Pffff ben net wel gebeld, dat ze nog meer gesprekken voeren volgende week dus dat ik het volgende week donderdag pas hoor. Ze sloot het gesprek wel af met: “Hé maar we hebben een heel prettig gesprek gehad dus daar zal het zeker niet aan liggen!”
Huh wat een rare gang van zaken
Ja ik snap t ook niet, die gesprekken moesten nog ingepland worden oid en ik was de eerste dus t duurt even maar ze kan pas wat zeggen na alle gesprekken uiteraard want ze wil het wel goed doen
Ik heb dit ook gehad en ben aangenomen. Eerst had ik er ook echt een naar gevoel bij en dacht “ze wachten nog of ze niet toch iets beters kunnen krijgen”. Maar achteraf bleek een gesprek van een interne sollicitant verplaatst te zijn, en ze wilden dat gesprek wel laten plaats vinden om het proces eerlijk te houden.
Ja mijn gevoel gaat ook echt alle kanten op, maar goed om te horen dat het bij jou toen zo ging! Ik hou me maar vast aan het feit dat ze het gesprek heel prettig vond en nu fingers crossed tot volgende week donderdag
Ik heb gisteren op een droomvacature gesolliciteerd, maar ik begin nu toch weer te twijfelen of ik er wel goed aan doe haha. Ik vind mijn huidige baan/werkgever best leuk, vast contract en enorm veel vrijheid en vind het toch wel eng om dat los te laten. Maar aan de andere kant is dit mijn eerste en enige werkgever tot nu toe (blijven hangen na stage) en zal toch ooit een keer de stap moeten maken wil ik verder komen. Maar het maakt me allemaal zo zenuwachtig
jeej ik ben aangenomen op de andere afdeling!
In de tussentijd had ik echter ook nog ergens anders gesolliciteerd wat me eigenlijk nog leuker lijkt en bij een organisatie waar ik in de toekomst zou willen werken dus ik ga daar ook nog wel even aankijken hoe het traject loopt. Waar ik ben aangenomen duurt het nog 3 maanden voor ik kan beginnen dus genoeg tijd om ook het andere af te wachten Maar wel heel blij dat ik tenminste zekerheid heb dat ik ergens terecht kan.
Ik ben dus voor die ene baan gekozen (al voor ze de 4e kandidaat gingen spreken ) en mag binnenkort dus op arbeidsvoorwaardengesprek. Maar hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik twijfel of ik er wel echt op vooruit ga. Mijn maandelijkse loon ligt in de nieuwe functie weliswaar hoger vanwege 36-urige werkweek ipv 40, maar het aantal vakantiedagen heeel veel lager, terwijl dat ook veel waard is. Andere extraatjes zijn ong gelijk: 16% tegenover 17%. Daar komt bij dat het nog maar de vraag is of ik bij die nieuwe baan aan het einde vd schaal wordt geplaatst (zit ik nu bij mijn huidige werk wel, maar andere CAO). Weet iemand hoe je een berekening maakt waarin je zowel uurloon als aantal vakantiedagen etc meeweegt zodat ik het echt goed kan vergelijken?
En kan ik dit transparant neerleggen bij/voor het arbeidsvoorwaardengesprek en gewoon zeggen dat ik er niet op achteruit wil gaan en dat het anders ophoudt? Zou me dat een hogere schaal opleveren? Ik hoef niet per sé weg bij mijn huidige werk en zij willen wel graag een kandidaat…vind het mega ingewikkeld allemaal…
Ja kun je zeker transparant over zijn. Het is heel logisch dat je niet er op achteruit wilt gaan bij een nieuwe baan, voor mij zou meer salaris zelfs een voorwaarde zijn om ooit weg te gaan bij m’n huidige werk. Mijn ervaring is ook wel dat de meeste werkgevers je vorige arbeidsvoorwaarden ten minste willen matchen.
Ik zou de volgende berekening maken, inclusief voorbeeldbedragen. Stel, loon bij het ene bedrijf is 2700 (36 uur) en andere 2900 (40 uur), dan zou ik de volgende berekening maken:
Bedrijf 1
2700 (36)
216 vakantie-uitkering (8 procent van 2700)
216 Evt eindejaarsuitkering of andere bonus (nu uitgegaan van ook 8 procent)
Alle vakantie-uren bedrijf 1 x het uurloon : 12 =
Bedrijf 2
2900: 40 x 36 = 2610 (36)
208,80 (vakantie-uitkering)
208,80 (eindejaarsuitkering of andere bonus)
aantal vakantie-uren bedrijf 2 x het uurloon :12 =
Dan heb je een duidelijk overzicht van wat het je per maand oplevert. Ik zou je aanraden om ook even te kijken naar je eigen bijdrage voor pensioen. Ik zou daar zeker transparant over zijn. Het is logisch dat je er niet op achteruit wilt gaan en al helemaal niet in de huidige arbeidsmarkt. Dan kun je vaak echt wel eisen stellen!
Ahh super, dank! Ik ga rekenen
Ik raak zó gefrustreerd van ‘te weinig ervaring’. Hoe kan ik relevante ervaring opdoen als iedereen dit zegt??
Onbetaalde stages
Je zou het bijna overwegen
Solliciteren is al stom, maar ik vind het echt helemaal stom als je wordt afgewezen om een reden die gewoon niet ‘klopt’. Ze zochten iemand met ervaring/kennis over x en y en die combinatie komt niet zo vaak voor, dus ik was super enthousiast omdat ik die ervaring wel had. Dus ze stelden in het gesprek ook alleen maar vragen over de combi ervaring x en y want ze vonden het zo leuk dat ik die kennis had en ja dat was echt wat ze nodig hadden. Het was een leuk gesprek en het ging ook goed. En dan word ik gebeld met ja, sorry, maar we gaan toch voor iemand die nog meer ervaring heeft met onderwerp x. Terwijl: ja ik heb die losse ervaring ook, want 1 van mijn eerdere banen ging alleen maar over x. Maar jullie zochten iemand met ervaring x EN y dus daar heb ik me op gefocust en je hebt precies geen vraag gesteld over mijn “losse” ervaring met onderwerp x. Dus ik heb gewoon de juiste ervaring alleen ik heb dat niet verteld.
Echt zo frustrerend als zo’n organisatie zelf blijkbaar vooraf niet weet wat voor ervaring ze precies zoeken. En ik snap natuurlijk wel dat het ook om de klik gaat etc., en dat ik dan een volgende keer zelf ook nog breder mijn ervaring moet vertellen. Dus heus ook wel weer een leerpunt voor mezelf, maar ik vind het wel echt mega frustrerend. Had gewoon gevraagd naar mijn ervaring met x dan had ik tenminste een eerlijke kans gehad
En vrijwilligerswerk, maar dat kan niet bij iedere functie natuurlijk. Blijft inderdaad lastig dat ze overal wel wat ervaring vragen. En zelfs al zeggen ze dat je geen ervaring nodig hebt, kiezen ze puntje bij paaltje toch degene met ervaring.
Nee dat kan niet echt bij mijn functie. Heb wel veel (meer) stage ervaring (dan gemiddeld) en nu 1 jaar echt werkervaring. Maar blijkbaar telt dat allemaal niet. Ze willen een 20 jarige met 30 jaar ervaring.
Echt he!
Ik ben hierom gisteren afgewezen na 3 sollicitatiegesprekken, ben 21 en heb ik maak binnen enkele maanden m’n master af, al m’n ervaring stond op m’n cv dus ze wisten al van het begin goed genoeg hoeveel (‘weinig’) ervaring ik zou hebben.
Baal er wel van, het leek wat te mooi om waar te zijn dus nu kijk ik verder maar heb er niet mega veel veryltrouwen in
Aaah nee, je had bij een bedrijf wat je ook echt heel tof leek toch?
Ja, ik zei ook aargh ze zagen toch op m’n cv wat m’n ervaring was. Als je dan toch wordt uitgenodigd krijg je toch een beetje hoop ofzo dat ze toch verder kijken dan alleen die ervaring… Al kan het bij mij ook altijd een makkelijke smoes zijn natuurlijk.
Pfff, ik blijf maar twijfelen om te solliciteren op een vacature. Ik heb sinds vrij recent een baan, maar nog te weinig uren. Hoewel er wel zicht is op meer kunnen ze op het moment nog niks beloven door omstandigheden (ik vind het leuk, dus een tweede functie zou voor erbij zijn, ik wil sowieso ook blijven waar ik nu ben).
Ik heb aankomende week een gesprek binnen dezelfde organisatie (en zelfde stad), andere afdeling, dat is geen reactie op een openstaande vacature maar ik ben via-via - een andere solicitatie - in contact gekomen met deze mensen. Ben vervolgens uitgenodigd. Het is dus een soort open sollicitatiegesprek en deze afdeling zou erg goed bij me aansluiten. Maar ik weet nog niet waar ik voor solliciteer, dus wat ze me precies kunnen bieden, zelfs niet óf ze momenteel concreet iets kunnen bieden.
De vacature waar ik over twijfel is er wel eentje die ik online vond. Het is ook binnen dezelfde organisatie maar een andere stad, en de afdeling sluit ook minder aan. Ik merk dus dat ik er veel minder gemotiveerd voor ben en dat maakt dat ik het solliciteren uitstel. Maar als dat gesprek komende week niks wordt, dan heb ik misschien spijt dat ik niet gesolliciteerd heb en zit ik alsnog met het te-weinig-uren-probleem (sluitdatum is precies rond de datum dat ik het andere gesprek heb).
Wat zouden jullie doen? Ik steek normaal best wat tijd in een sollicitatiebrief, om echt zoveel mogelijk kans te maken. Maar heb een druk weekend en drukke week (nog een reden waarom ik mezelf moeilijk kan zetten ertoe) dus ik twijfel nu om gewoon wél te solliciteren maar er niet veel tijd aan te besteden. Oude brief aanpassen en de deur uitdoen. En dan zien of ik - hopelijk snel - meer duidelijkheid krijg en of ik dan doorga met gesprek enzo, mocht ik uitgenodigd worden.
Hoeveel tijd besteden jullie aan een brief?