Sollicitatietopic #2

Ja eens, ik zou het in eerste instantie kort houden en zeggen dat je gestopt bent met je PhD en iets anders wilt (en omschrijven wat je dan wel zoekt). Als ze doorvragen, zorgen dat je een verhaaltje paraat hebt waar een kern van waarheid in zit maar zonder de burn-out of de echte redenen te vermelden. Het was niet wat je ervan verwachtte, en dan iets specifieks noemen maar niet teveel in detail treden. Je bent gestopt en hebt de tijd gebruikt om uit te vinden wat je dan wel wilt. Zoiets.

Ik doe nu alsof het heel makkelijk is maar zou het zelf ook heel lastig vinden om dit goed te verwoorden! Maar met een goede voorbereiding lukt dit je wel. Heel veel succes! @quarterlife

2 likes

@quarterlife
Ik zou proberen om de vragen elke keer terug spinnen naar wat je eigenlijk kwijt wilt in het gesprek. Dus bv
V: Ik zie dat je je PhD niet hebt afgerond en al even niet hebt gewerkt, hoe komt dat?
A: Ik ben inderdaad gestopt met mijn PhD. x / y / z vond ik er leuk aan en 1 / 2 / 3 heb ervan geleerd / zijn skills die ook in deze job passen. Uiteindelijk wou ik toch iets anders en heb even de tijd genomen om me te heroriënteren en concludeer dat nieuwe job / sector om die redenen de perfecte fit voor me is. Etc.

Zodat je vooral de nadruk blijft leggen op iets positief en niet te veel praat over iets negatief zoals je burnout / gat in je cv. Vragen ze bijvoorbeeld wat de reden was dat je stopte, dan antwoord je met waarom iets nieuws beter bij je paste, en niet de negatieve kanten specifiek benoemen en gaan toelichten.

18 likes

Dit inderdaad, naar iets positiefs ombuigen. Als je open bent over je burn out gooi je vaak nog je eigen ruiten in omdat mensen blijven denken dat je belastbaarheid minder blijft terwijl dat niet hoeft te zijn. Of dat je niet je grenzen durft aan te geven.

2 likes

Super bedankt voor de tips en ook @Eileen. Het klinkt zo logisch als ik het zo lees, maar kon dat zelf even niet bedenken hoe ik het goed kon voorbereiden. Hier heb ik zeker wat aan, dankjewel!

3 likes

Ik heb mijn profiel van de VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding) geĂŒpdatet om eens te kijken wat mijn opties zijn in BelgiĂ« na mijn studies en ik ben al door 5 verschillende interim kantoren/talent management bedrijven gebeld :rofl: dat had ik even niet verwacht hahaha

2 likes

Ik heb van de week op een vacature gereageerd waar ik al redelijk wat eventuele toekomstige collega’s ken en werd net gemaild dat ik deze week al op gesprek mag komen. Nu ben ik dus super zenuwachtig! Het is mijn eerste echte baan en de baas zelf ken ik dan weer niet. Er werd al wel heel erg in detail over mijn uren en beschikbaarheid gesproken dus dat is hopelijk een goed teken.

Het is voor een sportieve functie (ik ga ook met kinderen werken). Nu twijfel ik een beetje aan de outfit. Ik ben privé altijd van de jurken, hakken, haar in de krul etc. Maar dat lijkt mij nu niet zo gepast. Ik dacht aan een beetje sportief, gewoon een spijkerbroek met een leuk shirtje/blouse en een sneaker eronder oid. Of is dat weer te casual? En make-up heel basic en mijn haar in een staartje oid. Ik ben bang dat ik al snel té gekleed ga zeg maar haha!

1 like

Ik moet binnenkort een assessment doen en ik kan echt helemaal niets met cijferreeksen, rekenen en alles met nummers eigenlijk. Fuck.

Ik heb nog nooit zoiets hoeven doen en vraag me ook af: waarom vragen ze niet gewoon om m’n diploma te zien? Dan heb je toch bewijs van m’n niveau? In het werk zelf hoef ik niks met rekenen te doen.

Je hoeft daarvoor niet per se goed te zijn in rekenen en je kan het heel goed oefenen! Dit boek is een aanrader, misschien kan je het via marktplaats vinden of van iemand lenen o.i.d.:

Hier kan je ook gratis onderdelen oefenen: Home - Fibonicci

3 likes

Ik snap dit ook echt niet, waarom zou je zoveel waarden hechten aan een dom testje in plaats van jarenlang studeren met een diploma. Een vriendin moest dat laatst ook doen terwijl ze een diploma heeft en een paar jaar ervaring op zelfs een hoger functie dan waar ze op gesolliciteerd had.

1 like

Na mijn vakantie op twee vacatures gesolliciteerd waar ik wél enorm enthousiast over ben. Beide met in het achterhoofd dat ik waarschijnlijk een van de vele zou zijn. Geen keiharde ervaring in de functie en branche. Maar net geschoten is altijd mis, blabla. Ben ik gewoon voor beide uitgenodigd :laughing: nu hebben we de tijd wel mee, maar misschien ook eens stoppen met mezelf zo onderschatten.

2 likes

Haha ja nouja het stomme is ook dat ik er een extra mail bij krijg met allemaal oefenlinks enzo. En dat in het gesprek al werd gezegd, nouja als je het niet haalt dan gaan we gewoon alsnog met elkaar in gesprek. Alsof het echt een moetje is van hogeraf en eigenlijk niet zoveel uitmaakt.

1 like

Trouwens nog een vraag, we spreken af in een café/restaurant
 moet ik voorstellen om (mijn eigen drankje) te betalen? Haha ik ben zo aan het overdenken nu, maar wil geen vreemde indruk maken.

@Hectometer Bedankt, ik ga eens voor de spiegel mijn opties bekijken😜

Ik heb dit de laatste tijd al een paar keer gehad, zelfs een (heel groot) bedrijf waar ze voor ze met je in gesprek gaan eerst een assessment laten doen. Het cijferreeksen etc gedeelte heb ik gehaald, maar ik werd niet uitgenodigd voor een gesprek, ik denk dus door de persoonlijkheidstest. Ik zou de cijferreeksen zeker even oefenen, het is een soort trucje wat je even door moet hebben.

@quarterlife Misschien heb je je gesprek al gehad, maar ik heb zelf een gat van 4 jaar in mijn CV. En ik maakte me daar ook best druk over. Wat mij helpt is het zelf zo positief mogelijk benaderen, dus niet zeggen ‘ja ik zit helaas al 4 jaar thuis door omstandigheden’ maar het zien als iets waar ik zelf voor gekozen heb (wat ook deels zo is). Ik maak er absoluut geen excuses voor, het is juist heel fijn dat ik de kans had om zo lang thuis te zijn. En dat ik daarom nu beter weet wat ik zoek en erg gemotiveerd ben. Ik ben er nog geen een keer om afgewezen, denk ik. Ik was meestal door naar de volgende ronde terwijl ze dus wisten dat ik al een paar jaar niet werk. Succes!
Oh en ik begin er niet uit mezelf over, ze kunnen het zelf wel zien op mijn CV en als ze er wat over willen weten vragen ze het maar.

1 like

Maar het is toch geen dom testje of rekentestje? Zulke dingen testen toch of je snel verbanden ziet, logisch kan redeneren e.d.

@simsalabim er zijn ook grote bedrijven die maar een x aantal mensen die assessment doen op gesprek uitnodigen. Dus het kan best dat je zowel de capaciteitentest en persoonlijkheidstest heel goed hebt gemaakt, maar dat er een x aantal mensen is geweest die het nog beter heeft gemaakt of icm brief en cv beter/sterker naar voren is gekomen

1 like

Oh dat klinkt al beter, ik ging er eigenlijk vanuit dat het door die persoonlijkheidstest kwam! Thanks, dat geeft me al weer wat moed voor de eerstvolgende keer dat ik zo’n test moet doen

1 like

Ik ben dus een tijdje aan het rondkijken omdat mijn huidige werkgever mij totaal niet bevalt. Nu wordt ik steeds door mijn oude werkgever gevraagd om weer te komen werken voor dat bedrijf, maar dan uiteraard niet in dezelfde functie. Eentje die redelijk overeenkomt met wat ik nu doe en ook dat aspect vond ik altijd super leuk tijdens mijn tijd daar.

Ik zit alleen zo met het feit dat ik daar echt jaren gewerkt heb, toen branche switch heb gedaan voor mijn ‘droombaan’ wat achteraf een teleurstelling blijkt.
En dan denk ik nu, wil ik echt terug naar dezelfde werkgever? Maar het is niet zo dat ik weg gegaan ben omdat ik het bedrijf niets vond, dacht alleen dat mijn roeping in een andere branche zat. En heb het altijd wel super leuk gehad, ondanks dat de functie veel te saai en simpel was :frowning:
Twijfel nu of ik moet solliciteren of niet
 zo lastig.

2 likes

Zoals je het beschrijft zou ik solliciteren.

2 likes

Het is een heel eendimensionale manier van een capaciteit testen, terwijl je al genoeg bewijzen hebt dat iemand geen pannenkoek is. Ik vind het spreken voor een organisatie als ze meer aandacht hebben voor het individu ipv zo’n generieke tool. Als je zelf niet goed bent met cijfers, maar je hebt daar verder niks mee van doen in je functie, dan zegt dat toch niks? Ik heb zelf toevallig veel aanleg voor wiskunde en logica en scoor goed op intelligentietests, maar dat zegt niks over hoe goed ik functie x, y en z ga uitvoeren. Als je echt nog helemaal 0 ervaring hebt en veel vergelijkbare kandidaten dan snap ik wel dat het makkelijk werkt, maar niet als je veel ervaring in de functie hebt en je kwaliteiten kan onderbouwen met bewijzen.

1 like

Ik heb het tot nu toe ook alleen bij startfuncties gezien hoor. Maar ik bak ook geen hol van wiskunde, maar die testen gaan me goed af. Omdat ze niet testen of je kan rekenen, maar of je snel verbanden ziet en logisch kan redeneren. Dus denk dat het best iets over je kan zeggen. Natuurlijk niet als je al jaren ervaring hebt, daar heb je gelijk in. Maar heb liever een assessment dan dat ze me afwijzen omdat mijn scriptie een 7 was ipv een 9

1 like

Ik had het ook al een tijdje niet gehoord, maar die vriendin was marketingmanager en solliciteerde nu als marketingmedewerker in een grotere organisatie. En het ergste was nog dat ze niet eens andere sollicitanten hadden. Het was via-via gegaan, want blijkbaar stond niemand te springen om daar te werken :see_no_evil:

Afwijzen om een cijfer vind ik ook oneerlijk. Ik werkte fulltime als manager naast het schrijven van mijn scriptie. De gemiddelde Roderik-Jan en Anne-Fleur bij mij op de uni hadden die stress en verantwoordelijkheid erbij niet.

Misschien heb ik mijn roeping in de HR misgelopen want ik heb hier sterkte meningen over :laughing:

2 likes