Sollicitatietopic #2

Dat is wel echt een extreem verschil met fulltime. Ik denk dat een werkgever het niet kan waarderen als je bijv. pas bij arbeidsvoorwaarden onderhandeling die bom zou droppen. Maar ik denk ook dat je zeer weinig uitnodigingen krijgt als je dit meteen in je sollicitatiebrief zet.

2 likes

Opvang? Familie ? Is toch juist wel van deze tijd om fulltime te werken ipv parttime omdat je een kind hebt

11 likes

Ah zo. Ja dit verschil is wel echt groot en niet zomaar te overbruggen denk ik. Voor 8 - 16 uur zou ik overigens kijken naar freelance opdrachten (en als je graag in loondienst wilt > een bedrijf contacten of dat ook een optie is). Denk dat de marketing voor een bedrijf dan al snel uitbesteed wordt (en meeste consultancy partijen zullen ook wel meer dagen willen voor hun vaste werknemers ivm kennis dagen/trainingen etc).

Ik zou overigens vooraf bellen en polsen voordat je solliciteert.

Overigens lijkt het me juist van deze tijd om als vrouw zijnde met een kind ook gelijke uren te werken als een man. En met partner
juist de zorg te delen. Gebruik te maken van opvang etc :wink:

10 likes

Ik heb weer een vacature gezien waar ik op wil reageren, maar er staat best weinig info in dus ik wil eigenlijk even bellen maar heb daar echt geeeeen zin in. Maar moet het wel doen van mezelf dus ik post het hier als stok achter de deur :crazy_face: alleen wel even goed voorbereiden wat ik precies ga vragen

1 like

Ik vraag meestal naar wat voor soort persoon ze op zoek zijn , dan krijg je vaak een heel verhaal te horen. Kun je ook goed gebruiken in je brief :slight_smile:

Gisteren had ik een gesprek bij een toffe organisatie. Het was mn eerste gesprek sinds mijn burnout/depressie en het ging eigenlijk heel goed. Maar de functie was echt niet wat ik had verwacht. Er was heel weinig ruimte voor eigen input, het was voornamelijk een uitvoerende functie en ik wil echt wel wat meer. Ik heb dus nee gezegd, ook al was ik wel voor een tweede gesprek uitgenodigd en waren ze heel positief.

Maar ik voel me zo schuldig? Als in, ergens weet ik dat ik de goede keuze heb gemaakt, want ik zou me echt kapot vervelen. Er waren ook nul doorgroeimogelijkheden. Maar het was wel een mooi beginpunt. Mn vriend zegt dat ik het goed heb gedaan en niet alles meteen moet aannemen. En dat is ook wel zo, maar ik wil graag in de cultuursector werken en het is zo moeilijk om daar iets te vinden. Heb nu een beetje het gevoel dat ik mn kans ofzo heb ‘weggegooid’.

3 likes

Ik heb de persoon die bij de vacature vermeld staat al een paar keer proberen te bellen maar ze neemt niet op en ik kan geen bericht achterlaten. Wel stom want ik ben nog niet zo tevreden over m’n brief.

@Zompig klinkt alsof je een goede keuze hebt gemaakt hoor! Lekker verder zoeken naar iets waar je enthousiaster over bent.

2 likes

Update; Een super leuke vacature gevonden die perfect is voor mij, was eigenlijk fulltime, maar heb na heeel veel telefoontjes nu een gesprek voor 24 uur :blush:. (eigenlijk een afwijzing maar ze belde me terug dat ze het toch niet konden loslaten)
Ik moet wel wennen want ik vind het spannend om na zoveel jaar weer echt in de bedrijfswereld te gaan werken (en niet thuis voor mijn bedrijf). En ineens weer reistijd (1 uur per dag) Opzich te overzien natuurlijk. Hoe wordt daar binnen de meeste bedrijven mee om gegaan? Is het nog vaak 0,19 per km? En is dit een factor waarop te onderhandelen is nu met die dure benzineprijzen? En is het normaal om een thuiswerkvergoeding te krijgen/vragen wanneer je 1 dag per week thuis werkt? Dit soort dingen weet ik niet.

8 likes

Belastingvrij mag inmiddels 0,23 per km zijn, daarboven wordt het gewoon loon als ik het goed heb dus afspraken daarover maken heeft niet zoveel zin. Een kleine thuiswerkvergoeding is tegenwoordig ook wel standaard voor mijn gevoel. Er is ook een deel fiscale vrije ruimte (?) waarbij met een omweg nog wat extra’s onbelast mogelijk zijn maar daar weet ik het fijne niet van

1 like

Oke heb zojuist m’n sollicitatie verstuurd, hoop echt dat ik op gesprek mag komen :crazy_face: verder zie ik nul vacatures die me aanspreken ook. Gesprekken zijn al in week 39 dus hoop dat ik deze week iets hoor.

8 likes

Voor het eerste gesprek met de recruiter bereid ik graag altijd mijn introductie voor waarin ik meteen mijn werkervaring bespreek. Nu vind ik het zo lastig en verwarrend dat er meerdere varianten van deze vraag zijn, zoals “vertel eens over je werkervaring” (gehele cv) of “tell me about yourself” (cv en introductie) of “wat is jouw relevante werkervaring voor deze rol” (onrelevante werkervaring weglaten) etcccc

Heeft iemand hier ook zoveel stress over of ben ik nu een te grote control freak voorbereider

@grace Benieuwd! Houd je ons op de hoogte?

@Rapsody Daar heb ik nooit zo over nagedacht eerlijk gezegd, zeker bij een recruiter ben ik veel meer op mijn gemak omdat ik het gevoel heb dat ze ook aan jou kant staan zeg maar, dan direct bij een werkgever.

Even mijn ei kwijt;
Zelf struggle ik momenteel een beetje met wat ik wil, gisteren een gesprek gehad (de eerste weer sinds 5 jaar) en opzich ging het goed maar ik vond ze wel erg zakelijk en kritisch, het heeft 2 uur geduurd en ik voelde me achteraf helemaal leeggezogen. Het voelde ook als niet oprechte intresse in mij als persoon, wanneer ik iets vertelde werd ik met een strakke blik aangekeken zonder emotie van een keer een ‘leuk’! of Goh interessant. Ook moest ik wat voorbereiden om te kunnen toelichten in het gesprek (een soort verbeterplan opstelllen over een bepaalde taak binnen de functie) waar ik een middag tijd in heb gestoken maar na 5 minuten onderbrak ze mij, en ik heb mijn verhaal niet af kunnen maken. Is ook de reden dat ik daar niet wil werken, maar ik ben dan wel benieuwd of ze me zouden hebben aangenomen, dus ik wacht het gewoon eerst even af.

Zojuist een afwijzing in de mail gekregen op mijn cv met de info dat ik niet voldoende online marketing achtergrond heb. Terwijl ik ongeveer 10 jaar lang werkervaring heb op dat vlak. (zowel bij een mkb als eigen onderneming) zouden ze mijn CV niet goed interpreteren of is het gewoon een snelle afwijzing? Ik vraag me dan altijd af of ik nog een verdere toelichting moet sturen of dat ik het maar moet laten gaan
 Wat zouden jullie doen?
Ik vind het ook lastig om over te brengen dat ik niet zomaar als hobby oid een webshopje gerund heb, maar dat dit wel met best serieuze omzetcijfers was en niet enkel heb staan inpakken maar vooral veel managen/analytisch/strategisch. Dat ze mij wellicht onderschatten ofzo? Maar ben ik dan te bescheiden? want cijfers noemen vind ik niet zo chique

1 like

Nee dit zijn 2 losse dingen, ik hoor maandag pas wat van het bedrijf waar ik op gesprek ben geweest, en de andere is een mailtje op basis van mijn brief/cv bij een ander bedrijf.
Excuses voor de verwarring

Solliciteer je in dezelfde sector als je webshop? Ik kan me namelijk ook voorstellen dat zo’n webshop (van wat ik van jou bedrijf weet he) juist iets is wat afschrikt buiten jouw vroegere sector.

2 likes

Ik reageer op e-commerce en online marketing functies in verschillende branches, maar de meeste ervaring en affiniteit ligt wel bij retail/mode.
Kun je toelichten met welke reden je denkt dat dit wellicht in mijn nadeel werkt?. Misschien begrijp ik het al wel, en anders kan ik ervan leren hoe dit aan te pakken.

1 like

Ik heb in mijn vorige banen af en toe in sollicitatiecommissies gezeten en me eigenlijk altijd verbaasd om de willekeur. Soms heb je een enorme klik of ben je omvergeblazen van één kandidaat, maar veel vaker is het ook een beetje: wat voelt goed? Wie geef je de grootste succeskans binnen een al bestaand bedrijf.

Ik kan me daarom voorstellen (met de disclaimer dat ik in een andere sector werk) dat het voor veel werkgevers niet per se heel interessant is dat jij vijf jaar een eigen webshop hebt gehad. En dat wat voor webshop dat was ook op je af kan stralen als dat niet precies was wat een bedrijf zelf verkoopt. Daarnaast is vijf jaar ook weer geen zee van ervaring. Je hebt ervaring en die zou ik zeker niet uitwissen, maar het ie ook ervaring in andere taken dan puur die waar het bedrijf naar op zoek is. Daar komt bij dat in loondienst ook andere zaken meewerken: kun je meedraaien in een bedrijf, is er een klik, heb je ‘een verhaal’, heb je je in die vijf jaar ook bezig gehouden met brede ontwikkeling in jouw vakgebied. Kan je er mee omgaan dat je veel minder te eisen en veel meer te pleasen hebt?

Wat ik dus bedoel te zeggen is. Vijf jaar een eigen bedrijf hebben is geen nadeel, maar het is denk ik ook een kleiner voordeel dan hoe jij het (denk ik) inschat.

1 like

Thankss. Ja ik begrijp het inderdaad, wel meteen de behoefte om mezelf hiertegen te verdedigen ofzo :sweat_smile: (Ik heb het bedrijf bijna 10 jaar gehad en daarnaast ook diverse banen/ cursussen en een hbo studie gedaan.) Ik vind het wel interessant wat je zegt over het gevoel bij een kandidaat. Ik ben soms niet heel goed in mezelf verkopen (wat ik een aantal post hierboven ook zeg, het imposter syndrome) dus het voelt soms als een toneelstuk, alhoewel ik het ergens ook wel leuk vind om te solliciteren. Wellicht weer even wennen, maar ik denk dat ik het wel kan :stuck_out_tongue:

1 like

Excuus, ik dacht vijf jaar gelezen te hebben. Maar even: wat ik dus niet probeer te zeggen is dat je werkervaring niet telt. Enkel dat je werkervaring ook moet passen bij het beeld wat een werkgever zoekt. Zou iniedergeval consequent feedback vragen bij afwijzing en je ‘verhaal’ daar wat meer naar gaan vormen.

2 likes

Ik heb het afgelopen jaar heel veel gesolliciteerd en ook veel afgewezen om redenen die ik totaal niet logisch vond. Echt voor functies waar ik honderd procent zeker de juiste ervaring voor had en waarvan ik ook zeker wist dat ik het kon of het zelfs al had gedaan bij andere organisaties (bv: twijfel over hoe goed ik zelfverzekerd trainingen kon geven terwijl ik 4 jaar les heb gegeven op de uni :sweat_smile:). Ik heb zelf ook een goed cv en al veel werkervaring, maar dan toch kwamen ze met de raarste redenen zoals niet genoeg kennis van dit of ervaring met dit. Het is zo’n clichĂ©, maar er speelt ook gewoon zo’n mega grote factor van geluk, net de juiste persoon treffen en net het juiste zeggen waar ze naar op zoek zijn. Het is goed om even stil te staan bij hoe je het gesprek hebt aangepakt (kan je nog overtuigender zijn, bepaalde dingen extra belichten), maar veel vaker heeft het gewoon echt niets te maken met hoeveel ervaring je hebt of dat je daadwerkelijk geschikt bent. Ik heb het afgelopen geleerd om in een gesprek vooral te focussen op wat je denkt waar zij naar op zoek zijn en daar je verhaal/ervaring op aan te passen. En soms betekent dat dat een deel van wat je kan niet echt ter sprake komt, maar blijkbaar is dat dan niet zo belangrijk voor hun. En hier kreeg ik ook de tip om het meer te zien als: okĂ© als zij blijkbaar niet kunnen inzien dat mijn ervaring passend is dan gaat er ook wel iets mis, dus misschien wel prima om hier niet te gaan werken haha.

8 likes

Een paar antwoorden op vragen die je stelt:

Dit kan heel goed, ik heb wel eens gehad dat iemand (van HR, in een arbeidsvoorwaardengesprek) bijna al mijn ervaring afdeed als niet relevant, omdat de exacte titel van de baan niet hetzelfde was als wat ik ging doen. Terwijl alle werkzaamheden (die erbij vermeld stonden) juist superrelevant waren. Soms kijken ze gewoon echt niet verder dan hun neus lang is.

Niet lullig bedoeld, maar het is echt onzin om het zo te bekijken. Noem zeker cijfers (als die in je voordeel zijn) en je werkzaamheden, en zeg het gewoon zoals het is. Een sollicitatiebrief/gesprek is niet de plek om bescheiden te zijn omdat je denkt dat dat beter overkomt, of hopen dat dingen vanzelf wel duidelijk zijn/dingen juist geĂŻnterpreteerd worden of om subtiele hints over dingen te geven.

Met allebei de antwoorden bedoel ik eigenlijk: wees superduidelijk en rechttoe, rechtaan. Benoem je kwaliteiten en prestaties als je wilt dat ze die zien, ze gaan dat soort dingen niet uit een brief of gesprek filteren maar willen het gewoon gepresenteerd krijgen.

8 likes

Super bedankt voor jullie tips, hier heb ik echt veel aan!

1 like