Heb jij toch niks mee te maken?
Naar mijn ervaring is dit wel echt uitzonderlijk dat ze zoveel voorbereiding vragen, vaak wel dat je tijdens een tweede ronde een proef moet afleggen. Anderzijds is het op gemeentelijk niveau wel echt het wilde Westen.
Ik had duidelijke ondergrens voor mezelf gesteld en was 800euro meer (bruto).
Ik verdiende gewoon te weinig bij mn vorige werkgever en moest een auto inleveren en daarvoor een flinke boete betalen.
Dus de overstap moest echt waard zijn.
Als ik nu weg zou gaan zou het lager zijn, 200 of 300 euro en meer liggen op secundaire voorwaarden. Meer vakantiedagen en minder reistijd oid. En het werk inhoudelijk.
Ik vind dit echt bizar, lijkt een beetje alsof ze de sollicitatieprocedure willen gebruiken om input te verzamelen? Ik zou er niet mee verder gaan denk ik.
@Oprah laat je iemand de brief lezen? Ik wil wel even voor je kijken als je wil?
Ja dit gebeurt echt veel eigenlijk, sollicitanten allemaal werk laten doen als eerste (of laatste) test en ze dan afwijzen want niet meer nodig en werk is toch maar mooi gedaan
Ik heb laatst een gesprek in een groep gehad. We waren met meerdere sollicitanten, kregen wat extra info over de vacature en het team en daarna ging iedere sollicitant met een paar mensen uit het team in gesprek.
Ik heb ook wel eens ergens een casus moeten maken in een groepje, toen werden we geobserveerd door een groep. Dat was in het begin wel een beetje ongemakkelijk maar dat gevoel zakte gelukkig snel weg.
Edit: maar jouw situatie klinkt meer alsof ze je als serieuze kandidaat zien en nu gaan kijken of het klikt met het team
Noem me lui, maar ik zou al geen zin meer hebben in die baan.
Ik heb wel eens een sollicitatie gehad met 6 personen van de organisatie tegelijk. Ik vond het niet vervelend, maar wel best heftig omdat het toch voelt alsof voor een soort jury zit of zo, en je niet je aandacht op één ding of iemand kunt richten.
Het was ook minder een natuurlijk gesprek, omdat zij om de beurt vrij gericht vragen stelden en het voor mij deels voelde als een presentatie als ik mijn ideeën voor wat ik wilde doen uitlegde als ik antwoord gaf.
Ik vond het trouwens ook moeilijk om van 6 mensen tegelijk hoogte te krijgen en daarom achteraf ook moeilijk in te schatten hoe het was gegaan (maar het was goed gegaan )
Ja ik heb ook een keer met 6 mensen gezeten. Dat was me wel iets teveel van het goede hoor. Er stond nog net geen grote lamp op me gericht
Het lijkt bijna een assertiviteitstest waarbij je alleen wordt aangenomen als je zegt “sorry maar hier leen ik mij niet voor”
Ik heb dat ook wel eens gehad maar dan met de leidinggevende plus alle vaste vrijwilligers (stuk of 8). Dat waren allemaal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, psychische problemen, laaggeletterdheid, etc. Ze wilden gewoon weten of je goed in de groep lag en het zou klikken. Is mij eigenlijk heel goed bevallen omdat ze mij gekozen hebben mijn tactiek was vooral veel vragen aan de mensen zelf stellen, dat voelen mensen zich gehoord en begrepen.
Ik vind dit een super goed advies, zou het zelf ook zo doen. Ik vind overigens de gevraagde hoeveelheid werk wel erg groot, maar weet niet hoe dat er in HR aan toe gaat.
Ik heb volgende week een gesprek bij een start-up die in de initiële vacature geen pensioen aanbiedt. Nu gaven ze naar aanleiding van mijn vraag hierover wel aan daar voor open te staan. Ik heb alleen zo weinig verstand van pensioenregelingen dat ik geen idee heb waar ik rekening mee moet houden qua bruto salaris: als ze geen pensioen bieden, hoeveel moet ik bruto/netto wegstrepen om zelf te sparen of in een fonds te stoppen? Als ze wel pensioen bieden, met welke vermindering van het bruto salaris ik rekening zou moeten houden op het moment dat zij wel een regeling gaan bieden? Heeft iemand een idee hoe ik de verschillende scenario’s zou kunnen berekenen? Ik heb online niets kunnen vinden, maar misschien zoek ik verkeerd.
Ik werk ook bij een start up en ik krijg nu 8% extra loon om zelf wat te regelen. Dan ga ik zelf ook nog wat in leggen. Moet er nog een keer voor zitten binnenkort! Dat is beter dan het pensioen wat ik eerder bij een grote werkgever kreeg, want daar legde ze maar 4% in. En daar betaalde ze ook nog eens half zo slecht
Echt belachelijk zeg. Ik heb wel eens wat voorbeeldteksten moeten schrijven en daar was ik achteraf veel te veel tijd mee kwijt. Ze vroegen tijdens het gesprek of ik een korte tekst wilde schrijven, hoe en wat precies zouden ze dan later mailen. Dat bleek veel uitgebreider dan ik had verwacht. En ik kreeg de baan ook niet. In een andere sollicitatieprocedure heb ik de sollicitatie afgekapt na twee gesprekken, daar wilden ze ook een compleet communicatieplan ontvangen. Ik mocht het maandag inleveren ‘dus dan heb je er het hele weekend voor’. Dankje de koekoek. Had er ook al een hele middag assessments voor gemaakt.
@1207 Dat ze dit voorstellen voor je ze überhaupt hebt gesproken is echt wel veeleisend als potentiële werkgever. Ik zou de grens trekken bij een online assessment, als er na het gesprek nog interesse is van beide zijden zou ik pas aan een opdracht beginnen
Ik heb ook weer een sollicitatie (intern) verstuurd. Ik ben heel benieuwd wat voor reactie ik krijg, want ze vragen om 5 jaar relevante werkervaring en ik heb er 3,5. Maarja, niet geschoten is altijd mis en ik voldoe verder wel aan het profiel. Zou een mooie stap zijn qua promotie/salaris en ontwikkelmogelijkheden. Hopelijk mag ik daar wel een studie doen naast mijn werk
Ik vond mijn sollicitatie bij de Vlaamse overheid al veel werk omdat ze een twintigtal inhoudelijke vragen stelden die ik rap rap moest invullen omdat de deadline die nacht was. Het toppunt was dan nog dat ik mijn eigen hersenspinsels niet meer kon inkijken ter voorbereiding van het sollicitatiegesprek. Eerste en laatste keer dat ik zo solliciteer.
Op gemeentelijk niveau zie ik ook gewoon nog teveel vriendschappelijke aanwervingen gebeuren, hier in de omgeving toch. Idem met aanbestedingen eigenlijk.
echt voor de gemeente in Belgie wordt er gewoon aan vriendjespolitiek gedaan?
Officieel niet natuurlijk, maar de procedures zijn vaak nog zo makkelijk te manipuleren dat je quasi iedereen naar eigen wens kan laten winnen. Mijn moeder werkt zelf bij een gemeente en ze weet ook dat ze enkel maar is aangenomen omdat er in die periode toevallig een grote verandering was in politiek bestuur, ookal is ze heel capabel.
We hebben nu recent nog meegedaan voor de herinrichting van een gemeentehuis, budget 600k, waarvan ik achteraf van een vriendin te horen kreeg dat zij ook mee hebben gedaan en eigenlijk al de hele voorbereiding gedaan. Ook een keer dat we werden uitgenodigd voor een gesloten wedstrijd voor een buitenlandse zakenambassade waar vier vlaamse bureaus en één bureau van dat land waren uitgenodigd, ja kan al raden wie won natuurlijk. In het andere straatje hebben we zelf ook al meegemaakt dat we bij wonder iets wonnen en dan achteraf de vraag kregen half het ontwerp aan te passen naar andere inzendingen.
Uiteindelijk ga je ook nooit een volledig objectief stelsel op poten kunnen zetten, maar ik weet wel zeker dat het bij de overheid tamelijk makkelijk kan zijn omdat ze gewoon belachelijk lange motivaties uitwerken om zich in te dekken. Waarschijnlijk gebeurt dit in ieder europees land.
Ik zoek inspiratie voor functies waarin je vanaf dag 1 gewoon een modaal salaris krijgt maar waar wel een opleiding aan vastzit (geen traineeship). Denk dat ik veel al gezien heb maar misschien kom ik hier nog wat nieuws tegen
Arbeidsinspecteur bij de overheid