Dat begreep ik. Tweede zin was meer bedoeld om aan te tonen dat het allemaal zo strikt niet is. Succes met je onderhandeling!
Ik ging van bedrijfsleven naar rijksoverheid. Ik heb nog wel handjeklap kunnen doen. Maar anders ging ik er echt niet op vooruit. In eerste instantie ook afgeblazen daarom, niet meteen maar āik moet er even over nadenkenā. En toen gebeld met mededeling dat ik niet ging doen want ging niks op vooruit en toen kon er een tree bij.
Dus er is zeker ruimte. Maar ik had liever schaal hoger en zelfde bedrag aan tree maar dat ging niet.
Nu ik lees dat tree=werkervaring dan snap ik waarom ze zo laag begonnen. Dat was namelijk 1 jaar minder dan mn werkervaring.
Mijn doel is nu wel schaal hoger maar moet nog uitzoeken hoe dat werkt. Of het bijvoorbeeld alleen met promotie is.
Ja, schalen hangen echt aan functieomschrijvingen. Alleen als er heel veel tekort is mag je daarvan afwijken
Hoe bedoel je met tekort ? Aan mensen?
Ze zijn namelijk nog niet over promotie begonnen en weet niet of daar ruimte voor is. Maar doe het werk wel al.
Oh sorry, verkeerd gelezen! De functie is wel gelijkwaardig denk ik.
@Lichtknopje ik weet al wel hoeveel je verdient in welke trede. Vanaf trede 3 ligt dat boven mān huidige salaris, en dan komen er nog IKB uren bij. Dus denk dat ik er sowieso wel op vooruit ga maar zou natuurlijk fijn zijn om direct een wat grotere stap te maken ![]()
Ja, als ze anders niet kunnen concurreren met andere sectoren bijvoorbeeld.
Als je het werk al wel doet, altijd een punt van maken. Je kunt hier je functie opzoeken: Functiegebouw Rijk en je standpunt onderbouwen door aan te tonen dat je taken van een schaal hoger doet
Bedankt! Dat functiegebouw is een goede. Ze kunnen anders denk ik ook niet concurreren dus ik zie wel een mogelijkheid.
@propje dat is wel beter. Zou altijd onderhandelen bij binnenstappen.
Ik zat in precies dezelfde situatie en heb met wat bluf en zelfvertrouwen twee tredes extra eruit gesleept, you can do this!
Gewoon bluffen. Je bent niet verplicht om je salarisstrook te laten zien en zij weten dus ook niet wat je bij je huidige baan verdient.
Ik ging bij de Rijksoverheid per maand 800 euro meer verdienen dan mn baan ervoor (bedrijfsleven), exclusief IKB.
Dit is ook altijd mijn redenering. HRM heeft het altijd graag over āgroeiruimteā maar ten eerste is er geen garantie dat je ook daadwerkelijk omhoog gaat (misschien is dit bij de overheid anders, als je gegarandeerd ieder jaar een stap omhoog gaat, dit was bij mij in het bedrijfsleven nooit het geval). En ten tweede heb ik dat geld liever nu al, ik vind het helemaal prima om die kleine stapjes per jaar in te ruilen voor een beter beginsalaris.
Maar ja, dan stort het hele kaartenhuis van performance cyclus en de daaraan gekoppelde kleine jaarlijkse verhoging natuurlijk ineen.
Ik ben net door mijn werkgever gevraagd om in een sollicitatiecommissie plaats te nemen. Ik heb echt nog nooit zoān gesprek gevoerd en het is ook nog eens voor een hogere functie dan de mijne. ![]()
Ik moet wel echt heel kritisch gaan zijn, want het is een verantwoordelijke positie. Jullie nog tips om mensen wel op hun gemak te laten voelen, maar tegelijkertijd ook te grillen?
Als je goed weet wat de functie inhoudt, is de juiste vragen stellen niet zo lastig. De sollicitanten zullen als het goed is zelf ook veel vragen aan jullie stellen, over de functie en zo kom je er vanzelf achter of het een match is. Ik vind āgrillenā een onprettige woordkeuze en vaak ook niet passend voor een gesprek waarbij het wederzijds aftasten is, een sollicitant heeft vaak ook iets op te geven (zoals zān huidige baan) en moet zelf ook bepalen of ie de functie wil, zeker in de huidige arbeidsmarkt.
Ik zou vooral situationele vragen stellen, zoals āstel dat dit gebeurt, hoe pak je het aan?ā. Daarmee kun je goed inschatten of degene het niveau heeft, maar is het niet āgrillenā, kan je alsnog een relaxte sfeer bewaren. En kijken naar de belangrijkste componenten van de job en dan een vraag stellen als āwaaruit blijkt dat jeā¦ā, om gericht ervaring te toetsen.
Grillen is een ongelukkige woordkeuze inderdaad. Ik bedoel te zeggen dat ik op deze functie best wat verwacht van iemand, dus ik wil ook een goed beeld kunnen krijgen.
Bij externe kandidaten kan ik me voorstellen dat het ook wat meer aftasten is. Er zitten wel een aantal interne kandidaten tussen die heel goed weten wat de functie inhoudt, dus over die gesprekken moet ik misschien wel iets meer nadenken.
@Moskou goeie, ik ga wat realistische situaties bedenken.
Aan mij werd gevraagd wat ik wil en dat werd gegeven zonder gezeur. Heb geen oude salarisstrook ingeleverd. In principe is er budget voor de allerlaatste trede, dus die zou je kunnen krijgen.
Maar wel goed om hoger te zitten dan wat je echt wil voor als ze wel met een lager tegenvoorstel komen. Lekker hoog inzetten. Je hebt veel jaren ervaring en er is nog steeds enorme arbeidskrapte. Succes!
Ook bij interne kandidaten is een goede sfeer zeer belangrijk. Intern afgewezen worden is heel vervelend. Het minste is dus zorgen dat iedereen een prettig gevoel heeft aan het gesprek.
Succes!
Ik heb voor het eerst een vaardigheidstest gedaan maar ik kreeg het niet af binnen de tijd
Achteraf denk ik dat ik te lang na zat te denken bij bepaalde vragen maar tijdens de oefentesten had ik hier helemaal geen last van. Kreeg meteen daarna een overzicht over mezelf maar staan ook dingen in wat ik niet herken/eens mee ben, grr.
Ik snap dit nooit zo goed. Dat je twee rondes bent doorgekomen en dat ze daarna zeggen dat je te weinig concrete ervaring hebt. Dat hadden ze toch ook al op je cv kunnen zien en anders in het eerste gesprek achter kunnen komen?
Niet leuk voor je dat je dan al die moeite hebt gedaan voor die 2 rondes!
Voor de meeste testen is het niet erg dat je hem niet afmaakt en is dat zelfs normaal. De dingen die je niet herkent zou je mee kunnen nemen in het volgende gesprek, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
wat @LaPetiteRobeNoire zegt. Maar logischer als ze dan zeggen āer was een andere kandidaat met meer ervaringā dan āwe missen concrete ervaring bij jeā oid
dat laatste kan je vanaf moment 1 weten zo ongeveer, de andere is gewoon een uitkomst van meerdere geschikte kandidaten hebben