Thanks ik ga hem gelijk schrijven en versturen en mijn cv bijwerken met relevante cursussen en trainingen die ik wel heb gevolgd.
@Chesirecat succes bij je gesprek!!
Thanks ik ga hem gelijk schrijven en versturen en mijn cv bijwerken met relevante cursussen en trainingen die ik wel heb gevolgd.
@Chesirecat succes bij je gesprek!!
Ik heb deze week ergens een sollicitatiegesprek ergens gehad en ik ‘voel’ het eigenlijk helemaal niet. Het is bij een bedrijf waar ik stage heb gelopen en het leek me heel leuk om er te werken, maar de functie sluit totaal niet aan bij wat ik gestudeerd heb en wat ik nu doe en ik geloof dat ik de werkzaamheden toch minder leuk vind dan dat ik vantevoren dacht.
Hoe zouden jullie dit netjes verwoorden in een e-mail? Ik ben 1 van de 3 die ze uitgenodigd hebben voor een gesprek en we zouden het uiterlijk maandag horen, maar ik wil liever voor die tijd al aangeven dat ze mij niet verder mee hoeven te nemen in hun beslissingsproces zeg maar.
Ik heb dit ook 1x gehad en heb toen even gebeld.
Ja daar zat ik ook al over te twijfelen, maar ik heb haar telefoonnummer niet en het is een enorm bedrijf. In haar e-mailhandtekening heeft ze ook alleen het algemene nummer van het bedrijf staan en ik heb haar verder alleen via mail en Teams gesproken.
Het is niet raar om het algemene nummer te bellen en te zeggen dat je voor haar belt hoor, daar zijn receptionistes voor, die verbinden je gewoon door.
Maar je kunt ook mailen als je dat liever doet. Je kunt toch gewoon zeggen dat je na het gesprek geconcludeerd hebt dat de werkzaamheden niet genoeg aansluiten bij wat je wilt en dat je daarom afziet van de functie, en ze bedanken dat ze je in overweging hebben genomen. En dan misschien nog iets van dat het je wel een heel leuk bedrijf lijkt en ‘wie weet tot een volgende keer als er een functie vrij komt die meer aansluit bij mijn profiel’.
Heel netjes juist om dat te laten weten voordat zij hun beslissing hebben gemaakt lijkt mij!
Ik ben nu bezig met mijn brief en cv updaten voor een functie die ik heel graag wil, maar ik weet alleen al van drie mensen in mijn directe omgeving dat ze ook gaan reageren. Maakt me nerveus haha. Ga zo blij zijn als alles verstuurd is…
Wat zouden jullie in dit geval doen? Ik ga een sollicitatie de deur uit doen voor een tijdelijke (interne) vacature waar ik twee jaar eerder ook op gereageerd heb. Toen ben ik helaas afgewezen omdat er een kandidaat met meer ervaring was. Het was verder wel een heel prettig gesprek en de mensen met wie ik het gesprek had gaven aan dat ze onder de indruk van mijn motivatie waren.
Ik neig er sterk naar om in nieuwe mijn brief kort te benoemen dat ik eerder gesolliciteerd heb en nu dus (relevante) werkervaring op heb gedaan in de tussentijd, en ook een stuk steviger in mijn schoenen sta.
Wat zouden jullie doen?
De nieuwe vacature bevat overigens geen functie-omschrijving of eisen (dat heb ik nog uit de oude vacature); dit was een oproep in een nieuwsbrief.
Zeker doen! Laat zien dat je nog steeds interesse hebt, jezelf niet uit het veld laat slaan door een afwijzing en dat je in de tussentijd bent gegroeid
Een pantalon (achtige) broek en dan een blouse of top erboven zonder blazer.
Ik werk zelf ook in de bouwsector en ik had gewoon een skinny jeans met een blazer bij m’n sollicitatie! Of een casualler jurkje kan ook als je je daar comfortabel in voelt.
Woensdag heb ik n gesprek met een recruiter voor een vacature, maar morgen heb ik nog een gesprek met m’n manager (doen we om te zoveel weken om even bij te kletsen) - zouden jullie dan al iets laten weten of zo? Ben bang dat als het iets wordt en ik het aan moet kondigen bij m’n manager dat het dan zo rauw op z’n dak valt. Ik heb wel eens laten vallen dat er wat punten zijn die ik niet leuk vind, maar nooit echt concreet gezegd dat ik verder ga kijken. Hoe pakken jullie dit aan
Nee, ik zou dat echt niet doen persoonlijk.
Misschien helpt het om het gesprek wat minder werkgerelateerd te maken als je het ongemakkelijk vindt.
Nee, nooit. Het valt altijd rauw op hun dak, maar daar heb je contracten voor. Nu iets laten vallen, geeft alleen maar onrust waar jij niets aan hebt.
@TanteBetje @Trivia oke top dat dacht ik zelf namelijk ook. Had alleen van de week een gesprek met iemand en die zei dat je het dus wel moest zeggen omdat je het bedrijf waar nu werkt ook de kans moest geven om in te springen op het feit dat je niet meer tevreden bent. Vandaar dat ik even twijfelde maar voel me er fijner bij om het nu niet te zeggen.
Maar dat is wat anders, hè, dat je aangeeft niet zo happy te zijn met hoe het nu gaat. Dat kan een heel concreet gesprek zijn. En als je snel met je manager zit, is het best wel goed om dat, zonder enige boosheid of irritatie, te bespreken. En vragen of hij/zij kan helpen met veranderingen. Zet op papier wie wat moet doen, met concrete deadlines. Als je dan een nieuwe baan vindt, kun je naar dat gesprek wijzen en aangeven dat je al eerder niet happy was, en dat je deze kans nu pakt. Maar nooit van te voren zeggen dat je weg wil.
Thanks, hier kan ik wat mee! Was even een beetje overweldigd haha
Kan ik me voorstellen. Bereid het gesprek met je manager goed voor. Met vragen en door jou gewenste oplossingen (zelfs als het oplossingen zijn die niet heel realistisch zijn). En stuur het gesprek zo dat er een lijst met to do’s en deadlines uitkomt, waar je manager zich ook eigenaar van voelt. Ook al is het, volgende keer gaan we verder met dit gesprek. En blijf altijd positief. Succes!
Dat klinkt wel enigszins verwarrend ja. Kun je niet googlen op vergelijkbare functies/functieomschrijvingen?
Gebaseerd op je verhalen over je huidige werkgever vraag ik me wel af: kán het erger dan daar?! Een sprong in het diepe en onbekende zou het me wel waard zijn om daar weg te gaan denk ik haast
Maar zou het dan niet betekenen dat je zelf ook mee mag helpen om de functie vorm te geven? Ik zit in een procedure waarin een deel is wat ik nu al doe bij mijn huidige baan, maar het grootste deel staat niet echt vast en zou ik als ik aangenomen wordt met mijn nieuwe baas en team samen gaan inrichten (hoor als het goed is vandaag of ik op 2e gesprek mag komen
)
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje met een potentiele nieuwe baan die nog vorm moet krijgen en dus geen kant en klaar functieprofiel heeft nog. Toch best spannend om daar je baan voor op te zeggen. Wel het geluk dat ze mij heel graag willen binnenhalen en dus alles lijken te willen doen daarvoor haha.