Sollicitatietopic #2

Ik was bezig met solliciteren na een burnout. Was door voor het assessment, maar op dat moment had ik net een baan aangenomen die plotseling op mijn pad kwam. Dat bleek helemaal niet te zijn wat ik had verwacht, en kreeg weer zoveel stressklachten dat ik er binnen de maand proeftijd mee ben gestopt.

Weer gesolliciteerd op de functie waar ik daarvoor mee bezig was. Nu krijg ik net reactie dat ze die vacature on hold hebben gezet en ik wel word meegekomen, maar dat ze pas in het najaar weer gaan werven! Ik begrijp er niks van want het gaat om een bedrijf dat telkens in het nieuws komt met personeelstekorten en online ook een heel schema heeft staan per maand met sollicitatieronden. Blijkbaar ineens niet meer?

Ik baal zo ontzettend, al drie jaar lang loop ik te kloten met banen en elke keer vallen ze tegen. Als ik die ene baan nu niet had aangenomen was ik door dat assessment gegaan en had ik nu uitzicht op de baan die ik wil.

Ik weet het echt even niet meer. Er is niets wat me verder aanspreekt qua vacatures. Ik voel me zo verloren qua werk. En ik heb nu nergens meer recht op, heb de hele ww verspeelt aan ziek zijn/ herstellen dus ik moet ook gewoon een baan per nu direct.

Ja das waar, ik ben vast niet de enige.
Je relativerende antwoord kwam te laat haha, ik heb het toch gedaan en nu zo’n spijt :sob:ik kan het echt niet uitstaan hoe stom ik doe met sollicitaties.

@simsalabim vind dat wel een verschilletje, eens per maand of om de week 2 dagen. Lullig. Maar dan is het in ieder geval duidelijk voor je. En ja het voelt zo stom om zelf niet te willen terwijl een bedrijf je (eindelijk?) graag wil hebben. Ik ben pas net aan het solliciteren na jaren maar ik vind het echt voelen als daten.
De bedrijven die ik wil, willen mij niet en de bedrijven die mij wel willen, wil ik niet.

@Baron zo moeilijk om het niet op jezelf te betrekken he. Toch proberen! En een volgende keer verder doorvragen want wat een kul argument. Je hoort nog liever iets negatiefs over jezelf waar je aan kunt werken, dan dat je het gevoel hebt dat ze liegen.

2 likes

Niet incapabel voelen! Als je aan de kwalificaties voldoet is wat je waarschijnlijk moet hebben gewoon geluk: geluk dat er niet toevallig iemand anders is die ze op dat moment om welke willekeurige reden dan ook liever hebben. Dat kan heel arbitrair zijn.
Er hoeft elke keer maar één iemand voor je te zijn en dan lijkt het alsof ‘ze je nooit willen hebben’, maar andersom hoeft er ook maar een sollicitatieprocedure te zijn waarin jij wel wordt uitgekozen (en al die anderen niet) en dan is het weer helemaal anders.
Ik snap dat het heel erg frustrerend is maar het is echt een kwestie van volhouden. Dat is echt niet leuk inderdaad :frowning:

3 likes

Wat een vervelende situatie :frowning:
Misschien is dit totaal niets hoor, maar is het misschien een optie om een tijdje iets totaal anders te doen, gewoon om wat tijd te overbruggen en jezelf (geestelijk) rust te gunnen en je zinnen wat te verzetten?
Ze vragen nu heel veel mensen in de horeca en retail bijvoorbeeld, of misschien wat administratief werk? Ik weet niet in welke sector je normaal werkt natuurlijk, en misschien is dit helemaal geen optie voor je, maar soms kan het ook fijn zijn om tijdelijk iets totaal anders te doen waar minder vanaf hangt voor je gevoel (omdat het niet meteen over ‘je hele toekomst’ gaat)

Dat was ook mijn plan, maar met het idee in m’n achterhoofd dat ik in september zou kunnen starten met de opleiding die bij mijn gewenste baan hoort. 3 maandjes horeca oid prima. Maar als het nu een jaar ofzo gaat worden dan is dat financieel een lastige optie.

@Pininhetweb Hier sluit ik me helemaal bij aan, iedereen heeft wel dingen die je achteraf had willen zeggen of anders had willen verwoorden. Ook je concurrenten voor de baan. Hoort erbij!

2 likes

Geeft niet! De ICT kant op, maar hij weet ook nog niet precies hoe en wat. Ik ga het in ieder geval aan hem doorgeven. Hij heeft nu een baan dus geen haast. En een opleiding is in ieder geval een stap in de goede richting!

Ok, kleine update
.

Ben uitgenodigd voor een gesprek bij de baan die dichtbij is en toch wel iets meer perspectief in salaris biedt dan ik eerst dacht (fte zijn anders), maar heb tegelijkertijd ook een ontwikkelingstraject aangeboden gekregen bij mijn eigen baan (waar ik ook een vaste aanstelling heb). Dat geeft natuurlijk wel weer meer perspectief. Die baan waar ik op heb gesolliciteerd is wel mijn vakgebied, maar vermoedelijk ook saaier/minder vrij, meer regeltjes etc. Ga het gesprek wel voeren maar heb wel echt vette twijfels
 is geld/afstand meer waard dan inhoud?

Ook nog een ergernis: Ik had ook intern gesolliciteerd op een andere functie bij een andere afdeling, flink mijn best gedaan op mijn brief, want leuke baan, maar heb daar nog niks van gehoord. Maar ik kan dus op de plek waar ik heb gesolliciteerd (soort intranet) nu al zien dat ik ben afgewezen voor die functie en dat het afgesloten is? Vind het echt heel bijzonder dat ze dat zo neerzetten zonder een mailtje te sturen of iets
 Echt een beetje onbeschoft toch? Of ben ik nu overgevoelig?

Nee dat is niet overgevoelig, dat vind ik zeker voor interne sollicitanten echt niet netjes!

4 likes

Ik wil intern gaan solliciteren op een andere functie. Nog wel hetzelfde team met dezelfde manager. Nu is het zo vreemd om een motivatiebrief te schrijven aan iemand die jij al kent en andersom ook.

Hoe doen jullie dat met layout en aanhef van de brief? Onze organisatie zou ik omschrijven als informeel dus “geachte x” komt in mijn ogen raar over.

1 like

Omg omg O M G ik heb donderdag een tweede gesprek op kantoor van een Frans luxebedrijf!(ander bedrijf als waar ik het eerst over had, maar zelfde functie en nog dichter bij m’n huis)
Het was een Frans nummer dat me belde maar de persoon was Vlaams dus dat was even verwarrend hahah maar het was dus mijn mogelijk toekomstige manager, ik vond haar toevallig op linkedin toen ik keek naar alumni van mijn master haha

15 likes

Ik heb gisteren een gesprek gehad voor mn eerste echte baan ooit en nu moet ik wachten tot dinsdag :smiling_face_with_tear: volgens mij ging t prima maar hoe langer ik erover nadenk hoe kutter het wordt

3 likes

Wordt het wel verwacht dat je een brief schrijft?

Als het wel zo is (wel echt raar want wie gaat je daar nou op afwijzen), dan zou ik kiezen voor beste. En het schrijven alsof je het zou vertellen aan het koffiezet apparaat: kort maar krachtig waarom je dit wil en waarom jij een goede match zou zijn. Ik zou alle verdere regels en structuur van een motivatiebrief overboord gooien, aangezien je schrijft naar iemand die zo dicht bij je staat.

2 likes

Ik heb van de week een gesprek gehad voor een functie die ik heel graag wil. Er zijn alleen wel veel sollicitanten en ik heb weinig ervaring. Ik ben zo bang dat ik het echt gigantisch verpest heb want was echt heel zenuwachtig en dan zeg ik allemaal gekke dingen. Wachten op uitslag is echt killing.

4 likes

Ja dat ze zei dat ze niet wist hoeveel man ze kon aannemen en dat er nog een andere sollicitant was. Dus of er voor allebei plek is of maar voor 1.

1 like

Aah zo spannend! Maar er is dus ook een kans dat ze jullie beide willen
 Hopen! :four_leaf_clover::four_leaf_clover:

1 like

Ik ga ook voor jou duimen! Hopelijk voor ons allebei goed nieuws

1 like

Nou ik mag vandaag ook weer aan de bak! Had de dag voordat ik een maand op vakantie ging ergens een tweede gesprek. Tijdens mijn vakantie werd ik gebeld dat ik het niet was geworden. De andere had ervaring in de branche en ze hadden meer ‘een klik’. Dacht dat ik vet zou balen omdat ik dan met een ander gevoel op vakantie zou zitten, maar eigenlijk voelde het vooral als een opluchting. Ik was toch niet zo laaiend enthousiast over de functie en het bedrijf. Het was meer van wel prima voor de komende tijd en het betaalt niet slecht. Ben na een maand vakantie in ieder geval wel weer gemotiveerd om verder te solliciteren en ook moneywise de boel weer op de rit te hebben

4 likes

Ik ben nog steeds niet gebeld potverdorie ik ben zenuwachtig

2 likes

Komt vast goed! Ik ben ook weleens om 16.45u gebeld nav een gesprek, het kan nog! (maar wel heel vervelend inderdaad!)

1 like