Iemand tips voor salarisonderhandelingen bij contractverlenging? Wat is een gebruikelijke verhoging en hoeveel kan je vragen zonder raar over te komen/hoe ver kan je gaan? Ik heb een beetje spijt dat ik bij indiensttreding akkoord ben gegaan met hun eerste bod en de mededeling dat er geen onderhandelingsruimte meer was. Dus eigenlijk wil ik er nu wel een flink stuk op vooruit, maar ben bang dat ze mijn openingsbod belachelijk zullen vinden als het in hun ogen te hoog is
pfoe iemand ervaring met ontslag nemen van een baan waar je met een heel klein team werkt, en het totaal uit de lucht gaat vallen dat je weggaat?
Ik heb gesolliciteerd, sluitingsdatum is eind vd maand.
Succes met je gesprek
Yes, zeer recente ervaring⦠ga jij het binnenkort vertrllen?
Dilemma hier⦠Ik werk al jaren voor mezelf, maar zie een geweldig leuke vacature in loondienst voorbij komen. Moet er echt niet aan denken om weer voor iemand te werken, maar nu overweeg ik het wel want dit is zo tof. Iemand eerder de switch gemaakt? En hoe vond je het om weer te solliciteren?
Ik was juist blij terug naar loondienst te gaan omdat ik de druk om werk te regelen minder voelde. Het salaris was eerst wel even een stapje terug maar daarna opgeklommen en wel weer ingehaald.
Ik had maandag dus echt een superleuk eerste gesprek en ik was helemaal enthousiast. En nu had ik net het tweede gesprek en daar kom ik echt met het tegenovergestelde gevoel van terug.
Ik wist dat ze eigenlijk wat meer naar een ervaren en ouder iemand op zoek waren, maar maandag leek het niet zoān probleem te zijn dat ik pas een jaar geleden ben afgestudeerd en ze belde direct voor een tweede gesprek ās middags. En nu waren ze toch wel heel erg aan doorvragen over of ik wel de persoon kan zijn die dan heel erg direct achter collegaās aan kan zitten voor de juiste informatie en of ik daar niet een te rustig en zachtaardig karakter voor heb enzo. Maar ik denk dat ik het opzich wel kan, maar ik heb er geen ervaring mee verder.
Ben bang dat ik niet helemaal lekker uit de verf kwam in dit gesprek en als het aan deze twee mannen ligt dat ze me niet aan gaan nemen iig. En nu weet ik ook niet meer zeker of ik het überhaupt nog wel wil want ik wil ook niet een baan waarbij ik me extreem veel assertiever moet gaan opstellen dan ik kan/wil zijn. Snap dat je assertief moet zijn hoor, maar ik wil ook niet dagelijks met tegenzin naar mān werk en continu als feedback horen dat ik te rustig/lief ben.
Echt ingewikkeld dat solliciteren!!!
Edit: krijg net een mail dat ze wel positief op het gesprek terug kijken en of ik een proefopdracht wil doen. Nu weet ik helemaal niet meer of ik nou wel of niet wil āafzeggenā.
Persoonlijk zou ik het nog even aankijken. Ik kan me voorstellen dat ze zich in een sollicitatiegesprek wat harder hebben opgesteld/je getest hebben om er zeker van te zijn. Je hebt ze daarmee overtuigd want ze willen met je door. Ik zou persoonlijk die proefopdracht maken en kijken hoe ze zich opstellen in dat gesprek. Als ze dan weer aangeven te twijfelen over dat deel van je karakter, dan kan je alsnog stoppen. En dat gesprek en de opdracht geeft je wellicht ook de kans om zelf uit te vinden of dit nou bij je past.
Zit er dan een stukje coƶrdinatie in de functie?
Of dat je bepaalde afdelingen aan elkaar moet verbinden. Want dat zit ook (soort van) in mijn rol maar ik ben ook totaal niet hard. Dat kan prima met een rustig karakter, als je maar duidelijk bent en mensen op deadlines aanspreekt. Missh stelden ze net te onhandige vragen over maar als de inhoud van de functie je wel verder aanspreekt, zou ik het zeker nog even een kans geven
In de vacature stond dat stukje coƶrdinatie er eigenlijk helemaal niet in, maar zij zeiden dat ze ook wel op zoek waren naar iemand die āde kar kan trekkenā als het gaat om zorgen dat intranet enthousiaster gebruikt gaat worden en dat monteurs/technici beeldmateriaal aanleveren voor marketing/communicatie doeleinden. En zij twijfelden dus of ik niet te āliefā was en of die mannen mij dan wel serieus zouden nemen als ik iets van beeldmateriaal/uitleg over iets technisch nodig zou hebben.
Het is een vrij groot bedrijf (industrie) waar vrijwel alleen maar mannen werken. Nog geen 5% is vrouw geloof ik.
Maar ik ga de proefopdracht wel gewoon maken en ik zie wel verder denk ik daarna.
Ik heb maandag een gesprek gehad en de recruiter laat waarschijnlijk vrijdag horen of ze met me door willen. Nu is er gisterenavond nog een vraag bij me te binnen geschoten die ik tijdens het gesprek niet gesteld heb maar waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben (maar dit zou niet doorslaggevend zijn voor mij of ik het wel of niet wil doen). Zouden jullie deze vraag nog stellen aan de recruiter of zouden jullie het laten? Ben bang dat het overkomt alsof ik wil polsen of de āuitslagā al bekend is haha
Nee ik zou het niet doen.
Ik zou het juist wel doen. Vragen die je hebt, moet je altijd stellen als ze belangrijk voor je zijn. Geen vragen-om-het-vragen, daar prikt iedereen zo doorheen. Maar als je achteraf nog iets bedenkt waar je graag antwoors op wilt, dan zou ik er gewoon contact over opnemen met de recruiter! De keren dat een kandidaat dat deed bij mij, kon ik het altijd waarderen, zelfs als we die persoon geen aanbod zouden doen.
Eens met @djodie. Je laat daarmee zien dat je er mee bezig bent, dat je erover nadenkt en niet alleen maar solliciteert omdat je een baan nodig hebt, en een mooie bijkomstigheid is meteen dat jij weer even vooraan in de herinnering staat bij de recruiter. Dus zeker doen
Thanks voor de antwoorden! Werd alleen een half uur na het posten gebeld dat ik het niet was geworden dus heb het uiteindelijk niet eens hoeven vragen
Ugh ik zou dinsdag een interne sollicitatie hebben waar ik erg naar uitkeek maar door covid moest ik dit afbellen. De manager zou kijken naar een nieuwe optie maar ik heb niks meer ontvangen. Vanochtend haar geprobeerd te bellen en ik kreeg geen gehoor. Nu heb ik vanochtend een e-mail gestuurd met voorstellen voor volgende week maar hoor ik alsnog de hele dag niks. Ik wil gewoon weten wanneer ik mijn gesprek heb Op de mail zie ik dat ze wel gewoon aanwezig is vandaag en morgen is haar vrije dag. Ik hoop echt voor het weekend nog iets te horen.
ik heb een nieuwe baan!!! zon goed gevoel over, nu nog de voorwaarden ontvangen en tekenen en dan t engste moment; mn huidige werk vertellen dat ik wegga
Gefeliciteerd!
Ik heb ook vandaag gehoord dat ik ben aangenomen bij een baan die ik echt heel graag wilde
Ik ben op zoek naar een andere baan, zonder dat mijn huidige werk dat weet, maar weet niet zo goed wat ik moet doen met referenties. Ik kan/wil mijn huidige leidinggevenden/samenwerkpartners niet opgeven als referenties. Het maakt me niet uit dat dat een signaal afgeeft bij de potentiƫle nieuwe werkgever. Maar ik vind het lastig om te bepalen wie ik dan als referenties op kan geven. Ik ken wel wat mensen die het denk ik zouden willen doen als ik het vraag, maar hoe bepaal ik wie het meest geschikt is? De hoogste mensen qua rang/functie? Qua inhoudelijke relevantie is het ook lastig want ze zijn eigenlijk allemaal even (niet-)relevant. Er staat overigens dat de referenties mogelijk gecontacteerd kunnen worden na de eerste ronde, dus het is niet eens zeker dat ze gecontacteerd worden. Pffff.
Ja, ik wilde de sollicitatie zojuist indienen maar op het laatste scherm werden ineens contactgegevens van twee referenties gevraagd. Ik ben het met je eens. Goed idee om te zeggen dat ze op aanvraag zijn, dat vul ik in!