Sollicitatietopic #2

Ah dat vind ik altijd zo onflexibel! Vraag me dan altijd af hoe flexibel ze zijn als je er al zou werken.

4 likes

Nou ja wat stom. Je weet toch dat de mensen die komen / solliciteren hun eigen (werk)agenda hebben en het soms echt niet uitkomt.

5 likes

What… waarom geven ze aan dan dat je moet aangeven als je niet kan?
Ik snap echt niet waarom bedrijven zo lastig doen, alsof ze heel speciaal zijn :roll_eyes:
Nouja dan niet hoor!

3 likes

4 man en ook nog eens geen rekening houden met agenda’s kandidaten🤣 Dodged that bullet!! Hopelijk was het niet een mega leuke functie? Zo wel, dan alsnog wil je niet bij zo’n partij werken denk ik. On to the next one!

5 likes

Werkt hier iemand/heeft iemand gewerkt bij de Rijksoverheid? Ik heb woensdag mijn arbeidsvoorwaarden gesprek voor een nieuwe baan. De schaal is bekend maar de tree nog niet, ik denk dat we het daarover gaan hebben tijdens het gesprek. Maar heb nog nooit zo’n soort gesprek gevoerd dus ben wel benieuwd hoe dat gaat? Ik zat zelf te denken om in te zetten op tree 6 van de 10, aangezien ik al 10 jaar werkervaring heb en ze me graag willen hebben, maar er dan nog wel ruimte is om te groeien. Maar weet dus totaal niet welke tree verder toepasselijk zou zijn of dat zij gewoon m’n tree vertellen of dat er nog goed te onderhandelen valt…

1 like

De treden staan grofweg voor jaren werkervaring in de specifieke functie. Maar, als je binnen de Rijksoverheid van schaal wisselt zorgen ze er wel voor dat je er niet op achteruit gaat, dus het is geen harde wet. Als je met deze nieuwe functie echt een stap naar boven maakt, is zes wat hoog gegrepen. Maar als het vergelijkbaar is met wat je de afgelopen paar jaar hebt gedaan, vind ik het heel redelijk.

1 like

Ik werk nu niet bij de Rijksoverheid, kom uit het bedrijfsleven :slight_smile:

Ik heb bij de Rijksoverheid gewerkt. Over de trede valt inderdaad nog wel te onderhandelen, dus die ligt nog niet vast. Zeker proberen zou ik zeggen!
Edit; Als ik het me goed herinner kwamen zij met een voorstel van de trede. Dus goed om in je hoofd te hebben welke trede je zou willen en welke je minimaal wil accepteren.

2 likes

Na jaren weer eens gesolliciteerd en gelijk weer klaar mee haha. Buiten mijn vakgebied gesolliciteerd, twee rondes door en nu niet meer want te weinig concrete ervaring in dit gebied. Ja, duh, het idee is dat je me aanneemt omdat ik niet al 20 jaar dat werk doe voor de frisse blik. En weer doorrrr

5 likes

Dat begreep ik. Tweede zin was meer bedoeld om aan te tonen dat het allemaal zo strikt niet is. Succes met je onderhandeling!

1 like

Ik ging van bedrijfsleven naar rijksoverheid. Ik heb nog wel handjeklap kunnen doen. Maar anders ging ik er echt niet op vooruit. In eerste instantie ook afgeblazen daarom, niet meteen maar ā€˜ik moet er even over nadenken’. En toen gebeld met mededeling dat ik niet ging doen want ging niks op vooruit en toen kon er een tree bij.
Dus er is zeker ruimte. Maar ik had liever schaal hoger en zelfde bedrag aan tree maar dat ging niet.

Nu ik lees dat tree=werkervaring dan snap ik waarom ze zo laag begonnen. Dat was namelijk 1 jaar minder dan mn werkervaring.

Mijn doel is nu wel schaal hoger maar moet nog uitzoeken hoe dat werkt. Of het bijvoorbeeld alleen met promotie is.

1 like

Ja, schalen hangen echt aan functieomschrijvingen. Alleen als er heel veel tekort is mag je daarvan afwijken

Hoe bedoel je met tekort ? Aan mensen?
Ze zijn namelijk nog niet over promotie begonnen en weet niet of daar ruimte voor is. Maar doe het werk wel al.

Oh sorry, verkeerd gelezen! De functie is wel gelijkwaardig denk ik.

@Lichtknopje ik weet al wel hoeveel je verdient in welke trede. Vanaf trede 3 ligt dat boven m’n huidige salaris, en dan komen er nog IKB uren bij. Dus denk dat ik er sowieso wel op vooruit ga maar zou natuurlijk fijn zijn om direct een wat grotere stap te maken :wink:

3 likes

Ja, als ze anders niet kunnen concurreren met andere sectoren bijvoorbeeld.
Als je het werk al wel doet, altijd een punt van maken. Je kunt hier je functie opzoeken: Functiegebouw Rijk en je standpunt onderbouwen door aan te tonen dat je taken van een schaal hoger doet

1 like

Bedankt! Dat functiegebouw is een goede. Ze kunnen anders denk ik ook niet concurreren dus ik zie wel een mogelijkheid.

@propje dat is wel beter. Zou altijd onderhandelen bij binnenstappen.

2 likes

Ik zat in precies dezelfde situatie en heb met wat bluf en zelfvertrouwen twee tredes extra eruit gesleept, you can do this!

1 like

Gewoon bluffen. Je bent niet verplicht om je salarisstrook te laten zien en zij weten dus ook niet wat je bij je huidige baan verdient.
Ik ging bij de Rijksoverheid per maand 800 euro meer verdienen dan mn baan ervoor (bedrijfsleven), exclusief IKB.

Dit is ook altijd mijn redenering. HRM heeft het altijd graag over ā€˜groeiruimte’ maar ten eerste is er geen garantie dat je ook daadwerkelijk omhoog gaat (misschien is dit bij de overheid anders, als je gegarandeerd ieder jaar een stap omhoog gaat, dit was bij mij in het bedrijfsleven nooit het geval). En ten tweede heb ik dat geld liever nu al, ik vind het helemaal prima om die kleine stapjes per jaar in te ruilen voor een beter beginsalaris.
Maar ja, dan stort het hele kaartenhuis van performance cyclus en de daaraan gekoppelde kleine jaarlijkse verhoging natuurlijk ineen.

2 likes

Ik ben net door mijn werkgever gevraagd om in een sollicitatiecommissie plaats te nemen. Ik heb echt nog nooit zo’n gesprek gevoerd en het is ook nog eens voor een hogere functie dan de mijne. :sweat_smile:

Ik moet wel echt heel kritisch gaan zijn, want het is een verantwoordelijke positie. Jullie nog tips om mensen wel op hun gemak te laten voelen, maar tegelijkertijd ook te grillen?