Sollicitatietopic #2

ja ik vond het heel moeilijk om daar een net antwoord op te geven zonder dat je overkomt als geldwolf zeg maar, voelt als een soort test.
De sollicitatie was ook een soort test/overhoring ipv kennismakingsgesprek. Best wel pittig. Het werk lijkt me wel enorm leuk. Ik ben benieuwd of wanneer ik ja zeg en daar werk, ik meer het gevoel heb dat we beiden met de neus dezelfde kant op staan ipv tegenover elkaar ofzo.

1 like

Blijft lastig inschatten, maar vaak denk ik dan bij zulke verhalen: als ze nu al zo zijn tegen potentiële nieuwe collega’s, hoe ver gaan de remmen dan nog meer los als je er eenmaal bij zit haha

3 likes

Aahw dat is niet fijn, waarom denk je dat je het verpest hebt?

@Enthusiasm Ze bellen ook elke dag voor een update etc, dus ze zijn wel heel eager (in alles). De vacature staat ook al 6 maanden open zag ik.

Wel blij als ik een keuze heb gemaakt, niet goed voor mijn nachtrust dit allemaal. Ik ben ook zo’n gevoelsmens en kan niet altijd rationeel denken in situaties, er speelt zoveel mee als ambitie / werk/privebalans overgang van ondernemen naar loondienst, of de combinatie etc.(hierbij komt meer kijken bijvoorbeeld dat ik geen recht meer heb op zelfstandigenaftrek) Ik denk dat ik het pas weet wanneer ik het ga ervaren.

2 likes

Is dat een toekomstige collega/leidinggevende of HR (waar je in je werk dus weinig mee te maken gaat krijgen)? Zou idd wel proberen in te schatten of dit iets zegt over het werk en de bedrijfscultuur, wat @Enthusiasm ook eigenlijk zegt. Klinkt echt niet chill dat pusherige en die manier van het gesprek ook nogal eenrichtingsverkeer. Zij wil niet alle voorwaarden delen maar wel elke dag een update? Gaan m’n haren echt recht van omhoog staan

3 likes

Hierdoor zou ik oprecht afhaken. Ik snap dat ze graag willen dat je een beslissing wil maar dit geeft me echt the ick.

2 likes

Daar ben ik weer :face_with_peeking_eye:, ik vind het lastig om in mijn omgeving over dit soort dingen te praten.

Hoe onderhandelen jullie? Stel je krijgt een voorstel (concept arbeidsovereenkomst) per mail.
Noem je dan een soort lijstje met een tegenvoorstel en argumenten?
Of noem je eerst enkel het salaris, en als dat niet kan eventueel nog extra vakantiedagen oid?
Ik weet niet of ik het stap voor stap moet aanpakken of gewoon een soort tegenvoorstel sturen.

Daarnaast heb ik een range genoemd (ze vroegen al vrij snel een indicatie) waar ze net iets onder zitten. Na het eerste contract(7 maanden) krijg ik dan +200 euro wat wel binnen mijn range valt) Wat is een tactische manier om dit te verhogen? ik denk nu aan vasthouden aan mijn minimale vd range en na die periode +300? (ik bedoel inflatie, een nieuw jaar, kennis al bewezen etc) dan vind ik minder dan 5% verhoging niet perse veel (eerder standaard?) De vacature staat al heel lang open zag ik.

1 like

Ik heb net een schrijfopdracht moeten doen voor een sollicitatie en zie nu dat ik echt een superdomme spelfout gemaakt heb :sweat_smile: echt zoiets stom kleins waar je dan wel de hele week onnodig wakker van kan liggen, slaat nergens op natuurlijk

3 likes

Door relevante ervaring in het bedrijfsleven op te doen en jezelf te bewijzen. Je moet wel in de positie zijn om te onderhandelen.

3 likes

Precies dit @Tubing en 5% erbij is in heel veel sectoren en bij veel werkgevers echt niet zo maar standaard. Bij de gemiddelde CAO werkgever kun je hier alleen maar van dromen. En dat je ergens een bepaalde periode werkt wil niet zeggen dat je zoveel beter bent dan aan de beginperiode, je moet jezelf ook gewoon bewijzen. Je kunt ergens jaren zitten en onderpresteren tov mensen die kort in dienst zijn.

Thanks! ook een reden waarom ik het hier vraag; de 2 personen die ik erover gesproken heb geven aan dat ze nu met CAO 11% omhoog gaan om alles te compenseren etc. En mijn vriend heeft geen CAO maar daarbij komen dit soort dingen aan bod in het jaargesprek ofzo.
Maar het zou toch jammer zijn om meteen akkoord te gaan met een eerste voorstel? Lees overal dat je altijd een tegenbod moet doen, dus ik zoek naar de juiste beargumentering hierbij. (naast voorbeelden uit mijn eigen situatie/werkervaring etc)
Ik vraag me in zulke gevallen af of je alle externe factoren ook mee kunt nemen hierin. (zoals de huidige arbeidsmarkt en de inflatie etc) @Trivia Ik ben bang dat ze aangeven dat dit dan ook onder het percentage valt, ook al is het standaard, omdat er concrete bedragen genoemd zijn door ze.
Even ietsje achtergrond info: het is een hele commerciële functie. Dus ik wil hier niet ‘niks’ mee doen zeg maar.

Sowieso voorstellen wat wel in je range zit en niet met minder akkoord gaan. En dan ook niet perse het minimale maar liefst wat erboven. Dan kan je eventueel nog iets lager uitkomen richting je minimale als ze een tegenbod doen. De meeste bedrijven calculeren in dat je nog wel wat extra onderhandeld dus dan is het openingsbot wat lager. Maar ik vind het niet netjes als jij een range aangeeft in het begin van het proces dat ze daar dan onder gaan zitten eerlijk gezegd.

Bij mijn nieuwe baan hadden ze mij wel 100 euro meer geboden boven waar ik sowieso meer dan wilde verdienen (vorige salaris). En dan over een jaar er 300 euro bij na goed functioneren. Ik heb gezegd dat +200 euro extra een goed bedrag lijkt ivm de huidige arbeidsmarkt en de inflatie. Verder geen argumenten genoemd. Welk bedrag ik er over een jaar bij krijg dat onderhandelen we dan wel wat mij betreft. Was akkoord.

2 likes

weggehaald wegens herkenbaarheid Geen nette procedure.

1 like

weg wegens herkenbaarheid
Ze durven wel… Met moeite netjes gebleven. Nu weer even schakelen ofzo, even geen zin meer om te solliciteren.

1 like

Jeeezus wat een rare gang van zaken joh, echt niet netjes wat ze doen en dat is zacht uitgedrukt. Al voelt het op zo’n moment niet zo, beter dat je daar niet gaat werken want dit belooft weinig goeds over het bedrijf. Maar vandaag zou ik even “vrij” nemen van solliciteren, neem een baaldag, doe lieve dingen voor jezelf en kijk morgen weer verder :slight_smile:

5 likes

Kan toch allebei? Ik zou gewoon met de recruiter bellen als je vragen hebt en dan zeggen dat je interesse hebt en dat je via een vriend hier bent gekomen.

3 likes

Mijn werk heeft ook zoiets, daar moet diegene volgens mij uiteindelijk gewoon bij HR solliciteren en de naam van degene noemen die ze verwezen heeft voor de bonus! Dus loopt wel los denk ik.

2 likes

Je kunt het sowieso tussen neus en lippen door of als intro melden bij de recruiter dat je via vriend komt, maar ik zou het in je sollicitatiebrief nog een keer zeggen zodat het ergens vastligt dat je via hem komt. Je weet het maar nooit

2 likes

Ik heb mijn reactie toch maar even verwijderd ivm herkenbaarheid

Ik heb 1x gehad dat ik ook zelf met een voorstel moest komen en toen had ik nog geen onderbouwing gegeven in die mail. Vervolgens zijn we gesprek aangegaan en daarin heb ik het toen wel gedaan.

1 like

En is het toen gelukt? :smirk:

1 like