Sollicitatietopic #2

Op zich prima, maar het is wat te algemeen denk ik. De onderbouwing waarom je iets vindt ontbreekt
Het helpt bij mij altijd als ik er een vraag van maak en hardop aan mijzelf stel. Het antwoord daarop schrijf ik op in steekwoorden en dan maak ik daar een mooie zin van.

Waarom zou je het een mooie uitdaging vinden?
Waarom sta je achter deze visie? Wat is volgens jou de kracht van deze visie?
Je herkent jezelf in de bijbehorende kernwaarden. Ik zou dan een voorbeeld noemen waaruit dit blijkt.

4 likes

Zojuist een sollicitatiegesprek gehad bij een baan die echt heeel graag wil. Was wel een beetje een informeel gesprek, want ik ken de organisatie al en heb in het verleden een ondersteunende functie gehad in het zomerseizoen. De 2 mensen met wie ik het gesprek had vertelden dus vooral veel over het bedrijf en de (nieuwe) functie die ze nu hebben, wat ze daarin verwachten. Ik kwam dus zelf relatief weinig aan het woord, heb wel het idee dat ik wat goede vragen heb kunnen stellen, maar vond het toch lastig om in te schatten hoe ik nu sta. Ze hebben vandaag nog andere gesprekken met mensen van buitenaf die ze dus echt nog niet kennen. Hoor het na het weekend, nouja fingers crossed :crossed_fingers:t2:

3 likes

Ah dat is echt een goede tip. Ik zoek elke dag omdat ik me anders super nutteloos voel en ik zo het gevoel krijg dat ik er tenminste alles aan doe. Maar je hebt helemaal gelijk dat ik er hierdoor misschien wel te veel mee bezig ben. Dankjewel, ik ga het proberen. En vervelend dat het ook herkenbaar is voor jou. Hopelijk vind jij ook snel iets nieuws!

2 likes

Ik heb gesolliciteerd en heb een mailtje of ik wil bellen om de sollicitatie door te nemen. Het is met een teamleider van jobcare, dus zeg maar de interne afdeling daar die de vacatures enz verzorgd. Iemand een idee wat ik ongeveer kan verwachten? Weet niet of ik nu echt al niet voorbereid alsof het een gesprek is.

Heeft iemand ervaring met het onderhalen wanneer je wordt overgenomen door de organisatie waar je eerst met een uitzend contract bij werkte? De organisatie waarvoor ik werk heeft mij een contract aangeboden en ik heb vervolgens zelf gevraagd om een arbeidsvoorwaardengesprek en wil het liefste 2 trede erbij, maar ik weet niet wat haalbaar/gebruikelijk is.

Yes, aangenomen!! Zo blij :blush: :blush:

Ik zat ook wel echt aan het eind van m’n huidige baan, m’n plezier was er helemaal uit, dus de timing is echt perfect.

19 likes

Ik heb zo’n rare sollicitatie ervaring.
Ik had een brief en cv geüpload op de website van een bedrijf, beide in het Nederlands met in mn cv nog dat Nederlands mn moedertaal is.
Krijg ik na een paar dagen een mailtje (afwijzing) in het Engels van de recruiter met eerst een standaard stukje over dat het voor de functie erg belangrijk is dat je specifiek voldoet aan het gevraagde opleidingsniveau en ervaring (ik voldoe 90%), dat kan ik nog begrijpen.

Maar daarna ook een alinea met dat het voor de functie belangrijk is dat je vloeiend Nederlands spreekt…

Ik heb het idee dat ik door elkaar gehaald ben met iemand anders (mijn voornaam is niet erg normaal in Nederland, in een ander land wel). Ik heb dus via de mail gereageerd met dat ik me niet herken in de feedback maar helaas geen reactie meer daarop ontvangen.

Kun je niet bellen? Als je t echt een leuke baan lijkt

2 likes

Ik ben een maand geleden op gesprek geweest bij een bedrijf. Nav het gesprek kreeg ik positieve feedback en ben een ochtend gaan meekijken op locatie. Ook daarna weer positieve feedback en zou diezelfde week uitsluitsel krijgen. Ik werd gebeld dat ik de week erna uitsluitsel zou krijgen, want er was nog een andere sollicitant. Nu zou ik eind vorige week uitsluitsel krijgen, maar kreeg ik een mail dat het nog een week opschuift. Ik wil er graag werken, maar krijg hier wel een rot gevoel door? Ik wil bijna terug mailen met ā€œgraag of niet heā€.

Er staat helaas geen telefoonnummer bij, alleen nog een e-mailadres van de manager van het team (tot nu toe heb ik contact gehad met de recruiter). Ik twijfel of ik die wil mailen want als dit een foutje en/of verwisseling van de recruiter is dan wil ik die niet de schuld in de schoenen schuiven door hem/haar te wijzen op een fout. Mocht hij of zij mij echt verwisseld hebben met iemand anders.

Er staat ik nog een vergelijkbare functie op en had nu bedacht om de manager van het team te mailen om te vragen wat specifiek inhoudelijk de verschillen tussen de vergelijkbare functies zijn. En daarbij aan te geven wat mijn huidige ervaring en/of functie is waardoor ik kan aangeven dat ik 90% overeen kom met het profiel wat ze zoeken.

Oh irritant.
Mailen is wel een idee of t bedrijf bellen via algemeen nummer en naar die persoon vragen?

1 like

Ik zou even mailen dat je graag van gedachten wil wisselen en dan met verzoek jou even te bellen of nummer door te geven, maar als ze daar niet op reageren zou ik ook denken, zak er dan maar in :sweat_smile:

2 likes

Vraag voor de Belgen hier. Ik ben benaderd voor een functie in Brussel. Ik woon zelf in Zweden dus het zal voornamelijk om werk op afstand gaan. Wat zijn ā€˜normale’ kantoortijden in BelgiĆ«? Zoals de werktijden in Parijs (elke avond tot 7 uur minimaal) of is het meer zoals in Nederland?

Ik weet niet of dit anders is voor bedrijven, maar ik heb in Belgiƫ, o.a. Brussel, gewerkt als onderzoeker (PhD) en de werktijden waren daar in principe gewoon zoals in Nederland, tot 17.00 uur.

1 like

Ik werk in Brussel tussen 9 en 17u.

1 like

:o dit is echt een reden om nooit in Parijs een baan te zoeken (niet dat ik überhaupt Frans kan geheh)

2 likes

Dankjewel, met deze werktijden kan ik prima leven!
Ook @Sexy_Lama

Reden voor ons om te verhuizen, man werkte regelmatig tot 8 of 9. Heel normaal helaas. En ik zag het al helemaal niet zitten om allebei zulke lange dagen te maken met een klein kind (met een groter kind trouwens ook niet).

Zeggen jullie het op je huidige baan als je aan het solliciteren bent? Of al mondeling aangenomen bent maar nog niet hebt getekend? Ik ben dat niet van plan maar een vriendin vindt het niet kunnen om straks op het einde van de maand pas op te zeggen.

Hoezo niet? Voor het einde van de maand. Al doe je het om 23.59. Je staat prima in je recht. Dat het vervelend kan zijn voor je baas, ja boeiend, niet jouw probleem. Dus nee, ik zou niet opzeggen als je nog aan het solliciteren bent. Je wilt toch zekerheid voor jezelf hebben.

12 likes