Sollicitatietopic #2

Ik mag voor een van de twee sollicitaties op gesprek komen. De andere plek heeft gereageerd dat ik binnenkort meer hoor maar dat mijn sollicitatie in goede orde is ontvangen.

Ik vind het wel spannend omdat ik dus heb besloten direct open kaart te gaan spelen en duidelijk mijn leerdoel ga formuleren. Maar ik blijf erbij dat als het niet goed ontvangen wordt het ook niet ‘mijn’ plek is. Al met al wel positieve ontwikkelingen :blush:

3 likes

Ja ik vind het ook vrij bizar inderdaad! Ik heb van een aantal bedrijven nooit meer iets teruggehoord terwijl ze megaveel vacatures online hebben staan. Zou misschien handig zijn om ergens op te reageren als je dringend personeel nodig hebt.

En ik zit nu halverwege een sollicitatieprocedure van in totaal 4(?!) gesprekken en een assessment. Terwijl ik volgensmij de enige sollicitant ben.

7 likes

Ja dat had ik eerder dit jaar ook! 4 gesprekken, en ook met steeds verschillende mensen die me dan dezelfde vragen stelden. Ik vond het vaak wel zonde van mijn tijd op die manier.

3 likes

Haha ja ik had hetzelfde idd! Ik had dus deze week dan een gesprek met HR, maar ze stelde letterlijk exact dezelfde vragen maar ging er dan minder diep op in. Echt een beetje zonde van de tijd inderdaad.

3 likes

Vandaag nav een vacature telefonisch met betreffende manager gesproken, superleuk gesprek. Hij zegt aan het einde: stuur nog even je cv met motivatie (naar HR) en dan spreken we elkaar vast. Ik heb een mail met korte motivatie en cv gestuurd. Werd vanmiddag al gebeld door diezelfde manager om een gesprek in te plannen voor volgende week. Krijg ik in de bevestiging de vraag om een sollicitatiebrief te sturen? Dit vind ik zooo dubbelop en irritant. Gesprek staat al gepland en nu moet ik alsnog weer geheel correct gaan verwoorden waarom we zo’n goede match zijn? Wat zouden jullie doen?

3 likes

Heel raar ja. Is de manager degene die die bevestiging heeft gestuurd of iemand anders? Ik denk dat ik toch even zou checken of het nog nodig is om die brief op te stellen. Zeker als je die mail van iemand anders hebt gekregen.

3 likes

Misschien komt het uit een automatisch opvolgingssyteem? Zou het gewoon navragen.

1 like

Ik solliciteer verdomme op een hardcore technische functie waarbij ik een van de weinige ben in dit specifieke hoekje.

Ik ben echt kwaad. Ik heb vandaag een sollicitatiegesprek gehad waarbij mij werd gevraagd of ik ook voor “koffie juf” wil spelen als er belangrijke gesprekken met klanten zijn. Ze hebben namelijk geen Secetaresse of “koffie juf” en de administratief medewerkster werkt niet alle dagen. “Het is nu soms best ingewikkeld om belangrijke meetings op haar werkdagen te plannen”. Ik heb geantwoord met dat ik daar alleen toe bereid ben als alle collega’s afwisselend die rol nemen. Maar nee, dat zijn mannen. Het is niet dat ik koffie halen te min vind, ik vind het alleen erg denigrerend dat ik dat als vrouw maar wel even moet doen en alle mannen in dat bedrijf niet. Ze moesten er ook serieus over nadenken als ik die taak erbij weiger of ze met mij verder willen :joy: (ik ben volgens hun de enige kandidaat die voldoende kennis in huis heeft)

Nou jullie hoeven niet meer na te denken hoor, ik zoek wel verder. Grapjassen.

21 likes

Wat een afknapper!

3 likes

Wat een goede reactie!! Ik hoop dat ze je alsnog willen aannemen en jij nog eens haarfijn de kans krijgt om uit te leggen dat je vanwege dit seksisme de baan aan je voorbij laat gaan.

3 likes

Of dikke opslag vragen voor je tweede functie als koffie juf.

Maar serieus wat een benaming ook :face_vomiting:

Die benaming ook echt hè? Ik vind het heel erg neerbuigend. Dan denk ik ook, je nodigt een vrouw uit in een branche die helaas nog heel erg als mannenwereld wordt gezien. Had je nou echt iemand verwacht die overal ja en amen op zegt? Ik heb mijn hele studie en carrière al moeten vechten :joy: En ook al had ik er niks van durven te zeggen, wtf waarom kunnen die kerels geen koffie brengen? Pak het lekker zelf voor je klanten.

Ik hoor vrijdag wat ze nu willen en hoe dan ook ga ik e haarfijn uitleggen waarom ik niet eens meer voor dit bedrijf wíl werken. Maar misschien ga ik inderdaad eerst nog vragen wat de extra functie met het salaris doet.

8 likes

Wow. Geen woorden voor. Koffiejuf…?? :roll_eyes:
Beetje flabbergasted dat dit soort gesprekken dus gewoon nog plaatsvinden. Wat een wereld leven we in.

Flabbergasted maar eigenlijk ook weer not surprised :woozy_face:

5 likes

Dat rare gevoel wanneer je een brief met een algemene aanhef begint omdat je twijfelt welke van de twee contactpersonen je moet gebruiken, om uiteindelijk een bevestiging te krijgen vanuit 1 van de contactpersonen… aah ik kan me zo druk maken om zulke dingen tegenwoordig :frowning:

Hopelijk zullen ze er niet teveel naar kijken haha.

what the fuck! Dat deze seksistische bullshit gewoon nog voor komt in 2023, echt ik kan daar niet bij met mijn hoofd

2 likes

@chiren dit is gewoon haast niet te geloven?!?! je zou bijna denken dat het een soort heel ongepaste assertiviteitstest is ofzo, om een reactie uit te lokken. WTF

6 likes

Als dat zo zou zijn vind ik het als nog idioten en mogen ze met een hele goed verklaring komen. En dan kunnen ze die baan als nog in hun reet steken :joy: ik heb nu ook leuk werk. Deze vacature klonk echt als m’n droombaan, maar met dit soort mensen… nee dank je. Ik blijf wel gewoon les geven en onderzoek doen.

4 likes

Ik ben aangenomen bij de gemeente! :scream: Ik had woensdag een tweede gesprek en het ging wel goed, maar ze stelden ook zeer kritische vragen. Net werd ik gebeld met het nieuws dat ik de baan heb. OMG. Ik ben zo blij.

70 likes

Lekker sgat, ambtenaar. Set for life!

7 likes