Sollicitatietopic #2

Mijn vriend heeft onlangs binnen zijn bedrijf naar een andere functie gesolliciteerd en zijn leidinggevende wist het vrijwel direct. Die zei opeens tijdens een gesprek ‘en ik begrijp van Henk dat je hier weg wil?’.

Ik zou er overigens zeker voor gaan. Het is bij dezelfde werkgever dus je weet al ongeveer wat je gaat krijgen, en hele leuke functies komen niet elke dag op je pad. Tel daarbij op dat je niet helemaal gelukkig bent op je huidige plek en ik zou het wel weten!

3 likes

Ik weet niet in hoeverre je zeker kunt zijn dat je lg er niet achterkomt als het niet lukt. Lijntjes zijn altijd kort bij dat soort dingen, lijkt het wel

2 likes

Hmm, eerlijk gezegd weet ik niet hoe dat bij ons is als je intern solliciteert. Ik weet wel dat het vaak gedaan wordt.
Lijkt mij dan dus ook weer helemaal shit als ze erachter komt en er dan mee gaat bemoeien zodat je niet weg kan.

1 like

Daarom zeggen we het ook, denk ik

2 likes

Even uitgezocht en bij ons mag je huidige LG het niet weten dat je intern solliciteert dus dikke prima. Ga het gewoon proberen.

4 likes

Succes!

3 likes

Fijn dat je privacy intern bescherm wordt! Maar heel veel succes.

Ik heb net een telefoontje gehad en ik ben zo blij. Ik ben uitgenodigd voor een tweede gesprek. Super spannend. Ik heb serieus in mijn leven nog nooit een tweede gesprek gehad :sweat_smile:.
Mijn andere sollicitaties waren altijd een eerste gesprek en afgewezen of aangenomen.

11 likes

Ik begin nu wel een beetje zenuwachtig te worden. Morgen is het gesprek, dus hopelijk val ik niet door de mand. Heb net zelfs nog mijn scriptie doorgelezen, omdat ik de conclusie niet meer wist. En alle vakomschrijvingen :sweat_smile:

4 likes

Gelukkig heb ik alles gisteren nog doorgelezen, want ze vroegen er wel naar :joy:. Verder ging het wel goed, dus ik ben benieuwd! Ik zou de functie wel willen, omdat het een goede stap is in mijn carrière, maar ik vind mijn huidige collega’s leuker denk ik

2 likes

Ik zou goed nadenken wat die nieuwe baan je kan bieden. En niet blijven plakken vanwege de collega’s, die kunnen ook vertrekken.
Bij mijn vorige werk gingen veel weg, oa ik en na en met mij nog meer. Dus de leuke collega’s zijn weg als ik terug zou gaan.
Collega’s nu zijn wat minder maar mbt kansen en groeien veel beter hier.

1 like

Ja, mee eens. Ik werd wel heel enthousiast van de inhoud en de mensen waren ook gewoon aardig. Geen red flags verder. Ik kreeg net een mailtje dat ik door mag naar de laatste ronde: een gesprek met de manager van de leidinggevende. Ik ga de baan ook aannemen, mits ze met een goed salarisaanbod komen. Daar kon niemand mij vandaag wat over vertellen :joy:

4 likes

Ah, Vandaag tweede gesprek gehad. Ik kreeg een proef opdracht en het enige waar ik een beetje mee in de ban zit is dat… ik ben geen windows gewend, ik ben dus best wel wat tijd verloren aan het wennen aan een windows, daardoor heb ik naar mijn idee niet optimaal kunnen laten zien wat ik kan. Ook kende ik het programma waar ze mee werken niet. Adobe ligt best wel qua gebruik bij elkaar dus het is me enigszins gelukt (ik ben wel bekend met andere adobe programma’s). Ik vond naar mijn idee dat ik wel mijn ontwerpen goed heb toegelicht, wat mijn motivatie was bij bepaalde keuzes en ik hoop dat zij dat ook vonden. Nu in spanning weer wachten tot volgende week voor een ‘derde / afrond’ gesprek.

Dat wordt weer duimen…

1 like

Ik wil heel graag doorgroeien op mijn werk aangezien ik nu onder mijn niveau werk zoals eigenlijk al mijn collega’s. Er is echt geen doorkomen aan wat ik zwaar demotiverend vind. Het is echt al een godswonder als je eens op gesprek mag en dan word je alsnog afgewezen. Voel me ook altijd zo’n gigantische mislukkeling en faalhaas omdat het gewoon niet lukt

1 like

Omdat de functie waar ik uiteindelijk naartoe wil groeien alleen hier kan. Kun je ook wel terechtkomen door elders ervaring op te doen hoor, alleen buiten deze organisatie ligt het werk ook niet voor het oprapen. Vraag me inmiddels ook echt af waarom ik me tijdens mijn studie in godsnaam zo gigantisch uit de naad heb lopen werken met relevante bijbaantjes, wedstrijden en besturen, want voelt echt alsof het voor jan lul is geweest :smiling_face_with_tear:

Heb je al eens nagevraagd welke competenties etc zij zoeken voor deze functie en wat je kan doen om de doorgroei te versnellen?

Maar je bent ook pas net begonnen bij die baan/fulltime gaan werken toch? Ik denk dat je nergens binnen een paar maanden promotie krijgt naar een nieuwe functie (bij mij op werk is dat bijvoorbeeld minimaal 2 jaar)

Wij mogen nog steeds niet naar kantoor, anders ben ik zeker bij borrels haha. Het was ook een andere locatie, dus die mensen ken ik sowieso niet. Ik weet wel dat vacatures vaak online staan terwijl ze al iemand hebben die ze kennen.

@L.C ik werk er nu meer dan een jaar, eerst 24 uur en sinds dit jaar 36. Het is een functie waarbij ze zelf zeggen dat je dit eigenlijk echt een jaar max moet doen als je een master hebt of max een jaar tijdens je master en dat je het dan wel gezien hebt qua uitdaging en dat merk ik nu. Waar ik op doorsolliciteer zijn WO startfuncties die juist bedoeld zijn voor mensen die net zijn afgestudeerd en waarvoor niet eens ervaring vereist is

@Gaston jazeker, je moet ook altijd een assessment doen gericht op competenties die ze zoeken. Die haal ik altijd en scoor ook altijd hoog (mocht hem bij deze sollicitatie zelfs skippen, omdat ze die resultaten nog hadden en die meenamen), dus ik voldoe wel aan wat ze zoeken

Oh dat is wel raar dan zeg ja, dat voelt dan alsof je na een jaar en na afstuderen nogsteeds een veredelde werkstudent bent. Wel lastig dat jij en meer collega’s er tegenaan lopen. Je zou denken dat ze veel meer hebben aan mensen die op volle capaciteit kunnen meewerken ook.

2 likes

Vorige week een contract getekend en net een leukere vacature gezien :woman_facepalming:t5:. Het is een tijdelijke arbeidsovereenkomst van 9 maanden. Geen proeftijd en er staat ook niks in mn contract over tussentijdse opzegging. What to doooo

1 like

Als er een cao van toepassing is, kan ook daar een bepaling over proeftijd in zijn opgenomen!

1 like