Sollicitatietopic #2

Vooral die vraag over chaotische leidinggevende zou voor mij genoeg zijn om niet verder te gaan. Waarom stellen ze die vraag zo expliciet in vredesnaam…

6 likes

Zoeken op linkedin?

2 likes

Ja ik vul verschillende functies in de zoekbalk.
Bij mij staan ook altijd vacatures die niet overeenkomen haha

1 like

Heb wel eens gehad dat een assessment nooit was aangekomen bij het bedrijf waarvoor ik ‘t moest doen dus zou er morgen nog even achteraan bellen. Kan nooit kwaad toch?

2 likes

Ik heb ook een tijdje via google maps bedrijven gezocht. Eerst in de buurt, en daarna per wijk van mijn stad. Ik kwam echt heel veel dingen tegen waar ik normaal nooit iets over gehoord zou hebben! Je kunt dit natuurlijk met elke stad doen, en ook in de buurt van stations zoeken (als je bijvoorbeeld met de trein reist).

4 likes

Is hier ook een HR-er actief of iemand die zelf onlangs onderhandeling heeft gedaan?

Voorstel gedaan door bedrijf, tijdens het gesprek dat hierop volgde voor toelichting mijn verdere wensen (uren) besproken. Op basis hiervan hebben ze een gewijzigd voorstel gedaan. Opzich is het voorstel prima, maar ik wil er wel alles uithalen (aangezien verhoging pas over jaar plaatsvindt). Maar wil ook niet vervelend of ondankbaar zijn. Tegelijkertijd is het een commerciele functie dus ik wil ook commercieel voor mezelf zijn :smile:. Wat is normaal/gepast in zo’n situatie?

@Neon wat een goede tip!!!

2 likes

Geen HR-er hier, maar ik zit nu ook in onderhandeling en denk graag mee :blush:

Heb je enig idee wat voor het bedrijf de achterliggende gedachte is bij het aanbod dat ze doen? En zijn er argumenten te bedenken waarom jij ten opzichte van hun uitgangspunt een betere marktwaarde vertegenwoordigt? Dan zit daar zeker nog een goede onderhandelingspositie voor bijvoorbeeld je salaris. Als er juist nog andere secundaire voorwaarden zijn die jij erg belangrijk vindt, dan kun je ook daar op inzoomen.

Mijn onderhandeling begon met dat ik mijn wensen voor uren kenbaar heb gemaakt. Vervolgens heeft het bedrijf mij meegenomen in de afspraken die zij met hun huidige medewerkers hebben gemaakt, de contractduur met mij besproken en het salaris dat zij passend vinden. Ze hebben dat onderbouwd met het argument dat ze iedereen volgens ervaringsjaren gelijk willen behandelen. Ik weet dus dat ik ze relatief gemakkelijk naar een hoger bod kan bewegen als ik kan onderbouwen waarom mijn ervaringsjaren in deze functie zwaarder tellen. Mijn eerdere werkervaring en mijn positieve feedback vanuit mijn huidige werk kan ik daarvoor goed gebruiken.

Ik heb tijdens het gesprek zelf geen tegenbod gedaan, omdat in hun aanbod een factor zat waarvan ik de financiële impact zonder onderzoek niet goed kon inschatten. Nu ik dat onderzoek heb gedaan, weet ik welke marge ik kan aanhouden en ga ik een tegenbod doen op het salaris (secundaire voorwaarden zijn over het algemeen goed).

Wanneer zij dan met een tegenbod komen, heb ik nog 1 troef in handen: het bedrijf heeft over 1 specifieke omstandigheid bij mij twijfel uitgesproken. Dat heeft zich ongetwijfeld ook vertaald in het aanbod. Ik kan die twijfel wegnemen en daarmee nog een laatste poging wagen.

Vervelend of ondankbaar? In mijn functie moet ik mijzelf ook kunnen verkopen en kunnen onderhandelen, dus dan kunnen ze alvast zien dat ik die skills in huis heb. Of iets als vervelend of ondankbaar overkomt, ligt denk ik vooral aan de manier waarop je het brengt.

Thanks @Kultakala en @1103 voor jullie uitgebreide ervaring en tips.

Het eerste voorstel is gemaakt op basis van de range die ik heb aangegeven (er stond geen salarisindicatie bij de vacature dus gebeld) en een range aangegeven waar ik mij prettig bij voel. Het eerste voorstel was dus ook zeker binnen die range en goed maar ik wil geen 40 uur werken (maar wel dat salaris whaha). Ook kwamen ze idd met argumenten, wat andere collega’s verdienen qua schalen etc. Wat nu is voorgesteld is wel een trede hoger om me tegemoet te komen, maar voor de rest gewoon omgerekend qua uren.

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn prima verder. Ik denk dat ik nog een laatste tegenbod ga doen om helemaal tevreden te zijn. In deze functie zit geen bonus (vergelijkbare functies wel) dus denk dat ik het daar op ga gooien. Wanneer heb jij het vervolg @1103? Ik heb vandaag contact over mijn reactie mbt voorstel.

2 likes

Klinkt als een goed plan om er een bonus bij te halen als vergelijkbare functies dat wel hebben. Succes vandaag!

Ik heb ook aangegeven dat ik vandaag wat van mij laat horen. Van beide kanten willen we dit nog vóór het einde van de maand rond hebben ivm opzegtermijn.

2 likes

Ik meld met ook weer in dit topic. Ik heb eind vorig jaar intern een stap gemaakt waar ik heel blij mee was. Qua functie en afdeling precies wat ik wil en waar ik goed in ben. Echter loop ik nu toch tegen een aantal dingen aan qua arbeidsvoorwaarden en team. Dingen waar ik me helaas niet overheen kan zetten heb ik gemerkt. Ik ga dus op zoek naar deze functie maar dan binnen een ander bedrijf.

Het lijkt natuurlijk wel een beetje raar dat je zo snel na een functiewisseling alweer op zoek gaat naar dezelfde functie maar dan binnen een ander bedrijf.
Hoe zouden jullie hierop reageren wanneer je om uitleg gevraagd wordt tijdens een sollicitatie? Negatief doen over je huidige organisatie vind ik onprofessioneel en wil ik dus zoveel mogelijk voorkomen.

Ik zou aangeven dat de huidige organisatie onvoldoende bij je past. Daar zit verder geen waardeoordeel aan en je hoeft je ook niet negatief uit te laten. Dat is gelijk een bruggetje om aan te geven wat wel bij je past en te onderzoeken of zij dat dan zijn.

4 likes

Ja dit is besproken maar er kan niets aan gedaan worden. Er zijn meerdere gesprekken over geweest en ook iemand van HR is erbij betrokken.

1 like

Update, het is rond. Ik heb er nog een klein beetje salaris bij kunnen krijgen, tevreden nu! Ook gaf t een goed gevoel dat ik niet zomaar akkoord ben gegaan, onderhandeling kost wat energie, maar blij dat ik het gedaan heb. Hoe is het bij jou afgelopen @1103?

11 likes

Gefeliciteerd!

Ik ben ook rond met een mooi aanbod :blush: Heel blij mee, want ik zit bij mijn huidige werk niet meer lekker op mijn plek. Dat kan ik binnenkort lekker achterlaten.

4 likes

Ik heb ook gezocht direct op websites van organisaties. Omdat ik het idee heb dat sommige functies niet goed naar boven komen in zoekmachines. Ik ben deels gewoon begonnen met alle organisaties bedenken die ik ken, je kent waarschijnlijk ontzettend veel: waterschappen en gemeentes maar ook alle organisaties die werken voor de gemeente. Ik heb ook de website bezocht van heel veel bedrijven die hier in de buurt gevestigd zijn. Ten slotte heb ik ook gegoogled, op andere dingen dan vacature, dus bijvoorbeeld adviesbureau + kernwoord.

Succes in ieder geval met zoeken!

2 likes

Ugh ik had vrijdag een interne sollicitatie en heb nog steeds niks gehoord. Bel me gewoon dat ik die baan heb! Ik wil het zooooo graag!!
(Ze hadden wel gezegd dat ik het uiterlijk woensdag zou horen, maar dat ze er echt zo lang over zouden doen had ik niet gedacht…)

2 likes

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe baan, omdat ik niet meer happy ben op m’n werk. Eerste sollicitatie ben ik afgewezen na een telefonisch gesprek, tweede ben ik tweede geworden na twee rondes en nu heb ik net gehoord dat ik bij m’n derde sollicitatie ook tweede ben geworden na twee gesprekken en een toets. Echt bluh, voelt zo kut om het weer net niet te worden. Het kost steeds veel tijd en energie en ook vervelend om steeds smoesjes te verzinnen op m’n huidige werk als ik een gesprek heb. En nu moet ik weer opnieuw beginnen. Ben er ff klaar mee :frowning:

5 likes

Ik heb dit wel eens gedaan. De laatste keer was omdat het commentaar wat ik kreeg gewoon echt niet klopte. Het was zo raar dat ik nog altijd het vermoeden heb dat ze me hebben verwisseld met iemand anders. Ik heb toen gereageerd dat ik de onderbouwing niet snapte en of ze mijn sollicitatie nogmaals wilden bekijken. Helaas niets meer terug gehoord.
Ik vond het wel lastig omdat je eigenlijk het bedrijf niet op hun ‘fout’ wil wijzen, want je bent er nooit echt zeker van en wilt het natuurlijk positief houden, maar je wilt ook eerlijk zijn en graag uitleg krijgen.

6 likes

Ik heb het 1x gedaan. Ik was toen afgewezen omdat ze ‘iemand gevonden hadden die wel aan alle punten uit de vacature voldeed’. Maar ik voldeed ook aan alle punten uit de vacature. Dus toen heb ik gemaild of het dan aan m’n brief of cv lag dat ze voor haar/hem kozen ipv voor mij. En toen kreeg ik een vaag verhaal terug over dat die persoon dichter bij woonde en dat ze een relevantere stage had gelopen.

1 like

Ik denk dat het ook vooral irritatie opwekt bij degenen die de vacature uit hebben staan. Echt 0% kans dat ze uiteindelijk zeggen: oh ja, laten we toch jou nemen.

7 likes