Sollicitatietopic #2

Ik ga binnenkort solliciteren voor een andere baan en merk dat ik er echt even moet inkomen (werk nu 10 jaar bij dit bedrijf). Dit weekend even rustig de tijd nemen voor een goede brief. De brief is nog niet eens verstuurd, laat staan dat ik aangenomen ben, maar ik schijt nu al 7 kleuren als ik eraan denk dat ik mijn ontslag moet indienen bij mijn huidige werkgever.

2 likes

Oh, kan iemand me helpen. Ook weer een klein iets maar ik vind het toch weer even vervelend.
Ik heb net bericht gehad dat ik (nog een) uitnodiging heb om op gesprek te komen, deze wordt alleen gepland op een datum die van alle datums mij echt niet uitkomt. Ik zit dan namelijk in een rechtszaak.
Zou een bedrijf het heel vervelend vinden als ik andere dagen voorstel? En hoe kan ik dit het beste aankaarten. Eerlijk zijn over wat ik die dag heb. Of gewoon concreet van sorry die dag komt voor mij niet uit maar donderdag of vrijdag is dat misschien een mogelijkheid?

Ik zou zeggen dat je die dag helaas niet kan, niet dat het niet goed uitkomt (want dat klinkt een beetje alsof je die dag de was moet doen oid, maar je kan gewoon niet punt).

Sommige afspraken kan je nu eenmaal niet verzetten, als je een goede kandidaat bent voor hun (wat je wss bent anders nodigen ze je niet uit) dan gaat het geen dealbreaker zijn.

Meteen tegenvoorstel doen voor overige tijden/dagen waarop je wel kan die week is een goed idee!

Ik zou zeggen dat je een belangrijke afspraakt hebt die je helaas niet kan verplaatsen. Het gaat ze niet zoveel aan wat het is vind ik. Het kan gebeuren dat je niet kan, als je gelijk nieuwe dagen voorstelt dan kunnen zij vast wel een nieuwe dag plannen. Vooral als je al vrij flexibel bent qua andere dagen, dan lijkt me dat een bedrijf dat niet als issue hoeft te zien

3 likes

Hij is nog wel laat actief, maar dankje weer voor het advies. Het is verplaatst zonder enig probleem.
Ik maak me ook steeds veelte druk om dingen.

2 likes

Tip: verplaats je in de schoenen van de ander. Zou jij het erg vinden als iemand een beleefd mailtje stuurt met ā€˜heel vervelend, maar ik kan dan niet. Kunnen jullie ook op datum X, Y of Z?’ Nee, natuurlijk niet!

Je kunt jezelf helemaal gek maken met solliciteren maar uiteindelijk zitten er ook gewoon maar normale mensen aan de andere kant

10 likes

Ik ben uitgenodigd voor een gesprek :partying_face:, maarrr het gaat om een kennismaking in de vorm van 2 speeddates van 10min. Daar heb ik geen ervaring mee en ik vraag me af of anderen daar misschien tips voor hebben? Ik ben bang dat ik dan teveel druk voel om vanalles te vertellen in zo’n korte tijd, of de belangrijkste dingen vergeet. Geen idee wat ik kan verwachten omdat het niet een standaard sollicitatiegesprek is, kan me er nu al helemaal druk om maken :sweat_smile:

1 like

Ik denk dat ik me vooral zou focussen op dat je kan vertellen waarom je daar wil werken en die functie in een elevator pitch. En wellicht ook voor de ervaring die je brengt. Maar de aanpak van het bedrijf klinkt meer alsof ze eerst een indruk willen krijgen of je een leuke collega bent om mee samen te werken voordat ze de diepte in gaan, dus denk dat het niet de bedoeling is dat ze dezelfde info hebben als na een normaal sollicitatie gesprek.

Dat denk ik ook, het word in de uitnodiging ook omschreven als een kennismaking waarbij je een indruk op kan doen van het bedrijf en jezelf voor te stellen. Waarom ik het wil en ervaring hebben ze natuurlijk ook al redelijk kunnen lezen in de brief en cv, maar goed om dit voor mezelf in een korte en bondige manier te kunnen vertellen inderdaad.

Bedankt @Hectometer, het is denk ik idd meer bedoelt dat zij een indruk van je krijgen voor het vervolg

2 likes

Nou, vandaag weer een gesprek achter de rug. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken.
Het gesprek ging over het algemeen wel goed, maar heb niet het idee dat hij goed voorbereid was op ons gesprek. Hij had van te voren niet eens m’n portfolio gecheckt want hij had daar geen tijd voor gehad. Nou prima ik had hem ook bij, maar het zou ook wel fijn zijn als er wederzijds interesse wordt getoond als ik naar een sollicitatie kom. Nu vertelde hij dat ze ook opzoek waren naar iemand die langer wilde blijven want er was in het bedrijf al geregeld voorgekomen dat werknemers binnen 4 maanden alweer iets anders wilde gaan doen. Klinkt ook niet veel belovend als personeel gauw vertrekt.

Hij vroeg me een voorstel te doen qua salaris waarbij ik een beetje blufte maar niet overdreven want het zou ongeveer gelijk staan aan mijn baan bij de supermarkt (mijn afgelopen baan betaalde ook best slecht namelijk) en volgens mij schrok hij daar van? Nu komt het ook nog wel eens voor dat pensioen niet geregeld is in ā€˜mijn’ branche en dat was in dit geval ook. Maar hij ging mij proberen wijs te maken dat dit in deze branche nooit het geval is. Nou heb ik inmiddels al veel gesolliciteerd en weet ik wel beter. Maar kreeg een beetje het idee dat dit bedrijf voor een dubbeltje op de eerste rang wilde gaan zitten.

5 likes

Dat laatste is echt vervelend en niet meer van deze tijd toch. Ik bedoel er zijn nu zoveel banen dat een werkgever andersom ook wel echt iets moet bieden toch?

Daarnaast denk ik dat sommige mensen sowieso een shock reactie geven op jou voorstel qua salaris. Stom spel maar zou je er niet door laten afschrikken. Zou je er na het gesprek nog willen werken? Ik vind een eerste indruk en de sfeer van dat gesprek wel altijd bepalend voor of ik er uberhaubt wil werken.

Ik lees veel red flags.
Kan ook gewoon toneelspel zijn, niks van aantrekken. Maar zou zelf wel bedenkingen hebben om er te gaan werken.

7 likes

Zou rennen als ze zeggen dat mensen regelmatig na 4 maanden weggaan. Helemaal met de andere dingen die je nog vertelt.

Net als dat bij ons opeens veel vaste mensen (10+) weg gaan, dat zegt volgens mij echt wel wat over t bedrijf.

4 likes

Ik ben een paar maanden gestopt met vacatures zoeken en reageren, omdat ik er klaar mee was en ik had wat gezondheidsproblemen. Nou, nu ben ik weer terug hoor :joy:. Vandaag zag ik een leuke vacature en ik ga daar morgen op reageren. Ben benieuwd

4 likes

Helaas afgewezen na het eerste gesprek. Ze zijn bang dat ik mij te snel ga vervelen… snap de overweging wel maar baal er wel echt van. Dit is juist helemaal de branche en het onderwerp waar ik al jaren mee zou willen werken. Alleen ik heb ook niet echt ervaring hiermee om op een hogere / uitdagendere functie te reageren.

Ik heb eindelijk een gesprek gehad maar dat ging echt matig, het bedrijf is alleen heel enthousiast en gaan me een aanbod doen. Ik vraag me echt af of ze niet per ongeluk de verkeerde hebben gebeld want ik ben ook ondergekwalificeerd (dat weten ze)

Ik had vandaag een sollicitatiegesprek van 10 minuten! Ze hebben me 3 vragen gesteld. Voor de rest heb ik een aantal vragen gesteld. Echt zo ongemakkelijk!

5 likes

Ik word binnenkort uitgenodigd voor een gesprek voor een extra baan naast mijn docentenjob. Ik heb in ieder geval de selectieronde doorstaan. :smile:

2 likes

Ik heb echt een raar lopende communicatie met een recruiter. Zij nodigt mij uit voor een online gesprek, ik ben wel geinteresseerd in het bedrijf dus geef een paar data waarop kan ik kan. Daar reageert zij vervolgens niet op en ik kom er zelf niet op terug want genoeg andere dingen te doen. Vervolgens stuurt ze op een van de dagen waarop ik zei beschikbaar te zijn 's ochtends een link. Ik antwoord dat ik inmiddels niet meer kan maar de volgende dag wel. De volgende dag stuurt ze me 's ochtends opnieuw een link. Nu zit ik al 15 minuten in die meeting te wachten en zij komt niet opdagen. OK dan niet hoor.

Ik heb een super leuke baan, maar ik heb een sollicitatie lopen voor een nog leukere baan, die ik heel graag zou willen. Alleen dat bedrijf gaat fuseren binnen nu en een jaar. Onderdeel van de fusie is ook dat er personeel uit moet, zoveel procent van totaal aantal fte’s.

Ik zou dan een jaarcontract krijgen. Tijdens gesprek benoemden ze dit en gaven ze aan dat ze dus geen garanties kunnen geven m.b.t. verlening.

Ik weet niet veel van fusies, maar dan is toch de kans mega groot dat ik mijn contract na een jaar niet meer verlengd wordt en ik er dus uit lig? Want een tijdelijk contract kan je makkelijk beƫindigen. Of is dat een te makkelijke conclusie?