Sollicitatietopic #2

Volgens mij ben jij altijd best enthousiast en wil je juist graag, qua werk?
Dan zou ik denken dat je het echt niet wilt, maar koudwatervrees klinkt ook wel bekend (voor mij, ik vind nieuwe dingen over het algemeen leuk maar met nieuw werk beginnen is altijd een beetje een drempel waar je over moet)

3 likes

Klopt, soms staat dat er ook expliciet bij. Hier zo’n voorbeeld (had het met collega gedeeld omdat we ook met D&I bezig zijn op werk):

ā€œ Don’t meet every single requirement? Studies have shown that women and people of color are less likely to apply to jobs unless they meet every single qualification. At …… we are dedicated to building a diverse, inclusive and authentic workplace, so if you’re excited about this role but your past experience doesn’t align perfectly with every qualification in the job description, we encourage you to apply anyways. You may be just the right candidate for this or other roles."

5 likes

hebben jullie wel eens in de situatie gezeten dat je gesprekken hebt staan, maar ook wat reisjes in de komende maanden? ik heb nog een 1,5 week remote werken staan en een vakantie van 2wk in april. Wanneer kaart je dat aan?

Ik heb dat wel eens gehad (geplande reizen of vrijgehouden voor andere verplichtingen). Ik bracht dat dan pas verder in de sollicitatieprocedure ter sprake, pas bij het arbeidsvoorwaardengesprek. Over het algemeen was het geen probleem om in de eerste maanden alweer vakantie op te nemen.

Ik heb ook eens voorgesteld om de eerste maand parttime te beginnen, omdat een paar dagen in de week vrij hebben mij toen ivm andere verplichtingen goed uitkwam. Ook dat werd goed ontvangen, maar daar was de organisatie ook wel naar.

3 likes

nouja stel je krijgt de baan, dat je dan nog allemaal vakanties etc hebt staan bedoel ik
maar ook wel wanneer je de vraag stelt of remote werken een optie is

Ik heb een leuke vacature gezien maar bang om te solliciteren. Ik denk zeker dat ik het kan, maar mis wat aansluiting qua ervaring en vooral bang voor de teleurstelling als ik niet uitgekozen word denk ik.

1 like

Gewoon doen! Zie een paar posts hierboven. En natuurlijk is het teleurstellend als je niet uitgekozen wordt, maar dat hoort er helaas ook bij. Nee heb je, ja kun je krijgen, etc.

Kun je een kleine beloning voor jezelf verzinnen voor als je je sollicitatie hebt ingeleverd? Dat is het doel, afgewezen worden kan maar je doel bereiken (brief insturen) ligt helemaal binnen jouw controle, ook al is het eng. Succes!!!

2 likes

Ik heb vanavond een belletje na 2 sollicitatiegesprekken. Dit belletje is aan het einde van het tweede gesprek geĆÆnitieerd door de manager om mij tijd te geven om na te denken of ik het wil. Echter weet ik dat het is omdat er nog een andere kandidaat is.
Heel benieuwd dus naar het gesprek vanavond, misschien zeggen ze wel meteen af omdat ze voor de andere kandidaat hebben gekozen maar misschien moet ik ook wel de salarisonderhandelingen in (spannend!).

ja goeie, mn vriend woont in het buitenland dus als dat helemaal geen optie is is het helaas een no-go voor mij. als het de eerste maand(en) niet kan begrijp ik dat natuurlijk, dan wordt het vakantiedagen inleveren

EDIT: ik heb een functie die je over het algemeen heel goed remote kan uitvoeren. ik werk ook veel liever in teamverband/op kantoor, maar wil graag wel de optie hebben af en toe remote te kunnen werken

Ik heb twee hele leuke vacatures gezien bij de overheid, 1 al gesolliciteerd en deze is ook gesloten. Die andere staat nog een tijdje open, wil zo graag ook daarop reageren maar durf het niet ofz?
Heb nooit eerder gekeken bij de overheid, dus geen idee wat voor proces zij hebben. Het zijn twee soortgelijke functies binnen zelfde domein, maar verschillende afdelingen.

Ik dacht eerst wachten tot ik meer informatie heb over de ene, dan pas reageren op andere maar dan verwacht ik de deadline niet te kunnen halen. En weet ook niet eens of ik bericht krijg, want intern heeft voorrang. Iemand tips en wellicht ook meer info over hoe het bij de overheid in elkaar zit?
Kan eventueel iets meer info geven via PM :slight_smile:

2 likes

Ik had op twee vacatures gereageerd binnen hetzelfde onderdeel van de overheid (wel andere locaties) en ben bij beide uitgenodigd voor een gesprek en bij 1 van de 2 dus ook aangenomen. Ik zou gewoon lekker solliciteren!

Weet niet of het gemeente, Rijksoverheid of nog iets anders is maar vooral ministeries zijn zo groot dat ze echt niet weten dat je ook bij een andere directie hebt gesolliciteerd hoor! Bij het ministerie waar ik werk doet de directie zelf de sollicitatieprocedure dus gaat het niet eerst langs de centrale HR afdeling waar het misschien zou kunnen opvallen (al denk ik dat het überhaupt niet zou opvallen als het wel het geval zou zijn)

1 like

Gewoon proberen! Ik werk bij de overheid en er wordt helemaal niet moeilijk gedaan over dit soort dingen. Verwante afdelingen wisselen hier ook wel eens sollicitanten met elkaar uit als ze denken dat iemand ergens anders ook goed zou passen.

2 likes

Dank allen, zo fijn altijd jullie feedback.
@Tostibrood @NewBlood het is een ministerie, zelfde locatie ook, valt onder hetzelfde alleen zijn het twee verschillende afdelingen.

Voelt al zo goed deze informatie en feedback, fijn dat jullie allen zo motiverend zijn altijd. Precies de reden dat ik hier vaak te vinden ben :smiley:

3 likes

Gewoon morgen bellen dan! Althans zou ik doen.

1 like

Waarom had je niet zelf al afgezegd dan als je het toch niet ziet zitten?

Dit is toch irritant voor beide partijen

Ik heb een voorstel maar ben het niet eens met de werkdagen en wil ook een hoger loon. Gisteren zat ik meteen in de steigers en kreeg ik koudwatervrees maar nu kan ik het wat genuanceerder zien gelukkig. Eerst maar eens een tegenvoorstel doen (:

Ik wil eigenlijk vastleggen dat ik na x aantal maanden een stap omhoog kan doen, is dat iets wat in je contract staat of is het meer gebruikelijk om daar een losse overeenkomst voor te tekenen? Het is een combinatiefunctie (ongeveer 50/50) en geen vaste treden of schalen om op terug te vallen.

1 like

pfoee ik heb opeens 2 sollicitaties en 1 online 'koffie/kennismakings’gesprek staat in 1 week en ik weet even niet hoe ik dit ga fixen met die tijdstippen vrijhouden in mn werkagenda. Zo stressvol :sweat_smile:

Overigens is 1 bedrijf zo inflexibel met het inplannen van gesprek, terwijl ik 3 wk heb gewacht op reactie. Vind dat direct een domper

1 like

Dat is inderdaad een domper.
Ik deed op mn vrije dag of als online was blokkeerde ik gewoon tijd in mijn agenda met fictieve afspraak. Haalde ik later weg.
Scheelde wel dat alles online was en ik geen reistijd had.

Ik zou anders een dokter/tandarts afspraak verzinnen.