Sollicitatietopic #2

Ohh gefeliciteerd! En toevallig dat we soortgelijk werk doen! Ik zou het trouwens ook heftig vinden om ineens binnen 2 dagen mijn ontslag aan te bieden.

2 likes

Ik had vandaag m’n gesprek en het ging op zich wel oke maar ik kon het totaaaal niet peilen. En ben net gebeld en ze willen inderdaad niet met me verder want ze voelden het niet. Ze vonden me wel heel kundig en mijn profiel interessant, dus daar ligt het niet aan. Ben niet heel teleurgesteld dus dat scheelt. En dit was ook m’n eerste gesprek in jaren dus ik zie het maar als een soort oefening.

4 likes

Ooh ik ben echt zo aan het struggelen of ik het moet doen of niet, dat ik in de tussentijd nog allemaal bedrijven aan het bellen om te kijken of ik niet last minute nog iets leukers of beters kan vinden. Zo’n irritante eigenschap van mezelf, maar ik vind de keuze zo groot voor een nieuwe baan, zeker omdat ik er al zo lang uit ben. Dus ik probeer er het beste uit te halen ofzo.
Wat als ik straks spijt krijg, lijkt me mega stom om in de proefperiode weg te gaan omdat je het toch onderschat had of een ander beeld ofzo.
Naja, ik probeer er tot het moment van beslissen wel het beste uit te halen in onderhandeling denk ik. Dus mocht iemand daarbij nog willen helpen dan graag!

1 like

Nou ja je weet toch pas of je de juiste keuze hebt gemaakt op het moment dat je er zit. Daar kan niemand bij helpen. En als je het niks vindt, kun je altijd weer weg. Een baan is geen permanente levenskeuze.

6 likes

Ik weet niet wat je precieze situatie is en of je echt zsm een baan nodig hebt. Maar als dat niet het geval is en het gevoel bij de baan is niet goed dan is er ook echt niets mis met de baan niet aannemen. Heb dat zelf ook een aantal keer gedaan. Soms omdat het gevoel erbij gewoon niet goed was en ik mezelf er niet zag werken. En soms omdat het wel oké was maar ik hoopte dat er iets voorbij zou komen waar ik enthousiaster van werd. Is natuurlijk een luxe positie en moet maar net kunnen, maar dat je een baan aangeboden krijgt betekent niet dat je het altijd maar moet proberen. Als het je niets lijkt en liever doorzoekt (en het kan), prima toch!

3 likes

Dit is echt vreemd, maar dit verhaal komt mij zo bekend voor! Zou je mij misschien in een dm meer willen laten weten over welk bedrijf dit is? Als je dat niet wilt ook prima hoor :slight_smile:

PS, ik zit ook in soortgelijk vakgebied! En je moet sowieso niet iets doen wat niet goed voelt.

2 likes

Super leuk om te lezen dat je een goede ervaring hebt gehad, deze keer. Gefeliciteerd! :+1:t4:

2 likes

Bedrijf A wil mij aannemen maar nog geen concept arbeidsvoorwaarden opsturen, omdat ze weten dat ik vandaag/morgen nog iets hoor van bedrijf B.
Ze geeft aan dat dit toch bedrijfsgevoelige informatie is en hiervoor niet zomaar een concept opsturen als ze niet weten of ik in zee wil gaan met ze.

Maar ergens vind ik dat vreemd, want hoe kan ik Ja zeggen op iets waarvan ik niet exact weet wat het inhoud? (ik weet het salaris en de thuiswerkdagen etc maar niet bijv pensioen, vakantiedagen, bonus etc) En hoe sta je dan nog qua positie in onderhandelingen daarover, als ze al weten dat het je enige optie is etc. Hoe kijken jullie hiertegenaan?
Wat ingewikkeld allemaal zeg
 :sweat_smile:

1 like

Dat zijn simpele dingen die ze zonder problemen kunnen delen, vakantiedagen etc. Pensioen is lastiger, maar ze kunnen wel laten weten of ze aangesloten zijn bij een fonds of het zelf regelen via een verzekering oid. Maar verwacht daar niet veel van als je 24 uur gaat werken plus dikke kans dat het systeem op de schop gaat vanwege mogelijke veranderingen in de wetgeving. Bonus is bij veel bedrijven ĂŒberhaupt geen ding, maar ken je sector niet. Meestal winstafhankelijk, persoonsafhankelijk wellicht als je echt zelf klanten hebt bijv. Ik gok dat dit niet het geval is.

Pensioen is overigens iets wat volgens mij, nagenoeg niet, onderhandelbaar is. Idem voor vakantiedagen. Je hebt sowieso 4 weken (dus 12 dagen als je 24 uur gaat werken, want jouw werkweek is maar 3 dagen), bij wet. Vaak 5 of iets meer bij de meeste werkgevers. Bonus zoals gezegd hoef je denk ik niet op te rekenen en is (ga ik van uit bij klein contract bij vermoed ik geen giga werkgever) anders vermoed ik ook niet onderhandelbaar. Dus daar zou ik een keuze niet van laten afhangen.

Mijn partner zat in een zelfde soort situatie (2 sollicitatie procedures die serieus werden). Hij werd bij beide banen gekozen en is naar beide arbeidsvoorwaardengesprekken gegaan en daar werd gevraagd of hij nog andere procedures had lopen en daar dus eerlijk antwoord opgegeven (dit gaf hem ook een goede onderhandelingspositie op een hele fijne en eerlijke manier), daarna heeft hij pas een keuze gemaakt en een baan afgezegd.
Lijkt mij voor jou ook prettig dat je wel al onderhandelt zodat je het precieze aanbod weet en daarna pas je definitieve keuze maakt?

Ja precies dit, maar daar willen ze volgens mij niet in mee gaan ofzo. Ze vraagt ook steeds waarop ik mijn keuze ga baseren etc. Of waarom ik nog twijfel. Maar het maakt alles veel ingewikkelder daardoor.

Ik heb bij mijn nieuwe baan wel onderhandeld over pensioen! Het is een kleine startup waar nog niet tot bijna niets geregeld is. Zijn daarom voor een x percentage op mijn loon gegaan.

1 like

Ja ok, uitzonderingen zoals deze daargelaten waarbij er helemaal géén voorziening dus je geld krijgt en je het zelf moet regelen :upside_down_face:

1 like

Ja ik heb een voorliefde voor kleine bedrijven en stichtingen waar helemaal niks is geregeld :laughing: Heb ook meer dan eens helemaal geen pensioen gehad. Binnenkort nog even induiken.

Deze week trouwens mijn eerste salaris gekregen van mijn nieuwe baan. Heb hier de afgelopen maanden regelmatig gepost over mijn sollicitatieproces en de struggles. Kan het zelf nog steeds bijna niet geloven, maar ben hier zó op mijn plek. Ik was door een aantal negatieve ervaringen gewoon vergeten hoe leuk werken kon zijn. Ben steeds nog een beetje bang dat er ergens een addertje onder het gras zit. Dat het allemaal te mooi om waar te zijn blijkt :sweat_smile: Vooralsnog niks gevonden, gewoon iedere dag blij met de inhoud, de afwisseling, het vertrouwen, mijn collega’s, etc.

17 likes

Ik herken het helemaal, en ook het gevoel van falen! Dus wil je alleen even een hart onder de riem steken en dat ik het juist heel knap van je vind dat je voor jezelf gaat kiezen, en je op zoek gaat naar een plek waar het beter matcht! Dat is juist geen falen maar sterk! Ik hoop dat het snel lukt

3 likes

Ik herken niet de precieze situatie, maar ik heb inderdaad ook wel eens het gevoel van falen gehad toen ik ergens weg ging waar ik gewoon echt niet langer kon blijven werken omdat ik wist dat ik eraan onderdoor zou gaan door de onwerkbare situatie.
Dat was echt ontzettend naar, en het heeft me ook even gekost voordat ik daar volledig overheen was, maar achteraf kan ik terugkijken en zien dat dat echt niet aan mij lag en het alleen maar goed is dat ik ben weggegaan. Daarna heb ik me ook nooit meer zo gevoeld toen ik ergens anders werkte!

Het is inderdaad erg moeilijk om te solliciteren als je daar middenin zit. Ik weet niet of je (financieel) de mogelijkheid hebt, maar het heeft mij toen wel geholpen om gewoon ontslag te nemen zonder dat ik iets anders had. Pas toen kreeg ik zelf ruimte in mijn hoofd om verder te kijken, en een eventuele nieuwe baan ook los te zien van het opzeggen (of ‘falen’) bij mijn oude baan. Toen vond ik ook best snel een (leuke!) baan, terwijl het terwijl ik daar nog werkte echt totaal niet lukte en alles uitzichtloos voelde.

2 likes

Ik had ook best vreemde redenen om na 13 jaar een andere baan te willen maar zeg meestal heel simpel “had zin in iets nieuws” of “toe aan nieuwe uitdaging” en iedereen knikt dan altijd instemmend haha. Lekker algemeen en waarschijnlijk ook niet eens gelogen. Meer hoef je echt niet te zeggen.

Wil je niet in hetzelfde werkveld blijven?

3 likes

Hier heb ik me ook best druk om gemaakt, en antwoorden op bedacht, maar ik heb het eigenlijk nooit hoeven uitleggen.
Wat @Pininhetweb ook zegt, meer dan ‘ik had behoefte aan verandering/nieuwe uitdaging/andere omgeving’ ben je ze niet verschuldigd en dat vragen ze ook helemaal niet (in mijn ervaring). Omdat je zelf een voorgeschiedenis hebt met jouw eigen verhaal verwacht je misschien dat degene die je tegenover je hebt achterdochtig is dat je solliciteert, maar over het algemeen denken zij gewoon dat hun vacature/organisatie aantrekkelijk is en dat dat de reden is dat je erop reageert (en dat is als het goed is ook zo!)

4 likes

Klinkt goed! Ik heb het idee dat eigenschappen tegenwoordig steeds vaker net zo belangrijk als opleiding en ervaring gevonden worden dus dit soort dingen zou ik zeker in je sollicitatiebrief benadrukken, dan komt het goed. Alleen nog even bedenken waar de brief heen mag :joy:heb zelf ook beetje in dit schuitje gezeten en zag op de grote vacaturesites als Indeed etc nooit iets leuks maar als ik op specifiekere sites waar ik niet veel verwachtingen van had (bijv werkenbijoverheid.nl) keek juist wel! Vond ik wel verrassend.

1 like

Ik had van de week de laatste ronde voor een super leuke baan, maar heb het helaas echt verpest. Ik kan me niet voorstellen dat ik word aangenomen dus daar ik baal ontzettend van, vooral dat ik mijzelf niet goed heb laten zien. Het was ook best een lange procedure, dus ik moet het nu echt weer gaan los laten en nieuwe plannen maken :pensive: