Sollicitatietopic #2

Ik ben afgewezen (met goede redenen), dus hoef er niet meer over na te denken. Toch wel een opluchting, omdat ik misschien toch ja zou zeggen, omdat het bedrijf me echt heel erg interesseert, maar het reizen me echt zal opbreken denk ik…

3 likes

Ik heb wel eens ver voor een gesprek moeten reizen (ook buitenland en met trein) en toen heb ik wel gevraagd of ik de kosten vergoed kon krijgen (vond ik best wel eng om te vragen maar wel gedaan). Uiteindelijk hebben zij de helft betaald en ik ook, dat vond ik prima.
Ik heb de baan toen ook gekregen trouwens

1 like

Ik heb exact dit gehad, heb er eerder ontslag om genomen want ik trok het niet. Nu los ik het zo op dat ik 2 dagen maximaal op kantoor werk, en dan zelf de parkeerkosten voor de deur betaal. Soms kan ik gratis parkeren via via. Kost wel wat meer geld maar is voor 2 dagen te overzien, en scheelt zoveel reistijd dat ik die kosten voor lief neem.

1 like

Ik had ergens gesolliciteerd en toen werd ik gebeld, bleek al een half soort sollicitatiegesprek te zijn… Kon me er dus niet op voorbereiden. En het was achteraf echt een naar gesprek. Hij ging vragen wat ik bij mijn huidige werk deed blablabla, wat ik allemaal kon blablabla. Toen vertelde ik dat ik 24 uur wilde werken (in de vacature stond 24-32 uur) en toen vroeg hij waarom.
Dus ik legde uit dat ik ernaast wilde freelancen.
Hij: oh, dus je bent op zoek naar een tijdelijke baan.
Ik: nee, ik wil een vaste baan voor drie dagen vanwege zekerheid en omdat ik daar ook veel van kan leren en dan daarnaast freelancen.
Hij vroeg wat ik dan als freelancer ging doen (in theorie hetzelfde als in loondienst, maar dan wel creatiever en ook wel uitgebreider als takenpakket) en toen zei hij: oh dus hetzelfde als je in loondienst doet? Urgh. Dus ik uitleggen wat er anders aan was.
Toen vroeg hij mijn salarisindicatie en moest ik natuurlij heel snel nadenken, aangezien ik dit niet voorbereid had en hij me onverwachts belde. Dus ik dacht: ik ga 200 euro bruto zitten boven wat ik nu verdien (ter achtergrondinformatie: ik werk nu twee jaar bij een bedrijf en heb geen loonsverhoging gehad, maar dus wel twee jaar werkervaring opgedaan).
Zegt die gast: zooo, dat is hoog.
Toen raakte ik een beetje in paniek, dus heb ik eruit gegooid dat het wel iets hoger is dan wat ik nu verdien. Toen zei hij: zo nou, dan verdien je goed. Want ik had net iemand met zes jaar ervaring (ik heb ongeveer 4 a 5 jaar ervaring) en die vroeg 400 euro bruto minder. Dus ik zou wel nadenken over je salariseis.

En nou ja, die persoon heeft dan echt te weinig gevraagd vind ik, want dat is 200 euro bruto minder dan wat ik nu verdien. Maar: ik ben zo boos door dit gesprek.

• Mag je eigenlijk wel vragen waarom iemand 24 uur wil werken? Want vraag je dan niet indirect of iemand kinderen heeft? En sowieso, het is toch mijn zaak hoeveel uur ik wil werken.

• Is het vervolgens niet stom om raar te doen als iemand wil freelancen naast zijn of haar werk? Ik moet toch zelf weten wat ik in mijn vrije tijd doe?

• En dan die reactie op mijn salarisindicatie. Ik ben het gaan checken bij een vriendin die hetzelfde werk doet als ik en die verdient juist meer dan ik, dus zo hoog zit ik blijkbaar niet met mijn eis. Maar merk dat ik er toch door twijfel en bang ben dat ik nergens anders meer ga verdienen.

4 likes

Ik combineer meestal twee banen, of ik doe er veel vrijwilligerswerk bij of nu ook een eigen bedrijfje. Verbaast mij echt hoe vaak daar negatief op gereageerd wordt door werkgevers. Heel sceptisch en zien overal gevaar in. Toch goed dat ik mezelf blijf ontwikkelen? Het liefst willen ze echt dat je een ding doet en dat ook blijft doen voor de komende tien jaar.

3 likes

Ja precies, dat vind ik ook! Is dat ook hoe jij in het verleden hebt gereageerd op zo’n vraag?

En afhankelijk van de sector en het werk ben je in je rol als freelancer zelf misschien ook wel een concurrent voor je werkgever, via wie je ook potentiële klanten ontmoet (die jou ook rechtstreeks zouden kunnen inhuren ipv via je werkgever). Het is dan niet zo simpel als ‘in je vrije tijd mag je zelf weten wat je doet’.

1 like

Ik herinner mij vooral een werkgever die heel moeilijk deed en toen heb ik gepraat als brugman om ze gerust te stellen. Uiteindelijk toch aangenomen, maar achteraf had ik daar dus nooit moeten gaan werken. De hele mentaliteit van het bedrijf heb ik nog een vieze smaak van.

Ze vroegen trouwens ook een salarisindicatie aan de telefoon, nog voor de sollicitatiegesprekken. Ik heb toen gezegd meer dan wat ik hiervoor verdiende. Hebben ze niks op gezegd. Uiteindelijk bij het arbeidsvoorwaardengesprek kwamen ze bloedserieus met een aanbod van 500 euro minder :sweat_smile: heb er nog wel wat bij kunnen praten, maar eigenlijk allemaal red flags :triangular_flag_on_post: beter dat je het nu gelijk weet hoe ze erin staan, want het zegt veel meer dan het bedrag alleen. Ook hoe ze met mensen omgaan.

Als het mij echt een geweldige baan lijkt schrijf ik in mijn brief dat ik bereid ben mijn andere functie op te geven. Ook al solliciteer ik voor maximaal 32u. Om te voorkomen dat ik anders überhaupt niet uitgenodigd word. Bij mijn vorige baan had ik dat ook geschreven, maar ze vonden het juist heel tof wat ik allemaal deed. Oprecht geïnteresseerd. Dat was ook een wereld van verschil qua mentaliteit. Terwijl dat dus in dezelfde branche was als die kutbaan (en véél meer salaris). Helaas kwam door corona het hele bedrijf stil te liggen dus dat had geen lang leven…

2 likes

Pfff meestal zijn het niet eens de vragen zelf, maar de manier waarop ze worden gesteld. Ook raar om zomaar op te bellen en een half interview te doen aan de tel…? Niet zo netjes want dan kun je je er idd niet op voorbereiden.

1 like

Oh help, ik ben weer bezig met solliciteren voor het vak DTP / Grafischvormgeving.

Nu ben ik net gebeld door een bedrijf en heb ik niet opgenomen. nu is me verzocht terug te bellen maar ik ben zo zenuwachtig. ik ben bang om teleurgesteld te worden of helemaal dicht te klappen.

2 likes

Kan best moeilijk zijn om jezelf aan te leren zo te denken, maar: een leuke baan hangt nooit af van 1 kans, gesprek of vacature. Solliciteren is nooit alles of niets, hoe leuk je deze baan of organisatie ook vindt. Zelfs als dit niets wordt dan komt er daarna altijd weer een andere leuke baan voorbij waar je ook geschikt voor zal zijn! Komt helemaal goed, succes!!

1 like

Pff, ja ik vind mezelf presenteren zo naar, daarom heb ik denk ook voor dit vak gekozen, ik kan me prima uiten als het maar creatief is en niet over mezelf gaat. Ik zit nu helemaal te bibberen ook omdat ik hoop dat het geluk me eindelijk toe gaat lachen maar ik heb terug gebeld, zo erg was het eigenlijk niet. Maar een kennismakingsgesprek is ingepland. :star_struck:

3 likes

Als er in de vacature een exact salaris staat bijv €2900. Gaan jullie er dan vanuit dat het vaststaat of zal er altijd wel onderhandelingsruimte zijn? Meestal wordt er een kader (min - max) neergezet waar het salaris in valt

Ik herken dit van vroeger en weet uit ervaring dat terugbellen of wachten tot je nog een keer gebeld wordt, veel spannender is dan gewoon direct opnemen. Dan heb je namelijk niet de kans om alles te overdenken en super nerveus te worden.

Goed bezig!

1 like

Wanneer er een kader staat werken ze met vastgestelde schalen en is de kans heel klein dat je boven het hoogst genoemde bedrag uit gaat komen (want dan kom je in een andere functieschaal). Als ze slechts 1 bedrag noemen, zou ik dat zien alsof er nog wel onderhandelingsruimte is. Dan lijkt de functie niet aan een schaal gebonden te zijn. Natuurlijk is dit wel afhankelijk per bedrijf.

Edit: proberen te onderhandelen kan altijd! Zeker als je duidelijke argumenten hebt, waarom je meer waard bent dan het bedrag wat ze noemen

1 like

Bedankt voor je reactie! Ik ga voor het eerst echt solliciteren en ik weet niks van schalen, onderhandelen, pensioen, secundaire arbeidsvoorwaarden en solliciteren zelf. Alles is nieuw voor me dus wil graag goed voorbereid zijn voordat ik mezelf totaal voor schut zet :joy: Qua onderhandelen weet ik eigenlijk ook niet wat gebruikelijk is, bijvoorbeeld hoeveel je er boven moet zitten enz dus ik vind het allemaal spannend haha​:grimacing:

1 like

Bedrag wat jij wilt + wisselgeld. Wisselgeld kan ook vakantiedagen of studie etc zijn naast salaris.

Ik had voor mezelf een minimum afgesproken en als dat niet kreeg, deed ik het niet. Je kan ook bedenktijd vragen, al is maar een dag.

Edit met bedrag, ik liet hun eerste bod doen en paste daarop mijn eerste bedrag aan. Maar mijn minimum bleef hetzelfde.
Beetje tactisch denken. Uiteindelijk verschil van 600 naar elkaar toegekomen zonder mijn minimum aan te passen. Anders deed ik het niet.

Bedoel je met wisselgeld dat je iets erboven gaat zitten zodat je uitkomt op je gewenste bedrag?
Er staat een bedrag in de vacature, dus dan zou ik daar iets boven moeten zitten en hopen dat ze open staan voor onderhandeling. Bedankt voor je tip van de bedenktijd, dat is wel een goeie! Ik zie mezelf namelijk zo in paniek gelijk antwoorden.
Ik maak me echt al te druk want ik moet eerst nog een assessment maken, maar ben vraag voorbereid :joy:

2 likes

Ja inderdaad er iets boven zitten. Dus dat je wat kan inleveren/tegemoet kan komen.

2 likes

Was ik vorige week nog aan het klagen omdat ik niet uitgenodigd was voor een sollicitatie, terwijl
ik best wat ervaring in die branche en functie had. Ben ik nu wel uitgenodigd voor een sollicitatie waarbij ik dacht totaal geen kans te maken :sweat_smile: maar leek mij zo geweldig dat ik dacht niet geschoten is altijd mis. Kan het kennelijk niet echt voorspellen :laughing:

7 likes