Sollicitatietopic #2

Update: ik heb dus besloten dat ik simpelweg weg wil bij mn huidige werkgever. Ik heb kunnen onderhandelen over loon en thuiswerken en heb gisteren het aanbod geaccepteerd.

En precies 1 uur daarna werd ik gebeld door een bedrijf waar ik eerder heb gesolliciteerd en ze me hebben benaderd voor een andere functie😱 hier wil ik echt heel graag werken!! Ik heb volgende week een gesprek. Ik heb de baan uiteraard nog niet, maar mijn vraag is nu; stél dat ik deze baan aangeboden krijg, zit ik dan vast aan mn andere aanbod? Of kan ik (hetzij het wel mega aso voelt) alsnog opzeggen.

Ik wil niet op de zaken vooruit lopen, maar het voelt zo goed haha :crossed_fingers:

8 likes

Mja, heb je al getekend, heb je een proeftijd, etc. Natuurlijk kun je nog weg. Dat bedrijf zal dat niet leuk vinden, maar zo is het leven :slight_smile: uiteraard voor jezelf kiezen!

1 like

Good for you! Je kan gewoon tijdens je proeftijd weg hoor, ik zou wel bij je ‘favoriete’ werkgever proberen alles zsm te doorlopen zodat je ook zsm kan opzeggen bij je nieuwe werk. Wordt even lastig opzeggen in je proeftijd maar als je gewoon eerlijk aangeeft dat je onverwacht benaderd bent en je deze kans echt niet voorbij kon laten gaan heeft een redelijk bedrijf daar echt wel begrip voor :clap:

5 likes

Benoemen jullie het in een gesprek dat je door bijv. ziekte een tijd niet hebt kunnen werken? Ik weet dat een potentieel werkgever er officieel niet naar mag vragen maar ja, hoe kan ik het gat in mijn cv anders verklaren?

(Ik ben een tijd ziek geweest, vorige werkgever heeft tijdens de ziekte het contract niet verlengd. Nu gelukkig volledig hersteld en dus weer aan het solliciteren.)

Is je gesprek al geweest inmiddels? Anders heb ik wellicht nog wat tips, ook voor een eventueel arbeidsvoorwaardengesprek. Je mag me een pm sturen.

1 like

Oke ik zit even met een vrij grote struggle.
Ik loop nu stage in Parijs tot eind december.
Erna is de vraag: blijf ik hier of ga ik terug naar België? Nu is er een soort praktisch opleidingsprogramma dat me supererg interesseert en dat me ook zeker gaat helpen in m’n ‘carrièreoad’. Daarnaast heb ik al een stapje voor omdat ik al deelgenomen heb aan een ander programma van hetzelfde bedrijf en er nu ook een connectie heb.

Dit opleidingsprogramma zou ik in Parijs of in Antwerpen kunnen doen. Maar m’n Frans is nog niet op professioneel niveau en ze hebben me ook net gezegd dat de plek waar ik het wil doen de plek moet zijn waar ik wil groeien voor minstens 3 jaar. De selectieprocedure loopt af in april dus ofwel zorg ik dat tegen dan m’n Frans heel erg verbeterd is ofwel doe ik het in België maar dan zit m’n avontuur in Parijs er wel definitief op. (Momenteel heb ik al een studio en zoveel meer geregeld dat als ik weg ga en later terug wil komen ik weer vanaf 0 moet beginnen en dat zie ik niet zitten)

Opeens lijkt het zo’n grote beslising om te nemen en ik weet het even niet :upside_down_face:

1 like

Zoals ik je nu hoor, heb je zelf de grote voorkeur voor Parijs. Is het misschien ook niet juist een kans in plaats van een belemmering? Omdat je dan dagelijks met die opleiding bezig bent, dat je het Frans dan ook sneller leert? Wat je dus weer enorm gaat helpen in de toekomst? Er zit dan wel wat grotere druk achter en is misschien wat zwaarder, maar een taal versterken kun je niet beter doen dan zo.

2 likes

Helaas wordt mijn contract bij mijn huidige werk niet verlengd en zal ik opzoek moeten naar een andere baan. Ik wil het liefst iets heel anders dan wat ik nu doe, en heb mij ook ingeschreven voor een thuisstudie. Nu zit ik vooral te kijken naar administratieve werkzaamheden, die uiteindelijk kunnen aansluiten bij de studie. Ik kom zelf uit een hele andere branche waarbij ik wel al licht administratieve werkzaamheden heb moeten uitvoeren. Planning, klantcontact, dossiers etc. Ik heb verder (nog) geen diploma op administratief niveau.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij wat moet inpraten? Of eventuele tips voor sollicitaties?

1 like

De arbeidsmarkt is krap en veel werkgevers zijn in paniek (niet altijd terecht overigens maar dat terzijde) dus dat is een voordeel voor je! Als je het je kunt veroorloven kun je ook misschien kijken naar een korte stage, dan kun je eens binnenkijken bij de organisatie en misschien zelfs blijven. In welke branche zoek je nu werk?

1 like

Dankjewel voor je reactie! Ik ben nog een beetje zoekende maar ik denk vooral administratief. Maar de thuisstudie die ik ga doen is Juridisch Medewerker. Dus ik hoop dat ik in de toekomst binnen het bedrijf daarmee door kan. Ik ben wel een beetje klaar met job hoppen🥲

1 like

Mijn ervaring is dat potentiële werkgevers dat niet eens zien of het niet gek vinden, en er nooit naar vragen. Ik denk niet dat je het hoeft te benoemen.
Mochten ze er wel naar vragen (ze mogen niet vragen of je ziek bent geweest, maar kunnen wel vragen waarom je dat gat hebt denk ik?) kun je alsnog gewoon eerlijk antwoorden, het is een heel logisch antwoord toch. Of als je het niet wilt zeggen (want dat hoeft niet): contract liep af, van de gelegenheid gebruik gemaakt en even tijd genomen om te bepalen wat je echt graag doet, nu weer klaar om te solliciteren.

1 like

Graag! Ik heb je een bericht gestuurd, als het goed is…

Ook heel vreemd om direct te onderhalen op een eerste gesprek, vind ik. Hoe ging dat dan? (Als je het wilt vertellen, ofcourse.)

1 like

Ik heb dat eigenlijk altijd gehad hahah
In de 3 sollicitaties die ik gedaan heb voor banen ging het altijd direct al over salaris

1 like

Als je in deze sector aan de slag wil, weet ik wel een goede contactpersoon. Je mag mij een berichtje sturen als je interesse hebt!

1 like

Oh, op die fiets. Ja, dat is inderdaad altijd spannend!

@Nysmn Ja, salarisindicatie ben ik ook gewend, maar echt onderhandelen als in het heen en weer gaan met bedragen. En ik dacht dat Luzarl dat bedoelde.

4 likes

Oh wat fijn! Dankjewel!
Het lukt mij alleen niet om jou een berichtje te sturen. Kan jij mij berichten?

3 likes

Thanks @Kultakala & @LaPetiteRobeNoire!

2 likes

Ik was zo blij dat ik het voor deze baan online kon doen. :sweat_smile: in real life had ik het denk ik niet kunnen doen.

Edit. Stom eigenlijk want we zijn het gewoon waard.

Ik heb afgelopen weekend een sollicitatiebrief gestuurd op een functie die me wel leuk leek. Nu ik de vacaturetekst nog een paar keer heb gelezen merk ik dat ik er helemaal niet zo enthousiast meer van wordt en dat deze funtie eigenlijk helemaal niet hij me past. Is het slim de recruiter/contactpersoon te bellen/mailen dat ik er alsnog vanaf zie? Het is wel een organisatie waar ik in de toekomst zou willen werken