de omschrijving las en wat ze zochten klikte het ineens. Het is een stap hoger dan wat ik nu doe, maar ze geven de indruk een jonger iemand te zoeken en als ik erover nadenk ben ik het gewoon. Vind het zo spannend, want ik hoop dat zij mij ook zo zien haha.

16 likes

Ik heb mijn sollicitatiegesprek pas vanmiddag, maar nu kan ik mij dus echt niet concentreren op mijn werk. Ik heb ook echt gewoon zo’n hekel aan dit sollicitatiegesprekken, ik haat over mezelf praten :see_no_evil::laughing:

Oke pfff. Ik had vandaag een sollicitatiegesprek en het ging wel oke, maar het waren hele andere werkzaamheden dan ik had verwacht en het bleef heel onduidelijk nadat ik om extra uitleg vroeg. Je werd wel echt heel goed ingewerkt zeiden ze en het is een stap omhoog, maar ik voelde het gewoon echt niet??

Ik kan gewoon nog blijven bij mijn huidige werkgever en ik ben in gesprek voor een nieuwe functie dat ik vandaag door wat druk extra druk :laughing: heb verschoven naar de vrijdag, dus misschien komt daar wat leuks uit. Maja wat moet ik met die sollicitatie van vandaag aan, zometeen willen ze mij :see_no_evil:

Updateje:

Ik had vandaag gesprek 3, en dat was pittig want ik moest een soort van op audiëntie komen bij de hoogste pief. Maar 20 min na t gesprek werd ik al gebeld: “het is nog even zoeken naar de vorm en rol, maar we willen graag dat je hier aan de slag gaat” :tada: Dus nu is er de “gentlemen’s agreement” dat we er wel uit gaan komen wat betreft de voorwaarden. Maar omdat er geen concrete vacature met kaders voorligt vind ik dat nog wel spannend. Ik wacht hun openingsbod wel af want dan weet ik in ieder geval in welke richting ik moet denken. Het is in de “publieke sector” Voortgezet Onderwijs (dus meer vakantie, maar ga qua salaris waarschijnlijk een minder grote stap maken)

Ik ben t aan m’n feministische zelf verplicht in ieder geval niet bescheiden in te zetten, maar wordt nu al zenuwachtig bij t idee. Dat wordt dus nog leuk. :sweat_smile:

5 likes

Ik zou gewoon zelf contact opnemen en zeggen dat je er nog even over nagedacht hebt maar er toch vanaf ziet. Dat het hele andere werkzaamheden zijn lijkt me een hele duidelijke reden toch?
Een sollicitatiegesprek is niet alleen voor het bedrijf om te kijken of ze jou willen, maar ook voor jou om te kijken of jij wel daar wilt werken.

7 likes

Eens met @LaPetiteRobeNoire afwijzen die hap.
Solliciteren gaat om een wederzijdse klik en als je die niet voelt (en ook niet het gevoel hebt dat die mogelijk nog gaat komen) dan is alle extra tijd en energie die je erin steekt zonde!

Makkelijk gezegd dan gedaan wel, want ik vind afwijzen ook bijzonder pittig XD.

2 likes

Jullie (/u/Mandarijntje) hebben gelijk, alleen mijn moeder is weer zo van denk er nog even over na en wacht het andere gesprek af. En soms denk ik ook dat ik door mijn onzekerheid al sneller denk: dat is niets voor mij en dat laat me dan ook weer twijfelen :roll_eyes: Wat is het toch weer allemaal lastig

2 likes

Je weet natuurlijk nooit hoe het echt gaat zijn, voordat je ergens begint. Maar dit lijkt me een vrij duidelijk gevoel toch? Het is altijd spannend, maar als je het diep van binnen wel wilt dan voel je ergens toch ook wel dat het leuk is.
En iets langer erover nadenken kan natuurlijk geen kwaad, maar bij mij veranderen dat soort gevoelens niet.

Laat het er zeker niet afhangen van of zij jou willen, het gaat erom wat jij wilt en het is jouw beslissing!

Als je trouwens echt een baan nodig had zou ik zeggen, probeer het gewoon uit en dan zie je wel. Maar als je niet per se snel weg wilt bij je huidige baan (ook als je die nieuwe functie niet krijgt) zou ik wachten op een geschiktere vacature.

2 likes

Ik zag trouwens dat ze de vacature weer open hebben staan tot 30 september, dus waarschijnlijk komt het van beide kanten dan :joy:

Ik begin het steeds irritanter te vinden als er geen salarisindicatie in vacatures staat, of dat er staat marktconform (kan nog van alles zijn).
Laatste tijd e-mail ik de bedrijven weleens om te vragen naar een salarisindicatie of onder welke cao en salarisschaal de functie is ingedeeld. Maar ook daar willen ze geen antwoord op geven. Vind het gewoon zonde van mijn tijd om naar een gesprek te komen waarbij op voorhand al de salarisindicatie ver ligt onder wat ik nu verdien

8 likes

Haha als er ‘marktconform’ staat denk ik eigenlijk meteen dat het dus heel erg weinig is.

12 likes

Ja ik denk nu vaak al van als er geen bedragen staan zal het wel niet veel soeps zijn. Maar vind het gewoon frustrerend want is toch zonde van beide partijen hun tijd als je bij een gesprek er pas achter komt dat het stuk gaat lopen op salaris. Maar als je er naar vraagt krijg ik altijd het idee dat je als geldwolf gezien wordt ofzo

6 likes