Sollicitatietopic #2

Ik mag volgende week langskomen voor een kennismakingsgesprek. Super leuk, maar ik moet me nog wel even goed voorbereiden. Het sluit aan op mijn studie, maar ik ben sinds 2018 afgestudeerd en heb daar verder niets meer mee gedaan.

4 likes

Ik zat ook daarin. Overgestapt en geen spijt. Ben nu ook zwanger, als ik terug tel in eerste maand gebeurt bij nieuwe werkgever en ze gaan er goed mee om. Voel me zelf meer bezwaard.
Het is wel 2 jarig contract dat scheelt. En ik doe een krapte beroep en mag altijd terug naar oude werkgever. Ik ben lang blijven hangen vanwege de collega’s maar veel zijn ook weggegaan. Dus teruggaan is geen optie voor mij.
Mocht dit na 2 jaar niks zijn dan solliciteer ik weer verder. Soms moet je de sprong wagen.

Edit. Vooral frustratie die ik had is nu weg en zoveel rust in mijn hoofd.

1 like

“Oh wat fijn! Is het goed als ik er vrijdag bij je op terug kom?” Heel normaal om te zeggen dat je er een nachtje over wil slapen.

4 likes

Gisteren wéér voor een gesprek geweest. Ik had bij dit bedrijf de meeste zenuwen tot nu toe omdat het veel ‘anders’ bied en ik dacht dat dat te moeilijk werd om bij zoiets binnen te komen als leek, aangezien je vaak als 20jarige al 10jaar ervaring moet hebben. Maar eigenlijk ging het wel goed en hebben ze me veel te bieden en ik denk ik hun ook wel. Het blijft weer duimen of ik voor een tweede gesprek mag. Nu heb ik echter maandag ook een gesprek en eigenlijk zit dat bedrijf te ver weg voor mij, het was ook meer een wanhoop sollicitatie die ik eruit deed. Dus ik zit eraan te denken om het af te zeggen. :sweat:

Het moest even bezinken, maar nadat hij 's avonds om half 11 mij ging berichten en vragen waar ik, hoeveel had verdiend in m’n voorgaande banen dacht ik echt wat gaat jou dat aan, wil je ook m’n pincode weten, of een kopie van m’n patiëntendossier? Ik wilde een net bericht terug sturen maar werd er echt boos om dus ik hield me even in. Nja niet snel genoeg gereageerd want vervolgens een bericht met dat ze besloten verder te gaan met andere kandidaten. Nou blij toe!

1 like

Ik heb eind vorig jaar rond dezelfde tijd op twee vergelijkbare functies gesolliciteerd bij verschillende organisaties. De ene is nu m’n huidige functie en de andere had ik achteraf een beetje een gek gevoel bij, het was best een raar gesprek waar ik me niet op m’n gemak voelde. In ieder geval ben ik blij waar ik nu zit.

Nu hebben we alleen binnenkort een of andere meerdaagse kennissessie van verschillende organisaties (met hotelovernachting en diner etc.). Zie ik bij de deelnemerslijst dat degene die toen het gesprek deed bij de organisatie waar ik het niet ben geworden ook mee gaat… en ook degene die de functie uiteindelijk wel kreeg trouwens. Maar ik mag er toch vanuit gaan dat ze bij mijn nieuwe collega’s niet over die sollicitatie van toen gaat beginnen? Of eigenlijk helemaal niet iets daarover zegt? Ik heb nu al geen zin in dat ongemakkelijke gedoe :disappointed_relieved:

Ik heb wat advies nodig… volgende week begin ik weer met werken na 6 maanden verlof (zwangerschapsverlof + ouderschapsverlof), nu is in de tussentijd mijn hele team weg gegaan, wist ik al wel want niemand kon prettig werken met mijn manager. Ik vind haar zelf ook echt een leidinggevende from hel, maar nooit super veel last van haar gehad. Met mijn werk doe je voornamelijk onderzoeken nou mijn LG is te veel gefocust op randzaken waardoor je eigenlijk je onderzoeken niet goed kan uitvoeren en dat is dus altijd mijn irritatie geweest.

Nu is er in de organisatie een vacature vrijgekomen op een andere afdeling die dus erg gericht is op het doen van onderzoeken (grotere en meer volwassen afdeling). Nou ja de vacature spreekt mij erg aan en ik wil eigenlijk wel solliciteren. Maar mijn man twijfelde of dat dus wel een goed idee is omdat ik dus vorig jaar januari ben begonnen bij deze werkgever, na 10 maanden half jaar met verlof ben gegaan en nu dan solliciteer op een andere functie.
Mijn huidige LG zal sowieso laaiend worden mocht ik inderdaad echt overstappen, maar dan ga ik toch al weg dus dat boeit niet haha en als ik niet gekozen wordt tjah dan weet zij ook van niets…… of ben ik nu heel naïef?

Mijn vriend heeft onlangs binnen zijn bedrijf naar een andere functie gesolliciteerd en zijn leidinggevende wist het vrijwel direct. Die zei opeens tijdens een gesprek ‘en ik begrijp van Henk dat je hier weg wil?’.

Ik zou er overigens zeker voor gaan. Het is bij dezelfde werkgever dus je weet al ongeveer wat je gaat krijgen, en hele leuke functies komen niet elke dag op je pad. Tel daarbij op dat je niet helemaal gelukkig bent op je huidige plek en ik zou het wel weten!

3 likes

Ik weet niet in hoeverre je zeker kunt zijn dat je lg er niet achterkomt als het niet lukt. Lijntjes zijn altijd kort bij dat soort dingen, lijkt het wel

2 likes

Hmm, eerlijk gezegd weet ik niet hoe dat bij ons is als je intern solliciteert. Ik weet wel dat het vaak gedaan wordt.
Lijkt mij dan dus ook weer helemaal shit als ze erachter komt en er dan mee gaat bemoeien zodat je niet weg kan.

1 like

Daarom zeggen we het ook, denk ik

2 likes

Even uitgezocht en bij ons mag je huidige LG het niet weten dat je intern solliciteert dus dikke prima. Ga het gewoon proberen.

4 likes

Succes!

3 likes

Fijn dat je privacy intern bescherm wordt! Maar heel veel succes.

Ik heb net een telefoontje gehad en ik ben zo blij. Ik ben uitgenodigd voor een tweede gesprek. Super spannend. Ik heb serieus in mijn leven nog nooit een tweede gesprek gehad :sweat_smile:.
Mijn andere sollicitaties waren altijd een eerste gesprek en afgewezen of aangenomen.

11 likes

Ik begin nu wel een beetje zenuwachtig te worden. Morgen is het gesprek, dus hopelijk val ik niet door de mand. Heb net zelfs nog mijn scriptie doorgelezen, omdat ik de conclusie niet meer wist. En alle vakomschrijvingen :sweat_smile:

4 likes

Gelukkig heb ik alles gisteren nog doorgelezen, want ze vroegen er wel naar :joy:. Verder ging het wel goed, dus ik ben benieuwd! Ik zou de functie wel willen, omdat het een goede stap is in mijn carrière, maar ik vind mijn huidige collega’s leuker denk ik

2 likes

Ik zou goed nadenken wat die nieuwe baan je kan bieden. En niet blijven plakken vanwege de collega’s, die kunnen ook vertrekken.
Bij mijn vorige werk gingen veel weg, oa ik en na en met mij nog meer. Dus de leuke collega’s zijn weg als ik terug zou gaan.
Collega’s nu zijn wat minder maar mbt kansen en groeien veel beter hier.

1 like

Ja, mee eens. Ik werd wel heel enthousiast van de inhoud en de mensen waren ook gewoon aardig. Geen red flags verder. Ik kreeg net een mailtje dat ik door mag naar de laatste ronde: een gesprek met de manager van de leidinggevende. Ik ga de baan ook aannemen, mits ze met een goed salarisaanbod komen. Daar kon niemand mij vandaag wat over vertellen :joy:

4 likes

Ah, Vandaag tweede gesprek gehad. Ik kreeg een proef opdracht en het enige waar ik een beetje mee in de ban zit is dat… ik ben geen windows gewend, ik ben dus best wel wat tijd verloren aan het wennen aan een windows, daardoor heb ik naar mijn idee niet optimaal kunnen laten zien wat ik kan. Ook kende ik het programma waar ze mee werken niet. Adobe ligt best wel qua gebruik bij elkaar dus het is me enigszins gelukt (ik ben wel bekend met andere adobe programma’s). Ik vond naar mijn idee dat ik wel mijn ontwerpen goed heb toegelicht, wat mijn motivatie was bij bepaalde keuzes en ik hoop dat zij dat ook vonden. Nu in spanning weer wachten tot volgende week voor een ‘derde / afrond’ gesprek.

Dat wordt weer duimen…

1 like

Ik wil heel graag doorgroeien op mijn werk aangezien ik nu onder mijn niveau werk zoals eigenlijk al mijn collega’s. Er is echt geen doorkomen aan wat ik zwaar demotiverend vind. Het is echt al een godswonder als je eens op gesprek mag en dan word je alsnog afgewezen. Voel me ook altijd zo’n gigantische mislukkeling en faalhaas omdat het gewoon niet lukt

1 like