Sollicitatietopic #2

Ik heb zoiets gehad. Waren heel veel sollicitanten (100+) en na een sollicitatieprocedure van 3 rondes werd ik uiteindelijk tweede keus. Ik heb toen zelf een balletje opgegooid of ze niks anders voor me hadden. Nog 2 gesprekken gehad voor een andere functie en daarop aangenomen. Ik heb het nog steeds naar mijn zin in die functie dus mijn ervaring is positief.

Vond het alleen vervelend dat ik 5x ben moeten afreizen voor de gesprekken, 3u enkele reis in peak coronatijd.

6 likes

Meer vragen. Er is meer bugdet, een bedrijf biedt niet meteen de maximaal te vergeven trede uit de schaal.
Bovendien, eenmaal binnen = niet meer echt de kans te onderhandelen zoals aan het begin. Dus dan kom je in een hogere schaal minder makkelijk ‘‘zomaar’’ op een hoge trede.

Is er in de vacature-omschrijving geplaatst welke bandbreedte ze hanteren voor deze functie? Of is ergens te raadplegen tot welk bedrag de schaal gaat? Dan is dat de ruimte die ze ervoor hebben. Als er snel zicht is op een hogere schaal zou ik helemaal hoger inzetten. Dan kan je in je nieuwe schaal ook op een mooie trede instappen.

9 likes

Dank allemaal voor de reacties! Heel waardevol jullie verschillende perspectieven, ik ga me nog even bezinnen.

@Lichtknopje Ja je hebt helemaal gelijk, echt een vrouwenredenering. Een middelmatige witte man zou sowieso onderhandelen in deze situatie.

@FredPaillet Het is overheid dus weet exact wat de schalen en tredes zijn. Enige nadeel van hoger instappen is dat ik dan ook weer sneller aan het plafond zit, terwijl dit denk ik wel een functie is die ik langere tijd wil blijven doen. Maar goed, er zijn ook weer zat doorgroeimogelijkheden intern.

5 likes

Dan is het helemaal gesneden koek. Wat ik zou doen: gewoon hoger vragen en als je over een tijdje aan het plafond zit, zie je dan wel weer. Met de andere schaal in zicht én evt interne doorgroeimogelijkheden lijkt me dat geen probleem. (In mijn team is trouwens iemand hetzelfde werk blijven doen, maar een schaal hoger gezet omdat ze het werk al een paar jaar doet, ‘senior’. Qua verantwoordelijkheden niks veranderd in de praktijk.)

2 likes

Ik zou zeker onderhandelen, omdat je zelf zegt: Dus dan denk ik: beter laat ik eerst zien wat ik kan en ga ik over een paar jaar goed onderhandelen.
Ik snap je gedachtegang wel ergens, maar zo werkt het niet (en in mijn ervaring ook niet bij de overheid in ieder geval) onderhandelen kun je vooral als je binnenkomt en daarna is het een stuk lastiger om er iets bij te krijgen of omhoog te gaan.
Ik snap ook echt het nadeel niet van hoger instappen en daarom sneller aan het plafond zitten :thinking: dat plafond blijft hetzelfde, en het enige verschil is dat je over langere tijd meer verdient als je nu hoger instapt.

5 likes

Ja dit idd @anon53137221
Vakantiegeld en dertiende maand wordt ook met percentages berekend toch. Dus dan is het toch ook chill als je nu al een percentage van een hoger bedrag krijgt. Want onderaan de streep heb je dan gewoon meer geld. En volgens mij is pensioenopbouw ook een percentage, dus ook daar bouw je dan meer van op lijkt mij?

3 likes

Ik vroeg bij mijn huidige baan na het aanbod ‘waarom denken jullie aan tree X?’ en toen kreeg ik er direct een trede bij. Ik zou dus altijd onderhandelen.

Hoe werkte het bij jou met dit aanbod, heb je dit voor je arbeidsvoorwaardengesprek al ontvangen? Of kreeg je het bod zelf pas tijdens je gesprek te horen?

Ja, jullie hebben gelijk natuurlijk. Het is meer mentaal denk ik. Maar ook dan: als je je erop instelt dat je op een gegeven moment niet meer omhoog gaat en je komt prima rond, dan is er eigenlijk geen probleem.

@Camem.Bert Het aanbod kreeg ik gewoon tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek, inclusief argumenten voor de inschaling. En ik vind deze argumenten ook redelijk en logisch. (En, nogmaals, het is een heel mooi salaris.)

1 like

Maar het hoeft ook niet he? Als jij denkt, ik vind het prima zo en zie het eigenlijk niet zitten om te onderhandelen dan hoef je dat helemaal niet te doen.
Maar de gedachtegang dat je later nog kunt onderhandelen klopt niet helemaal (of kan tegenvallen bedoel ik), en dat het raar zou zijn om nu nog te onderhandelen ook niet.

edit: sorry nog een toevoeging: en elke middelmatige man zou het wel doen (en je collega’s in die categorie verdienen dus waarschijnlijk ook navenant)

3 likes

@anon53137221 ik werk zelf bij de Rijksoverheid en heb recent intern promotie gemaakt maar ik zou je er wel echt van bewust zijn dat over salaris onderhandelen bij intern doorgroeien niet echt mogelijk is. Beleid is namelijk dat je horizontaal overstapt naar de volgende schaal, en dan 1 trede erbij krijgt en daar wordt niet echt vanaf geweken. Het zal vast gebeuren, maar is niet gebruikelijk in ieder geval. Oftewel, bij interne promotie krijg je er vaak maar max €200 bruto pm bij omdat dat vaak het verschil is tussen de tredes. Tijd om te onderhandelen is dus wel echt nu. En tenzij je een hele dure opleiding wil doen, is onderhandelen over opleidingen die je mag doen ook niet echt nodig want er is juist heel veel opleidingsbudget en trainingen volgen wordt ook echt aangemoedigd. Maar ik weet natuurlijk niet of het om Rijksoverheid gaat

9 likes

Nu het toch over salaris gaat: ik weet dat meerdere factoren meetellen, maar ik ben wel benieuwd hoeveel jullie er in principe in salaris op vooruit willen gaan mocht je van baan gaan/willen wisselen. Ik zat zelf te denken aan 300 bruto.

2 likes

Ik ook zoiets als ik intern van functie/afdeling wissel. Ik zou dan inzetten op +500 bruto en kijken waar het schip strandt. Voor extern zou ik wel meer willen hebben, omdat het niet mijn 1e keuze zou zijn

2 likes

Het hangt echt af van hoe je oude salaris was. Ik ging zelf iets van 500 euro omhoog maar mijn oude salaris was wel echt aan de lage kant. Maar bij een gemiddelde overstap denk ik dat 200 euro bruto wel reëel is.

1 like

Nee is ook allemaal meer dan goed geregeld. Ik heb gewoon niks te klagen over het aanbod en vroeg me af of je ook in die situatie nog moet onderhandelen. Maar jullie maken wel een aantal goede punten dus ga gewoon eens kijken of er nog iets aan ruimte is. Ik heb helemaal niks te verliezen en het is een goede oefening voor mezelf.

1 like

Sollicitatiegesprek inmiddels gehad. Het eerste deel van het gesprek ging naar mijn idee niet zo lekker. Ik was stikzenuwachtig en had echt het gevoel dat alles wat ik zei verkeerd was. Ik kon ook niet zo goed hoogte krijgen van degene met wie ik een gesprek had. Het 2e deel van het gesprek, met een ander persoon, ging echt heel goed. Was een heel positief gesprek en dat vond diegene ook. Ik heb wel benoemd dat ik zenuwachtig was, maar pas bij het tweede gesprek :face_with_spiral_eyes:. Diegene merkte er niks van.

Ik ben heel benieuwd, als het goed is hoor ik het deze week nog! Het kan echt 2 kanten op gaan.

Ik weet niet wat jullie met deze informatie moeten, maar ik moest het even van mij afschrijven.

8 likes

Ik mag vrijdag ochtend op gesprek komen :smile: vind het wel spannend want het is al weer een aantal jaar geleden dat ik voor het laatst een sollicitatiegesprek heb gehad en nu is het ook nog eens in een totaal nieuwe richting waar ik niet veel van weet.

9 likes

Mag ik vragen of je toch nog hebt door onderhandeld? Ik heb nu precies hetzelfde + het argument dat alle andere teamleden die al jaren in dienst zijn hetzelfde verdienen. Ik vind het een mooi aanbod maar pfoeee blijf toch in dilemma of ik nou wel of niet moet dooronderhandelen.

Ja maar zonder resultaat. :sweat_smile: Vond het zonder echte argumenten wel lastiger om te doen, ik miste gewoon echt de overtuiging dat ik meer zou moeten krijgen en dat komt dan waarschijnlijk ook zo over (in tegenstelling tot de vorige keer dat ik onderhandelde toen ik wel echt vond dat het bedrag dat mij geboden werd niet fair was). Maar ben wel blij dat ik het gedaan heb, juist omdat ik me er ongemakkelijk bij voel. Zo wordt het hopelijk normaler voor mezelf.

8 likes

Wie dat vind ik ook heel veel investering voor een functie. En dan kan je ook nog eens afgewezen worden. En zoals je zegt, ik snap het indien er veel aanbod van sollicitanten zijn.

3 likes

Ik heb vorige week een kennismakingsgesprek gehad en ben uitgenodigd om kennis te komen maken met het gehele team. Dat zijn circa 8 personen.

Heeft iemand ervaring met een sollicitatiegesprek in groepsvorm?

1 like