Sollicitatietopic #2

Ik heb morgen pas mijn sollicitatie, maar als ik deze baan niet krijg blijf ik meteen verder zoeken. En ik krijg nu dus ook al af en toe zo’n paniek vlaag dat ik dan ontslag moet nemen bij mijn huidige baan?! Niemand gaat het zien aankomen en ik weet dat het echt voor een heel groot probleem gaat zorgen als ik weg val. Kijk er nu al tegen op.

Morgen heb ik dus mijn gesprek en ik begin nu een beetje zenuwen te krijgen. Het gaat om een functie die je zowat in elk bedrijf kunt uitvoeren, maar ik moet dus een beetje motivatie verzinnen waarom ik graag bij hen wil werken.

Succes vandaag! Pluis de website beetje uit. Wat een reputatie is en gebruik dat bijvoorbeeld.

Huidige werk opzeggen blijft lastig maar andersom hebben ze vaak ook geen moeite om je eruit te knikkeren. Als je tijdig aangeeft hebben ze nog tijd voor een oplossing. Iedereen is vervangbaar.

2 likes

Dankjewel!

En dat is ook zo hoor. Er is in mijn huidige functie alleen een groot tekort, dus die plek gaan ze waarschijnlijk niet snel vullen. Dat vind ik sneu voor mijn leuke collega’s die achterblijven en al overwerkt zijn. Maarja, dat is natuurlijk niet mijn probleem. Het blijft een zakelijke overeenkomst.

2 likes

Ik heb een luxeprobleem, ik ben bij sollicitatie A zover in de procedure dat ik doormag voor arbeidsvoorwaardengesprek. Zij willen dat nu voor het eind van de maand rond maken. Omdat ik niet wist of ik door zou mogen, heb ik ook gesolliciteerd op baan B. Ben nog niet uitgenodigd of iets maar als dat wel gebeurt zou ik liever voor baan B kiezen…

Ben wel benieuwd hoe jullie hiermee om zouden gaan. Open zijn tegen baan A en wat meer tijd vragen of gewoon daar tekenen en dan kijken hoe het eventueel met sollicitatie B verloopt?

1 like

Lastig zeg! Kan je misschien contact opnemen met bedrijf B met de vraag wanneer je wat gaat horen? Met de opmerking dat je al ver bent bij bedrijf A, maar liever bij hen zou werken. Dan kunnen ze wellicht wat eerder duidelijkheid geven over je kansen.

1 like

Thanks. Ik ga het wel proberen inderdaad, ze hebben alleen wel vaste datums voor tweede gesprek en arbeidsvoorwaarden dus denk niet dat ze heel flexibel zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar eerlijk zijn tegen bedrijf A maar ik wil voorkomen dat ik straks met lege handen sta

Mijn gevoel zou ook zeggen eerlijk zijn, maar of het in deze fase verstandig is weet ik niet. Als je iig al duidelijk is dat er interesse is heb je wat meer houvast. Of denk je dat de kans wel heel groot is dat je bij het andere bedrijf wordt aangenomen? Aan de andere kant versterkt het je onderhandelingspositie wel. In het uiterste geval heb je ook nog proeftijd waarin je weg kan.

1 like

Ik ben nu ook opzoek naar een andere baan en heb na het weekend een tweede gesprek waar ik verschillende soorten vragen heb opgestuurd gekregen. Het is een hogere functie dan dat ik nu heb en nu is een van de vragen wat ik anders zou doen als ik deze functie krijg/wat moet ik afleren? Ik vind het best een lastige vraag, want ik heb oprecht geen idee haha
De andere vragen zijn gelukkig wel wat makkelijker

1 like

Zijn er mensen in je omgeving/netwerk die een soortgelijke functie beoefenen? Anders daarmee even in gesprek gaan.

Ik heb vandaag nog gereageerd op een functie die beter bij mij zou passen. Ben alleen bang dat ze het alsnog intern kunnen oplossen (het is bij mijn oude werkgever).

Haha ja, m’n manager maar die weet niet dat ik weg ga/wil.

Hopelijk hoor je iets van je oude werkgever, het voordeel is wel dat ze je al kennen en weten wat je kwaliteiten zijn.

2 likes

De deadline verloopt vandaag. Ik hoop dan snel iets te horen want eigenlijk zou dit te mooi om waar te zijn. En in tegenstelling tot sommige andere ondewijsinstellingen heb ik nu 2 weken vakantie waardoor afspreken ook makkelijker is.

2 likes

Eind van de week zit mijn proeftijd erop.
Ik ben vandaag alleen nogal zenuwachtig gemaakt door een opmerking van een collega.
Ze hebben binnenkort een ‘Team etentje’. Maar vandaag werd ik benaderd voor een datum met een etentje met oud collega’s (had ik nog te goed)

dus ik vroeg ter verduidelijking zodat ik niet dubbel zou plannen aan mijn teamleider: ‘’ Dat etentje die we hebben is toch op x Datum’’ waarop hij zei: Ja als je er nog bent wel. Maar ik weet nu niet zo goed of hij een grapje maakte of serieus was. :neutral_face: het was wel met 'n aantal collega’s erbij in de pauze en hij lachte er ook bij. maar ik schoot meteen in de stress en antwoorden: ‘‘oohh jaa’’ met een onzeker lachje erbij. vervolgens liet hij me heel veel voorgaande ‘etentjes’ zien en verhalen over hoe ze iemand zat hadden gevoerd.

2 likes

Dat is heel lomp van hem maar juist daardoor denk ik wel echt dat het een grapje is hoor!
Typisch zo iemand die zich niet kan inleven in jouw situatie en dat het voor jou misschien helemaal niet zo grappig is, omdat je de situatie minder goed in kan schatten dan de rest en de sfeer daar nog niet kent.

5 likes

Bah wat een vervelend ‘grapje’. Klinkt idd wel als zo’n typische botte lul die denkt dat het grappig is.

2 likes

Dat je teamleider denkt hier een dom grapje over te kunnen maken waar andere bijzijn en daarna gaat lachen, zegt waarschijnlijk juist dat het voor hem/haar helemaal geen issue is. Dan zit het gewoon wel goed. Heeft niet eens door dat je dat ook heel vervelend op kan vatten. Zeker als ze daarna uitgebreid gaan vertellen hoe leuk het vorige keren was. Anders is het echt een sadist en zou ik heel hard wegrennen :sweat_smile:

8 likes

Ben door naar de tweede ronde :ok_hand:

Alleen heb ik niet gevraagd hoe veel mensen er gesprekken hebben. Normaal vraag ik dat wel. Zou wel mooi zijn als het allemaal rond komt want ik ga binnenkort een maand op vakantie. Had eigenlijk gepland daar nog te solliciteren, dus dan kan ik met een ontspannen gevoel weg. Aan de andere kant, dit de eerste brief die ik weer stuurde na Corona en ben gelijk de volgende dag uitgenodigd. Mijn emoties in dit topic gaan echt heel hard heen en weer :laughing: maar voor nu zie ik het weer zonnig in.

6 likes

Echt een grap die ik ook zou kunnen maken (als ik zou denken dat het goed zit), no stress!

4 likes

Het zat dus goed dus goed het weekend in! :star_struck: Maar heb wel gemerkt dat ik zulke grappen niet kan hebben. :thinking: Ergens in mijn hoofd besef ik wel dat ze zulke grappen niet zouden maken als ik daadwerkelijk weg zou moeten, maar mijn vertrouwen in de mens is al zo vaak beschadigd dat ik merk dat ik toch wel onzeker geworden ben in bepaalde dingen. maar dat is weer voor een ander topic haha.

Bedankt voor jullie oppeppende woorden en het meedenken :kissing_heart:

@Bathwater Ik ga voor je duimen, succes alvast! :grin:

7 likes

Meh ik heb vorige week maandag ergens gesolliciteerd, kreeg een bevestiging per mail dat ze binnen 2 werkdagen zouden reageren (dat had dus uiterlijk vorige week donderdag moeten zijn ivm Koningsdag). Niks gehoord, dus gisteren gebeld. Het was druk ivm vakanties dus daarom was het stil gebleven, maar ze zou er direct achteraan gaan en me dezelfde dag (gisteren dus) nog bellen of mailen erover. Wederom niks meer gehoord. Nu zit ik in zo’n dilemma dat ik eigenlijk gewoon reactie wil, maar ook niet als zo’n drammer wil overkomen door meteen vandaag weer te gaan bellen terwijl ik nu weet dat ze het druk hebben ivm vakanties.

Hoe ging het?

1 like