Sollicitatietopic #2

Ja ik heb dit ook meegemaakt, dat een vacature ook extern uitgezet moest worden terwijl er al een beoogde interne kandidaat was. Vaak werd de vacature dan zo onmogelijk specifiek gemaakt dat er vrijwel niemand kon voldoen aan alle eisen en voorwaarden (behalve natuurlijk de interne kandidaat). Maar het is wel eens gebackfired toen er toch ineens een héél goede externe sollicitant schreef

4 likes

Ik werk zelf niet bij een gemeente, maar werk er wel veel mee samen. Ik weet toevallig dat hier veel mensen in dienst zijn bij zo’n bureau (Driessen geloof ik?). Volgens mij is dat meestal wel max 2-3 jaar en dan in dienst bij de gemeente zelf.

Ik werk bij een gemeente en bij ons kom je dan bij het bureau in dienst. Soms worden mensen overgenomen.

1 like

Ik denk dat je dan ook in dienst bent bij het bureau. Met een bureau kun je wel beter onderhandelen dan met de gemeente is mijn ervaring. Maar wil je perse in dienst van de gemeente?

1 like

Ik denk ook dat je bij het bureau in dienst komt. Even goed opletten op de arbeidsvoorwaarden. Ik ken ook mensen die hierdoor veel minder verlofuren hebben en op sommige feestdagen moeten werken enzo.

1 like

Leuk! Misschien dat je sommige elementen van je ontwerp uit Canva los kan exporteren als afbeeldingen en die in Word op de achtergrond kan plakken. Ik heb op die manier een cv voor mijn neef gemaakt met losse elementen die ik in Adobe Illustrator heb gemaakt.

2 likes

Maar willen ze het niet vaak juist in word zodat ze platte tekst hebben?

3 likes

Oh ja geen idee. Ik heb dit zelf gelukkig nog nooit meegemaakt haha. Kan altijd mooi mijn Adobe pareltje als PDF inleveren.

1 like

En heb je al iets gehoord? :crossed_fingers:t3:

2 likes

@chiren Ik zit terug te lezen en mijn mond valt echt open van je bericht. Heb je nog een reactie ontvangen op je email?

Dan is het toch een positieve ervaring geweest, fijn!!

1 like

Ik doe dat eigenlijk nooit, tenzij het een hele bijzondere organisatie is waar ik echt iets mee heb en het vanzelf gaat. Ik vind het zelf altijd een beetje vreemd om allerlei complimenten te gaan bedenken (of nou ja, dat is het natuurlijk niet altijd maar als het niet vanzelf gaat komt het daar soms wel een beetje op neer) terwijl je toch reageert op een functie en wilt laten weten waarom je die wilt doen + wat zij aan jou hebben.

1 like

Ugh wat irritant, net zoals uren in een motivatiebrief steken om zo’n standaard afwijzingsmailtje te ontvangen. :woman_facepalming:t3:

1 like

Ik zou hier zelf nog wel even achteraan gaan, vooral ook omdat je toch al een connectie hebt. Zonde als ze je hierom niet uitnodigen. Ik vind het zelf echt een afknapper als iemand in zijn/haar brief niet kan beargumenteren waarom die persoon juist bij onze organisatie wil werken, ik vind dat echt een vereiste

Als je jezelf daarin goed hebt verwoord is 't wellicht ook prima hoor. En misschien hechten zij daar ook minder waarde aan. Afhankelijk van hoe goed je die persoon kent op LinkedIn zou je eventueel nog een bericht kunnen sturen en kunnen laten weten dat je in al je enthousiasme bent vergeten om te vertellen waarom je het leuk vindt om bij die organisatie te werken. Beetje laagdrempelig houden, zou geen aanvullende brief sturen in ieder geval

2 likes

Ik zit vandaag op het wachtbankje nav een tweede (fijn) gesprek gisteren. Ze zei eerst; ik bel je vandaag, gisteren dus, aan het einde: ik bel morgen. Maar gosh wat irritant weer, hoe langer het duurt, hoe minder vertrouwen ik heb. Daarnaast zit ik heel erg in de twijfelmodus; is dit DE baan wel? Ik weet dat ik dit gevoel bij aanvang van iedere baan wel heb. Maar ben benieuwd of anderen dit ook ervaren?

En letterlijk 2 minuten na het posten werd ik gebeld :rofl:. Door voor het arbeidsvoorwaardengesprek :slight_smile:

23 likes

Ik zou dit wel echt heel slecht vinden, vooral het geen contact kunnen krijgen en een half uur moeten wachten zonder uitleg.

Ik vind dit ook red flags. Alle dingen die je benoemt ga je waarschijnlijk terug zien in de werksfeer en de vraag is of je daar tegen gaat kunnen en dit wil

5 likes

Dit zijn red flags. Als ze je al niet serieus nemen tijdens een sollicitatiegesprek zal het later niet veel beter worden. Ze laten je wachten zonder iets te zeggen. Ze zouden je bellen en doen dit niet. Ik zou ze vriendelijk bedanken.

14 likes

Ik denk dat je nu genoeg punten hebt benoemd die gewoon niet oké zijn om in/mee te werken. Sowieso het stukje of je kan werken met een chaotische leidinggevende, mooi dat ze dat benoemen eigenlijk, kun je al wegrennen!

Door je ervaring in je huidige werk heb je de alertheid op red flags ontwikkeld. Dus denk dat het alleen maar normaal is dat je er voorzichtig mee bent tijdens sollicitaties. Als je al twijfelt, zegt dat genoeg denk ik. Volg je gevoel, jij weet als geen ander wat jij nodig hebt in een werkomgeving.

4 likes