Sollicitatietopic #2

Ik heb m’n cv in Canva gemaakt, moest voor m’n werk een tijdje terug wat cv’s maken in Word en werd er meteen aan herinnerd waarom ik dat niet meer heb, vond dat zo irritant! Toen mijn vader twee jaar geleden ging solliciteren werd hem zelfs door het uwv aangeraden zijn cv met Canva te maken!

Qua indeling wel redelijk klassiek denk ik, maar wel met een leuk kleurtje (mintgroen heb ik meestal).

Ik heb er wel een korte tekst op staan van wat ik belangrijk vind in werk en verder niet echt specifieke vaardigheden geloof ik, wel talen en opleidingen en cursussen,dus daar heb ik wel wat dingen aan gehangen. Hangt er ook vanaf of ze specifieke vaardigheden vragen denk ik!

Leuk dat je zo’n leuke vacature hebt gevonden, veel succes :slight_smile:

@CloserToFine Als het een bedrijf is waar je jezelf in de toekomst wel ziet werken kan het wel goed zijn om te reageren denk ik! Als ze je berichten kan dat sowieso geen kwaad lijkt me. Maar hoe de etiquette is weet ik niet eerlijk gezegd.

1 like

Ik heb ‘m ook in Canva gemaakt en valt wel onder de noemer opvallend denk ik. Vind dat sowieso heel leuk om met dat soort dingen te spelen en het past wel bij mij, want ik draag bvb ook veel kleur. Naast de standaardingen heb ik ook een verhaaltje over mezelf en wat ik zoek in een paar zinnen. Een lijstje met mijn belangrijkste eigenschappen. Computervaardigheden, dus software ed waar ik mee overweg kan. Cursussen en trainingen die ik de afgelopen tijd gedaan heb & hobby’s. Bij mijn laatste sollicitatie (waar ik nu werk) kreeg ik als compliment dat ik precies zo in het echt was als het beeld dat ze van mijn cv hadden gekregen. Dat dat heel knap was. Wel tof om te horen, want er zit veel tijd in!

2 likes

Ik heb volgende week een kort online gesprek en daarna misschien op locatie… Hoop dat het wat wordt :crossed_fingers:

1 like

Ik had vandaag m’n tweede gesprek en gok dat we er qua salaris etc wel uit komen (krijg volgende week een aanbod) en dan ben ik per 1 okt weg. En heb de laatste 3 weken van sept vakantie :grimacing:. Zie er wel écht tegenop om op te zeggen maar 2 fulltime banen is ook wat :upside_down_face:

14 likes

Ik had een gesprek en er zouden van de 10 mensen 3 uitgenodigd worden voor de 2e ronde. Dat zou ik een paar dagen later te horen krijgen. Zat dus te wachten op de uitslag kreeg ik die dag een super wazige e-mail dat ze pas 9 mensen hadden gesproken want de 10e was op vakantie en pas over 2 weken terug. Dat ze er 2 definitief door hebben gelaten naar de 2e ronde en ze twijfels over mij hadden en dat ze daarom of mij of die andere persoon die nu nog op vakantie was door zouden laten. Dus ze schreven: of je valt alsnog af of je mag toch door en dat hoor je over 2.5 week.

Ik vind het echt zo niet netjes? Sowieso als ik doorga is dat niet echt met vertrouwen want duidelijk laatste keuze haha. En als ik nu alsnog afval voelt het extra kut en ik moet er nog weken op wachten. Hoe langer ik er over nadenk hoe stommer ik het vind. Voelt echt alsof ze alles eraan doen hoe het chill is voor hun en niet even 1 seconde nadenken hoe dit overkomt op de sollicitant.

4 likes

Nou moe, dit vind ik ook echt verre van netjes. Ik zou geloof ik heel veel zin hebben om terug te mailen dat je er vanaf ziet, met eventueel nog wat communicatietips erbij. Dit kunnen ze ook op een andere manier brengen!

Maar ja, als het een baan is die je graag wilt is dat misschien geen optie. Ik zou er later in het proces, als je écht weet waar je staat, nog wel op terugkomen. Beetje feedback kan geen kwaad voor dit bedrijf.

2 likes

Als het je een leuke organisatie voor de toekomst lijkt zou ik er zeker wel op reageren! Stel dat je over een tijdje wel wil solliciteren daar dan is het ook leuk om naar te verwijzen in je brief

1 like

Ja je hebt gelijk dat was ook mijn eerste reactie. Alleen het vervelende is inderdaad dat dit echt de eerste baan is in maanden waar ik echt enthousiast over ben qua inhoud. Hoewel ik me tegelijkertijd had voorgenomen super streng te zijn op :triangular_flag_on_post::triangular_flag_on_post::triangular_flag_on_post: vanwege vervelende ervaringen bij mijn vorige baan en dat ook de reden is dat ik nu geen werk heb (en ik bij deze e-mail gelijk dacht oh nee daar gaan we weer haha). Maar goed, denk dat ik het inderdaad maar ga afwachten en dan extra scherp zijn bij een evt. tweede gesprek.

1 like

Wow, wat een bizarre situatie?! Ik vind het echt heel vreemd en ik weet ook niet zo goed wat je hiermee aan moet. Eerste gedachte is ‘daar wil je toch niet werken’ maar zo simpel is het natuurlijk niet.

Ik wil je niet onzeker maken, maar stel dat je straks wel door bent, denk je dat je dan nog goed de volgende ronde gesprekken kunt doen? Ik zou echt moeite hebben om nog positief en kalm zo’n gesprek in te gaan (maar dat is misschien persoonlijk)

Ik denk dat je, juist als je wel besluit ermee door te gaan, er misschien wel goed aan doet om te laten weten dat deze manier van communiceren je geen goed gevoel geeft en in een moeilijke positie brengt, terwijl je wel enthousiast bent over de baan. Die eerlijkheid en assertiviteit kan misschien in je voordeel spreken, terwijl als je er niets van zegt de ongemakkelijkheid door hun rare actie in je nadeel kan zijn op het moment dat je weer een ‘leuk’ sollicitatiegesprek moet gaan voeren met ze.

7 likes

Echt een stom verhaal. Alsof ze dan niet gewoon vier mensen door kunnen laten gaan, mocht die ene persoon ook toevallig een match zijn. Zo halsstarrig vasthouden aan zelfopgelegde regeltjes. Zonder na te denken op wat het betekent voor de sollicitant. In deze markt moet je jezelf als werkgever ook verkopen. Belooft niet veel goeds!

3 likes

Nee ja ik zei al tegen mijn vriend dat zelfs al zou ik door zijn ik me wel echt een loser voel (niet dat ik echt twijfel aan mijn capaciteiten, maar door de situatie dat je laatste keuze bent). De tweede ronde is ook een opdracht van een uur met direct daarna een presentatie dus dat wordt dan wel pittig. Maar dat is wel een goede tip inderdaad. Ik denk dat ik die ronde prettiger in ga als ik er wel wat van zeg want ik vind het echt niet kunnen eigenlijk. Maar ik dacht ook van misschien stel ik me aan. Alleen ook door jullie reacties denk ik hm oké ja ik moet er wel echt wat van zeggen.

1 like

Je stelt je echt niet aan, helemaal niet!
Je moet ook inderdaad ook zeker geen loser voelen, het punt wat het ongemakkelijk maakt heeft niet met jou te maken, maar dat jij nu je best moet gaan doen/op een normale manier rond de tafel moet met mensen die je op zo’n oneerbiedige manier hebben behandeld. Laten merken dat je je niet zomaar alles laat gebeuren kan alleen maar in je voordeel werken denk ik, in ieder geval voor hoe je er zelf in gaat en misschien ook nog voor hoe zij je zien.

1 like

@quarterlife Ik begrijp je helemaal zit momenteel in een soortgelijke situatie. Ik heb toen een mail gestuurd achteraf nog en mijn gedachtes/gevoelens geuit. Dit was echt een mega opluchting en voelde zo goed. Mocht ik straks dus weer op gesprek gaan (arbeidsvoorwaarden), dan weet ik zeker dat ik het gesprek makkelijker kan voeren dan als ik dit niet had gedaan. Plus ik kreeg een fijne reactie terug.

En ik heb me ook een tijdje een loser gevoeld omdat je niet eerste keus bent, maar ik probeer daar een positieve twist aan te geven; je ligt er niet uit, je doet nog mee en de twijfels zijn aan hun, niet aan mij.

1 like

Heeft iemand tips om een sollicitatie meer een over en weer gesprek te laten worden en niet enkel vraag - antwoord? Ik stel zelf tussendoor ook vragen, maar toch vind ik het lastig om er dan echt een normaal gesprek van te maken ipv dat het zo’n vragenvuur richting mij wordt

1 like

Hi! Ik ben zelf werkzaam in de hr en vind dit persoonlijk een stomme situatie maar ik drop het hier toch maar even.

Mijn zusje is aan het solliciteren naar een nieuwe baan, ze hebben aangegeven dat ze haar graag willen aannemen en voor het arbeidsvoorwaardengesprek is haar gevraagd een recente salarisstrook aan te leveren. Er zijn een paar issues waarom dit voor mijn zusje niet interessant is: nieuwe werkgever werkt met een ander cao en functie is anders dan haar huidige werk. Daarnaast is zij tot eerder dit jaar langdurig ziek geweest (meer dan een jaar, waardoor zij een periode 70% is uitbetaald) dit staat nog steeds vermeld als cumulatief op haar recente loonstrook. Ze is inmiddels 100% beter en heeft niets hierover gedeeld met haar nieuwe werkgever. Nieuwe baan is ook in die zin heel anders en meer passend voor haar duurzame inzetbaarheid.

Zij heeft inmiddels aangegeven zich niet prettig te voelen om haar loonstrook te delen, maar nieuwe werkgever blijft aandringen. Ondanks dat ze haar formeel niet mogen weigeren als ze het niet aanlevert, verwachten we toch dat zij dit zullen doen als ze weigert. Heeft iemand advies? Dankjewel!!

Aanvulling: volgens het nieuwe cao zou ze een stuk meer kunnen verdienen in de functie waarin ze zal worden ingeschaald, maar we verwachten dat de nieuwe werkgever mogelijk het oude salaris aan zal houden, waardoor ze niet eerlijk zal worden ingeschaald mogelijk. Bij oude werkgever heeft ze door reorganisaties best veel salaris ingeleverd de afgelopen jaren.

1 like

Ik moest een assessment maken waaruit naar voren kwam dat ik bepaalde dingen niet van nature heb die bij de baan moesten passen. En daardoor was ik bijna niet aangenomen.

(een baan waarin je andere mensen helpt en ik ben introvert, dus privé passen die dingen zoals je prettig voelen in een groep enzo inderdaad niet bij de werkomgeving). Toen heb in ook echt gezegd wat ik dacht. Namelijk dat het een moment opname is, dat mijn prive en werk voorkeuren verschillen en dat ik die vaardigheden natuurlijk wel heb want ik heb er 2 opleidingen en 10 jaar werkervaring in.

Uiteindelijk kreeg ik de baan!

En ik vind het ook fijn dat mijn manager straks weet dat ik wel m’n mond open trek als ik het ergens niet mee eens ben en dat dat blijkbaar ook wordt gewaardeerd.

@Baron heel lastig, in mijn ervaring ligt dit echt helemaal aan wie er tegenover je zitten. Waar ik nu ben aangenomen was het gewoon echt een gesprek met ook ruimte voor grapjes en het voelde heel natuurlijk. In diezelfde periode nog 2 andere gesprekken gevoerd die echt niet lekker liepen of idd een vragenvuur waren. Echt heel afhankelijk van of je een klik hebt met de mensen waar je het gesprek mee voert naar mijn idee.

3 likes

In mijn ervaring hangt dit ook heel erg af van degene die je tegenover je hebt en heb je dit niet altijd helemaal zelf in de hand. Maar je kan inderdaad zelf vragen stellen en ik probeer dan altijd wat open vragen te stellen en niet super specifieke (hoe vinden jullie het om voor deze organisatie te werken, hoe zou je de cultuur omschrijven bv). En ik probeer het gesprek zelf altijd een beetje luchtig te houden dus niet echt antwoorden in te studeren. Bijvoorbeeld als er een moeilijke vraag is of een vraag waarvan je denkt ja dit kan ik allebei de kanten op redeneren dan benoem ik dat soms voordat ik antwoord geef. Dus iets meer je gevoel (niet too much natuurlijk haha) in een antwoord geven zodat het iets menselijker wordt en je niet een soort antwoordmachine bent. Want dan is er vaak meer ruimte voor hun om door te vragen en is het automatisch al meer een gesprek. Maar ja sommige mensen kunnen gewoon echt geen sollicitatiegesprekken voeren haha dus heb ook wel echt vaak een soort kruisverhoor gehad.

3 likes

De ervaring van @Velours is ook die van mij. Het ligt aan de andere persoon of het een leuk gesprek is of meer een kruisverhoor. Ik probeer zelf door te vragen, dus niet alleen een vraag stellen maar dan naar aanleiding van het antwoord nog wat vragen. Zo krijg je vaak wel wat meer een dialoog. Maar bij iemand die echt alleen maar vragen wil stellen werkt dit niet zo goed, die gaan dan steeds weer terug naar hun vragenlijstje. Dat waren ook de gesprekken waar ik vragen als ‘waarom moeten we jou aannemen?’ en ‘wat zijn je slechte eigenschappen’ kreeg. Die zijn bijna niet om te buigen naar een leuk gesprek.

3 likes

Dat eerste wat je voorstelt heeft ze inderdaad al gedaan toen ze de eerste keer aangaf dat ze het delen van haar loonstrook persoonlijk vond en liever niet deed. Ik snap echt niet dat een werkgever dan toch pusht op zoiets, kan er idd ook boos om worden.

Mijn zus zit ook echt in een tweestrijd: blijf ik bij m’n principes en riskeer ik een baan die ik eigenlijk wel heel graag wil of deel ik m’n loonstrook en krijg ik mogelijk een lager salarisaanbod of vragen over mijn ziekte en mogelijk ook geen baan. Zo lullig dit :exploding_head:

2 likes

Ja dat heeft ze wel gezegd en die dame waarmee ze contact heeft heeft aangegeven dat de accountant met de salaris strook kan bepalen waar ze in het cao valt (?). Volgens mij is het zo’n dame die eigenlijk niet zo goed weet wat ze doet, dus de regels maar gewoon volgt zoals ze aan haar worden opgedragen, dus heb het gevoel dat de argumenten van mijn zus ook niet echt aankomen.

Ik ga iig tegen m’n zus zeggen dat ze voet bij stuk kan houden en de argumenten nogmaals op de mail kan zetten bijv. Daar voelt ze zich misschien wat sterker bij dan steeds telefonisch.

1 like