Sollicitatietopic #2

Toen ik aan het solliciteren was, ben ik echt 4 keer tweede geworden 🫥. Was echt zo enorm kut en funest voor mijn zelfvertrouwen en motivatie. Het lag bij mij deels aan een stukje ervaring wat ik miste, maar ik ben ook niet zo goed in mezelf verkopen op het moment dat het er echt toe doet (ben daar nog steeds aan aan het werken). De laatste keer was ik er zo pissig en ook een beetje wanhopig over dat ik meteen aan de telefoon heb gezegd “oké dus ik ben de op één na beste keus uit 100 brievenschrijfers en zo’n 10 sollicitanten, hebben jullie niks anders voor me?” en dat vonden ze toen zo goed en assertief dat ze me alsnog een baan aangeboden hebben. Misschien een tip voor de volgende keer (die hopelijk niet komt!). Succes en het is ook goed om even goed te balen, zo’n afwijzing is gewoon hard als je al zo ver in de procedure zit.

9 likes

Ja dat is waar. Misschien een salesfunctie o.i.d.

1 like

Ik ben het hier wel mee eens maar denk dat je zoiets wel kan vragen om erachter te komen waar je in kan groeien.

1 like

Bedankt voor het delen van je verhaal. Het is idd echt heel kut voor je ego en ik zit nu echt in een ‘ik ga noooooit iets vinden en zal forever bij m’n oude werk moeten blijven’ mood. Maar dat zal morgen vast al wel weg ebben en dan weer de schouders eronder.

Ik denk dat ik solliciteren ook een beetje onderschat heb, je hoort overal hoe goed de arbeidsmarkt is en ik heb nu 10+ jaar werkervaring dus dacht eerlijk gezegd dat ik snel iets zou vinden. Maar de banen die mij aanspreken zijn nog best populair blijkbaar en ik zoek nu ook ik een hele andere sector waardoor het vaak ook erop neerkomt dat een andere kandidaat meer werkervaring heeft in dat gebied.

Ja maar dat is een andere insteek dan tegen de feedback in gaan en het er niet mee eens zijn. Dat lijkt me vooral irritant.

Ja herkenbaar, die krappe arbeidsmarkt is zeker niet overal zo. Zelf zit ik in een vrij niche vakgebied met veel meer zoekers dan vacatures. Dat zal altijd zo blijven, krappe arbeidsmarkt of niet. Wat mij wel hielp bij de teleurstelling is de gedachte dat 2e worden in ieder geval zegt dat je iets goed gedaan hebt. Er zijn nog veel meer mensen die niet uitgenodigd worden op gesprek / niet door de eerste ronde heen komen. Al is het wel extra zuur door de tijdsinvestering die je al gemaakt hebt natuurlijk.

Ik was voordat ik mijn huidige baan kreeg drie keer achter elkaar tweede geworden. Deed ook regelmatig mijn beklag in dit topic omdat het mentaal heel pittig is om je steeds weer op te laden en afgewezen te worden. Maar de vierde keer was het wel raak en nu heb ik oprecht de leukste baan ooit. Denk nu regelmatig aan hoe veel minder fijn het zou zijn als ik bij een van die andere drie wel aangenomen was. Nu heb ik veel meer vrijheid, impact, minder reistijd, leukere collega’s en een beter salaris. Voor jou gaat het het vast ook goedkomen :muscle:

5 likes

Super fijn om te lezen je berichtje, dankjewel!

Ik zit in hetzelfde schuitje! Net weer te horen gekregen dat ik het niet ben geworden door te weinig jaren ervaring (dan denk ik lees m’n cv?)
En ook al vaker tweede geworden.
Blijft echt pittig en het begint ook wel persoonlijk te voelen. Merk dat ik mega onzeker wordt en veel zenuwachtiger voor ieder nieuw gesprek.

Als je eens wil kletsen mag je me altijd een pb sturen!

2 likes

Ik reageer normaal ook nooit op een afwijzing/feedback of ik het er nou mee eens ben of niet. Vrij recent wel zo iets raars meegemaakt waardoor ik echt wel even wilde laten weten wat ik ervan vond. De communicatie was zodanig slecht en het was zo onprofessioneel, dat het wel goed voelde om ze te bedanken voor de terugkoppeling maar ook aangegeven dat ze dit anders hadden kunnen aanpakken.
Heb wekenlang moeten wachten, contact opgenomen om te horen dat ze bezig waren met selectie. Blijkt dat ze tijdens die update dus eigenlijk al iemand hadden. Nou, had dat even laten weten dan haha. Wellicht overdrijf ik hoor, maar op dat moment moest ik dat gewoon even doen :sweat_smile:

1 like

Nu

2 likes

Heb je wel een ontvangstbevestiging gekregen? Want anders zou je daar nog naar kunnen vragen. Ik heb een keer achter een sollicitatie aangebeld omdat ik geen reactie kreeg, hadden ze de hele sollicitatie nooit ontvangen…

Vorige week is toch nog niet zo lang geleden? Heb zo vaak pas 1 of 2 weken na de sluitingsdatum reactie gekregen. Zou zelf nog niet bellen en minimaal nog een week wachten want vind het een beetje ongeduldig overkomen anders.

3 likes

Maar dat is dan hun probleem toch

2 likes

Als je goed bent ben je goed en dat ze dan een paar weken langer op je moeten wachten boeit dan niet hoor. Vrijwel iedereen zal een opzegtermijn hebben namelijk dus daar zullen ze zich toch aan moeten aanpassen

4 likes

Hebben jullie wel eens een directe collega als referentie opgegeven?

Ik heb vandaag mijn oud-leidinggevende die eerder als referent heeft opgetreden gevraagd of hij dit nogmaals wil doen, en heb morgen een gesprek met mijn huidige om hem ook te vragen. Ik twijfel of ik misschien nog een derde wil vragen in de vorm van één van mijn huidige collega’s, aangezien ik denk dat zij het meest volledige beeld van mij kunnen geven. Maar ik hoor van mensen om me heen dat dat eigenlijk niet kan, dus nu twijfel ik haha

1 like

Ik heb vandaag een (intern) sollicitatie gesprek gehad voor een functie waar ik sowieso al een beetje over twijfelde omdat ik mn huidige functie eigeniijk ook wel prima vind, maar wat wel een mooie en natuurlijke stap omhoog zou zijn. Nu hoor ik het vanavond of morgen maar ik betrap mezelf erop dat ik hoop dat ze bellen dat ik het niet geworden ben. Gewoon zon help! Ik weet niet of ik dit wel wil
Herkenbaar? Mn man zegt dat het gewoon spanning is.

1 like

Ik zie een vacature staan waar ik super graag op wil reageren! Ik heb zelf een mbo-4 diploma en in de vacature wordt het volgende gevraagd: Minimaal een afgeronde relevante Hbo-opleiding of Hbo-werk- en denkniveau met aanvullende afgeronde opleidingen op het gebied van de …

Ik heb geen aanvullende opleiding over het vakgebied maar wel 5 jaar intensief in het werkveld gestaan waardoor ik al veel weet hierover. Ik weet ook 100% zeker dat ik de baan echt aan kan en goed zou kunnen uitvoeren. Is het alsnog kansloos om hierop te reageren of zal ik het gewoon proberen? En hoe tonen jullie in een brief aan dat je op hbo werk en denk niveau zit? Ik vind het lastig dat veel vacatures nu hierom vragen terwijl ik het onduidelijk vind hoe dit aan te tonen.

1 like

Ik zou gewoon reageren! Je hebt niks te verliezen toch? Ik heb vorige week gesolliciteerd op een functie waarvan ik aan de helft van het profiel voldoe. In mijn motivatiebrief heb ik beschreven wat ik op dit moment qua werk doe en hoe de ervaring die ik daar heb opgedaan een aanvulling is op hun uitvraag. Blijkbaar was het goed genoeg want ik mag op gesprek komen.

6 likes

Gewoon proberen! Ik ben ook al zo vaak op gesprek geweest en ook aangenomen op vacatures waar minstens een bachelor of het liefst een master gevraagd werd, en ik heb allebei niet (heb zelfs nooit een propedeuse gehaald :sweat_smile:).

1 like