Sollicitatietopic #2

Omdat de functie waar ik uiteindelijk naartoe wil groeien alleen hier kan. Kun je ook wel terechtkomen door elders ervaring op te doen hoor, alleen buiten deze organisatie ligt het werk ook niet voor het oprapen. Vraag me inmiddels ook echt af waarom ik me tijdens mijn studie in godsnaam zo gigantisch uit de naad heb lopen werken met relevante bijbaantjes, wedstrijden en besturen, want voelt echt alsof het voor jan lul is geweest :smiling_face_with_tear:

Heb je al eens nagevraagd welke competenties etc zij zoeken voor deze functie en wat je kan doen om de doorgroei te versnellen?

Maar je bent ook pas net begonnen bij die baan/fulltime gaan werken toch? Ik denk dat je nergens binnen een paar maanden promotie krijgt naar een nieuwe functie (bij mij op werk is dat bijvoorbeeld minimaal 2 jaar)

Wij mogen nog steeds niet naar kantoor, anders ben ik zeker bij borrels haha. Het was ook een andere locatie, dus die mensen ken ik sowieso niet. Ik weet wel dat vacatures vaak online staan terwijl ze al iemand hebben die ze kennen.

@L.C ik werk er nu meer dan een jaar, eerst 24 uur en sinds dit jaar 36. Het is een functie waarbij ze zelf zeggen dat je dit eigenlijk echt een jaar max moet doen als je een master hebt of max een jaar tijdens je master en dat je het dan wel gezien hebt qua uitdaging en dat merk ik nu. Waar ik op doorsolliciteer zijn WO startfuncties die juist bedoeld zijn voor mensen die net zijn afgestudeerd en waarvoor niet eens ervaring vereist is

@Gaston jazeker, je moet ook altijd een assessment doen gericht op competenties die ze zoeken. Die haal ik altijd en scoor ook altijd hoog (mocht hem bij deze sollicitatie zelfs skippen, omdat ze die resultaten nog hadden en die meenamen), dus ik voldoe wel aan wat ze zoeken

Oh dat is wel raar dan zeg ja, dat voelt dan alsof je na een jaar en na afstuderen nogsteeds een veredelde werkstudent bent. Wel lastig dat jij en meer collega’s er tegenaan lopen. Je zou denken dat ze veel meer hebben aan mensen die op volle capaciteit kunnen meewerken ook.

2 likes

Vorige week een contract getekend en net een leukere vacature gezien :woman_facepalming:t5:. Het is een tijdelijke arbeidsovereenkomst van 9 maanden. Geen proeftijd en er staat ook niks in mn contract over tussentijdse opzegging. What to doooo

1 like

Als er een cao van toepassing is, kan ook daar een bepaling over proeftijd in zijn opgenomen!

1 like

Joepie, ik zou eigenlijk volgende week te horen krijgen of ik aangenomen zou worden.
Maar ze belde me vandaag al omdat ze zo enthousiast waren, eigenlijk al vanaf het begin en ze me dit graag voor het weekend wilde laten weten :partying_face: :partying_face: :partying_face:

23 likes

Ik geef ook alleen de naam door, maar ik denk dat mensen hier heel verschillend mee omgaan. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen het echt gaan doorspreken met hun referent.

Wel een keer in een ongemakkelijke situatie terecht gekomen door een referentie. Ik was erg ontevreden over hoe een aantal dingen gelopen waren tijdens mijn studie en had hierover m’n gal gespuwd bij het hoofd van de vakgroep. Zij was best wel aangedaan door mijn kritiek maar wou ook niet echt toegeven, dus niet echt lekker afgesloten. 1 jaar later ging ik ergens solliciteren en zei de selectiecommissie “voor een referentie bellen we gewoon prof. X want zij kent je vast nog wel” (hoofd vd vakgroep dus). Vond het wel raar dat ze mij feitelijk geen keuze gaven om zelf een referentie op te geven, maar was op dat moment te perplex om iets anders voor te stellen. Heb daar zo over in de stress gezeten toen, maar ik heb de baan wel gekregen.

1 like

Ik ben ook wel erg nieuwsgierig wat ze precies vragen bij zo’n referentie?

Voor ik weg ging / moest bij m’n vorige werkgever heb ik aan mijn afdelingsmanager gevraagd of hij een referentie wilde schrijven en dat wilde hij. Ik heb deze referentie schriftelijk (via de mail) ontvangen met daarbij ook een zin over dat wanneer een bedrijf contact op wilde nemen voor vragen dit mogelijk was.

Dat was eigenlijk wel fijn want dan heb je al een beetje inzicht over wat ze te zeggen hebben.
Ik wist alleen niet dat dit meestal pas in een verder stadium gevraagd werd? :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth: Ik stuurde hem altijd meteen mee met m’n cv / motivatie.

Ik heb net een sollicitatiebrief verzonden nadat ik 10 jaar geleden voor het laatst heb gesolliciteerd. Toch wel weer heel spannend.

5 likes

Over referenties gesproken, wie geven jullie normaal gesproken op? Ik weet namelijk dat mijn vorige leidinggevende nog steeds gepikeerd is dat ik weg ben gegaan. Zij zaten met personeelstekort en hij was van mening dat ik het niet kon maken om te gaan, ondanks dat ik het ruim van te voren heb aangegeven. Ik zit er dus niet op te wachten om die persoon op te geven, maar ik heb ook geen andere leidinggevenden gehad tenzij je een bijbaan van 10 jaar terug meetelt :joy:

1 like

Ik heb eerder in zo’n situatie neergezet “. Referenties op aanvraag”.

Nooit naar gevraagd ( ben afgelopen 10 jaar 2 keer van baan veranderd).

2 likes

Iemand ervaring met een functiewijziging na recent gestart te zijn bij de werkgever?

Ik ben enkele maanden geleden gestart bij mijn huidige werkgever en momenteel voeren we gesprekken voor een functiewijziging.
Heeft te maken met dat de huidige functie niet geheel past bij mij. Dus ben met HR gaan kijken waar mijn kwaliteiten ligt en wat ik leuk vind.
Hieruit diverse functies ontdekt wat ik heel leuk vind.
De werkzaamheden en verantwoordelijkheden overlappen elkaar, dus gaat mogelijk een combinatie functie worden (klein bedrijf, maar groeiende dus momenteel mogelijk om 2 functies door 1 te laten doen). Plus het bedrijf is echt met spoed op zoek naar iemand die 1 functie hiervan kan vervullen.

Mijn leidinggevende was hier heel enthousiast over en gaf aan dat hij het wel zag zitten en mij zeker wel in die functie wilt.
Het is een functie met veel verantwoordelijkheid. Werkzaamheden zijn totaal anders dus het is echt een stap.

Ik vraag me dus af hoe ze dit qua contract gaan doen, gaat dat aangepast worden? Ik heb een jaarcontract, 5 maanden in dienst nu. Moet ik opnieuw tekenen voor de resterende maanden?

Daarbij ligt het startsalaris voor deze functie hoger dan mijn huidige salaris, maar ik weet niet zo goed hoe ik om meer salaris ga vragen aangezien ik er nog niet lang zit maar ik wil het wel omdat het een totaal andere functie is + verantwoordelijkheden die erbij komen.

Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt, best lastig :frowning: Any advice?

Ik sprak laatst m’n baas hierover, en die zei dat je als werkgever niet zoveel mag zeggen over je ex-werknemer. Je mag bijv geen vragen beantwoorden over hoe vaak iemand ziek was, of persoonlijke situaties ofzo.

Dus het zijn meer vragen a la ‘zou je X nogmaals aannemen als je nu de kans had?’

3 likes

Ik heb deze week mijn 2e gesprek gehad met de manager en het gesprek was opzich wel ok. Ze liet wel doorschemeren dat er meerdere kandidaten waren en ze twijfelde of dit wel de plek voor mij was. Ze begon ook over andere functies binnen de bedrijfstak (?). Had ik ook al gezien, maar ik word overal afgewezen, want geen relevante werkervaring lol. Dit is de eerste functie waar ik ĂŒberhaupt op gesprek mocht komen, dus toch een overwinning mocht het op niets uitdraaien

2 likes

Ik heb laatst gesolliciteerd via een uitzendbureau en die vroeg dus ook om referenties. Nu werk ik nog bij mn huidige werk (maar stop daar dus) en had ook het mailtje gezien. De vragen waren echt lachwekkend. Of ik er inderdaad die tijd had gewerkt, of er bezwaren waren en wat diegene die t beantwoorde was.
Had me echt druk gemaakt om niks.

T was trouwens de sollicitatie waar ik t hier toen over had. Heb inmiddels mn 2e week gehad en net anderhalve dag “echt” gewerkt. Vond het gister echt doodeng (klantcontact had ik op deze manier nog niet gehad). Maar ben zo blij dat ik de stap gezet heb.

1 like

Als het een andere (zwaardere?) functie is, lijkt het me logisch om hier ook andere arbeidsvw aan te verbinden. Of evt via een ingroei- of aanloop als dit heel nieuw is voor je en je moet nog wennen/ je bewijzen. Toch zou ik het niet teveel laten afhangen van je persoonlijke kunnen. Zij hebben vast een schaal/weging in hun hoofd dat passend is bij de nieuwe functie, en jij moet aangeven of dat voor jou ook past.

Lijkt me ook logischer om vanaf startdatum nieuwe functie opnieuw een jaar contract overeen te komen, en niet de resterende duur van je huidige contract aan te houden.

1 like

Is er ooit wel eens gebeurd dat iemand op basis van de referenties niet aangenomen werd?

Van de ene kant snap ik dat ze referenties vragen, maar van de andere kant vind ik het zo’n stom/moeilijk iets. Op je huidige werk wil je vaak nog niet dat ze weten dat je weg gaat. Bij vorig werk is het bij mij in ieder geval zo dat er een aantal bazen zijn die boos waren dat ik ontslag durfde te nemen (terwijl dat echt heel normaal was). Geen idee of die nog steeds boos zijn, maar ik zou het toch niet helemaal vertrouwen als referentie omdat ik er niet helemaal op vertrouw dat ze professioneel zouden zijn.
Ik heb volgens mij nog nooit gehad dat er daadwerkelijk referenties werden gevraagd trouwens, ik heb altijd ‘op aanvraag’ staan op mijn cv.

1 like