Sollicitatietopic #2

Ik zou ook echt voet bij stuk houden. Mochten ze het hier echt op laten afketsen, dan weet je eigenlijk ook al genoeg over wat voor type werkgever het is. Ik vind de hele gang van zaken ook al tekenend voor hoe een werkrelatie gaat zijn, ik zou er zelf ook niet gelukkig van worden om die te starten op basis van een werkgever die mijn grenzen blijft pushen, mijn nee met inhoudelijke argumenten niet accepteert. Dat zou me niet heel hoopvol maken dat dat anders zou zijn als ik er daadwerkelijk werk.

Maar goed, dat is allemaal makkelijk praten als je niet heel hard een baan nodig hebt/wil en je het je kan veroorloven om in het uiterste geval weg te lopen. In deze fase van het proces zit je doorgaans echt wel in een goede positie, ze hebben al uitgesproken dat ze jou willen hebben. En de arbeidsmarkt is nu ook echt een werknemersmarkt

3 likes

Ja ik vind het vooral lastig omdat ik dus wel gewoon vragen terug stel of na een antwoord te geven vraag van goh, jij hebt die functie nu, hoe ervaar jij dat dan? Echt lastig is het gewoon

1 like

Soms vind ik sollicteren echt te ingewikkeld of ik maak het zelf ingewikkeld. Ik zit dus nu met een issue, momenteel nog steeds in de ‘wacht’ bij een bedrijf waar ik enkele weken geleden gesprek mee gehad heb. Ik zou ongeveer na 2 a 3 weken te horen krijgen of ik het ben geworden of niet (ik verwacht deze week het verlossende telefoontje, hoop vandaag/morgen zelfs).

Alleen heb ik nu een aanbod gekregen van een ander bedrijf. Ik weet dat het normaal is om te vragen naar de status etc, maar aan de andere kant vind ik dit ook erg lastig. Voorkeur is bedrijf 1, bedrijf 2 is ook leuk maar ben er toch niet zo enthousiast over eigenlijk. Functie bij bedrijf 1 is vele male leuker, maar verwacht eigenlijk dat ze mij niet zullen kiezen omdat ik dus in de wacht sta.

Ik weet dat het normaal is om de status op te vragen, alleen hoe kan ik bedrijf 1 aangeven dat ik graag wil weten of er een keuze gemaakt is ook omdat ik een ander aanbod heb zonder opdringerig over te komen? Echt zo lastig dit, heb meerdere mailtjes getypt maar merk dat ik niet goed overkom ofz.

Iemand ervaring en tips om dit goed aan te pakken?

Ik zou sowieso even bellen ipv mailen, maar ik zou me ook afvragen of het al moet? Wanneer heb je het andere aanbod gekregen? Het is normaal even bedenktijd te hebben voor zulke dingen, dus als het bedrijf deze week iets van zich laat horen en je hebt het aanbod pas, dan zou je er ook voor kunnen kiezen nog even af te wachten.

En anders dus bellen en gewoon zeggen waar het op staat, dat je een ander aanbod hebt gekregen maar je voorkeur naar dit bedrijf uitgaat, dus of het wellicht al mogelijk is een status te delen. En dan zie je wel wat de reactie is!

1 like

Aanbod is er sinds voor het weekend, ze willen het liefst uiterlijk morgen terugkoppeling.
Omdat ik niet mega enthousiast ben over de functie en het bedrijf (door de andere functie waar ik nog op wacht) kan ik het niet opbrengen om actief met ze te gaan onderhandelen om nog eventueel tijd te rekken. Vandaar dat ik het liefst hoop vandaag iets te horen te krijgen en anders toch zelf morgenochtend contacten en daarna kijken wat ik ga doen met bedrijf 2.

Bellen is inderdaad beter, maar vind dat in dit geval best eng. Denk omdat ik de functie graag wil en niet wil horen dat ik het niet geworden ben. Dan liever per mail afgewezen worden :frowning_face:
Wil echt weg bij mijn huidige werkgever. Liever gisteren dan vandaag.

3 likes

Als ik je laatste alinea lees kan ik alleen maar zeggen: bel bedrijf 1 nu. Als je sowieso weg wil waar je nu werkt en dat weegt zo zwaar dan moet je daar gewoon weg. En is dat niet via bedrijf 1, dan maar via bedrijf 2

9 likes

Ja dit inderdaad. En bellen is ook kut, maar helaas wel sneller en effectiever. Je boodschap komt beter aan, en je hebt minder kans dat je pas antwoord krijgt (aka je mail pas beantwoord wordt) als het hen uitkomt.

2 likes

@mikselke @Moskou Jullie hebben gelijk, ik ga mij mentaal voorbereiden om te bellen.
Wel handig om aan te geven dat ik nog een ander aanbod heb maar mijn voorkeur naar hun uitgaat?

Ja, juist! Werkgevers weten heus wel dat sollicitanten vaak meer dingen hebben lopen. Je geeft ze op deze manier ook een kans met je in gesprek te blijven, dan dat ze je willen aannemen en je dan opeens zegt “oh maar ik heb iets anders”. En door aan te geven dat je voorkeur bij hen ligt, onderstreep je naar mijn inziens enkel je motivatie.

4 likes

Heb vorige week gebeld met de vraag aan wie ik mijn brief kan richten, maar was zo’n algemeen nummer zonder contactpersoon. Normaal staat dat er wel bij, dusja degene die ik aan de lijn kreeg wist het ook niet en gaf me een mailadres. Dus ik heb mijn vragen gemaild, maar nog geen reactie. Logisch natuurlijk met het weekend ertussen, maar soms halen ze vacatures eerder offline als het echt binnen een aantal dagen al de spuigaten uitloopt met reacties. En nu ben ik bang dat dadelijk die vacature weg is, dus ik wil eigenlijk alvast solliciteren met gewoon een ‘beste heer/mevrouw’ brief, maar dan zul je zien dat ik 5 min later reactie krijg en dan staat die aanhef ook zo stom :smiling_face_with_tear:

Ik vind dat echt helemaal geen gekke aanhef dus zou de brief lekker versturen haha. Heb dat zo vaak gedaan als er niemand bijstond en nooit het idee gehad dat dat verkeerd is overgekomen

4 likes

Ja vind het ook niet per se gek of stom hoor, maar meer omdat ik het nu al heb gevraagd haha. Maar ik wacht vanmiddag even af en anders ga ik hem insturen!

1 like

De vacature offline gehaald door veel reacties heb ik al een poos niet meegemaakt. Ze staan bijna overal te springen om ĂŒberhaupt reacties op niveau :sweat_smile: zelf schreef ik deze ronde meestal ‘beste lezer’ omdat ik een genderneutrale aanhef wilde gebruiken.

2 likes

Okkkk. Advies needed. Ik kreeg net een aanbod. Salaristechnisch redelijk lineaire overstap, ga wel iets minder uren werken en netto iets meer krijgen maar bruto gelijk. Krijg er wel een auto bij. Maar ik geef verder een vast contract er voor op en bij mijn huidige werk zou ik er in januari weer wat bij krijgen. Een lineaire overstap en dan voor een tijdelijk contract voelt gewoon niet superchill? Werk in een sector met personeelstekort en kom van een goede plek af. Nieuwe werk biedt wel op kortere termijn meer ontwikkelperspectief.

Ga ze morgen bellen dat ik dan eigk ook per januari dat salaris wil wat ik hier zou krijgen en of ze toch vast contract niet willen overwegen? En als ze dat niet willen dan weet ik Ă©cht niet wat ik moet doen! Dan kan ik m’n huidige werkgever nog wel financieel proberen een poot uit te draaien :smiling_face_with_tear: maar dat kan ik echt niet.

1 like

Ik heb meer posts van je gelezen en volgens mij wil je wel echt weg waar je nu zit toch? Ik snap heel goed dat je aan de ene kant geen vastigheid wil opgeven, maar aan de andere kant; echt niks is zeker in het leven en een vast contract is ook maar een beetje schijnveiligheid. Als ze willen kunnen ze toch wel van je af.

Bedoel je in je tweede zin bruto iets meer maar netto gelijk? Je krijgt hier natuurlijk dan wel een auto bij, en je werkt wat minder uren. In die zin ga je dus eigenlijk wel meer verdienen. Alleen voelt het voor jou misschien anders omdat je niet direct groei in salaris ziet.

Onderhandelen is sowieso niet gek, altijd doen! Wie weet tot wat je kan komen. Misschien wel alles wat je wil, dat weet je nog niet dus zeker proberen. Als het niet zo is, dan moet je jezelf afvragen wat zwaarder weegt. De veiligheid van je contract maar niet op je plek, of het ‘risico’ maar je werk plezier weer terug hebben. En je gaat er niet op achteruit dus waarschijnlijk kan het op later moment, als je met onderhandelen niet eruit komt, alleen maar beter worden. Maar met pas een eerste aanbod denk ik zeker dat jij er nog wat extra’s voor jezelf uit kan halen!

4 likes

Als ik m’n bruto van nu en nieuw afzet is het gelijk (ofja 11 meer ofzo) maar omdat pensioen anders is en nieuwe werkgever bijv geen WIA hiaat heeft en hogere thuiswerkvergoeding hou ik er netto iets meer aan over. De auto is sowieso chill hahaha niet meer zelf voor benzine betalen :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear:.

Hoef echt niet per se weg waar ik nu werk maar ik ben in m’n hoofd wel helemaal afgeschakeld sinds ik met die nieuwe baan bezig ben
 Terwijl het werk inhoudelijk echt gelijkaardig is.

Het is ook echt een ontzettend gevoelsding. En ik ben niet vaardig in onderhandelen. Liefste wil ik er 150 bruto pm bij en vast contract. Voor hen wss geen heel groot iets, maar voor mij wel. Maar als ze ‘t niet doen
 Cannot deal hiermee haha.

1 like

Proberen kun je altijd toch?

Ik zou echt onderhandelen, als ze niet akkoord gaan kun je altijd nog zeggen dat je het toch doet toch?

Wanneer zou je een vast contract kunnen krijgen op de nieuwe plek? Daarin kun je onderhandelen.

Er nog iets bij bruto is altijd fijn, maar kijk ook even wat dit met je benzine kosten doet als je die niet meer hoeft te betalen, en geen verzekering etc, en wat je aan bijtelling gaat betalen. Soms lijkt het alsof je er netto op achteruit of niet veel op vooruit gaat, maar valt dat toch anders uit door je vaste lasten die veranderen.

En boven alles
 plezier in je werk is ook veel waard :woman_shrugging:t3:

3 likes

Ah ja, duidelijk! Heb je iemand in je omgeving die kan helpen een nette mail op te stellen? Met je tegenbod vraag je denk ik ook echt niet de wereld dus gewoon doen. Zelfs nog wat hoger inzetten met salaris misschien. Nee is vanuit hen ook een antwoord en dan kan je altijd nog zakken! Je bent nu al zo ver gekomen dus ze willen jou ook echt graag!

1 like

:no_mouth:Het is allemaal heel informeel qua sfeer dus ik ga morgen gewoon bellen. Ga het gewoon proberen en dan zie ik wel wat er uit komt @Moonfairy die auto is sowieso al winst! Maakt netto 220 per maand verschil maar wat ik nu aan belasting, verzekering en benzine betaal is ongeveer al dat en dan wordt er nog niks onderhouden of afgeschreven.

Dank voor inpraten van moed!

2 likes

Morgen bellen en bluffen. Even opschrijven wat je precies wil zeggen zodat dat er vloeiend uit komt. Mij helpt het op zulke momenten ook om te doen alsof ik iemand ben met heel veel lef en zelfvertrouwen en zeker ben van wat ik wil. Klinkt misschien vaag, maar dan speel je even een klein beetje toneel waardoor je je zelfverzekerder voelt :sweat_smile:

1 like