Sollicitatietopic #2

Ja, soms, als ik de moed kan opbrengen, haha. Soms mail ik ook gewoon met wat vragen. Ze zijn meestal heel aardig, maar ik heb ook wel eens gehad dat ik tijdens het telefoongesprek al merkte dat die baan niks voor mij was. Dus dat bespaarde me weer de moeite om een brief te schrijven.

Ik heb overigens nu twee keer gebeld naar een organisatie. De eerste keer belden ze me niet terug, de tweede keer had ik het telefoontje gemist omdat ik in een meeting zat. Zo irritant. Maar ik vind deze baan zo leuk. Moet ik nog een keer bellen of komt dat opdringerig over?

2 likes

Ik zou nog een keer bellen als je het een leuke functie vindt. Niet iedereen kan altijd hun telefoon opnemen en als je nog meer informatie wil dan zou ik gewoon bellen!

Ik heb binnenkort een sollicitatie gesprek, en best bij serieus bedrijf. Aangezien ik dus uit een totaal andere hoek kom heb ik weinig ervaring in deze functie, en al helemaal niet bij een soort gelijk bedrijf als deze. Toch ben ik uitgenodigd op gesprek en ik merk dat ik toch wel zenuwachtig ben. Hoe bereid ik mij het beste voor? Ik merk namelijk vaak dat ik op het moment zelf dichtklap en niet het beste van mijzelf laat zien.

kan je ze geen berichtje sturen om even te laten weten dat je ze graag nog even spreekt tussen tijd X en X?

1 like

ik heb trouwens gebeld en het was een superleuk gesprek, vooral heel veel informatie verkregen en ze zei dat ik de eerste kandidaat was. Geen overhoor ofzo over mijn ervaring. Dat wordt dus gauw schrijven :wink:

1 like

Ik zit regelmatig aan de andere kant van de tafel, en heb gemerkt: als kandidaten benoemden dat ze het spannend vonden en nerveus waren, werd het gesprek direct relaxter. Als ze niks zeiden (of ontkenden als ik er naar vroeg), voelde ik de zenuwen door de ruimte gieren en zag ik de sollicitanten bijna zonder uitzondering moeite doen de zenuwen te verbergen. Met als effect een heel onnatuurlijk en raar gesprek.

Beetje generaliserend hoor, maar dit is de ervaring die ik heb. Dus tip: benoem aan het begin van het gesprek hoe je je voelt en wat de eventuele gevolgen daar van kunnen zijn. Dan ligt het op tafel, kan je gesprekspartner er rekening mee houden en kan jij je concentreren op je antwoorden en op het gesprek ipv op je zenuwen.

Succes!!

9 likes

Dit heeft voor mij in het verleden goed gewerkt! En @Vlek, het helpt om je sollicitatiegesprek zoveel mogelijk te zien als een gesprek en niet als een politieverhoor. Bij mijn laatste sollicitatie was ik van plan open kaart te spelen over mijn zenuwen, maar aan het begin zeiden ze dat ze het zo leuk vonden dat ik rustig en ontspannen binnenkwam (lol). Dat haalde voor mij de druk van de ketel. Waarschijnlijk had ik die uitstraling omdat ik die dag actief probeerde een onderdanige/bange houding bij mezelf te voorkomen, en omdat ik daarvoor koffie gedronken had met een vriendin waardoor ik al in een sociale stemming was. Ik zou dit zeker aanraden omdat je dan niet de gelegenheid hebt om de uren voor je gesprek in je eentje zenuwachtig te zijn.

4 likes

En @Neon bedankt voor de tips! Ik ben altijd bang dat als ik het benoem, ik juist een slechte indruk maak, omdat ze dat misschien zien als gebrek aan zelfverzekerdheid. Maar misschien toch goed om te benoemen inderdaad.

2 likes

Of je komt juist zelfverzekerd over omdat je durft te benoemen dat je zenuwachtig bent. Het laat ook zien dat het voor jou belangrijk is. Je ziet in dat je een mens bent en dat het op dat moment jou hindert in het laten zien van wie je bent. Je durft je kwetsbaar op te stellen en dat heeft ergens ook een bepaalde zekerheid nodig.

1 like

Ja, ik begrijp het. Soms vragen ze er echter zelf naar, dus dan heb je een goed excuus om het te noemen :blush: Ik hoop voor je dat ze enige moeite zullen ondernemen jou op je gemak te laten voelen, want dat maakt het voor jou een stuk makkelijker. Dit zegt soms ook iets over de uiteindelijke werksfeer (en soms ook helemaal niet, als je later weinig met die mensen te maken krijgt).

3 likes

Heeft iemand weleens ergens gesolliciteerd en dat dan een externe partij werd ingezet om je cv te checken? Hoe werkt dit? Ik wou referenties aanleveren maar contactpersoon van het bedrijf gaf aan dat dit pas later door de externe partij wordt opgevraagd.

Ja ik heb dat gehad. Ik moest inloggen in het portaal van die externe partij en daar moest ik dan al mijn diploma’s etc. uploaden en contactgegevens van werkgevers v.d. afgelopen 2 jaar aanleveren.
Dat werd dan gecontroleerd en dan na afloop kreeg ik een rapport die ook mijn nieuwe werkgever ontving.

Weet niet wat je verder nog wil weten?

3 likes

Thanks! Dat was inderdaad wat ik mij afvroeg. Kreeg er eerst een raar beeld bij alsof ze mij zouden internet stalken.

1 like

Ik heb een salarisaanbod gehad waar ik heel tevreden mee ben (precies wat ik zelf in gedachten had en sowieso een stuk hoger dan mijn huidige salaris – heel andere functie ook wel). Moet ik nu nog onderhandelen? Het internet zegt van wel omdat dat zelfverzekerd overkomt. Maar ik heb niet echt argumenten waarom ik op een hogere trede uit zou moeten komen en ik ben er niet van overtuigd dat ik meer zou moeten krijgen. Moet ik het dan maar doen omdat het hoort/verwacht wordt? Ik neig dus naar nee. Je kan ook denken: wat heb je te verliezen? Nou ja, misschien niks, maar ik wil ook niet arrogant overkomen want het gaat om een functie die nieuw voor me is.

Wat trouwens ook meespeelt is dat ik over een paar jaar waarschijnlijk door kan groeien naar een hogere schaal. Dus dan denk ik: beter laat ik eerst zien wat ik kan en ga ik over een paar jaar goed onderhandelen.

Wat zouden jullie doen?

2 likes

Lastig! Ik heb ongeveer hetzelfde gehad: goed aanbod, meer dan ik dacht en ging er flink op vooruit. Daarom ook niet onderhandeld, maar nu (bijna een jaar later) denk ik: had net zo goed toch kunnen proberen een trede of 2 erbij te krijgen. Bedrijven hebben daar vaak toch de ruimte voor. Dus nu ga ik bij mijn contract verlenging gesprek vragen voor een extra trede. Voordeel hier van vind ik zelf wel dat ik nu sterker in mijn schoenen sta en weet wat voor een toegevoegde waarde ik ben voor het bedrijf.

Als je nu onderhandelt heb je een betere “start positie” als je doorgroeit en weer gaat onderhandelen.

4 likes

Als je tevreden bent met het salaris hoef je natuurlijk niet te onderhandelen maar je kan het altijd proberen. Ze gaan echt niet anders naar je kijken of je nu wel of niet onderhandelt. Zoals Barend ook al aangeeft is een nieuw contract een goed moment om het over je salaris te hebben dus dan zou ik er wel altijd over beginnen als ze het zelf niet al doen.

Ik heb vorige week voor het eerst sinds jaren weer gesolliciteerd en ik ben nu heel de tijd mijn mailbox aan het checken om te zien of ik ben afgewezen ja of nee :upside_down_face: hopelijk kan ik het snel loslaten of hoor ik snel iets

3 likes

Die laatste zin is volgens mij echt een vrouwen ding. Eerst laten zien dan onderhandelen. Denk zelf zo ook. Maar baal nu wel dat ik niet voet bij stuk heb gehouden voor hetzelfde salaris in hogere schaal. Bij contractverlenging volgend jaar wil daar dus onderhandelen. Hogere schaal maar volgens mij is dat lastiger dan een paar tredes erbij.

2 likes

Iemand hier ervaring met afgewezen voor een functie A, maar aangedragen voor functie B en dan heel het sollicitatieproces (vrij snel daarna) opnieuw heeft gedaan? Wat zijn je ervaringen?

Ik zou het wel laten afhangen van de functie. Ga je bijvoorbeeld een junior functie in een andere branche in, dan kan het best logisch zijn om niet verder te onderhandelen, maar ik zou die overweging dan wel communiceren. Anders zou ik zeker een trede hoger voorstellen en als ze dat niet willen insteken op verhoging na einde contract. Nooit geschoten is altijd mis

Misschien niet helemaal dezelfde situatie maar ik ben bij mijn huidige baan in eerste instantie afgewezen in de laatste ronde, en een paar maanden later werd ik gebeld dat er nog een vacature vrijkwam in hetzelfde team en of ik nog interesse had. In mijn geval was het dus wel dezelfde functie, maar een tijdje later. Toen heb ik alleen voor de vorm nog een gesprek met de directeur gehad, en daarna officieel de baan aangeboden gekregen. Ik hoefde ook geen brief te schrijven of iets dergelijks.

1 like