Sollicitatietopic #2

Ik begrijp je positie helemaal, en je kunt alleen zelf bepalen of je het waard vindt om voor die mooie kans te blijven en of het waard is om iets van te zeggen.
Maar ik wil nog wel even zeggen dat ‘het spel gewoon zo spelen’ echt niet gewoon is/zou moeten zijn en dat een vraag over zwangerschap gewoon illegaal is, dat mag helemaal niet. Probeer dat wel in gedachten te houden, dat het niet gewoon is, want ze zijn echt heel fout bezig en dat normaliseren voor jezelf is niet goed (ook al kun je los daarvan wel besluiten dat het het waard is voor je om mee te dealen in ruil voor wat je ervoor terug krijgt).

4 likes

Jezus Christus wat een eikels, zou zeggen “voor elke dergelijke kutopmerking wil ik nog eens €200 bovenop mijn maandsalaris joe”
Het gore lef :rage:

3 likes

Ik vind dat je dit heel goed verwoord, wilde je nog een pb sturen maar zie dat het uit staat haha. Ben benieuw wat, wanneer ik meer details hierover deel, je mening is over de situatie, wellicht helpt me dat om het een beetje tactisch en zakelijk te kunnen aanpakken. Want in mijn hoofd is het op dit moment een warboel geworden door die opmerkingen enzo.

2 likes

Sorry ik zie het nu pas, ik zal je een pb sturen

1 like

Heb jullie tips opgevolgd en gemaild. Super leuk mailtje terug ontvangen en binnenkort ff kort telefonisch gesprek staan om enkele vragen te behandelen. Daar kwam de persoon zelf mee, met het idee om nog even te spreken voordat ik zou reageren. Spannend maar ontzettend zin om te kijken of het was is. Kwam er ook achter dat ik jaren terug toen ik net afgestudeerd was ook op deze functie gesolliciteerd heb. Toen echt 0 ervaring dus ook niet geworden.
(Heel grappig overigens, iemand uit dat team zal bij mijn huidige werkgever aan de slag gaan…
Hoe ze deze persoon binnen hebben gehaald wil ik wel weten, mijn werkgever oogt van buiten geweldig maar intern gaat er van alles mis helaas)

En daarnaast ergens anders nog een gesprek gepland staan, soortgelijke functie andere sector. Opeens zie ik het licht weer aan het einde van de tunnel. Denk dat ik een gat in de lucht spring als ik weg ben bij mijn huidige werkgever :stuck_out_tongue:

6 likes

Na al mijn gezeik hier kan ik mededelen dat ik ook een baan heb :partying_face: In een totaal ander gebied dan kdv maar qua salaris is het ook wel veel beter. Ben alle namen kwijt en heb soms geen idee hoe en wat maar komt wel goed. Bedankt aan diegenen die mijn brieven en cv hebben nagekeken :smiling_face_with_three_hearts:

32 likes

Heeft hier iemand wel eens meegemaakt dat je toestemming moest vragen om te reageren op een interne vacature en pas later zou kunnen beginnen? Ik heb toestemming gekregen, maar wel pas vanaf een bepaalde datum (maand later dan de startdatum in de vacature - en het gaat om vervanging).

Ik heb dit niet gemeld in mijn brief (zat door allerlei omstandigheden al eerder in de procedure, verliep erg rommelig en in dit eerdere stadium had ik geen toestemming nodig van mijn leidinggevende), maar een collega van mij die ook geschreven heeft, en zij is dus om deze reden al afgewezen. Nu heb ik morgen het gesprek en twijfel ik hoe ik dit wil aanpakken. Effectief zou het gaan om 8 dagen die ik mis (vacature is maar voor 0,4 fte), waarvan ik er 4 waarschijnlijk kan ondervangen… Wil ook niet liegen o.i.d., maar wil de baan echt héél graag.

Heeft iemand tips?

1 like

Sorry ik ben echt een one-issue forummer maar ik zit met mezelf in de knoop :sweat_smile:

• Liever iets hoger bruto salaris + leaseauto, maar ong. 3,5 uur reistijd (heen en terug)
  • Liever iets lager bruto salaris + geen leaseauto, maar ong.1 uur reistijd (heen en terug)

0 stemmers

3,5 uur reistijd klinkt echt als de hel.

25 likes

Het enige wat je dan ook zo’n beetje hebt aan die leaseauto is van en naar je werk in de file staan, zou me dat voordeel plus “iets” aan salaris zeker niet waard zijn.

Maar als je moeilijk rondkomt nu en een auto nodig hebt dan beslis je misschien ook al anders.

5 likes

Ja is het ook🥲 en is ook de reden dat ik weg wil, maar qua salaris en sec. arbeidsvoorwaarden is het prima geregeld dus vandaar mijn twijfel haha

1 like

Thanks had het ff nodig om dit te horen!

Dit vind ik lastig omdat er zo veel info ontbreekt; hoe vaak kun je thuis werken? In hoeverre kun je nog relaxt leven met dat lagere salaris? 3.5 uur is veel maar ik vind een leaseauto die je ook privé kan gebruiken een hele relaxte arbeidsvoorwaarde, maar uiteindelijk hangt het zo van je eigen omstandigheden af wat de doorslag zal geven

1 like

Ik heb dat eerste nu. Reistijd dik 3,5 uur (iets minder als 2 uur enkele reis maar ik rijd door :upside_down_face:) als ik naar kantoor ga. Maar ik hoef er niet te zijn. Ik ben er 1 dag per week en soms 2. Kan ook een week helemaal overslaan als ik wil. Maaaaar ik werk maar 4 dagen, vertrek voor de file heen en terug. Als dat allemaal niet kon en ik 4 dagen op en neer moest en file niet kon ontwijken zou ik het niet overleven.

3 likes

Ja ik heb dat nu dus ook, rij om 6 uur in de ochtend weg en dan ben ik er tussen half 8/8, en rij rond 4 weer richting huis, maar ben zelden voor 6 uur thuis. Voor nu werk ik 2/3 dagen op locatie omdat dat zo is ontstaan door Corona, maar eigenlijk is de policy gewoon fulltime aanwezig. Mijn huidige project loopt rond de bouwvak af, waarna ik dus een nieuw project krijg wat waarschijnlijk ook weer 100 km van huis is. Qua reistijd weet ik wel zeker dat ik dit niet meer wil, maar je weet bij ons vaak pas een aantal weken van te voren wat je nieuwe project wordt en die onzekerheid maakt me nu best onzeker of ik weg wil of moet blijven en afwachten

2 likes

Ik heb nu geen aanbod gehad hoor! Was meer benieuwd wat anderen er van dachten

1 like

@Luzarl bah, wachten is irritant. Hopelijk krijg je vandaag reactie!

Ik heb vandaag een sollicitatiegesprek.Aan de ene kant beetje nerveus want het is weer zo lang geleden (dus weer een goede oefening.) Aan de andere kant ook totaal geen zin om weer ergens naartoe te gaan, beetje gesprek voeren om te bepalen of het geschikt is om voor een x aantal jaren ergens te werken :unamused:

Ik ben momenteel met twee potentiële werkgevers in gesprek maar ik heb zo geen zin in alles wat erbij komt kijken. Nu ook tweede gesprek inplannen bij een wat pas over ruim een week is vanwege hun drukke agenda’s maar dan precies op een middag dat ik een niet te verzetten afspraak heb.

Ik weet ook niet zo goed wat ik wil / ben niet super enthousiast over deze opties / twijfel enorm maar wil voor m’n eigen (mentale) gezondheid wel echt weg waar ik nu zit.

2 likes

Pfoe, 2 a 3 gesprekken op een dag is wel veel. Maar hoop dat er wat tussen zit voor je!

Bij de een ben ik wel enthousiast over het werk/team, maar minder over de markt (en salaris). De ander is wel erg anders dan wat ik nu doe en weet niet of ik dat wil (maar wel goede secundaire voorwaarden). Juist deze laatste is ook 3 rondes dus zit in dubio of ik door wil gaan of niet, maar goed wie weet raak ik tijdens volgende gesprekken wel enthousiast. Echt zo moeilijk.

2 likes

@Trademark @Luzarl ik heb hetzelfde, vandaag gesprek 1 gehad. De andere wacht ik op een bevestiging afspraak voor gesprek 1. (Heb al soort van een kennismaking gehad) Alhoewel beide niet veel raakvlakken hebben, word ik van beide ook mega enthousiast. De ene leuker wel dan de andere. Vandaag was wel echt super leuk, leuke functie, uitdagend, CAO dus alles duidelijk op papier, veel doorgroeimogelijkheden etc.
De andere heeft geen CAO, iets pittigere functie wel, salaris waarschijnlijk hoger, kortom allemaal dingen waardoor ik erg twijfel.

Ik ga het benaderen door te vergelijken met huidige situatie + enkele jaren later in functie x bedrijf x.
Ik heb al een idee bij welke functie ik minder zal kijken naar secundaire voorwaarden als de primaire prima zijn. De andere kan ik stricter zijn in mijn eisen bijvoorbeeld.
Geen idee hoe ik anders de keuze zal maken :frowning: en misschien beetje op je af laten komen ook? Kijken naar wat op dat moment het beste voelt?