Sollicitatietopic #2

Wat je ook kunt doen is aan een aantal vrienden of familie vragen om een heel kort filmpje op te nemen met hoe zij jou zouden omschrijven (10-20 sec. per persoon) en dat monteren tot 1 video.

Dan kun je daarna zelf nog aanvullen in de vorm van een praatje of presentatie

6 likes

Bij dit soort vragen krijg ik ongelooflijke “doe een gebakken ei na”-vibes. Ik vraag me af wat je hier als werkgever mee bereikt? En werkt dit in een competitieve vacaturemarkt?

19 likes

Hahaha ja inderdaad :joy: het heeft ook echt geen drol met mijn functie te maken om creatief te zijn dus vind het ook niet heel chill

2 likes

my god, haha wat voor functie is het? klinkt idd beetje overbodig… maar vind de suggestie van familie/vriendin vragen heel leuk! heb zelf ook wel eens ene video opgenomen en gemonteerd met een paar beelden van mn hobby’s, tijdrovend maar vond het persoonlijk wel leuk om te doen

4 likes

neem een stoeptegel mee, schrijf daar je naam op, zeg “ik ben zo creatief als een stoeptegel dus ik hou t bij deze pitch”

25 likes

Of flikker 'm door het raam en zeg: ik maak graag een verpletterende eerste indruk.

39 likes

Voor financieel controller haha

7 likes

Wat een grap. Is het bij een gewild bedrijf?

2 likes

Ja volgens mij wel als ik het aantal sollicitanten via LinkedIn mag geloven :sweat_smile:

1 like

Hahaha ja normaliter wordt creativiteit juist niet gewaardeerd :joy:

Ik vraag me altijd af hoe dat werkt. Ik heb vaak genoeg op die apply knop geklikt, maar meer uit nieuwsgierigheid naar wat ze op de site hebben staan dan omdat ik daadwerkelijk wilde solliciteren. Maar hebben ze de tracking dan zo ingericht dat het pas als een sollicitant geldt als je echt daadwerkelijk dan ook een formulier hebt ingevuld en verstuurd op die website, of al als je alleen op de knop op LI heb gedrukt? En hoe werkt het dan als je naar een site wordt gestuurd en vervolgens per mail moet solliciteren (komt niet heel veel meer voor volgens mij, maar alsnog)?

Nee, die cijfers slaan nergens op. Of ja… niet op het aantal sollicitanten dat een serieuze sollicitatie heeft verstuurd. Solliciteren via LinkedIn betekent dat je op de vacature reageert met je profiel. Je wordt niet gevraagd een motivatie te uploaden. Het is dus een hele laagdrempelige manier van solliciteren.

Bij het (kleine) bedrijf in waar ik eerst werkte plaatste we vacatures ook altijd onbetaald op LinkedIn. Daar liep ik er altijd tegen aan de je dan allemaal reacties kreeg van mensen, maar geen motivatie tekst oid. Ik ging ze dan altijd dm’s sturen met het verzoek om een korte motivatie te mailen. En we stelden daarom altijd de vraag in ‘stuur je ook je motivatie naar dit mailadres?’ en die vraag kon men dan met ja/nee beantwoorden.

4 likes

Ik ontving laatst (niet via LinkedIn) een motivatiebrief ZONDER motivatie. Er stond: de functie lijkt me leuk en in een gesprek vertel ik graag waarom.

Afgewezen.

8 likes

my god, maar hele goeie tip @pepe! ik stel altijd sowieso de vraag of kandidaten nederlands spreken, omdat t anders sws niet werkt binnen ons mini bedrijf en je echt tientallen spanjaarden etc krijgt die op de sollicitatiebutton klikken.
Dus idd, het getal op linkedin zegt echt niks en een gemotiveerde sollicitant zal als t goed is wel een brief sturen.

2 likes

Aantoonbare werkervaring is uit een CV te halen, maar dat is voor veel bedrijven ook maar één van de aspecten waarop ze een kandidaat uitkiezen
Als er nog geen eerdere rondes zijn geweest, kan het zijn dat ze nog wat breder oriënteren omdat ze ook een beeld willen krijgen bij de persoonlijkheid van verschillende kandidaten. Iemand met aantoonbare werkervaring maar weinig sociale skills of een niet bij het bedrijf passende persoonlijkheid kan dan toch achterblijven bij iemand met minder ervaring die op andere vlakken weer beter past. En die kwaliteiten zijn niet standaard uit een CV of brief te halen.

Blijft natuurlijk wel rot dat je zo intensief bent beziggeweest met die sollicitatie en dat er dan alsnog op zoiets een afwijzing volgt. Dan had het bedrijf ook eerst voor 1 kennismakingsgesprek met iedere kandidaat kunnen kiezen, of eerst kunnen kennismaken met de personen die wel al aantoonbare werkervaring hadden.

4 likes

Hoe kun je bij een promotie onderhandelen zonder dat het lijkt alsof je een geldwolf bent?
Ik heb aan het einde van het gesprek voorzichtig aangegeven wat er tegenover staat, maar ik kreeg meteen een soort opmerking; ‘ik had al verwacht dat je dit ging vragen, want jij bent nogal op het geld.’

duhh, ik wil toch weten waar ik ja (of nee) op moet zeggen :woman_shrugging: :sweat_smile: Daarnaast is het een commerciële functie dus dat zit nou eenmaal in me. En ik weet niet eens in welke schaal van de CAO ik op dit moment zit bijvoorbeeld.
Als er tips zijn dan graag! Is het bijvoorbeeld nuttig om te vragen of ze het allemaal even op papier willen zetten? het is nog best wel vaag.

Ik vind dat echt een hele stomme opmerking en ook typisch een die een man niet zou krijgen.
Ik snap dat je het lastig vind om te reageren (want nogmaals, wat een lage, stomme opmerking) maar je geeft zelf eigenlijk het juiste antwoord al:

Dat is het toch gewoon?
Ik zou dit zelf denk ik erg slecht trekken ook aan willen aangeven dat ik me door zo’n opmerking niet serieus genomen voel, maar het hangt natuurlijk af van je situatie of dat verstandig is. Je werkt toch niet voor niets? Niet alleen voor het geld maar doen alsof dat geen rol speelt is heel hypocriet, niet in de laatste plaats van je werkgever. Als die het allemaal zo weinig uitmaakt zouden ze je ook gewoon zonder onderhandelen zelf je salaris mogen laten invullen, doei hoor.
Sorry ik word hier echt plaatsvervangend boos om :sweat_smile:

6 likes

Helemaal mee eens @Tubing, die opmerking kan echt niet!

1 like

Hij heeft zelfs een eventuele zwangerschap aangekaart, ik vind het ook red flags maarja om daar een bedrijf voor te verlaten waar je een mooie kans krijgt? Het is gewoon een klein bedrijf dus kan er verder niks mee. Twijfel ook om er nog iets van te zeggen, want ik denk dat ze gewoon het spel een beetje spelen en mij op die manier wat willen afremmen om teveel eisen te stellen op dit moment. (Luxe positie)

What the fuck. Dat zijn wel echt megagrote red flags hoor… als de kans je het echt waard lijkt zou ik het iig wel gewoon hard spelen, goed hoog inzetten, en er ook echt wat van zeggen.

2 likes