Sollicitatietopic #2

Eind van de week zit mijn proeftijd erop.
Ik ben vandaag alleen nogal zenuwachtig gemaakt door een opmerking van een collega.
Ze hebben binnenkort een ‘Team etentje’. Maar vandaag werd ik benaderd voor een datum met een etentje met oud collega’s (had ik nog te goed)

dus ik vroeg ter verduidelijking zodat ik niet dubbel zou plannen aan mijn teamleider: ‘’ Dat etentje die we hebben is toch op x Datum’’ waarop hij zei: Ja als je er nog bent wel. Maar ik weet nu niet zo goed of hij een grapje maakte of serieus was. :neutral_face: het was wel met 'n aantal collega’s erbij in de pauze en hij lachte er ook bij. maar ik schoot meteen in de stress en antwoorden: ‘‘oohh jaa’’ met een onzeker lachje erbij. vervolgens liet hij me heel veel voorgaande ‘etentjes’ zien en verhalen over hoe ze iemand zat hadden gevoerd.

2 likes

Bah wat een vervelend ‘grapje’. Klinkt idd wel als zo’n typische botte lul die denkt dat het grappig is.

2 likes

Dat je teamleider denkt hier een dom grapje over te kunnen maken waar andere bijzijn en daarna gaat lachen, zegt waarschijnlijk juist dat het voor hem/haar helemaal geen issue is. Dan zit het gewoon wel goed. Heeft niet eens door dat je dat ook heel vervelend op kan vatten. Zeker als ze daarna uitgebreid gaan vertellen hoe leuk het vorige keren was. Anders is het echt een sadist en zou ik heel hard wegrennen :sweat_smile:

8 likes

Ben door naar de tweede ronde :ok_hand:

Alleen heb ik niet gevraagd hoe veel mensen er gesprekken hebben. Normaal vraag ik dat wel. Zou wel mooi zijn als het allemaal rond komt want ik ga binnenkort een maand op vakantie. Had eigenlijk gepland daar nog te solliciteren, dus dan kan ik met een ontspannen gevoel weg. Aan de andere kant, dit de eerste brief die ik weer stuurde na Corona en ben gelijk de volgende dag uitgenodigd. Mijn emoties in dit topic gaan echt heel hard heen en weer :laughing: maar voor nu zie ik het weer zonnig in.

6 likes

Echt een grap die ik ook zou kunnen maken (als ik zou denken dat het goed zit), no stress!

4 likes

Het zat dus goed dus goed het weekend in! :star_struck: Maar heb wel gemerkt dat ik zulke grappen niet kan hebben. :thinking: Ergens in mijn hoofd besef ik wel dat ze zulke grappen niet zouden maken als ik daadwerkelijk weg zou moeten, maar mijn vertrouwen in de mens is al zo vaak beschadigd dat ik merk dat ik toch wel onzeker geworden ben in bepaalde dingen. maar dat is weer voor een ander topic haha.

Bedankt voor jullie oppeppende woorden en het meedenken :kissing_heart:

@Bathwater Ik ga voor je duimen, succes alvast! :grin:

7 likes

Meh ik heb vorige week maandag ergens gesolliciteerd, kreeg een bevestiging per mail dat ze binnen 2 werkdagen zouden reageren (dat had dus uiterlijk vorige week donderdag moeten zijn ivm Koningsdag). Niks gehoord, dus gisteren gebeld. Het was druk ivm vakanties dus daarom was het stil gebleven, maar ze zou er direct achteraan gaan en me dezelfde dag (gisteren dus) nog bellen of mailen erover. Wederom niks meer gehoord. Nu zit ik in zo’n dilemma dat ik eigenlijk gewoon reactie wil, maar ook niet als zo’n drammer wil overkomen door meteen vandaag weer te gaan bellen terwijl ik nu weet dat ze het druk hebben ivm vakanties.

Hoe ging het?

1 like

Wat goed!
Ik denk dat het met de huidige arbeidsmarkt steeds vaker zo is dat ze een vacature niet kunnen vullen met een gekwalificeerde kandidaat en dat het daarom echt belangrijk is dat je je motivatie kan onderbouwen want dat is in the end belangrijker dan het juiste papiertje naar mijn mening.
Fijn voor jou dat de klik er meteen was. Is het echt een carrière switch?

2 likes

Ik ben aangenomen! Op een hogere functie en in ander werkveld. Ik mis de ervaring maar met goede motivatie en goed afgelegde test toch aangenomen. Vind het heel erg spannend, het is iets heel anders dan wat ik nu doe, en ik weet ook niet zo goed wat er praktisch gezien verwacht wordt. Ze waren wel heul enthousiast na mijn test en ik denk dan bijna: hebben jullie wel de goede een aanbod gedaan :rofl:

20 likes

Wat goed! Gefeliciteerd!

Nu ben ik wel even nieuwsgierig. Betreft dit bedrijf A of bedrijf B uit je vorige posts?

Ik heb gekozen voor het eerste bedrijf waar ik al ver mee was. Het gesprek bij bedrijf twee was aardig, maar veel afstandelijker. Ik wilde ook echt niet opzeggen in mijn proeftijd om naar iets ‘beters’ te gaan. En het eerste bedrijf was ook heel enthousiast over mij en dat is ook wel wat waard denk ik

4 likes

Ik ben vorige week benaderd door een recruiter op LinkedIn voor een job bij denk ik wel hét luxebedrijf van Frankrijk. Ik had niet zo veel moed voor het vinden van een job in Parijs na m’n studies omdat mijn Frans wel oké is maar niet top, maar voor deze functie zoeken ze specifiek iemand die Nederlandstalig is en goed Engels kan, dus ik ben echt mega excited, het klinkt echt perfect en het eerste interview staat volgende week gepland dus ik ga ervoor gaan!

37 likes

Yes! Dankjewel :smiling_face:

1 like

Ik quote mezelf even, ik ben uiteindelijk uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek met een recruiter via teams, met de vraag of ik mijn relevante diploma’s en cijferlijsten bij de hand wil hebben tijdens dat gesprek. Ik heb nooit echt gesolliciteerd buiten het vakgebied waar ik al jaren in werk, en in dat vakgebied wilden ze alleen een kopietje diploma nadat ik aangenomen was (ivm lesbevoegdheid) dus dit verbaasde me best wel. Komt dit vaker voor, of zou het een soort red flag zijn?

Ik heb deze bij alledrie de banen die ik heb gehad in de afgelopen 5 a 6 jaar moeten opsturen. Bij 2 al voor de sollicitatie en bij de 3e pas later. Bij maar 1 van de 3 was mijn vooropleiding relevant en niet eens voor de exacte functie die ik ging doen. Zou het niet als een red flag zien, wel om zelf voorbereid te zijn eventjes vragen waarom ze dat willen.

1 like

Voor een onderwijsbaan moest ik wel vroegtijdig al mijn diploma’s gereed hebben.

2 likes

update: gesprek met recruiter ging goed :blush:, nu normaal gezien nog enkele taaltesten en daarna 1 interview met het bedrijf (HR manager en manager van het team waarin ik zou terechtkomen)

9 likes

Ik ben ook al een tijdje op zoek naar nieuw werk en heb nu een sollicitatie lopen waarvoor ik een assesment moest doen. Het inhoudelijke deel ging wel supergoed en scoor ik ook vrij hoog boven gemiddeld, maar in de persoonlijkheidstest komen zoveel dingen terug waar ik me totaal niet in herken… Superkut want ik neem aan dat ze dat toch wel sterk meewegen

Stomme was dat ik bij veel vragen een beetje in het midden heb geantwoord omdat ze heeel zwart-wit waren en het compleet aan de situatie ligt wat je dan doet. Maar goed die uitleg hebben hun er natuurlijk niet bij :frowning:

Pff ik zit echt in zo’n sollicitatiedip. Ik kan de moed er altijd wel goed inhouden als ik dingen heb lopen. Ik vind brieven schrijven ook niet zo erg en ik word ook best vaak uitgenodigd voor gesprekken dus daar ligt het allemaal niet aan. Maar ik kan gewoon al ruim een maand geen geschikte vacatures vinden. Ik zoek echt elke dag ruim 1.5 uur op alle mogelijke manieren. Ik vind het echt zo frustrerend dat ik niet iets kan vinden wat ik echt interessant vind en waar ik de ervaring die ik tot nu toe heb in kwijt kan. Ik wil gewoon weer zo graag werken.

1 like