Voor financieel controller haha
Wat een grap. Is het bij een gewild bedrijf?
Ja volgens mij wel als ik het aantal sollicitanten via LinkedIn mag geloven ![]()
Hahaha ja normaliter wordt creativiteit juist niet gewaardeerd ![]()
Ik vraag me altijd af hoe dat werkt. Ik heb vaak genoeg op die apply knop geklikt, maar meer uit nieuwsgierigheid naar wat ze op de site hebben staan dan omdat ik daadwerkelijk wilde solliciteren. Maar hebben ze de tracking dan zo ingericht dat het pas als een sollicitant geldt als je echt daadwerkelijk dan ook een formulier hebt ingevuld en verstuurd op die website, of al als je alleen op de knop op LI heb gedrukt? En hoe werkt het dan als je naar een site wordt gestuurd en vervolgens per mail moet solliciteren (komt niet heel veel meer voor volgens mij, maar alsnog)?
Nee, die cijfers slaan nergens op. Of ja… niet op het aantal sollicitanten dat een serieuze sollicitatie heeft verstuurd. Solliciteren via LinkedIn betekent dat je op de vacature reageert met je profiel. Je wordt niet gevraagd een motivatie te uploaden. Het is dus een hele laagdrempelige manier van solliciteren.
Bij het (kleine) bedrijf in waar ik eerst werkte plaatste we vacatures ook altijd onbetaald op LinkedIn. Daar liep ik er altijd tegen aan de je dan allemaal reacties kreeg van mensen, maar geen motivatie tekst oid. Ik ging ze dan altijd dm’s sturen met het verzoek om een korte motivatie te mailen. En we stelden daarom altijd de vraag in ‘stuur je ook je motivatie naar dit mailadres?’ en die vraag kon men dan met ja/nee beantwoorden.
Ik ontving laatst (niet via LinkedIn) een motivatiebrief ZONDER motivatie. Er stond: de functie lijkt me leuk en in een gesprek vertel ik graag waarom.
Afgewezen.
my god, maar hele goeie tip @pepe! ik stel altijd sowieso de vraag of kandidaten nederlands spreken, omdat t anders sws niet werkt binnen ons mini bedrijf en je echt tientallen spanjaarden etc krijgt die op de sollicitatiebutton klikken.
Dus idd, het getal op linkedin zegt echt niks en een gemotiveerde sollicitant zal als t goed is wel een brief sturen.
Aantoonbare werkervaring is uit een CV te halen, maar dat is voor veel bedrijven ook maar één van de aspecten waarop ze een kandidaat uitkiezen
Als er nog geen eerdere rondes zijn geweest, kan het zijn dat ze nog wat breder oriënteren omdat ze ook een beeld willen krijgen bij de persoonlijkheid van verschillende kandidaten. Iemand met aantoonbare werkervaring maar weinig sociale skills of een niet bij het bedrijf passende persoonlijkheid kan dan toch achterblijven bij iemand met minder ervaring die op andere vlakken weer beter past. En die kwaliteiten zijn niet standaard uit een CV of brief te halen.
Blijft natuurlijk wel rot dat je zo intensief bent beziggeweest met die sollicitatie en dat er dan alsnog op zoiets een afwijzing volgt. Dan had het bedrijf ook eerst voor 1 kennismakingsgesprek met iedere kandidaat kunnen kiezen, of eerst kunnen kennismaken met de personen die wel al aantoonbare werkervaring hadden.
Hoe kun je bij een promotie onderhandelen zonder dat het lijkt alsof je een geldwolf bent?
Ik heb aan het einde van het gesprek voorzichtig aangegeven wat er tegenover staat, maar ik kreeg meteen een soort opmerking; ‘ik had al verwacht dat je dit ging vragen, want jij bent nogal op het geld.’
duhh, ik wil toch weten waar ik ja (of nee) op moet zeggen
Daarnaast is het een commerciële functie dus dat zit nou eenmaal in me. En ik weet niet eens in welke schaal van de CAO ik op dit moment zit bijvoorbeeld.
Als er tips zijn dan graag! Is het bijvoorbeeld nuttig om te vragen of ze het allemaal even op papier willen zetten? het is nog best wel vaag.
Hij heeft zelfs een eventuele zwangerschap aangekaart, ik vind het ook red flags maarja om daar een bedrijf voor te verlaten waar je een mooie kans krijgt? Het is gewoon een klein bedrijf dus kan er verder niks mee. Twijfel ook om er nog iets van te zeggen, want ik denk dat ze gewoon het spel een beetje spelen en mij op die manier wat willen afremmen om teveel eisen te stellen op dit moment. (Luxe positie)
What the fuck. Dat zijn wel echt megagrote red flags hoor… als de kans je het echt waard lijkt zou ik het iig wel gewoon hard spelen, goed hoog inzetten, en er ook echt wat van zeggen.
Jezus Christus wat een eikels, zou zeggen “voor elke dergelijke kutopmerking wil ik nog eens €200 bovenop mijn maandsalaris joe”
Het gore lef ![]()
Ik vind dat je dit heel goed verwoord, wilde je nog een pb sturen maar zie dat het uit staat haha. Ben benieuw wat, wanneer ik meer details hierover deel, je mening is over de situatie, wellicht helpt me dat om het een beetje tactisch en zakelijk te kunnen aanpakken. Want in mijn hoofd is het op dit moment een warboel geworden door die opmerkingen enzo.
Heb jullie tips opgevolgd en gemaild. Super leuk mailtje terug ontvangen en binnenkort ff kort telefonisch gesprek staan om enkele vragen te behandelen. Daar kwam de persoon zelf mee, met het idee om nog even te spreken voordat ik zou reageren. Spannend maar ontzettend zin om te kijken of het was is. Kwam er ook achter dat ik jaren terug toen ik net afgestudeerd was ook op deze functie gesolliciteerd heb. Toen echt 0 ervaring dus ook niet geworden.
(Heel grappig overigens, iemand uit dat team zal bij mijn huidige werkgever aan de slag gaan…
Hoe ze deze persoon binnen hebben gehaald wil ik wel weten, mijn werkgever oogt van buiten geweldig maar intern gaat er van alles mis helaas)
En daarnaast ergens anders nog een gesprek gepland staan, soortgelijke functie andere sector. Opeens zie ik het licht weer aan het einde van de tunnel. Denk dat ik een gat in de lucht spring als ik weg ben bij mijn huidige werkgever ![]()
Na al mijn gezeik hier kan ik mededelen dat ik ook een baan heb
In een totaal ander gebied dan kdv maar qua salaris is het ook wel veel beter. Ben alle namen kwijt en heb soms geen idee hoe en wat maar komt wel goed. Bedankt aan diegenen die mijn brieven en cv hebben nagekeken ![]()
Heeft hier iemand wel eens meegemaakt dat je toestemming moest vragen om te reageren op een interne vacature en pas later zou kunnen beginnen? Ik heb toestemming gekregen, maar wel pas vanaf een bepaalde datum (maand later dan de startdatum in de vacature - en het gaat om vervanging).
Ik heb dit niet gemeld in mijn brief (zat door allerlei omstandigheden al eerder in de procedure, verliep erg rommelig en in dit eerdere stadium had ik geen toestemming nodig van mijn leidinggevende), maar een collega van mij die ook geschreven heeft, en zij is dus om deze reden al afgewezen. Nu heb ik morgen het gesprek en twijfel ik hoe ik dit wil aanpakken. Effectief zou het gaan om 8 dagen die ik mis (vacature is maar voor 0,4 fte), waarvan ik er 4 waarschijnlijk kan ondervangen… Wil ook niet liegen o.i.d., maar wil de baan echt héél graag.
Heeft iemand tips?
Sorry ik ben echt een one-issue forummer maar ik zit met mezelf in de knoop ![]()
- Liever iets hoger bruto salaris + leaseauto, maar ong. 3,5 uur reistijd (heen en terug)
- Liever iets lager bruto salaris + geen leaseauto, maar ong.1 uur reistijd (heen en terug)
0 stemmers
3,5 uur reistijd klinkt echt als de hel.