Ik heb in mijn vorige banen af en toe in sollicitatiecommissies gezeten en me eigenlijk altijd verbaasd om de willekeur. Soms heb je een enorme klik of ben je omvergeblazen van één kandidaat, maar veel vaker is het ook een beetje: wat voelt goed? Wie geef je de grootste succeskans binnen een al bestaand bedrijf.
Ik kan me daarom voorstellen (met de disclaimer dat ik in een andere sector werk) dat het voor veel werkgevers niet per se heel interessant is dat jij vijf jaar een eigen webshop hebt gehad. En dat wat voor webshop dat was ook op je af kan stralen als dat niet precies was wat een bedrijf zelf verkoopt. Daarnaast is vijf jaar ook weer geen zee van ervaring. Je hebt ervaring en die zou ik zeker niet uitwissen, maar het ie ook ervaring in andere taken dan puur die waar het bedrijf naar op zoek is. Daar komt bij dat in loondienst ook andere zaken meewerken: kun je meedraaien in een bedrijf, is er een klik, heb je ‘een verhaal’, heb je je in die vijf jaar ook bezig gehouden met brede ontwikkeling in jouw vakgebied. Kan je er mee omgaan dat je veel minder te eisen en veel meer te pleasen hebt?
Wat ik dus bedoel te zeggen is. Vijf jaar een eigen bedrijf hebben is geen nadeel, maar het is denk ik ook een kleiner voordeel dan hoe jij het (denk ik) inschat.