Sollicitatietopic #2

Hoe bereiden jullie een sollicitatie voor? Vind dat zo moeilijk en ben er daardoor ook nooit uren mee bezig. Ik bedenk vooraf mogelijke vragen en uiteindelijk vragen ze altijd andere dingen waar ik niet aan heb gedacht :smiling_face_with_tear:

1 like

Inderdaad vooraf nadenken over wat standaard vragen of wat ik graag wil toelichten uit mijn cv/brief. Verder niet teveel een standaard praatje instuderen en spontaan (maar doordacht haha) reageren op vragen.

2 likes

Ik ben niet @River maar een traineeship is misschien wel het overwegen waard voor je vriend? Mijn vriend heeft z’n opleiding (hbo) niet afgemaakt en is pas begonnen aan een IT-traineeship waar dat geen probleem was.

3 likes

Ik heb morgen een sollicitatiegesprek voor een managersfunctie op mijn eigen werklocatie en ik vind het zoooooo spannend. Er zijn in totaal 16 plekken en 12 gesprekken zijn er. Dus hij gaat ook nog extern.

5 likes

Ik werk ook vooraf een aantal vragen uit, zet een paar eigenschappen op papier waarvan ik denk dat ze nodig zijn voor de functie (en kom vervolgens met voorbeelden waaruit blijkt dat ik over die eigenschappen beschik), werk een motivatie etc. uit. Daarnaast maak ik meestal een overzicht van de organisatie, de taken, de mensen met wie de gesprekken zijn en hun functie, etc. En natuurlijk vragen om zelf te stellen, ik probeer daar een combinatie te maken van feitelijke/algemene vragen (hoe ziet een dag eruit oid) en enkele “diepere” vragen die echt specifiek over de functie/het werk gaan en laten zien dat ik daar over heb nagedacht.

Mijn valkuil is dan ook wel een beetje dat ik alles heel precies uitwerk en dan dus in het gesprek zelf vrij wollig/warrig ben (omdat ik dan alles zo (uitgebreid) wil beantwoorden als dat ik had voorbereid). Ik kreeg als tip van iemand mee dat als de mensen met wie het gesprek is nog meer willen weten, ze daar wel naar vragen :slight_smile:

2 likes

Sorry zie dat ik niet meer gereageerd heb, hij doet een thuis studie voor JavaScript.
Welke richting wil jouw vriend op? Ik denk dat een baan vinden nog best lastig wordt aangezien ze vaak wel hbo vragen en mijn vriend ook geen opleidingen heeft afgemaakt, en dit is een thuis studie van paar maanden, dus ook geen volledig hbo diploma ofzo

1 like

Ik kijk altijd op de website van het bedrijf bij de persberichten/nieuws, dan kun je daar wat over zeggen (‘ik zag dat jullie die en die award hebben gewonnen’).
Verder ga ik altijd de advertentietekst door om bij alle gevraagde competenties een antwoord of voorbeeld te hebben. En een intro over jezelf bedenken, meestal wordt er iets gevraagd als ‘kun je wat over jezelf vertellen?’ Dan is het fijn om wat paraat te hebben.

Ik bedenk ook altijd een paar vragen die ik wil stellen, om interesse te tonen (wat zijn de belangrijkste doelstellingen voor dit jaar, samenstelling van het team, dat soort dingen).

Ik ben het eerlijk gezegd wat minder spontaan aan gaan pakken want ik merkte dat ik niet goed overgebracht kreeg waarom ik de functie goed zou kunnen uitvoeren. Ik moet het echt per gesprek even goed op een rijtje zetten voor mezelf

1 like

Thanks allemaal voor de tips! :blush:

Vraagje voor de (ervarings)deskundigen hier…

Ik heb al een poos een prima baan bij een leuke werkgever en verdien best goed, maar heb inmiddels het plafond binnen mijn schaal bereikt. Perspectieven voor een promotie hier lijken ver weg en bovendien geldt bovenstaande voor nog een aantal collega’s waardoor ik bang ben dat er én voor de werkgever meer terughoudendheid is (want waarom de een wel en de ander niet) én ik en soort concurrentiegevoel onder de collega’s ervaar dat ik niet prettig vind.

Ik hoef niet per sé een enorm hogere functie maar wil wel graag jaarlijks wat meer inkomen, ik ben nog relatief jong, het motiveert me en ik heb het ook nodig gezien de inflatie en mijn gezin (hoofdkostwinnaar). Dus ik ben toch ook om me heen aan het kijken. Ik heb nu 2 sollicitaties de deur uitgedaan maar bij beiden ligt het maximum salaris in de vacaturetekst vrij dichtbij wat ik nu verdien en is er dus in die aangegeven schaal ook geen perspectief op echte inkomensgroei. Banen hebben overigens beiden wel iets te bieden dat ik nu mis (de een is dichterbij huis en de ander is inhoudelijk beter voor mijn carrière), maar weet niet of ik het zonder meer inkomen de moeite waard vind…

Is het naar jullie idee dan zinloos om te solliciteren of zou het mogelijk zijn om toch (horizontaal) te proberen een schaal op te schuiven? Hoor graag ervaringen!

3 likes

nee sowieso solliciteren maar dit wel kenbaar maken. misschien is er wat mogelijk. ligt volgens mij heel erg aan je sector.

Heb je probleem wel kenbaar gemaakt aan je huidige werkgever? Misschien willen ze je wel heel graag houden en is er wat mogelijk? Je lijkt al in te vullen dat er niet meer mogelijk is.

1 like

Ik zou persoonlijk niet reageren, of anders bellen naar het bedrijf om te vragen of er echt niet meer ruimte in zit. Je werkt bij een leuke werkgever en de reden dat je wil verder kijken is omdat je geen groei meer hebt in salaris (als ik het goed begrijp). Waarom zou je dan reageren voor een functie waar je weinig perspectief hebt om te groeien qua salaris. Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar een baan die én dichterbij huis is, inhoudelijk beter voor je carrière is én waar je ruimte hebt om te groeien qua salaris. Anders ga je tijd en moeite in een baan steken waarvan je nu al weet dat je over een tijdje niet meer tevreden bent met je salaris, aangezien het dicht tegen je huidige salaris aanligt. Ik persoonlijk neem alleen banen aan waar ik minimaal 500-1000 euro omhoog ga qua salaris en de range ook fors hoger ligt dan de huidige.

1 like

Dank voor jullie reacties! @tessel Ik heb dit al aangekaart bij mijn huidige werkgever inderdaad, maar mijn officiële functie loopt tot het salaris waar ik nu zit…

Ik doe echter al wel lang werk dat bij een hogere functie past maar er wordt erg moeilijk gedaan over formatieruimte hier en mijn probleem geldt voor een aantal collega’s ook, dus ze gaan ons niet zeker niet zomaar allemaal promotie geven. Ik heb al gehoord dat als ik die promotie wel zou krijgen (ondanks dat ik op dit moment eigenlijk al inhoudelijk voldoe aan werk op een schaal hoger) er ook allerlei extra verantwoordelijkheden bij zouden passen die voor mij nu niet helemaal wenselijk zijn. Er wordt dus een beetje misbruik gemaakt van het feit dat veel mensen overgekwalificeerd op hun functie zitten, daar zou ik nog achteraan kunnen gaan maar is ook veel gedoe vrees ik :pensive:.

Het is ook niet zo dat ik opeens een klap meer wil verdienen maar die jaarlijks periodiek vind ik wel echt belangrijk. Vandaar dat ik die Max salarissen binnen een schaal/plafonds zo mega irritant vind… dat geldt dus ook voor die andere functies. Als ik uitgenodigd wordt voor een gesprek kan ik nog kijken of er ruimte is, anders inderdaad misschien maar wachten tot er een baan voorbij komt in een hogere schaal…

2 likes

Heel herkenbaar. Inclusief het werk voor een schaal hoger doen (heb zelfs een collega in een schaal hoger) zonder dat er zicht is dat het rechtgetrokken wordt. Ik werk bij de overheid en dan zou de functie opnieuw gewaardeerd moeten worden. Managers zitten maar kort op hun plek en niemand maakt er echt werk van dus dat gaat echt niet gebeuren.

Ik heb toevallig deze week een arbeidsvoorwaardengesprek gehad op de plek waar ik nu een paar maanden gedetacheerd werk. Ze konden me geen aanbieding voor een schaal hoger doen, alleen de laatste trede van m’n huidige schaal. Ik baal wel maar ga het wel accepteren. Puur omdat het veeel dichterbij huis is en dat is me met een gezin ook veel waard.

Er zijn trouwens wel groeimogelijkheden maar niet op korte termijn (pas over 2 jaar) en ze doen natuurlijk geen garanties. Ik heb het dus wel geaccepteerd, hoewel ik dit met het idee ging doen dat ik niet zou tekenen als ik die schaal er niet bij kreeg.

2 likes

Balen om te horen dat je in dezelfde situatie zit… maar idd omstandigheden zoals reistijd zijn ook wat waard dus ik ga als ik de optie krijg ook dat wel meewegen, hopelijk is je nieuwe werk inhoudelijk iig ook (minstens even) leuk!

1 like

Het kromme is dat de baan uitdagender is maar de salarissen bij deze organisatie allemaal iets lager liggen dan waar ik vandaan kom. Dus genoeg te leren en te ontwikkelen op inhoud maar niet op salaris helaas. Maar ik probeer erop te vertrouwen dat dat echt nog wel komt en dat m’n werkplezier in combinatie met reistijd ook veel waard is. Ik heb gewoon een hele leuke baan dus ik heb eigenlijk ook wel geluk dat ik dat zo dicht bij huis kan doen!

Ik hoop dat er voor jou een functie in een schaal hoger voorbij komt, maar weet dat je niet de enige bent in deze situatie! Die stomme inflatie helpt ook niet mee, ik maak me dan ook zorgen maar werkplezier staat bij mij wel boven salaris.

1 like

Ik had net een sollicitatiegesprek dat aan de ene kant lekker liep maar aan de andere kant heb ik zoveel dingen niet gezegd die ik wel had willen zeggen. Ook iets belangrijks voor de nieuwe functie. Ik had het idee dat 1 van de 3 interviewers vraagtekens had bij mijn ervaring met iets en ik ben helemaal vergeten iets te vertellen waaruit mijn ervaring wel degelijk blijkt.
Ze vroegen aan het eind van het gesprek of mij nog iets te binnen schoot dat ik nog kwijt wilde en ik zei gekscherend dat dat straks in de auto zou komen.
Nou dat is dus het geval.
Ik heb heel weinig sollicitatie ervaring. Wat zouden jullie doen… een mail er achteraan sturen met nog kort een aantal punten die niet besproken zijn waaruit mijn geschiktheid blijkt, zodat ze dat nog mee kunnen nemen in hun overweging en ik zelf het gevoel heb dat ik er alles aan heb gedaan? Of laten zitten?

Mijn afgelopen sollicitaties zijn op niets uitgelopen en ik heb het idee dat ik de interne mogelijkheden bijna heb uitgespeeld :joy:

Ik heb gisteren nog een kort praatje gemaakt met een manager van een andere afdeling en het werk klonk opzich leuk, maar daar zitten alleen de leidinggevenden in de schaal waar ik nu in zit. En ik wil echt niet op mijn salaris of schaal achteruit gaan, dus dit hele onderdeel van de organisatie kan ik skippen.

Ik ga nu gewoon wat breder zoeken, want na anderhalf jaar zoeken/solliciteren heb ik weinig hoop meer voor mijn favoriete afdeling

Vanochtend een tweede gesprek gehad voor een leuke functie die helemaal remote zou zijn. Tijdens het eerste gesprek werd aangegeven dat ze het wel fijn zouden vinden als ik 1 keer per maand naar het hoofdkantoor in Brussel zou komen (dat betekent vliegen voor mij). Dat vond ik al best wel wat, want mijn vriend reist ook veel voor zijn baan. Bleek tijdens het tweede gesprek vanochtend dat ze willen dat ik de eerste 6 maanden om de week twee dagen kom. Ik heb gezegd dat ik erover na zou denken (wat hun betreft ben ik door naar de 3e ronde) maar hoe langer ik erover na denk, hoe meer beren ik op de weg zie. Ik vond de functie inhoudelijk ook minder interessant dan ik in eerste instantie dacht.
Voelt wel gek. Ik ben nu dichter bij een baan dan ik in tijden geweest ben, en dan ga ik het zelf afzeggen.

Sorry voor deze dagboekpost :grimacing:

Voel me zwaar incapabel. Zelfs voor startersfuncties waar nul ervaring voor vereist is of waarvoor ze het een pré vinden dat je eens stage hebt gelopen moeten ze me niet. Ik werk er overigens al 1,5 jaar nu en ik zie gewoon niet wat ik dan nog kan doen om dan wel eens een keer goed genoeg te zijn voor een startfunctie. Je hoeft geen ervaring te hebben voor die functies en toch is dat steeds het punt waarop ik afval. Ik begin bijna te denken dat ik contactgestoord ben en ik vind het echt zo frustrerend :pensive::pensive:

1 like

Ik heb bijna ieder gesprek wel dat ik achteraf denk: had ik dat nu maar gezegd. Of dat vooral ook niet. Kwam dat niet verkeerd over? Etc. En hoe langer het duurt voor je iets hoort, hoe meer valkuilen je gaat bedenken. Ben bang dat het er gewoon een beetje bij hoort en iedereen dat wel heeft!

3 likes