Sollicitatietopic #2

verder zoooooo aan het uitkijken naar mn nieuwe baan. iemand nog tips voor de laatste maand? haha ik merk toch wel dat de motivatie en positieve energie eruit is nu.

Ik ben het met je eens! Ik vind alleen wel dat diegene die je afwijst wel even met een betere afwijzing kan komen, zoals “een andere kandidaat past beter in het team” oid
Met “je mist ervaring” kun je precies niks na een procedure van 2 rondes

1 like

Nog bedankt voor alle tips! We zijn uitgekomen op de trede die ik in gedachten had dus ik ben tevreden :blush:

Nu nog vertellen op mn huidige werk, zie ik ook wel tegenop ook al zijn ze vast blij voor me.

Wel mega chill dat ik wss lekker 2/3 weken vrij ben tussen de banen in :partying_face:

19 likes

Ik moet ook nog 2 weken ‘uitwerken’. Ik besteed mijn tijd vooral aan series kijken en boeken lezen omdat ik nauwelijks meer wat te doen heb. Gelukkig werk ik voornamelijk thuis!

2 likes

Goed bezig! Van harte.

2 likes

Hoe gaan jullie om met cursussen die in de toekomst gepland staan en extreem relevant zijn voor de functie waarop je reageert? Ik heb in april/mei een tweedaagse cursus gepland staan omdat ik wist dat er over een tijdje een vacature zou komen voor de functie die ik heel graag wil, maar die is er nu een stuk eerder dan verwacht :stuck_out_tongue:

Neig er nu een beetje naar om het gewoon op mijn cv te zetten en dan duidelijk te vermelden dat de cursus dan en dan plaats zal vinden.

Zou het niet op je cv zetten, maar wel duidelijk in je motivatiebrief vermelden en (ervan uitgaand dat je uitgenodigd wordt) ook in het gesprek nog eens melden dat je die cursus gaat doen

9 likes

Ik heb een heel mooi aanbod gekregen van een bedrijf en maandag wordt ik gebeld of ik akkoord ben. Nu zit ik alleen met het volgende in mijn maag: als ik maandag aangeef akkoord te zijn, kan ik dinsdag pas op zn vroegst tekenen en ik kan donderdag of vrijdag pas een afspraak maken met mijn leidinggevende om het te zeggen. Nu is het volgende week vrijdag natuurlijk 31 maart en ik heb 1 maand opzegtermijn dus ik wil het eigenlijk echt graag zeggen voor 1 april zodat ik 1 mei kan beginnen, maar ik heb er echt helemaal stress van. Wat nou als ik geen fysieke afspraak kan maken met mijn leidinggevende (ik werk op een projectlocatie), zouden jullie het dan toch via de telefoon doen? En is dit niet een te korte termijn om het te zeggen? Of zouden jullie aangeven bij de nieuwe functie toch liever 1 juni te starten zodat je meer tijd hebt om dingen te regelen/over te dragen?

sorry voor de dagboekpost maar ik heb er gewoon buikpijn van als ik er aan denk haha

2 likes

Als het niet fysiek kan dan idd per telefoon/videocall. Is vervelend, maar er is dan geen andere optie toch?
Moet je niet schriftelijk opzeggen trouwens? Hier moet je echt een brief of persoonlijk overhandigen of aangetekend versturen zodat je kan aantonen dat hij op tijd er was, maar zal wel weer Duitse bureaucratie zijn :sweat_smile:

2 likes

Als het echt zo relevant is, zou ik ze in dit geval denk ook op mijn cv zetten - en de toekomstige datum duidelijk vermelden. Stel dat ze eerst op cv’s selecteren en je brief (nog) niet bekijken.

5 likes

hele herkenbare situatie en je bent heel erg loyaal aan je werkgever maar kies echt voor jezelf. veel mensen zeggen pas de baan eind vd maand op. mijn gesprek ging (heel ongelukkig en niet zo gepland) uiteindelijk ook over de telefoon, het was gewoon even niet anders. Als per 1 mei de functie start zou ik er gewoon voor gaan. Als je er echt heel erg buikpijn van krijgt en liever 1 juni start kan je dat misschien bespreken met je nieuwe werkgever. In ieder geval heel veel succes!

3 likes

Ja het moet ook schriftelijk maar hoeft niet aangetekend verzonden te worden dus wou het gewoon overhandigen tijdens het gesprek of via de mail als we niet kunnen afspreken!

2 likes

Ik heb het noodgedwongen ook via teams gedaan en daarna de brief gemaild. Is soms niet anders, maar ik zou er daarom niet een maand langer over opzeggen voor doen. Gewoon per 1 april opzeggenđŸ‘đŸ»

4 likes

Ik ben dus uitgenodigd voor een tweede gesprek, een eerste gesprek bij een ander bedrijf loopt (en die functie heeft mijn voorkeur) en nu zit ik al te stressen dat alles zo gaat lopen dat ik de ene moet laten wachten voor de andere bekend wordt. Bah, heel tof dat ik uitgenodigd wordt en zeker heel blij mee. Maar mogelijk gaat gesprek 2 bij partij A samen vallen met gesprek 1 partij B. Heb gelukkig 2e gesprek best laat kunnen inplannen rekening houdend met de andere, maar zie hier echt tegenop nu al :frowning:

Ik ben ook nog steeds aan het solliciteren. Tot op heden heb ik nog steeds vriendelijk bedankt na een baanaanbod. Ik blijf liever in mijn huidige sector :teacher: en vaak word ik maar lauwwarm van vacatureteksten en gesprekken.

Terwijl er ontzettende tekorten zijn, trek ik steeds weer aan het korte einde door teruglopende aanmeldingen in het beroepsonderwijs. (Speciaal onderwijs en het voortgezet onderwijs vind ik echt verschrikkelijk.) Ik vind dat zo demotiverend dat ik nu zelfs kijk bij functies bij (semi)overheidsinstellingen. Maar kantoorbanen zijn ook niet zo’n geweldige match, maar wel minder stressvol en meer baanzekerheid.

Je hoeft toch niet te wachten tot jouw leidinggevende er is? Gewoon na ondertekenen meteen brief en mail naar HR sturen zodat je voor die datum op papier ontslag kan nemen. (Ik heb trouwens gehad dat ik op 4 maart had opgezegd en dat hield in dat 4 april de laatste dag was ipv dat het een hele maand moest zijn - dus dan kon ik op 5 april bij nieuwe baan starten bij wijze van)

3 likes

Ik ben ook aan het solliciteren maar wil weg uit het bedrijfsleven en dat is heel erg lastig.
Steeds heel veel kandidaten en dan anderen met meer specifieke ervaring.

Hoop zo dat er iets op mn pad komt.

Welke richting wil je op, aangezien je schrijft dat je het bedrijfsleven gedag wilt zeggen?

1 like

Iets meer maatschappelijks, gemeente, onderwijs, woningcorporatie, bibliotheek.

Heb je tips? :smiley:

2 likes

Ja ik heb denk ik een onverklaarbaar loyaliteitsgevoel naar m’n leidinggevende haha. Bij ons is de regel dat je opzegtermijn in gaat op de eerste na de maand dat je het zegt, dus als ik het 3 april zeg gaat mijn opzegtermijn 1 mei pas in, vandaar dat ik het voor 1 april wil zeggen!