Sollicitatietopic #2

Ik heb dit laatst gehad. Had mijn directe collega wel geïnformeerd toen ik mondeling akkoord had, wilde hem wat eerder inlichten omdat ik aan zag komen dat het heel snel kon gaan (1 maand opzegtermijn en veel vrije dagen), heb m’n leidinggevende pas geïnformeerd toen ik getekend had en dat was 1 dag voor het einde van de maand.

1 like

Nee niet zeggen. Dadelijk wordt die baan niks en zit je dan leuk bij je huidige baan…
Ik doe het als ik nieuwe contract nieuwe baan heb getekend. Niet eerder. Iets van je oude schoenen pas weggooien als je nieuwe hebt.
Ik bel wel eerst en daarna mail ik het. Dus ik doe dat wel tijdens werktijd.

6 likes

Zij bekijkt het teveel vanuit de werkgever, dat die het niet ziet aankomen en het heel veel overhoop gaat gooien. Maar andersom zou het echt niet anders gaan en zou mijn werkgever me er ook uit kunnen knikkeren.

@KJuffie ik heb ook nog heel veel vrije dagen en 1 maand opzegtermijn, ik denk ook dat dat voor paniek gaat zorgen en/of dat ik die uren niet meer mag opnemen.

3 likes

Zou het niet zeggen, eerst zeker weten dat het doorgaat. De werkgever brengt haar ook niet alvast eerder op de hoogte van een reorganisatie of iets dergelijks, zo moet ze er zelf ook naar kijken. Het is een zakelijke overeenkomst.

2 likes

Herkenbaar! Ik heb 2 weken opgenomen en de rest laten uitbetalen, wilde zelf ook nog de tijd hebben om goed over te dragen. Uitbetalen was eigenlijk vanuit HR geen wens, maar leidinggevende was blij met mijn aanbod om niet alles op te nemen. Maar achteraf gezien was dat langer dan echt nodig (voor mij en voor het bedrijf), een week was ook prima geweest. Ik weet natuurlijk niet wat je band/verleden is, maar ik probeerde er gewoon rationeel in te staan ondanks de warme band die ik heb voor de organisatie: mensen gaan, mensen komen en daar zijn regels voor en daar houd ik me aan. Als het eerder rond was, had ik het eerder laten weten, maar dat was niet zo.
Ik zou echt op jouw gevoel afgaan. (Misschien is dat heel tegenstrijdig nadat ik heel mijn verhaal heb gedeeld :joy:) Jij kunt t best inschatten wat jij fijn vindt en hoe belangrijk je het evt vindt dat baas/collega’s er iets van vinden (en dat waars snel weer vergeten zijn).

1 like

Ik zeg het wel van te voren hoor als ik ga solliciteren ook en merk dat ik ergens kans maak, vind juist dat dat in the open besproken moet kunnen worden. Zo vreemd als werkgevers daar gepikeerd om lopen doen :woman_shrugging: ook niet onbelangrijk: als je vrij neemt voor solliciteren gaat het soms ook niet van je eigen tijd af

1 like

Nouja in theorie leuk en prima.
In werkelijkheid: als je het niet wordt bij die nieuwe baan en je hebt een tijdelijk contract bij je huidige baan, ben ik benieuwd wie eruit moet als ze gaan inkrimpen of wat er gebeurt als er nieuwe taken bij komen. Ik verwacht bij sommige banen dat je dan de rotklusjes mag doen en degenen die graag uiten te willen blijven (en niet solliciteren. Of doen alsof) de leuke dingen mogen oppakken. Thanks but no thanks, ik bespreek dat pas met mijn baas als het rond is. Of het moet een functie intern zijn, dan willen ze nog wel eens blij voor je zijn, maar anders is het steeds “ok jij bent binnen een paar maanden weg, lekker dan”.

14 likes

Je hebt wel gelijk, bij tijdelijk contract zou ik het waarschijnlijk ook niet doen. Maar ik vind desondanks wel heel kinderachtig van zulke werkgevers.

Ik zie ook vaak collega’s (die we als bedrijf graag houden) waarbij het zo onzinnig is om het niet in the open te doen, wringen zich in bochten om naar een gesprek te kunnen etc terwijl ik dan denk joh vertel het gewoon, wij kunnen vast vacature voor nieuwe kracht uitzetten en misschien zelfs bemiddelen voor je in ons netwerk als je daar iets nieuws zoekt

Ugh, ik had vanochtend een sollicitatiegesprek en zit nu al zo te stressen. Het lijkt me oprecht een leuke baan en had ook wel het idee dat ik overal prima antwoord op kon geven en goede dingen heb gezegd, maar dan ga ik toch weer twijfelen of hun het niks vonden. Het was met 2 mensen en hoewel de vrouw wel enthousiast klonk was de man het hele gesprek zo droog zonder veel emoties dat ik nu mezelf helemaal gek maak met ‘hij vond me vast verschrikkelijk’ :sweat_smile:

Hopelijk hoor ik snel wat want dit gestress is zo irritant

1 like

Ik heb exact hetzelfde! Vanochtend gesprek gehad wat goed ging (behalve op het einde heb ik iets stoms gezegd heb ik het gevoel :sweat_smile:) en ik zou normaal gezien vandaag nog een mail ontvangen met de volgende stap (Engelse test) maar ik heb nog niks gekregen en ben nu wel aan het stressen :upside_down_face:
Ik hoop dat je snel wat hoort! :crossed_fingers: :crossed_fingers:

2 likes

Kan uit ervaring vertellen dat dat echt niks zegt! Soms hebben ze echt het een goede pokerface

1 like

Mijn vriend heeft meerendeel van zijn opleiding(en) vroeger niet afgemaakt en werkt nu al een flink aantal jaar als logistiek medewerker. Hij is nu via het stap budget een thuis opleiding aan het doen om als frond end developer in de ict aan de slag te kunnen gaan, hij wil nu een goede sollicitatiebrief schrijven maar vind het lastig omdat hij dus geen ervaring heeft in die branche en je normaal beetje situaties schetst ahv competenties en hoe je die in je huidige werkt behandeld. (Hij heeft wel een 2 jarige ICT opleiding 10 jaar geleden afgemaakt, maar dat stukje ICT vond hij niet zo leuk waardoor hij er niet verder in is gegaan) Hebben jullie nog tips om een goede brief te schrijven zodat hij hopelijk een goede kans maakt?

Heb je al iets gehoord? Fijn als het dezelfde dag nog komt idd. Ik verwacht morgen of donderdag pas reactie helaas.

@Zonnestraaltje weet ik eigenlijk ook wel, maar op onzekere momenten vind ik het nogal lastig relativeren :grimacing:

Goede motivatie waarom hij dit wil gaan doen.
Doet hij privé ook dingen op dit gebied of gerelateerd aan dit gebied? Dat zou je dan kunnen noemen.

1 like

Heb nog steeds niks gehoord :cry: nu krijg ik er een slecht gevoel over :sweat_smile:

1 like

Ohhh irritant zeg! Helemaal als ze dan hebben gezegd dat ze gisteren al zouden reageren. Maar hoeft niet negatief te zijn, miss kwam er iets tussen. Je weet het nooit.

Ik heb inmiddels reactie met de vraag of ik voor een andere afdeling wil solliciteren. Vergelijkbaar werk maar past logisch gezien meer bij mn achtergrond en nu ik er wat info over heb lijkt het me eigenlijk ook leuker, maar toch voelt het als een afwijzing voor de afdeling waarvoor ik dus eigenlijk een gesprek had (en is t ook). Dus beetje gemixte gevoelens want aan de ene kant beter maar ook een afwijzing :sweat:

Maar misschien hebben ze je juist enkel afgewezen omdat ze je beter op deze afdeling vinden passen en jou graag daar willen hebben in plaats van een ander ipv dat het een ‘jammer joh maar misschien vind je dit ook leuk’ afwijzing is

5 likes

Welke opleiding volgt je vriend? Mijn partner werkt ook in de logistiek en zou wel iets anders willen maar vrijwel geen afgemaakte opleiding(en).

Dat zou ook wel kunnen idd. Ik dacht meer een beetje in, stel ik had daarvan gezegd nee lijkt me niks dan was t het alsnog een nee en op die manier een afwijzing. Maar als dit wel wat wordt dan is het ook een betere match voor mezelf. Ik moet sowieso iets meer meenemen dat de baan ook wel echt iets voor mij moet zijn ipv alles willen omdat ik gewoon werk wil.

2 likes

oke er is dus een goed vervolg haha, kreeg die avond nog een voicemail (want ik mis áltijd de belletjes van m’n recruiter op 1 of andere manier) van m’n recruiter met dat ze positieve feedback hadden gekregen van het bedrijf en dat ze een tweede sollicitatiegesprek wouden plannen met de manager van de afdeling.
Ik wou vandaag m’n recruiter terugbellen maar belde naar een andere :cry: (hoe weet ik ook niet hahah) gelukkig heb ik wel het juiste nummer en ga ik d’r na het weekend bellen om te zien wat er nu komt

1 like