Sollicitatietopic #2

Ik reageer op e-commerce en online marketing functies in verschillende branches, maar de meeste ervaring en affiniteit ligt wel bij retail/mode.
Kun je toelichten met welke reden je denkt dat dit wellicht in mijn nadeel werkt?. Misschien begrijp ik het al wel, en anders kan ik ervan leren hoe dit aan te pakken.

1 like

Ik heb in mijn vorige banen af en toe in sollicitatiecommissies gezeten en me eigenlijk altijd verbaasd om de willekeur. Soms heb je een enorme klik of ben je omvergeblazen van één kandidaat, maar veel vaker is het ook een beetje: wat voelt goed? Wie geef je de grootste succeskans binnen een al bestaand bedrijf.

Ik kan me daarom voorstellen (met de disclaimer dat ik in een andere sector werk) dat het voor veel werkgevers niet per se heel interessant is dat jij vijf jaar een eigen webshop hebt gehad. En dat wat voor webshop dat was ook op je af kan stralen als dat niet precies was wat een bedrijf zelf verkoopt. Daarnaast is vijf jaar ook weer geen zee van ervaring. Je hebt ervaring en die zou ik zeker niet uitwissen, maar het ie ook ervaring in andere taken dan puur die waar het bedrijf naar op zoek is. Daar komt bij dat in loondienst ook andere zaken meewerken: kun je meedraaien in een bedrijf, is er een klik, heb je ‘een verhaal’, heb je je in die vijf jaar ook bezig gehouden met brede ontwikkeling in jouw vakgebied. Kan je er mee omgaan dat je veel minder te eisen en veel meer te pleasen hebt?

Wat ik dus bedoel te zeggen is. Vijf jaar een eigen bedrijf hebben is geen nadeel, maar het is denk ik ook een kleiner voordeel dan hoe jij het (denk ik) inschat.

1 like

Thankss. Ja ik begrijp het inderdaad, wel meteen de behoefte om mezelf hiertegen te verdedigen ofzo :sweat_smile: (Ik heb het bedrijf bijna 10 jaar gehad en daarnaast ook diverse banen/ cursussen en een hbo studie gedaan.) Ik vind het wel interessant wat je zegt over het gevoel bij een kandidaat. Ik ben soms niet heel goed in mezelf verkopen (wat ik een aantal post hierboven ook zeg, het imposter syndrome) dus het voelt soms als een toneelstuk, alhoewel ik het ergens ook wel leuk vind om te solliciteren. Wellicht weer even wennen, maar ik denk dat ik het wel kan :stuck_out_tongue:

1 like

Excuus, ik dacht vijf jaar gelezen te hebben. Maar even: wat ik dus niet probeer te zeggen is dat je werkervaring niet telt. Enkel dat je werkervaring ook moet passen bij het beeld wat een werkgever zoekt. Zou iniedergeval consequent feedback vragen bij afwijzing en je ‘verhaal’ daar wat meer naar gaan vormen.

2 likes

Ik heb het afgelopen jaar heel veel gesolliciteerd en ook veel afgewezen om redenen die ik totaal niet logisch vond. Echt voor functies waar ik honderd procent zeker de juiste ervaring voor had en waarvan ik ook zeker wist dat ik het kon of het zelfs al had gedaan bij andere organisaties (bv: twijfel over hoe goed ik zelfverzekerd trainingen kon geven terwijl ik 4 jaar les heb gegeven op de uni :sweat_smile:). Ik heb zelf ook een goed cv en al veel werkervaring, maar dan toch kwamen ze met de raarste redenen zoals niet genoeg kennis van dit of ervaring met dit. Het is zo’n cliché, maar er speelt ook gewoon zo’n mega grote factor van geluk, net de juiste persoon treffen en net het juiste zeggen waar ze naar op zoek zijn. Het is goed om even stil te staan bij hoe je het gesprek hebt aangepakt (kan je nog overtuigender zijn, bepaalde dingen extra belichten), maar veel vaker heeft het gewoon echt niets te maken met hoeveel ervaring je hebt of dat je daadwerkelijk geschikt bent. Ik heb het afgelopen geleerd om in een gesprek vooral te focussen op wat je denkt waar zij naar op zoek zijn en daar je verhaal/ervaring op aan te passen. En soms betekent dat dat een deel van wat je kan niet echt ter sprake komt, maar blijkbaar is dat dan niet zo belangrijk voor hun. En hier kreeg ik ook de tip om het meer te zien als: oké als zij blijkbaar niet kunnen inzien dat mijn ervaring passend is dan gaat er ook wel iets mis, dus misschien wel prima om hier niet te gaan werken haha.

8 likes

Een paar antwoorden op vragen die je stelt:

Dit kan heel goed, ik heb wel eens gehad dat iemand (van HR, in een arbeidsvoorwaardengesprek) bijna al mijn ervaring afdeed als niet relevant, omdat de exacte titel van de baan niet hetzelfde was als wat ik ging doen. Terwijl alle werkzaamheden (die erbij vermeld stonden) juist superrelevant waren. Soms kijken ze gewoon echt niet verder dan hun neus lang is.

Niet lullig bedoeld, maar het is echt onzin om het zo te bekijken. Noem zeker cijfers (als die in je voordeel zijn) en je werkzaamheden, en zeg het gewoon zoals het is. Een sollicitatiebrief/gesprek is niet de plek om bescheiden te zijn omdat je denkt dat dat beter overkomt, of hopen dat dingen vanzelf wel duidelijk zijn/dingen juist geïnterpreteerd worden of om subtiele hints over dingen te geven.

Met allebei de antwoorden bedoel ik eigenlijk: wees superduidelijk en rechttoe, rechtaan. Benoem je kwaliteiten en prestaties als je wilt dat ze die zien, ze gaan dat soort dingen niet uit een brief of gesprek filteren maar willen het gewoon gepresenteerd krijgen.

8 likes

Super bedankt voor jullie tips, hier heb ik echt veel aan!

1 like

Dit klopt niet, belastingvrij is dit jaar nog steeds 0,19 per kilometer, volgend jaar wordt het (mits de eerste en tweede kamer er mee instemmen dit najaar) 0,21 per kilometer en vanaf 2024 0,22 per km.

Alles boven dat bedrag moet je werkgever belasting over afdragen. Als je met het OV reist mag je werkgever wel de werkelijke OV-kosten onbelast vergoeden. En als je werkgever minder dan het toegestane bedrag per kilometer vergoedt zou je ook nog kunnen verdiepen in de ‘cafetariaregeling’, je kunt dan een stukje (verschil tussen de reiskostenvergoeding die je krijgt en de fiscale ruimte die er is) van je brutoloon uitruilen voor nettoloon.

2 likes

Ik heb net een baan aangeboden gekregen bij een G4-gemeente maar wordt ingeschaald en daar ben ik erg enthousiast over. Ze bieden me nu alleen schaal 9, trede 0 (€2865). Als ik in het functiehuis kijk is dat gelijk aan beleidsmedewerker B, een functie op HBO niveau. Ik ben nu bijna klaar met mijn tweede WO-master. Het voelt dus een beetje stom om op HBO ingeschaald te worden. Zijn er mensen die een hogere schaal onderhandeld hebben bij een gemeente? Of staat de schaal vast en kun je alleen over tredes onderhandelen? Het is mijn eerste baan dus ik weet niet zo goed hoe alles werkt.

1 like

Volgens mij is dat bij de overheid een normaal startsalaris voor een eerste baan. Per juli zijn wel de lonen omhoog, dus met schaal 9 zit je nu geloof ik iets over de 3000. Volgens mij is er niet veel onderhandelingsruimte daar

1 like

Ik werk ook voor een G4 gemeente en daar staan de schalen inderdaad vast. De schalen zijn gekoppeld aan de generieke functies. Onderhandelen over tredes kun je altijd proberen. Is mij een paar keer gelukt!

1 like

Zou het kunnen zijn dat ze schaal 9 als aanloopschaal gebruiken en je bijvoorbeeld na een jaar naar schaal 10 gaat? Dat is mijn ervaring bij mij eerste baan, ook bij een gemeente. Maar dat zouden ze dan wel vooraf moeten aangeven. Over de trede kun je zeker onderhandelen!

Hier zit denk ik mijn twijfel. Ik word ingeschaald als beleidsmedewerker, een functie die is omschreven als hbo werk-/denkniveau met de bijpassende competenties terwijl ze me volgens mij willen voor de competenties die bij de functie beleidsadviseur passen (wo werk-/denkniveau). Maandag maar met frisse moed het gesprek in.

2 likes

Dat hebben ze er dus allemaal niet bij gezegd dus daar ga ik maandag even naar vissen. Goeie!

1 like

Als het goed is staat de schaal toch al aangegeven in de vacature. Deze hoort bij een functie, en niet bij jouw opleidingsniveau. Op zich is het niet vreemd dat ze je trede 0 aanbieden als dit je eerste baan is na je studie. Ik zou kijken wat je relevante werkervaring is, en zo op een hogere trede proberen uit te komen. Een lagere schaal dan wat past bij de functie zou ik niet zomaar accepteren, je krijgt al trede 0 dus dan zou het dubbelop zijn als ze ook nog eens een schaal omlaag gaan.

5 likes

Maar de schaal stond wel bij de vacature toch? En wat @Mik zegt, als het een aanloopschaal zou zijn dan moet dat volgens mij van tevoren aangegeven worden. Volgens mij is het een best goed startsalaris en zeker bij een G4 gemeente heb je veel doorgroeimogelijkheden (en dus ook de mogelijkheid om in een andere schaal te komen). Veel succes maandag!

1 like

Nou gesprek gehad. Ze zeiden dat ze intern iedereen in schaal 9 zetten en dat er bijna alleen WO’ers werken. Ze zijn wel aan het kijken of hun schaalindelingen van de functies nog overeenkomen met wat er elders gebeurt. Mocht het naar boven aangepast worden dan kan ik daar dan alsnog op mee liften. Ze vroeg wat ik een goed startsalaris vond en toen noemde ik dat de trainees van Den Haag en Rotterdam en de provincie Utrecht allemaal rond de €3200 zitten. Dat was geen enkel probleem om mij daar aan gelijk te stellen omdat ze mij ook als iemand zag met groeipotentieel, net als de trainees. Ik heb dus ja gezegd op schaal 9, trede 3. Helemaal goed gekomen dus!

15 likes

Ik heb heel lang intern gesolliciteerd en dat lukte steeds maar niet. Ik vond dat echt frustrerend en ik werd er echt moedeloos van. Ik vond het vooral ook lastig te accepteren dat hetgeen wat ik al sinds jaar 1 hbo wil gewoon niet lukte, voor nu dan, en om het extern te gaan proberen. Nu heb ik de stap genomen om extern te solliciteren en het is bij de eerste sollicitatie raak!!

16 likes

Gefeliciteerd! Ga je voor A’dam werken?

Misschien een domme vraag maar hoe maakten jullie voor jezelf uit dat het tijd werd om opnieuw te gaan solliciteren? Ik werk nu vier jaar op mijn eerste baan en het is eigenlijk vrij saai geworden omdat het werk naar één kant opgeschoven is terwijl ik juist meer interesse heb voor de andere kant, door de huidige marktsituatie zie ik dit ook niet direct veranderen. Ondertussen gaf mijn baas ook wel al aan dat we dringend ander werk moeten vinden omdat het werk dat ik momenteel doe eigenlijk een verliespost is voor hem wat ik wel snap maar ik vind het geen fijne gedachte. Anderzijds is het wel een rustige plek waar ik goed kan aarden.
Ik kijk wel af en toe rond voor nieuwe vacatures in de omgeving en brache maar veel kan ik er niet uithalen waarbij ik zeg van ja, dit is het. Toevallig dit weekend kwam ik wel een overheidsvacature tegen die me misschien nog meer ligt op mentaal vlak waardoor ik twijfel, het is meer precisie en cijferwerk waar mijn huidge baan een sterke meerwaarde bij zou kunnen zijn door de ervaring die ik op heb gedaan. Mijn salaris zou er ook direct een 400 tal euro op vooruit gaan wat echt veel is eigenlijk, maar het zou een combi zijn van verder weg werken en thuiswerk wat me niet echt mijn ding lijkt.

1 like