Sollicitatietopic #2

Ja zo goed als! Iig met vast contract en verder ook gewoon goede voorwaarden. Ook meteen opgezegd my god haha vond ik niet leuk :smiling_face_with_tear: maar hoort bij grote meisjes leven

5 likes

@mikselke Wat goed, gefeliciteerd!

Update van mijn kant, ik had dus na alle moed verzameld te hebben gebeld maar bedrijf 1.
En wat baalde ik toen ze aangaven dat diegene op dat moment niet beschikbaar was en of ik gegevens kon achterlaten. Nou ik dacht mail zelf dan wel.
Geen reactie ontvangen nog. En eerlijk gezegd vind ik het wel klote dat ik nu al ruim 3 weken in de wacht sta bij bedrijf 1. Denk nu ook; kunnen ze de knoop niet doorhakken? Hoe moeilijk is het? Ben je zo opzoek naar een perfect persoon, nou die vind je niet hoor.

Bedrijf 2 heb ik afgewezen, aanbod was echt niet goed genoeg om de stap te zetten.
Moet bekennen, het voelt wel goed zo! Ik ga lekker verder opzoek als ik weer wat energie verzameld heb.

5 likes

Ik zou het eerst bespreken zodat je samen een plan kan maken of tot een oplossing kan komen. Als je eerst solliciteert dan valt het waarschijnlijk wel heel rauw op iemands dak

1 like

Geen richtlijnen helaas, en ik heb ook nog geen werkbestie waar ik het aan kan vragen. Ga het dan inderdaad eerst maar eens met leidinggevende bespreken. Mijn gevoel zegt altijd eerlijk zijn hierover maar het is niet altijd het meest verstandig

1 like

Ik mag de baan als ik hem wil, maar ik ga er twee euro per uur op achteruit :disappointed: dat is gewoon echt teveel helaas. Morgen moet ik aangeven of ik de baan wil of niet, maar dat wordt hem dan denk ik toch niet

2 likes

Omg ik had net een wet van murphy sollicitatiegesprek, ik moet dit even delen zodat ik dit hopelijk snel verwerk en door kan met mijn leven :pray:
Het was 20 minuten fietsen en ik ging lekker op tijd van huis, knalt op een gegeven moment mijn ketting er af. Ik zet mijn fiets op z’n kop om hem er op te zetten maar het lukte niet want hij was er op beide tandwielen er af en mijn kut kettingkast zat vast. Mijn handen zaten ondertussen ook lekker onder het smeer. Ik bestel snel een uber maar ik word steeds door ze geannuleerd :smiling_face_with_tear: Ik rennen naar de tram, vanaf de halte waar ik er uit moest was het 10 minuten lopen en ik had inmiddels nog maar 5 minuten. Snelwandelend daar heen en ik kom dus net te laat binnen met fietssmeer aan mijn handen + ik zweette me echt helemaal de tyfus. Ik kon wel even snel naar de wc maar dat hele gesprek was ik echt smerig aan het nazweten van deze inspanning in het benauwde weer (echt druipend en straaltjes van mijn hoofd :thumbsup: ) Nou gelukkig waren het hele chille mensen en we konden wel goed lachen om hoe ik binnen kwam, de gene die aan het eind mee naar buiten liep zei ook dat ze het echt een heeeeel leuk gesprek vond haha. Nou het zal mij benieuwen of ik door ben naar ronde 2 maar jeetje mineetje voortaan ga ik lekker met het ov :melting_face:

30 likes

Haha oh nee wat erg! Ik zou het zelf uiteraard nooit willen meemaken, maar ik denk dat zo’n grappige binnenkomst (ook al was het dat voor jou natuurlijk niet) best nog wel positief kan uitpakken. Ze zullen je zich zeker herinneren en je hebt al samen gelachen wat een band schept, als ze na dat allemaal nog benadrukken dat ze ondanks alles echt een leuk gesprek vonden, vonden ze je duidelijk sympathiek!

4 likes

Ik werd net gebeld en ik ben door naar de 2e ronde! Ze zei weer dat ze het een heel leuk gesprek vonden :joy: fijn dat ik als smeltend plasje ellende ook leuk overkom haha maar pff ik cringe nog steeds als ik hier aan terug denk :smiling_face_with_tear:

22 likes

Ik had vanochtend precies hetzelfde en kreeg na letterlijk twee minuten een mail terug wanneer ik op gesprek kon komen, dus ik denk dat ze die brief amper lezen haha. Je wordt als interne kandidaat sowieso wel uitgenodigd lijkt me, dus ik zou niet uren broeden op een perfecte brief omdat je je motivatie tijdens een gesprek ook nog over kan brengen.

2 likes

Ik werk momenteel op projectbasis en het project stopt binnenkort dus ik had er wat sollicitaties uitgegooigd, er zijn ook wel echt leuke vacatures momenteel. De vorige keer dat ik zocht was het peak corona, was mijn halve sector op zoek en kreeg ik alleen maar afwijzingen maar het is nu echt de omgekeerde wereld. Ik heb de afgelopen week alleen al 6 !! verschillende gesprekken gehad waarvan twee 2e rondes maar nu heb ik twee aanbiedingen gekregen :sob: Ik heb gezegd dat ik het ze morgen laat weten, ik weet eigenlijk al welke ik wil gaan doen (was van te voren ook al mijn 1e keus) maar ik vind het dan zoooo extreem kut om dan die ander af te wijzen. Mijn vrienden zeggen dat het normaal is en dat het niet gek is dat je meer dingen hebt lopen e.d. maar ik heb het nog nooit gehad en ik heb er gewoon buikpijn van. Ze belde ook echt tegelijkertijd dat ik het was geworden ughh. Nouja los van de buikpijn ben ik verder wel echt heel blij want die ene baan is echt mijn droomfunctie op een leuke plek met leuke mensen en een leuk salaris :sun_with_face:

9 likes

Oeh spannend! Ben heel benieuwd hoe het je afgaat. Zelf zou ik ook graag ooit die kant op verhuizen en ben al druk bezig met Zweeds leren. Het echt vloeiend spreken is wel een heel veel jaren plan. Succes :+1:

1 like

Ik wil ergens op reageren waar ik ooit stage heb gelopen (andere locatie, dus ken die mensen niet) en heb een referentie liggen van toen, maar die is dus 5 jaar oud. Ik hoef geen referentie mee te sturen, maar ik stuur al wel een recente mee, maar dat is nav een afwijzing van een andere locatie die wel positief over me waren maar voor een ander hadden gekozen. Die zegt dus niet zozeer iets over hoe ik werk. Ene kant denk ik joe die van 5 jaar terug lekker meesturen, die is super positief, ziet op hoe ik werkte en hoe ik als persoon was op de afdeling. Andere kant denk ik ja nee niet doen, is raar, want is 5 jaar geleden. Wat vinden jullie?

• Meesturen
  • Niet meesturen

0 stemmers

1 like

Ik zou het verwerken in je brief, of een quote uit de referentie op je cv zetten. Iets als: ik heb eerder voor jullie bedrijf gewerkt, op locatie X. Mijn collega X schreef in zijn/haar referentie/daarover ā€˜ā€¦ā€™. Daar ben ik het mee eens want …

Typ maar even snel hoor, maar zo kun je het er misschien wat minder formeel in vliegen!

6 likes

Succes! Vond dat hier ook echt lastig, de meeste bedrijven zoeken iemand die (vloeiend) Zweeds spreekt. Ik spreek wel Zweeds, maar meer voor aan de lunchtafel, niet zo goed dat ik zakelijke gesprekken zou kunnen voeren.

3 likes

Uhm nou ik heb uiteindelijk een baan gevonden bij een Nederlands bedrijf, ik was niet zo succesvol op de Zweedse markt haha
Wat voor soort baan/sector zoek je? Ik ben wel een paar bedrijven tegengekomen waar ze echt open staan voor buitenlanders cq Zweeds zeker geen vereiste is.

:crossed_fingers: voor de baan waar je op hebt gereageerd, het kƔn ook in een keer raak zijn!

1 like

Een paar weken terug heb ik gesolliciteerd op een functie waar ik niet echt aan de eisen voldoe, maar dacht baadt t niet dan schaadt t niet. Het is bij een grotere ambtelijke organisatie en ik kreeg een geautomatiseerde mail met ā€œbedankt we nemen t in behandeling, we verwachten binnen 4 weken iets van ons te laten wetenā€. Nu is die 4 weken voorbij en heb ik niks gehoord. Moet ik begin volgende week bellen, of zal ik het laten / t langer de tijd geven? Had op z’n minst een geautomatiseerde afwijzing verwacht, maar heb überhaupt geen reactie ontvangen. :sweat_smile:

Ik vind 4 weken überhaupt echt mega lange doorlooptijd voor je cv selectie, nu zeker :laughing:

Ik heb eindelijk na 4+ weken te horen gekregen dat ze iemand anders gekozen hebben ivm ervaring die ik mis.
Goed, alsof dat tijdens het 1e en 2e gesprek niet bekend was, alsof je mij daar echt 4 weken voor moest laten wachten. Had je gewoon na het 1e of desnoods 2e gesprek al kunnen vertellen. Hoef je geen tijd te rekken om een goeie kandidaat te vinden terwijl je een ander op de reservelijst zet.
Sommige mensen…

Had het zelf al in mijn hoofd afgesloten voordat ik het telefoontje kreeg, gelukkig maar, had denk ik anders gereageerd aan de telefoon dan nu.

@Henry ik zou gewoon contacten aangezien de 4 weken nu al geweest zijn.

3 likes

Oe spannend, ben net gebeld en heb een 1e gesprek gepland staan.

@Moa vervelend en inderdaad klinkt alsof ze je achter de hand wilde houden… niet echt netjes van ze, maar goed dat je er niet bent gaan werken denk ik dan.

Haha dit is zo suf, laatst nog advies gegeven over onderhandelen en nu zit ik er zelf mee… heb ergens een aanbod gehad! Sowieso al meer salaris dan ik nu ontvang (en dat weten ze daar ook bij het nieuwe bedrijf). Dus in mijn ogen is deze aanbieding al fantastisch en veel. En ook zou ik nieuw zijn in die functie dus wil qua salaris ook niet te gretig overkomen en m’n eigen ruiten in gooien. Maar het is gebaseerd op FT. basis, en ik heb al wel een keer aangegeven dat ik 32 of 36 uur ook wel een optie vind. Is het iets om bv. te onderhandelen over hetzelfde salaris maar dan obv. 36 uur?

Ja! Altijd proberen :).

2 likes